Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sommarens Projekt : Bygge av strandestereo

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 June 2008 - 10:10

xaile
  • xaile
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan alla ljudfantaster.
jag har nu till sommarens börjat märka att avsaknaden av riktiga stereos som man kan ha med till stranden o dyl. Så jag har bestämt mig för att ta saken i egna händer (inte först förrens jag fått pengar men)

1: Vad kan ni rekommendera för delar? Jag behöver inte så mkt kraft man ska trots allt kunna prata med varandra samtidigt som man känner basen i marken. Och man ska stundvis kunna när man känner för det kunna spela lite högre. Delarna ska klara av att vara ute mycket.
Jag har tänkt mej typ en bas på 200-500w beronende på vad som är realistiskt och mellanregister+diskant som ligger i samma nivå som subben.

2: Var ska jag handla ifrån? Det ska helst vara så billigt som möjligt.

3:Hur mkt batteri behöver jag? Har kollat på att man kan ha ca 200 Ah det borde räcka ganska länge beroende på vad man har för system. Jag vill gärna klara av att spela igenom en hel fest så några timmars batteritid skulle vara bra. Dock brukar det finnas el att tillgå iaf efter ett tag ellre i början.

4: vad ska jag ha för material? MDF? Plywood? Jag har tillgång till rätt bra verktyg.

Ska tilläggas att jag tycker att mina H/K högtalare spelar rätt bra så antingen har jag inte höga krav eller så är de riktigt bra. (de är på 45w så det är inte mkt).

Detta blev redigerat den 15/6 så det Jollek skrev var rätt för tillfället. Men tack för att du öppnade mina ögon och fick mig att inte att jag inte behöver så extrema delar.

Uppskattar om jag kunde få lite hjälp då jag vill hinna planera vad som ska köpas innan byggandet börjar. Projektet ska helst vara klart till slutet av sommaren.

// Elias

Redigerat av xaile, 15 June 2008 - 14:40.

Postad 08 June 2008 - 15:43

jollek
  • jollek
  • Forumräv

• 965 inlägg
  • 0
Jag kan ge dig lite tips...
1. Skippa Boss... Dom gör inte så hävliga produkter längre.
2. Hoppas du räknat in Tull och Moms i priset från SonicElectronix;)
Nä, skippa SonicElectronix. Har vart i kontakt med dem och avbröt mitt köp, just för att dom är ett gäng tomtar, plus att det var stört omöjligt med betalningen.

3. Skippa bilstereo-basar. Dom kräver mycket effekt tack vare låg känslighet.
Vore jag dig skulle jag köpa PA-produkter istället. Dom har en helt annan verkningsgrad vilket gör att du kan få ut 2-3ggr så mycket ljud per inmatad watt.
Ja, du kan blanda olika märken med varandra!
12/15" bas/mellaregister med ett horn på toppen. Låter mycket per watt (HiFi på stranden har du ändå inte förutsättningar för)

4. Använd enbart enerigsnåla slutsteg. Helst inte klass A/B, utan klass D.

5. 200Ah räcker nog inte om du vill spela i 10 timmar och det "HÖGT".
Skall du spela riktigt högt så kanske du bara kan spela i max 1-3 timmar. Normal volym kanske 5-6 timmar.

6. Batterier som djupurladdas går sönder. Därför kan du inte kräma ur allt ur batterierna, för då får du kasta dem efter 4-5 urladdningar. Det finns batterier som tål djupurladdningar betydligt bättre. Men tror inte du vill lägga 4000kr bara på batterier!? Så därför får du halvera tidsangivelserna ovan...

Tänk på att låda och batterier kommer bli stort och väga massor! Lätt kring 50kg och ta upp ett helt bagage vid transport.

Men... Om du är införstådd med ovanstående så är det bara att tuta och köra =)

Postad 12 June 2008 - 20:40

xaile
  • xaile
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Okej detta var bara mina första funderingar. :D

1. Okej jag skippar boss inga probs:P

2. Det låter jun inte bra och jag har inte räknat med nån moms eller tull;). Så har du nåt annat förslag.

3. Det låter som en vettig åsikt. Vad har du för tips på sådana produkter. Och kan man driva de med vanliga bilstereo slutsteg? Sen har jag läst att man ska ha filter:P Är det helt nödvändigt för det verkar krångligt.

4.OK :D det låter dyrt man kanske får spräcka budgeten lite?
Följdfråga Kan man driva alla (sub/mellan/diskant) högtalarna med samma slutsteg?

5. Ok men ska ja ha mer batterier en så blir det dyyyrt så kanske får dra ner specs lite istället. Hur långt kommer man på tex 3-400w bas och typ 100w högtalare med hög känslighet som de PA grejerna du pratade om.

6. Ok det låter som en bra grej med fler än 4-5 återladdningar. Kanske man kan hjälpa det med en molijox som kollar hur mkt batteri som finns kvar och stänger av det vid lagom mkt urladdning(Snillen spekulerar) Jag vill helst inte lägga överdrivet mkt på batterierna men är beredd att lägga ca 2-2.5k på det.

Jag är medveten om vikten men har tänkt att det ska vara hjul på den för att underlätta transport utan bil.Har gott om plats i bilen förövrigt.(mammas o pappas;/)

// Elias

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.