Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Konvertera bild till DWG (cadritning)

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 June 2008 - 00:41

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Brorsonen ska få ny säng nu snart... Då hans största idol är "Blixten" från filmen "Bilar" så tänkte jag göra en sänggavel med just blixten på... I alla fall en målad MDF-skiva med blixten utfräst...

Då tänkte jag alltså försöka ta nån JPG eller bitmap och sedan konvertera den till en DWG för att sedan köra i en CNC...

Någon som gjort detta eller vet hur man gör? Googlar man på det så får man upp en miljard gratisprogram som jag inte vågar beblanda mig med... Någon som vet något pålitligt? =P

Tacksam för svar =)

Postad 09 June 2008 - 07:27

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Man vågar... Dvs. gå in på en sida med gratis program och ladda ner dem... (VISRUSKOLLA DEM INNAN DU KÖR DEM)

Jag brukar kolla först på sourceforge sen download.com, tucows.com etc.

Eller så BETALAR du för mjukvaran. Inte omöjligt att en CAD-firma fixar det för några hundra.

Postad 10 June 2008 - 13:28

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Har en del kontakter inom cadritandet (halva släkten är byggingenjörer och brorsan designar projektorer), men ingen kan komma på att dom haft kontakt med något liknande...

Får kika lite på gratisvarianter då... tack för ditt svar =)

Postad 12 June 2008 - 05:44

Nordan
  • Nordan
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Testa Inkscape. Där finns det en funktion typ "convert bmp to vector" eller vad den nu heter. Sedan får man importera på lämpligt vis, har själv gjort det tidigare och det funkade finfint för mig.

Edit: Path->"Trace bitmap" hette det visst.

Redigerat av Nordan, 12 June 2008 - 05:45.

Postad 27 June 2008 - 21:44

Peacer
  • Peacer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Själv kör jag med WinTopo när jag vill omvandla en bild till cad-format (dxf).

Postad 29 June 2008 - 16:33

Paavonen
  • Paavonen
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har du någon känning som har Adobe Illustrator kan du vektorisera där och spara som DWG. Annars finns ett program som heter TrackTrix som fixar det där. Dock kommer du då få rensa upp banorna eftersom den slarvar lite ibland. Har du lust att lägga ett par hundra på det så kan du be t.ex. Arkitektkopia göra en DWG åt dig från en utskrift/fysiskt original.

Peacer: DXF är ganska ovanligt numera och många applikationer stöder inte det eftersom det förknippas med mac-världen.

Redigerat av Paavonen, 29 June 2008 - 16:36.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.