Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Denon AVC-A1HD

48 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 June 2008 - 18:18

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Har velat fram och tillbaka i valet av ny surround-förstärkare länge nu.
Jag var inne på Arcam ett tag men det är så snålt med finesser på dem.
Vill ha massor av HDMI-ingångar och stöd för alla idag kända ljud- och bildformat samt autokalibrering med rumskorrektion vilket gör utbudet ganska sparsmakat.

Så läste jag ett test på Denons flaggskepp häromdagen och den verkar ju otroligt flexibel och mångsidig.
Stora frågan är då om den funkar bra ihop med Monitor Audios Silver RS-serie?
Jag har idag en Harman Kardon 4550 vilken många anser vara för varm för MAs högtalare men själv gillar jag karaktären på ljudet.

Någon här som kör Denon till sina MA? Hur låter det?

De har ingen AVC-A1HDa att lyssna på i min närhet, är karaktären på småbröderna 4308 och 3808 lika?
Tänkte nämligen isf provlyssna en av dem istället då de förmodligen finns att låna hem.

Är ytterst tacksam för all hjälp jag kan få.

Postad 10 June 2008 - 17:24

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Ingen som har någon hjälpsam input?

Postad 17 June 2008 - 15:43

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Nu är den beställd, återkommer med intryck och bilder när jag fått den.
Härligt med en ny "liten" leksak :P

Postad 17 June 2008 - 15:49

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Den verkar riktigt grym, kom med lyssningsintryck sedan

Thomas

Postad 17 June 2008 - 15:54

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Tja, den duger nog va? :P

Postad 19 June 2008 - 08:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Grattis! :) Mycket mer framtidssäker än så går inte att bli.. Dock så tycker jag nog att den är lite overkill för RS serien men som sagt, du kan ju skaffa nya högtalare i framtiden. ;)

Postad 19 June 2008 - 16:07

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Ja, lite i grövsta laget kanske men man uppgraderar ju annars grejerna hela tiden och det blir ju inte billigt i längden det heller.
Köpte tex en 42" plasma som jag ganska snart bytte ut mot en 50" full HD plasma, skulle fläskat på från början istället, hade blivit billigare i slutändan. Samma med högtalarna, köpte BR som jag sedan snabbt uppgraderade till SR osv.
Dessutom är finesserna denna pjäs har sällsynta på billigare modeller.

De ringde från Hifi-klubben idag och sa att jag troligtvis får den på tisdag, härlig början på semestern det :)

Postad 24 June 2008 - 13:17

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Nu har den anlänt :)

Första intrycket, jäklar vilken bjässe!
Min HK4550 ser ut som en tändsticksask i jämförelse B)

Det är otrolig byggkvalitet på den, om man jämför med HKn är A1HDn ett rejält kassavalv och HKn en sparbössa i plast och plåt.

Luckan på framsidan känns som dörren på en Mercedes S-klass från början av 90-talet, klockrent bygge.

Vreden går jämt och fint med en härlig tyngd.

Lyfter man den i ena hörnet lite grann finns det inte tillstymmelse till att den skulle vrida sig eller knaka, trots att den väger modiga 30 kilo.

Baksidan är precis lika välbyggd, rejäla kontakter och väldigt snygg och lättläst layout.

Ska börja röja lite här så jag kan koppla in den men det dröjer nog tills imorgon innan den är igång och spänner musklerna.

Återkommer med lyssningsintryck så fort jag testat den.
Ska iväg och se om jag kan få tag på någon bra konsert på Blu-ray med HD-ljud, någon som har tips?
Spelfilmer på blu-ray har jag massor, så det ska såklart också testas.

Postad 24 June 2008 - 13:40

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Väntar spänt på intryck. Var och lyssnade på denons nya försteg /slutsteg-kombo för 2 veckor sedan, potential fanns det iaf.

Postad 24 June 2008 - 13:45

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
skynda dig!! väldigt nyfiken på den här stärkaren. Hellre denna är marantz 8003.

Postad 24 June 2008 - 13:50

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

skynda dig!! väldigt nyfiken på den här stärkaren. Hellre denna är marantz 8003.

Skyndar mig så gott jag kan :)

Vi har samma högtalare btw.
Hur är Marantzen till RS6orna?

Postad 24 June 2008 - 13:58

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Stör han inte mer nu, låt han koppla :)

Thomas

Postad 24 June 2008 - 14:40

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Knäppte några snabba (=halvdassiga) bilder på den som ni kan kika på om ni vill, finns i mitt galleri.
Storleken kommer dock inte till sin rätt på bild tyvärr, den måste upplevas irl.

Postad 24 June 2008 - 21:21

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Äntligen!
Nu är allt inkopplat och alla grejer har fått sina ljud och bildingångar inställda i förstärkaren.
Passade på att ordna lite bland kablarna och fick upp lite kabellist när jag ändå höll på att trassla.
Imorgon blir det kalibrering och massa timmars kritiskt lyssnande, tur man har semester, annars hade det blivit en olidligt lång dag på jobbet :)

Postad 24 June 2008 - 22:15

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Det var ju inte direkt dåligt med in/utgångar, fast jag förstår inte att de fortfarande slänger in så många s-video.

Postad 24 June 2008 - 23:01

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det var ju inte direkt dåligt med in/utgångar, fast jag förstår inte att de fortfarande slänger in så många s-video.

Nej, jag förstår inte vem som behöver 6 S-video + 6 komponentvideo + 6 HDMI... blir en rejäl trave apparater om man ska fylla alla de ingångarna.
Men hellre några för många än några för få.

En liten undran: det är en del in/utgångar som har BNC-kontakter (tex för komponent och digitalt ljud), vad har de för för/nackdelar, har aldrig sett såna på några av mina apparater förut.

Postad 24 June 2008 - 23:04

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Skyndar mig så gott jag kan :)

Vi har samma högtalare btw.
Hur är Marantzen till RS6orna?

Den enda jag har provat hemma va sony 50,,es nånting o Marren va mycket renare. i butiken lyssna jag en Harman den va för bumlig men det va ju i butiken??
Förresten finns den i svart?

Redigerat av passan1, 24 June 2008 - 23:09.

Postad 24 June 2008 - 23:24

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Den enda jag har provat hemma va sony 50,,es nånting o Marren va mycket renare. i butiken lyssna jag en Harman den va för bumlig men det va ju i butiken??
Förresten finns den i svart?

Den finns tyvärr inte i svart i Sverige men i vissa andra länder ska den göra det. Tror den finns i guld i japan också :)

Postad 26 June 2008 - 12:54

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Sådär, igår blev allt klart.
Det var väldigt enkelt att göra kalibreringen. Det hade varit klart på en kvart om det inte vore för vaktmästaren som
bestämde sig för att klippa häcken utanför min lägenhet halvvägs genom första försöket :)
Tänkte smyga ut och hälla socker i bränslet när han försvann in på fika men sansade mig och tog istället en fika jag också.

Subben blev ställd på för låg nivå, man hör den knappt alls. Men det står i manualen att man bör göra inställningarna
för den manuellt så jag får väl mixtra lite i menyerna och se om jag kan få till det.
Någon som vet om man kan justera värdena som man får vid auto-setup eller måste man kalibrera om utan
subben och sedan lägga till den efteråt?

Är fantastiskt nöjd med ljudet, jag hade en rätt vass diskant förut som jag trodde berodde på kass akustik men
den är som bortblåst nu. Och det är den även när jag kör utan rumskorrigeringen (den går att välja bort i menyerna).

Det är svårt att beskriva hur man upplever ljud men jag gör ett försök.

Intryck Stereo:
Har lyssnat igenom massor av favoritplattor som jag kan utantill och de har aldrig förr låtit så bra.
Ljudet är klart luftigare och bra mycket mer detaljerat.

Basen är grymt kontrollerad, poppade i In Between Dreams med Jack Johnson, basen på den skivan var jobbigt bumlig
och blöt förut men nu är den helt underbar. Den är detaljerad och torr men samtidigt har den ordentligt djup.
Skjutsar man upp volymen till icke grannvänliga nivåer hålls basen ändå i ett järngrepp, inte minsta tillstymmelse till att att förstärkaren skulle tappa kontrollen.

Jag tycker HKn gjorde ett bra jobb för pengarna men detta är en helt annan sak, inte för att det egentligen är en
rättvis jämförelse men jag har ju bara den att jämföra med.

Intryck 5.0 (subben har ju inte varit med än):
Gladiator skickas in i DVDn.
Snabbspolar till slaget i skogen. Första eldklotet kraschar i trädet och man kan svära på det tog vägen genom lägenheten. Eld sprakar, rustningar skramlar och man kan urskilja varenda pil som avfyras.
När svärd svingas levereras ljudet med sån pondus att det känns som man själv får den kalla klingan i bröstet.
Rumskorrigeringen funka prima, inget studsande ljud bara brutal kraft och massor av detaljer som jag aldrig hört förr.

Startar 360n och drar igång Rockband, höjer volymen rejält och går lös på trummorna, låter förträffligt och jag blir som vanligt sittandes några timmar fast jag bara skulle testa lite ;)

Sen hinner jag bara starta PS3an och skicka i Spiderman 3 på blu-ray så kommer en polare förbi och vill att jag följer
med och tar en öl.
Hade nog hellre stannat hemma och lyssnat mer men en öl är svårt att tacka nej till.
Dessutom hade grannarna gjort sig förtjänta av en paus så jag följer (lite motvilligt) med.

Ikväll ska jag testa lite blu-ray film, ska bli spännande att höra HD-ljudspåren för första gången.

Ska ner på stan och köpa Battlefield Bad Company nu, ljudet i det spelet är riktigt bra. Stackars grannar... :(

Postad 26 June 2008 - 15:28

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Snälla, snälla, gör en jämförelse av DD, Dts och HD-ljuden, har själv bara jämfört att spelaren har kodat av, det är väldigt liten skillnad, lite mer dynamik i basen, står inför att uppdatera försteget jag har

Thomas

Postad 26 June 2008 - 16:07

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Snälla, snälla, gör en jämförelse av DD, Dts och HD-ljuden, har själv bara jämfört att spelaren har kodat av, det är väldigt liten skillnad, lite mer dynamik i basen, står inför att uppdatera försteget jag har

Thomas

Tror inte jag kan göra avkodningen i förstärkaren, har bara en PS3 som blu-ray spelare och den kan väl bara skicka avkodat ljud? Eller är jag ute och cyklar nu?

Postad 26 June 2008 - 16:11

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Tror inte jag kan göra avkodningen i förstärkaren, har bara en PS3 som blu-ray spelare och den kan väl bara skicka avkodat ljud? Eller är jag ute och cyklar nu?

Så sant, du får väl köpa en ny Blu-ray, eller vart det inga pengar kvar? :)

Thomas

Postad 27 June 2008 - 02:22

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Så sant, du får väl köpa en ny Blu-ray, eller vart det inga pengar kvar? ;)

Thomas

Ha ha ha, jo då, skulle inte tro att jag lägger mina sista slantar på en en förstärkare.
Men blir det verkligen någon större skillnad om förstärkaren gör jobbet istället för spelaren?

Postad 28 June 2008 - 11:42

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Ha ha ha, jo då, skulle inte tro att jag lägger mina sista slantar på en en förstärkare.
Men blir det verkligen någon större skillnad om förstärkaren gör jobbet istället för spelaren?

Det verkar som det, en del säger att det blir det, har själv bara låtit spelaren göra det och det är mycket liten skillnad i mina öron, Whathifi (kan det ha varit) anmärker på detta i test om Panasonic bd-50

Thomas

Postad 29 June 2008 - 13:19

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Det verkar som det, en del säger att det blir det, har själv bara låtit spelaren göra det och det är mycket liten skillnad i mina öron, Whathifi (kan det ha varit) anmärker på detta i test om Panasonic bd-50

Thomas

Ok, då kanske det är dags att köpa en dedikerad blu-ray spelare ändå då.

Kollade på 28 Veckor Senare, tyckte det var grymt ljud på den. Men jag har ju iofs inte jämfört med DVD-utgåvan.

Postad 29 June 2008 - 13:27

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Ok, då kanske det är dags att köpa en dedikerad blu-ray spelare ändå då.

Kollade på 28 Veckor Senare, tyckte det var grymt ljud på den. Men jag har ju iofs inte jämfört med DVD-utgåvan.

Du har ju ändå fått ut Master audio i filmen, avkodat i ps3, eller?

Thomas

Postad 01 July 2008 - 20:57

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Du har ju ändå fått ut Master audio i filmen, avkodat i ps3, eller?

Thomas

Jo, det är klart, det gjorde jag ju. Köpte ett gäng nya filmer på Siba idag, 199:- st för alla titlar (de hade massor).
Ska testa lite i helgen och växla mellan gamla ljudformaten och de nya och se om jag hör någon skillnad.

Postad 04 July 2008 - 14:03

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

Nu har den anlänt :o

Första intrycket, jäklar vilken bjässe!
Min HK4550 ser ut som en tändsticksask i jämförelse :)

Det är otrolig byggkvalitet på den, om man jämför med HKn är A1HDn ett rejält kassavalv och HKn en sparbössa i plast och plåt.

Luckan på framsidan känns som dörren på en Mercedes S-klass från början av 90-talet, klockrent bygge.

Vreden går jämt och fint med en härlig tyngd.

Lyfter man den i ena hörnet lite grann finns det inte tillstymmelse till att den skulle vrida sig eller knaka, trots att den väger modiga 30 kilo.

Baksidan är precis lika välbyggd, rejäla kontakter och väldigt snygg och lättläst layout.

Ska börja röja lite här så jag kan koppla in den men det dröjer nog tills imorgon innan den är igång och spänner musklerna.

Återkommer med lyssningsintryck så fort jag testat den.
Ska iväg och se om jag kan få tag på någon bra konsert på Blu-ray med HD-ljud, någon som har tips?
Spelfilmer på blu-ray har jag massor, så det ska såklart också testas.

Lite "OT" ...

Hej Där !

Lite sent kanske .. men .... Angående konsert på Blu Ray, jag kan Tipsa om :
AC / DC - Live at Donnington ( PCM 5.1 Surround track (48kHz/24-bit) )

Rockar fett och låter kanonbra tycker jag, sedan beror det ju på om man gillar AC/DC också förståss, men det är ju
en annan femma :-) Bilden är inget att skryta med däremot....

Se även recension:
http://bluray.highde...tdonington.html

Redigerat av SunfireTHX, 04 July 2008 - 14:05.

Postad 04 July 2008 - 14:41

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Lite "OT" ...

Hej Där !

Lite sent kanske .. men .... Angående konsert på Blu Ray, jag kan Tipsa om :
AC / DC - Live at Donnington ( PCM 5.1 Surround track (48kHz/24-bit) )

Rockar fett och låter kanonbra tycker jag, sedan beror det ju på om man gillar AC/DC också förståss, men det är ju
en annan femma :-) Bilden är inget att skryta med däremot....

Se även recension:
http://bluray.highde...tdonington.html

Tack för tipset men den har jag spelat mig trött på på dvd. Grym konsert!

Beställde Nine Inch Nails och Incubus igår istället.

Postad 14 July 2008 - 18:39

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Hur gick det med filmtesten?

Thomas

Postad 15 July 2008 - 09:09

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Hur gick det med filmtesten?

Thomas

Jo, jag har sett/lyssnat på en hel bunt med Bluray-filmer nu.
Och har även testat att växla ljudspår på vissa filmer.

Tycker det blir mer punch i ljudet när man kör pcm okomprimerat.
Riktigt tung bas blir mer kontrollerad.
I explosioner och liknande där det händer mycket på samma gång
tycker jag mig höra mer detaljer.

Ett blindtest tror jag inte jag skulle fixa, så stor är inte skillnaden
på någon film jag sett hittills.

Iofs gör ju A1HDn underverk med allt ljud, det är en enorm skillnad
på vanliga DTS och Dolby-spåren jämfört med HKn jag hade förut.

Blir mer och mer sugen på en vanlig bluray-spelare, men jag tror jag väntar
ett tag till tills maskinerna blir snabbare.
Det är ju iaf ett plus med PS3an, den tar ingen tid på sig att starta en film.

Postad 15 July 2008 - 15:26

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jo, jag har sett/lyssnat på en hel bunt med Bluray-filmer nu.
Och har även testat att växla ljudspår på vissa filmer.

Tycker det blir mer punch i ljudet när man kör pcm okomprimerat.
Riktigt tung bas blir mer kontrollerad.
I explosioner och liknande där det händer mycket på samma gång
tycker jag mig höra mer detaljer.

Ett blindtest tror jag inte jag skulle fixa, så stor är inte skillnaden
på någon film jag sett hittills.

Iofs gör ju A1HDn underverk med allt ljud, det är en enorm skillnad
på vanliga DTS och Dolby-spåren jämfört med HKn jag hade förut.

Blir mer och mer sugen på en vanlig bluray-spelare, men jag tror jag väntar
ett tag till tills maskinerna blir snabbare.
Det är ju iaf ett plus med PS3an, den tar ingen tid på sig att starta en film.

Jag har köpt Panasonic bd-50, riktigt snabb om man jämför med min andra Sony-300, byter demoscen efter demoscen, prova Cloverfield, där hör jag stor skillnad samt Rovdjuret med Arnold

Thomas

Postad 15 July 2008 - 19:21

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Får börja med att gratulera till ditt nya tillskott i maskinparken ;) .

Har en liten fråga angående svarstiden vid sökning/bläddring när man "streamar".
Är det lika segt(läs:hänger sig) som det var med förra generationens apparater, Detta gällde iallafall A1XVA?

MVH.
Mats

Postad 16 July 2008 - 07:55

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Får börja med att gratulera till ditt nya tillskott i maskinparken :D .

Har en liten fråga angående svarstiden vid sökning/bläddring när man "streamar".
Är det lika segt(läs:hänger sig) som det var med förra generationens apparater, Detta gällde iallafall A1XVA?

MVH.
Mats

Tackar!
Kan jag få dina högtalare? :)

Jag har inte hunnit testa att streama något ännu, jag har en Squeezebox som jag kör all musik genom nämligen.

Misstänker dock att de snabbat upp den biten för jag kan inte minnas att jag läst något negativt om det när jag sökt runt på nätet.

Postad 16 July 2008 - 08:01

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Jag har köpt Panasonic bd-50, riktigt snabb om man jämför med min andra Sony-300, byter demoscen efter demoscen, prova Cloverfield, där hör jag stor skillnad samt Rovdjuret med Arnold

Thomas

Jasså, bd-50 är snabb, kanske dags att ta en sväng på stan och testa den då.

Cloverfield har jag sett på dvd, den sög verkligen så den köper jag inte på bluray :D

Rovdjuret är ju grym däremot, har den fin bild också?

Postad 16 July 2008 - 15:26

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Jasså, bd-50 är snabb, kanske dags att ta en sväng på stan och testa den då.

Cloverfield har jag sett på dvd, den sög verkligen så den köper jag inte på bluray :D

Rovdjuret är ju grym däremot, har den fin bild också?

Man ser väl på film för att enbart få bra ljud :)

Rovdjuret har helt ok bild, vissa scener sämre och vissa riktigt bra

Thomas

Postad 16 July 2008 - 19:23

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Tackar!
Kan jag få dina högtalare? :D

Jag har inte hunnit testa att streama något ännu, jag har en Squeezebox som jag kör all musik genom nämligen.

Misstänker dock att de snabbat upp den biten för jag kan inte minnas att jag läst något negativt om det när jag sökt runt på nätet.

Självklart!!! bara att komma och hämta :) .

Inte för att det är någon större deal breaker detta med streaming, Men det vore bra om man kunde få ner antalet enheter i racket. tvärtemot dig så har jag faktiskt läst(kommer ej ihåg vart) att det fortfarande är lite sisådär med svarstiderna.

Men efter en riktigt lång nattsession framför datorn bestämde jag mig för att undersöka saken själv, Besökte "klubben" idag och beställde AVP:en ;) .

Något som tilltalar mig med denna generation av Denon är detta med online uppdateringar och uppgraderingar, Tror att vi kan vänta oss en uppgradering i Oktober om jag fattade det rätt. Tydligen gällde det Dynamic level bla.(orkar inte leta upp infot igen tröööööt).

MVH.
Mats

Postad 16 July 2008 - 19:59

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Självklart!!! bara att komma och hämta :D .

Inte för att det är någon större deal breaker detta med streaming, Men det vore bra om man kunde få ner antalet enheter i racket. tvärtemot dig så har jag faktiskt läst(kommer ej ihåg vart) att det fortfarande är lite sisådär med svarstiderna.

Men efter en riktigt lång nattsession framför datorn bestämde jag mig för att undersöka saken själv, Besökte "klubben" idag och beställde AVP:en ;) .

Något som tilltalar mig med denna generation av Denon är detta med online uppdateringar och uppgraderingar, Tror att vi kan vänta oss en uppgradering i Oktober om jag fattade det rätt. Tydligen gällde det Dynamic level bla.(orkar inte leta upp infot igen tröööööt).

MVH.
Mats

Gött! Grattis till ett grymt köp!
Då har du kraft nog att driva inte bara din anläggning utan även alla grannars hembioanläggningar, samtidigt :)
Hade den inte varit så förbenat stor hade jag nog inte kunnat motstå den själv heller, den är ju så sexig, men jag har inte plats med större än AVCn (utan att byta bänk osv.).
Var det lång leveranstid på den eller fanns den på lager i europa?

Finns redan mjukvaru-uppgraderingar att ladda hem vad jag förstått, har inte gjort det själv än men planerar att göra det om ett par veckor när jag har semester igen. Fast det är nog mest bara småfix som släppts än så länge.
Funktionen borde ju iaf betyda att grejerna håller en tid framöver, bara Denon orkar lägga ner lite energi på utveckling.

Postad 16 July 2008 - 21:50

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Gött! Grattis till ett grymt köp!
Då har du kraft nog att driva inte bara din anläggning utan även alla grannars hembioanläggningar, samtidigt :D
Hade den inte varit så förbenat stor hade jag nog inte kunnat motstå den själv heller, den är ju så sexig, men jag har inte plats med större än AVCn (utan att byta bänk osv.).
Var det lång leveranstid på den eller fanns den på lager i europa?

Finns redan mjukvaru-uppgraderingar att ladda hem vad jag förstått, har inte gjort det själv än men planerar att göra det om ett par veckor när jag har semester igen. Fast det är nog mest bara småfix som släppts än så länge.
Funktionen borde ju iaf betyda att grejerna håller en tid framöver, bara Denon orkar lägga ner lite energi på utveckling.

AVP:n är lika stor som AVC:n men du kanske trodde jag menade hela combon (AVP-A1HD, POA-A1HD)?

Har för avsikt med att vänta med slutsteget(POA-A1HD) för att verkligen övertyga mig om att denna klarar av tunga laster såsom bla. classe, McIntosh klarar av.
Tyvärr så går det ej att få en demo av combon i Stockholm på ett bra tag(läs:månader), Tydligen har "klubben" bara ett ex. att dema för alla butiker i Sverige.

Angående leveranstiden så lyckades jag knipa det sista exemplaret från huvudlagret och Iom. detta ska det ta 1 vecka(skeptisk), Annars hade det i runda slängar tagit 1 månad om inte mer (populära rackare dessa Denons).

Finns det verkligen nya uppgraderingar redan(features), Trodde det bara fanns uppdateringar(finjusteringar av redan befintliga features)?

Precis som du nämner så är det viktiga inte vad dessa maskiner är gjorda att klara av(online uppdateringar och uppgraderingar etc.), Utan detta med att verkligen lägga manken till(KAPITAL) för att utnyttja och i synnerhet utveckla inte bara i den närmaste framtiden utan också ett bra tag framöver(3-4 år). Men detta är nog bara önsketänkande från vår sida med tanke på hur dom resonerat med förra modeller, Alltså så fort det är dags för lansering av nästa generation(kanske redan ett halvår innan) så läggs allt vad produktutveckling ner på dessa "reliker".

MVH.
Mats

Postad 16 July 2008 - 23:34

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Noobman: tror du gjorde rätt som passade slutsteget. Lyssnade själv på kombon med B&W802D på hifiklubbens demokväll, lät inte så bra i 2 kanaler då man är van med Classés monoblock. För fullsurround var det helt ok.

Postad 17 July 2008 - 06:48

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

AVP:n är lika stor som AVC:n men du kanske trodde jag menade hela combon (AVP-A1HD, POA-A1HD)?

Har för avsikt med att vänta med slutsteget(POA-A1HD) för att verkligen övertyga mig om att denna klarar av tunga laster såsom bla. classe, McIntosh klarar av.
Tyvärr så går det ej att få en demo av combon i Stockholm på ett bra tag(läs:månader), Tydligen har "klubben" bara ett ex. att dema för alla butiker i Sverige.

Angående leveranstiden så lyckades jag knipa det sista exemplaret från huvudlagret och Iom. detta ska det ta 1 vecka(skeptisk), Annars hade det i runda slängar tagit 1 månad om inte mer (populära rackare dessa Denons).

Finns det verkligen nya uppgraderingar redan(features), Trodde det bara fanns uppdateringar(finjusteringar av redan befintliga features)?

Precis som du nämner så är det viktiga inte vad dessa maskiner är gjorda att klara av(online uppdateringar och uppgraderingar etc.), Utan detta med att verkligen lägga manken till(KAPITAL) för att utnyttja och i synnerhet utveckla inte bara i den närmaste framtiden utan också ett bra tag framöver(3-4 år). Men detta är nog bara önsketänkande från vår sida med tanke på hur dom resonerat med förra modeller, Alltså så fort det är dags för lansering av nästa generation(kanske redan ett halvår innan) så läggs allt vad produktutveckling ner på dessa "reliker".

MVH.
Mats

Jo, jag trodde AVP = båda.

Hade de en kvar på huvudlagret ska du ha den på tisdag nästa vecka. Så funkade det här i Karlstad iaf. Leveranser kommer från huvudlagret i Danmark på tisdagar.

My bad, det är nog bara uppdateringar och buggfixar som släppts än så länge.

Postad 17 July 2008 - 23:17

Unregistered33dc8a0b
  • Unregistered33dc8a0b
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag är i valet och kvalet om att köpa denna förstärkare eller inte. Vad jag inte riktigt förstår dock är att, när skall man ha användning för den avancerade bildbehandlingen som sitter i den? för dom flesta, om inte alla dvdspelare har väl inbyggd scaler eller linjedubblare m.m. Så det finns väl ingen chans att skicka signalen oförändrad till förstärkaren, eller? Så att kombinera denna med tex. Denon 3930 dvd är väl lite kaka på kaka då det sitter samma videochip i båda? Sen självklart skiljer det ju säkert en del på ljudsidan, bättre konstruktion, mer effekt m.m men jag vet inte om det är värt dom där 20 tkr upp från 4308. Så jag vet faktiskt inte, antingen blir det denna + DVD2500T eller 4308 + 3930 + regfri Panasonic BD30. Är det någon som vet ifall Denon DVD2500T kommer att gå att göra regfri för vanlig dvd eller om den är reg. 2 dvd och reg B BD?

Postad 18 July 2008 - 10:50

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Jag är i valet och kvalet om att köpa denna förstärkare eller inte. Vad jag inte riktigt förstår dock är att, när skall man ha användning för den avancerade bildbehandlingen som sitter i den? för dom flesta, om inte alla dvdspelare har väl inbyggd scaler eller linjedubblare m.m. Så det finns väl ingen chans att skicka signalen oförändrad till förstärkaren, eller? Så att kombinera denna med tex. Denon 3930 dvd är väl lite kaka på kaka då det sitter samma videochip i båda? Sen självklart skiljer det ju säkert en del på ljudsidan, bättre konstruktion, mer effekt m.m men jag vet inte om det är värt dom där 20 tkr upp från 4308. Så jag vet faktiskt inte, antingen blir det denna + DVD2500T eller 4308 + 3930 + regfri Panasonic BD30. Är det någon som vet ifall Denon DVD2500T kommer att gå att göra regfri för vanlig dvd eller om den är reg. 2 dvd och reg B BD?

Om det är samma chip i blir det nog ingen skillnad.
Men för de som har en sämre dvd-spelare kan man ju låta förstärkaren skala upp bilden istället.
Den gör ett grymt jobb med uppskalningen när jag skickar SD-signaler till den från min DVD.

Det är rätt mycket som skiljer från 4308 så det kan ju vara värt det ändå.
Den väger ju 10 kg mer och det lär inte bero enbart på video-chipet ;)

Jag tyckte det var värt det då jag tror jag kommer behålla denna bra mycket längre än jag skulle
gjort med en 4308, att byta grejer hela tiden är dyrt.

Dessutom är den så grymt sexigt byggd att den är en fröjd att handskas med, det är också värt en del.
Kolla bilderna i mitt galleri och jämför med bilder på en 4308.... det borde räcka för att övertyga dig ;)

Postad 20 July 2008 - 09:47

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Här är länken till den kommande uppgraderingen från Denon.

MVH.
Mats

Postad 21 July 2008 - 15:23

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Här är länken till den kommande uppgraderingen från Denon.

MVH.
Mats

Tack för infon.
Intressant funktion!

Postad 21 July 2008 - 22:56

Unregistered33dc8a0b
  • Unregistered33dc8a0b
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Ok Anders! Jo det lutar mest mot A1HD:n faktiskt, den verkar brutal! sen är den precis som du säger vansinnigt välbyggd och snygg. Tänkte eventuellt köpa till 2500T först, men får se ifall jag inte kör en snålvariant tillsvidare och köper en billigare dedikerad Denon-dvdspelare. En fråga bara, ta tex. Denon 1940, kan man i denna spelare (eller andra Denon dvdspelare) stänga av bildbehandlingen? alltså skicka en utsignal på 576i (är väl pal dvd-kvalisort?) och låta A1:an bildbehandla brallorna av mig? och om nu detta inte är möjligt och dvd:n skalar till 1080p sen skickar signalen till A1:an, omarbetar den signalen på något sätt eller låter den den bara passera när den redan är skalad osv. ?

Mvh Jimmy

Postad 22 July 2008 - 14:28

Unregistered938088eb
  • Unregistered938088eb
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Ok Anders! Jo det lutar mest mot A1HD:n faktiskt, den verkar brutal! sen är den precis som du säger vansinnigt välbyggd och snygg. Tänkte eventuellt köpa till 2500T först, men får se ifall jag inte kör en snålvariant tillsvidare och köper en billigare dedikerad Denon-dvdspelare. En fråga bara, ta tex. Denon 1940, kan man i denna spelare (eller andra Denon dvdspelare) stänga av bildbehandlingen? alltså skicka en utsignal på 576i (är väl pal dvd-kvalisort?) och låta A1:an bildbehandla brallorna av mig? och om nu detta inte är möjligt och dvd:n skalar till 1080p sen skickar signalen till A1:an, omarbetar den signalen på något sätt eller låter den den bara passera när den redan är skalad osv. ?

Mvh Jimmy

Jepp, du kan välja 576i, 720p osv, sköts med en knapp på fronten av spelaren.
Uppskalningen som förstärkaren gör är ruggigt bra.

Postad 31 July 2008 - 17:49

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0
Anders_A.

Eftersom du verkar vara den enda verksamma A1HD ägaren här så får du bli mitt bollplank :( .

Har du lyckats med detta att kunna lägga på AudysseyEQ när du spelar en 2-kanals(stereo) signal i läget direct/pure direct? Har själv gått bet på detta än så länge.

Kan inte tänka mig att detta INTE går, Eftersom A1XVA:n klarade det utan problem.

EDIT: Hittade inställningen tillslut.

Mvh.
Mats

Redigerat av Noobman, 01 August 2008 - 04:33.

Postad 05 September 2008 - 06:56

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Anders A

Hej !

Nyfiken att höra om du fått hem AC/DC på Blu Ray och kanske Led Zeppelin ( Eller nåt annat roligt kanske)....
men framför allt hur du tyckte dom lät :-) ....

Ha de gott !!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.