Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ljud via HDMI med Asus P5E-VM HDMI

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 June 2008 - 08:57

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Har ett Asus P5E-VM HDMI i HTPC:n (OS Vista 32-bit) och kopplat den till en Onkyo TX-SR606 med en hdmi-kabel men ljudet strular för mig. Får bara ut två-kanals analogt ljud. Försöker jag spelar upp material med DD eller DTS säger Vista att jag saknar codecs för att spela upp filmen (via coaxial funkade det däremot felfritt). Och försöker jag testa ljudformaten i Vistas ljudpanel säger den bara att den inte kan spela upp formaten.
Några förslag?

Postad 10 June 2008 - 12:39

Unregistered65a0fb25
  • Unregistered65a0fb25
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
AC3-filter eller ffdshow brukar hjälpa!

Postad 10 June 2008 - 13:34

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
ffdshow har jag redan men har inte testat med AC3-filter. Det funkar ju utmärkt via coaxial så jag begriper inte varför det inte ska funka via HDMI.

Postad 10 June 2008 - 13:48

Zigi
  • Zigi
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Vet inte om detta löser problmet. Men har du kollat vad de finns för olika val av HDMI ljud i BIOS?

Postad 10 June 2008 - 22:00

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Har exakt samma problem jag å, satt till slut i coax kabeln istället, men då får jag ett annat problem, DD går bra, men får ej ut DTS??? eller, jag får ljud men det står bara DD på förstärkaren? väldigt mysko, har också samma modekort som dig och en 606:a !

Postad 11 June 2008 - 07:00

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Vet inte om detta löser problmet. Men har du kollat vad de finns för olika val av HDMI ljud i BIOS?

Nä det fanns inga såna inställningar.

Har exakt samma problem jag å, satt till slut i coax kabeln istället, men då får jag ett annat problem, DD går bra, men får ej ut DTS??? eller, jag får ljud men det står bara DD på förstärkaren? väldigt mysko, har också samma modekort som dig och en 606:a !

Via coax har jag inga problem med varken DD eller DTS. Men man vill ju ha HDMI och slippa extra kablar. :)

Redigerat av anarkisträven, 11 June 2008 - 07:00.

Postad 11 June 2008 - 08:10

Grower
  • Grower
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Märkligt att det inte fungerar men det är ju inget stort problem då det fungerar via coax.
Så vitt jag förstår är "endast en kabel" enda fördelen med HDMI i detta fall. Vill man få ut de nya
högupplösta ljudformaten fungerar det ändå inte. Bättre då att köpa det kommande
Asus-ljudkortet med HDMI som skall klara både bild och de högupplösta ljudformaten. Kanon!

Postad 11 June 2008 - 08:45

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Via coax har jag inga problem med varken DD eller DTS. Men man vill ju ha HDMI och slippa extra kablar. :)

Har du också ett P5E-VM och en onkyo 606:a?

Postad 11 June 2008 - 09:55

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Märkligt att det inte fungerar men det är ju inget stort problem då det fungerar via coax.
Så vitt jag förstår är "endast en kabel" enda fördelen med HDMI i detta fall. Vill man få ut de nya
högupplösta ljudformaten fungerar det ändå inte. Bättre då att köpa det kommande
Asus-ljudkortet med HDMI som skall klara både bild och de högupplösta ljudformaten. Kanon!

Har för mig att det även ska gå att få multikanals PCM.

Har du också ett P5E-VM och en onkyo 606:a?

Japp. Vad har du för codecs installerade? Har nämligen för mig det finns någon inställning i AC3-filter för att koda om DTS till DD

Redigerat av anarkisträven, 11 June 2008 - 09:57.

Postad 11 June 2008 - 12:55

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0

Har för mig att det även ska gå att få multikanals PCM.

Japp. Vad har du för codecs installerade? Har nämligen för mig det finns någon inställning i AC3-filter för att koda om DTS till DD

Ah, jag kör coreavc, ffdshow, ac3filter, vsfilter,. tittar i media center! OM du har tid och ork, skulle du kunna ta screenshots på inställningarn i ac3filter??

/Micke

EDIT: det var ffdshow som ställde till det! ändra ac3 och dts till DISABLED! då tog ac3filter hand om materialt riktigt, står nu DTS när det är DTS osv :)

Tack för hjälpen!

Redigerat av maiky, 11 June 2008 - 13:50.

Postad 11 June 2008 - 21:32

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Ah, jag kör coreavc, ffdshow, ac3filter, vsfilter,. tittar i media center! OM du har tid och ork, skulle du kunna ta screenshots på inställningarn i ac3filter??

/Micke

EDIT: det var ffdshow som ställde till det! ändra ac3 och dts till DISABLED! då tog ac3filter hand om materialt riktigt, står nu DTS när det är DTS osv :)

Tack för hjälpen!

Nice :)
Själv kör jag bara ffdshow. Har satt DTS och AC3 till spdif och det funkar kanon för mig.

Postad 25 July 2008 - 13:00

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Heey, nu är det dax att väcka liv ur en tråd igen!

Vet inte hur det är med er andra men jag har lyckats fått P5E-VM hdmi att fungera riktigt bra med ljudet över HDMI.

Med dessa inställningar å drivrutiner så fungerar passtrough (DTS/DD) samt vanlig 2ch crap via hdmi till min 606:a

1. NYASTE Ac3Filter, klicka i "use spdif", bocka för DTS/DD.
2. winvista_158.exe < dom drivrutinerna för gfx/hdmi ljud. med de senaste fungerar ej passtrough (iaf inte för mig)
3. välj "speaker setup" i vista å bocka i 2ch ljud.

Nu funkar passtrough i både WMP och media center i vista x86! (via HDMI!)

Skönt att slippa en till kabel mellan datorn och recivern ;)

Postad 03 August 2008 - 23:57

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Kan berätta att det även funkar med ffdshow. Gissar på att det är drivrutinerna som är felet. Tack för tipset.

Redigerat av anarkisträven, 05 August 2008 - 22:08.

Postad 06 August 2008 - 16:12

Ludvig
  • Ludvig
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Jag hijackar den här tråden lite, Ni som kör med här moderkortet, kör ni både grafik och ljud på HDMI från moderkortet?
klarar den att pumpa ut full HD med en iiinte så jättedyr CPU?

Redigerat av Ludvig, 06 August 2008 - 16:13.

Postad 07 August 2008 - 12:52

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Nån som vill ha vänligheten att ta en screenshot av era inställningar i ac3filter?

Kämpar med en Dell Studio 15 som bara sänder 2-kanalig PCM via HDMI-utgången. Misstänker att datorn "pratar" direkt med TV'n genom receivern (Yamaha RX-V2700) och tror att det bara finns 2 högtalare anslutna.

Kan man forcera fram 5.1-kanals PCM genom ac3filer? Har testat med VMC och WMP med samma resultat. Dessutom är det bara Dolby Digital-spår som genererar 2-kanaligt ljud. Vid DTS blir det knäpp tyst.

Postad 29 August 2008 - 11:31

anarkisträven
  • anarkisträven
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Jag hijackar den här tråden lite, Ni som kör med här moderkortet, kör ni både grafik och ljud på HDMI från moderkortet?
klarar den att pumpa ut full HD med en iiinte så jättedyr CPU?

Jag kör det integrerade grafikkortet och har en Intel Core 2 Duo E6750 och det funkar bra med fullhd så länge du inte har några andra program igång i bakgrunden som jobbar. Men nu kan du ju få en Intel Core 2 Duo E8400 för samma pris.

Redigerat av anarkisträven, 29 August 2008 - 11:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.