Eftersläpning på Pioneer plasma
26 svar till detta ämne
Postad 11 June 2008 - 00:39
iken
-
iken
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Detta inlägg syftar inte till att attackera Plasma, men dessa dagar är det fotbollstider och jag är ute på puben varje kväll och ser matcherna på deras 50" Pioneer Plasma TV. Bildkvaliteten är utmärkt till färger och skärpa från 3m avstånd, men eftersläpningar syns tydligt, främst då bollen rör sig snabbt i luften. Kan det vara så att TV:n saknar 100Hz vilket ger släpningar trots ursnabb responstid? Frågade någon anställd hur gammal TV:n var och svaret var ca 6 månader.
Nu har jag inte haft möjlighet att kolla modellnumret eftersom det står på baksidan och då måste jag lysa med min ficklampa och det skulle se lite skumt ut.
Är det någon av er Plasmaägare utan 100Hz som noterat "eftersläpningar" vid foboll?
Postad 11 June 2008 - 00:50
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
det du ser är antingen ifrån själva sändningen eller någon form av bildbehandling som spökar med bilden
Postad 11 June 2008 - 06:53
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Kan vara 1080i på TV4HD Fotboll?
Det är något där som gör att bollen ser knepig ut.
Tittar vi på TV4HD så blir det tre bollar när den rör sig snabbt i luften(ex. vid utsparkar). En "riktig" i mitten och två suddiga, en före och en efter den "riktiga".
På vanliga TV4 syns inte detta fenomen. Men där är bilden sämre överlag.
Vi har den inspelningsbara boxen från CD och en LG50PF95 plasma.
Postad 11 June 2008 - 07:34
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Jag har en PDP-5080 och upplever samma sak, och tyvärr inte bara när det gäller fotboll. Och tv'n är inställd efter konstens alla regler så det är inte där det felar. Det kanske är fel att kalla det för eftersläpningar (?) då det mer tycks handla om svårigheter att bevara konturer vid snabbare panoreringar. Av det jag läst om min tv i olika recensioner ska panoreringar vara knivskarpa, vilket det definitivt inte är på min. Är jag för petig kanske?
Postad 11 June 2008 - 08:25
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Det skulle vara intressant att göra jämförelsen med fotbollssändning i 720p. Jag var dock alldeles för upptagen av att njuta av matchen igår (Tack Zlatan!) för att uppmärksamma det ni beskriver.
Postad 11 June 2008 - 08:29
Agathorn
-
Agathorn
-
Forumräv
-
-
643 inlägg
Jag har själv 8:e generationen Pio plasma och enl. vad jag läst är just en av svagheterna med dessa panoreringar och hur pass ryckigt det blir. Så är även min och det är inte lite ryck/hack utan rätt så mycket, som ju ökar i förhållande till hur snabbt kameran panorerar eller någon/något far förbi på skärmen.
Så tyvärr är detta helt normalt på Pio plasmor. Detta helt oavsett upplösning enl vad jag sett. HD-DVD, sd-tv, 576i sändningar osv ... Märkligt nog ser jag det dock inte när jag lirar xbox?!
Postad 11 June 2008 - 08:33
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det måste vara sändningen. En skitfunktion som 100hz skapar inte såna eftersläpningar som du skriver om. Då
mitt nästa köp med all säkerhet kommer bli en Pioneer så satte jag kaffet i vrångstrupen när jag såg din rubrik...
Postad 11 June 2008 - 09:04
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
iken>> Det troligaste är att det då såg främst beror på en felinställd tv. All brusreducering måste vara av samt att tv:n ska stå i Drivemode:2 vilket jag vill minnas inget default läge har. Förslagsvis ska "Pure Cinema" stå i Off oxå. Samt materialet som sådant, det blir ofta släpningar (även om en plasma/lcd inte är lika perfekt som en CRT i det här avseendet - men i regel vill jag påstå att felet i materialet är större så att säga och att felet är tydligare på större displayer(CRT:er är ju små)) Kan det vara så att TV:n saknar 100Hz vilket ger släpningar trots ursnabb responstid?
Nej. Dels eftersom tv:n inte saknar 100 Hz och dels eftersom det här med att "jobba med högre frekvens för att minska eftersläpningar" enbart har relevans i LCD-världen, inte plasma-världen. trebban>> I just det här fallet är 100Hz ingen skitfunktion eftersom Drivemode:2 innebär att skärmen körs i just 100 Hz.  I övriga drivemodes jobbar skärmen i en icke-heltals multipel av 50 Hz (vilket fotboll sänds i) vilket skapar ryckig bild - vad det gäller eftersläpningar så är det dock ingen större skillnad.
Redigerat av pacman, 11 June 2008 - 09:18.
Postad 11 June 2008 - 09:18
speechless
-
speechless
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Såg på matchen igår på min 508xd via vanlig antenn och märkte inte en enda eftersläpning. Vet hur jag stört mig på detta på polares platta tv vid sporttittande så jag blev förvånad över hur bra det var.
Postad 11 June 2008 - 10:43
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
iken>> Det troligaste är att det då såg främst beror på en felinställd tv. All brusreducering måste vara av samt att tv:n ska stå i Drivemode:2 vilket jag vill minnas inget default läge har. Förslagsvis ska "Pure Cinema" stå i Off oxå.
Samt materialet som sådant, det blir ofta släpningar (även om en plasma/lcd inte är lika perfekt som en CRT i det här avseendet - men i regel vill jag påstå att felet i materialet är större så att säga och att felet är tydligare på större displayer(CRT:er är ju små))
Nej. Dels eftersom tv:n inte saknar 100 Hz och dels eftersom det här med att "jobba med högre frekvens för att minska eftersläpningar" enbart har relevans i LCD-världen, inte plasma-världen.
trebban>> I just det här fallet är 100Hz ingen skitfunktion eftersom Drivemode:2 innebär att skärmen körs i just 100 Hz. I övriga drivemodes jobbar skärmen i en icke-heltals multipel av 50 Hz (vilket fotboll sänds i) vilket skapar ryckig bild - vad det gäller eftersläpningar så är det dock ingen större skillnad.
Jag använder mig av de inställningar som du beskriver så jag antar att det är materialet som spökar  . Jag har tyvärr inte haft möjlighet att se fotboll i hd-upplösning så jag vet inte hur det för sig. Hackande panoreringar har jag dock inte märkt av alls med de sintällningar som jag använder, för DTV vill säga.
Postad 11 June 2008 - 11:38
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
iken>> Det troligaste är att det då såg främst beror på en felinställd tv. All brusreducering måste vara av samt att tv:n ska stå i Drivemode:2 vilket jag vill minnas inget default läge har. Förslagsvis ska "Pure Cinema" stå i Off oxå.
Samt materialet som sådant, det blir ofta släpningar (även om en plasma/lcd inte är lika perfekt som en CRT i det här avseendet - men i regel vill jag påstå att felet i materialet är större så att säga och att felet är tydligare på större displayer(CRT:er är ju små))
Nej. Dels eftersom tv:n inte saknar 100 Hz och dels eftersom det här med att "jobba med högre frekvens för att minska eftersläpningar" enbart har relevans i LCD-världen, inte plasma-världen.
trebban>> I just det här fallet är 100Hz ingen skitfunktion eftersom Drivemode:2 innebär att skärmen körs i just 100 Hz. I övriga drivemodes jobbar skärmen i en icke-heltals multipel av 50 Hz (vilket fotboll sänds i) vilket skapar ryckig bild - vad det gäller eftersläpningar så är det dock ingen större skillnad.
Varför sänder de fotboll så för? När man ser fotboll på film duger det utmärkt med 24fps. Är det för att det är en videokamera som det blir femtio hertz?
Postad 11 June 2008 - 11:48
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag har själv 8:e generationen Pio plasma och enl. vad jag läst är just en av svagheterna med dessa panoreringar och hur pass ryckigt det blir. Så är även min och det är inte lite ryck/hack utan rätt så mycket, som ju ökar i förhållande till hur snabbt kameran panorerar eller någon/något far förbi på skärmen.
Så tyvärr är detta helt normalt på Pio plasmor. Detta helt oavsett upplösning enl vad jag sett. HD-DVD, sd-tv, 576i sändningar osv ... Märkligt nog ser jag det dock inte när jag lirar xbox?!
Det får stå för dig, Agathorn, men du borde nog ha lite mer kött på benen innan du skriver att detta är "normalt" på Pio plasmor. Hack som kommer från materialet i sig kan en display inte göra något åt annat än genom att lägga in fuskbilder, dvs interpolerade mellanbilder. Prova att aktivera PureCinema | Filmläge | Mjuk i Aktiveringsläge 2 för 100Hz. Personligen tycker jag att det ser för bedrövligt ut, men du kanske gillar det. Jag använder min Pio G8 med 480i/576i, 720p, 1080i/1080p från en kass digitalbox, en TViX M-5100SH samt en Oppo DV-983H och har inget hack annat än det hack som finns i materialet självt plus lite rörelseoskärpa och det går inte att komma ifrån. CRT är kungen när det gäller att visa rörelser, men där finns fortfarande hack från materialet självt för att inte tala om att man måste leva med 2:3 hack med en CRT.
Postad 11 June 2008 - 12:10
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Kan inte var detta som leder till eftersläpningar i Pion?
Plasma actually has something akin to the motion blur on the LCD's some call it fringing or green/purple/whatever trails. It is due to the difference in the decay time of different red, green and blue phosphors on a Plasma. This creates colour trails but also introduces a kind of blur in fast moving images. It can most easily be seen in games where you can rotate the camera.
Postad 11 June 2008 - 12:10
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Är det för att det är en videokamera som det blir femtio hertz?
Japp. Varför sänder de fotboll så för? När man ser fotboll på film duger det utmärkt med 24fps.
För att om man minskar frameraten så måste man öka rörelseoskärpan för att inte bilden ska upplevas som hackig... Med det inte sagt att film alltid har mer rörelseoskärpan än video, finns ju annat som påverkar den biten oxå. Komprimering tex (man skulle ju kunna tänka sig att man vid mkt rörelser filtrerar bilden, tar bort detaljer, för att minska komprimeringsartefakter) och det är ju inte sällan en fotbollsmatch är sämre komprimerad än en film. Benky>> Som sagt, det kan säkert göras bättre än vad Pion klarar av men jag tror många ofta oxå mistar material-fel för display-fel så att säga. Enator>> Jag är inte säker men jag tror det i så fall har mer att göra med att en plasma (precis som en DLP) skapar sin bild mha olika former av dithering. Med det sagt så har jag inte tillräckligt på fötterna att för att säga att det du beskriver, "plasma rainbows", ska uteslutas helt och hållet.
Redigerat av pacman, 11 June 2008 - 12:15.
Postad 11 June 2008 - 12:14
Unregistered5480a0bb
-
Unregistered5480a0bb
-
Forumräv
-
-
886 inlägg
Benky>> Som sagt, det kan säkert göras bättre än vad Pion klarar av men jag tror många ofta oxå mistar material-fel för display-fel så att säga.
Sant! Rörelseoskärpa verkar vara det ord jag är ute efter, tack för det Wolfy.
Postad 11 June 2008 - 14:21
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Plasma får ju röreleoskärpa vid snabba rörelse och det beror på att fosforn inte hinner släckas eller hur man nu ska beskriva det. Skiljer sig egentligen inte alls så mycket från LCD:s hold time så vitt jag kan förstå, men med den stora skillnaden att det är extremt mycket mindre tydligt.
Men med snabba rörelser så kommer alltså vissa information från tidigare att stanna kvar och det blir då suddigt och "svansar". Tyvärr så är de olika färgerna olika snabba på att försvinna och således kan man hamna i situationen att man ser spåren efter gult och grönt. Till exempel om en boll rör sig från vänster till höger så kommer ett spår av den bollen att finnas kvar i form av en svans efter den och sist i svansen kommer det skifta i gult eller grönt eftersom den färgen är det som stannar kvar längst. Om denna vita boll dock inte visas mot en svart bakgrund kommer man sannolikt inte se någon sådan färgskiftning.
I praktiken ser många inte detta i någon situation alls. Det handlar ytterst om hur känsliga ögon man har. Jag kan för min del reproducera detta på min plasma genom extrema rörelser och genom att titta efter det. Ett bra exempel är om man rör en vit muspekare jättesnabbt mot en svart bakgrund. Då kan jag se att den skiftar i gult. Men jag har aldrigt sett problemet i vare sig sport eller tv-spel eller för den delen film. Inte heller i svartvit film.
Gears of War är ett extremt exempel eftersom det nästan är ett svartvitt spel. Jag har dock inte sett det när jag spelat det spelet heller. Kanske skulle jag kunna se det om jag krämar upp kontrasten, men då får jag å andra sidan svid i ögonen så det kommer jag inte göra
Nåväl, jag tror att problemet i det här fallet är annat än plasmatekniken. Men det är tråkigt om folk köper plamsa och tror att de ska få perfekt rörelseskärpa för det får man inte. Det enda fallet då jag (och jag är petig) har lyckats störa mig på rörelseoskärpa på min plasma är dock genom att spela Sonic  Det är helt enkelt lite för fort. Inte ens här ser jag några trails dock, men det kanske beror på färgskalan.
Det här med responstid är förresten ganska hypat i stil med kontrast och upplösning. Ur responstidssynpunkt räcker 16ms för att visa 60hz fullt ut och 10ms för att visa 100hz fullt ut utan att det blir eftersläpningar för den skull. Det man upplever som eftersläpningar beror istället på hold time. Men framförallt så beror det som bland annat pacman påpekat på ursprungsmaterialet.
Postad 11 June 2008 - 16:37
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Det här med responstid är förresten ganska hypat i stil med kontrast och upplösning.
Den där kontrast-hypen är ju rätt speciell. Det är ju ingen riktig hype eftersom hög kontrast är viktigt. Men samtidigt skryter ju alla om sina höga siffror, och det känneteckar ju en hype. Sen är det största problemet att siffrorna ljuger. Så det är en "fusk-hype" så att säga.
Postad 11 June 2008 - 19:02
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Är G8/(G9) lika dålig på rörelser som G7? blir lite orolig då jag funderar på att köpa någon av dessa. Det jag sett av G7:an hos polare när det gäller fotboll är inget vidare, ser faktiskt smått förjävligt ut när man tänker på vad tv:n kostar. Har de verkligen inte kommit längre på denna front och finns det någon tv som är bättre på den fronten?
Vad gäller responstid så spelar det ju roll om man spelar fps-online spel och sådant men hade jag iofs inte själv tänkt använda min plasma till.
Postad 11 June 2008 - 19:12
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
@ Wowbagger IP: Om du tycker att det är ett problem med rörelseoskärpa på Pio plasma så får du nog hålla dig till CRT ett tag till. Har av naturliga skäl inte sett någon G9 ännu, men skulle inte tro att det skiljer sig nämnvärt. Problemet med G7 är att den är felkonstruerad såtillvida att man kunde se skitiga vertikala strek på panelen, speciellt synliga vid panoreringar - det kanske är det du menar? I så fall så är det i stort sett borta iom G8. Jag har sett något fåtal klaga på att de sett det även på G8, men på min är det borta. Detta var en av orsakerna varför jag bytte från G7 till G8 - stod inte ut med vad som kallas "dirty screen".
Redigerat av Wolfy, 11 June 2008 - 19:13.
Postad 11 June 2008 - 19:40
Wowbagger IP
-
Wowbagger IP
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Nej är nog mer det som andra skrivit om som att bollen ser ut att vara 3 stycken en framför och en bakom och spelarna gör likadant när det rör på sig. Då fotboll och film är det jag kommer använda min tv till rätt mycket så känns det lite trist om plasma inte klarar av detta
Postad 11 June 2008 - 22:23
Wolfy
-
Wolfy
-
Veteran
-
-
1667 inlägg
Jag har sett varje EM match på min Pio G8 42" och ser en och endast en boll på plan när spelet är igång. Detsamma gäller spelarna. Jag ser säkert film till 80% av allt som jag ser på min TV och är dessutom extremt kinkig vad gäller bildkvalité så jag känner öht inte igen mig i beskrivningen att plasma inte skulle klara av det som är dess absoluta styrka.
Postad 12 June 2008 - 06:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Wowbagger IP>> Tror det är så enkelt att din polares G7 är felinställd.
Postad 12 June 2008 - 08:45
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1743 inlägg
Ja garanterat felinställd. Ingen korrekt inställd plasma visar "tre" bollar. Det som händer är att bollen blir lite suddigar och eventuellt kan man skynmta antydan till svans. Det senare är ganska subtilt i så fall, utan det handlar mest om att man inte kan läsa texten som står på bollen t.ex.
Postad 12 June 2008 - 09:41
thomas79
-
thomas79
-
Beroende
-
-
1423 inlägg
Svansar kan även förekomma i crt världen. Är på besök i Schweiz hos svärföräldrarna och när vi kollade på Franska Öppna i tennis så förekom det svansar efter vissa bollar. Då kollade vi på en liten 15tums tv. Rätt nära då... Sedan så måste jag säga att vårat kabeltv / Boxertv ter sig som ett skämt här nere. Svärföräldrarna har likadan tv som jag (Panasonic pv500) men bilden är fantastiskt bra här nere. De kör med någon slags analog kabeltv till hus. Ingen parabol på taket. Tillgång till över 120 kanaler. Tyska, italienska, schweiziska och franska. Men inga tendeser till smetningar eller att fotbollsplanen ser ut som en enda grön sörja. Så jag tycker att Boxer och co. ska komma ner hit på studiebesök och se hur det verkligen ska gå till!
Postad 12 June 2008 - 09:52
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Även jag har nu kollat lite fotboll på min 508 och i den matchen spelade gubbarna i alla fall bara med EN boll
Sen var ju inte den totala bildkvaliteten så mycket att korka upp champagnen för. Ganska grynigt och pixligt.
Jag har kört ISF-ccc och har förstås bildförbättrare av och det där med Pure Cinema är också av är jag rätt säker på.
Bor i lägenhet och får tyvärr inte ha parabol, annars skulle man kanske ha tagit det där Canal Plus-paketet där det ingår 12 st HD-kanaler, eller om det var 10 eller vad det var. Finns ju en massa trevliga kanaler där.
Inte för att man har tid att titta på tv i och för sig.....
Postad 12 June 2008 - 11:21
Unregisteredb42c7e80
-
Unregisteredb42c7e80
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Nej är nog mer det som andra skrivit om som att bollen ser ut att vara 3 stycken en framför och en bakom och spelarna gör likadant när det rör på sig. Då fotboll och film är det jag kommer använda min tv till rätt mycket så känns det lite trist om plasma inte klarar av detta 
Som jag skrev förut så verkar detta ha mer med sändningen att göra än om TV'n är en Plasma, LCD,CRT 100Hz eller ej. För mig syns det bara på HD-kanalen och då bara vid riktigt snabba rörelser/panoreringar (jag tror bara jag sett det vid höga utsparkar). Det syns INTE på vanliga TV4. Där spelar gubbarna med en boll!
Redigerat av Unregisteredb42c7e80, 12 June 2008 - 11:23.
Postad 17 June 2008 - 16:21
Unregistered624fc7e8
-
Unregistered624fc7e8
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
jag har inte upplevt några jobbiga eftersläpningar med min pio g8 panel.. jag tittar ju iof inte på fotboll i hd tyvärr och sd lämnar ju en del i övrigt att önska så jag kanske bara stör mig på dom andra bristerna istället för ryckiga panoreringar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|