Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic TH-50PZ80

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 June 2008 - 17:36

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sprang förbi en Expertbutik häromdan och såg två kartonger med denna modell. Tyvärr hade de inte hängt upp någon än men om det man kan läsa sig till på AVS och rescensioner om PZ800 betyder något skulle det innebära en svartnivå väldigt nära PIO men i övrigt kanske t.o.m. bättre på annat. Skillnaden mellan 80 och 800 verkar handla om 24 playback och nån anslutning men samma processor och panel i övrigt. Experts nätpris på 22.999 gör en besparing på 8-10000 mot en PIO. I mina ögon (öron) alltså en intressant utmanare. TV + Bluerayspelare för samma pris minus något lite svagare svärta.... Frågan är väl också om den lilla skillnaden är praktiskt märkbar med lite dimmad belysning i tittrummet.

Är det nån annan i det avlånga landet som sett denna modell Live i nån Expertbutik än ??

Postad 11 June 2008 - 17:54

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Bara en gissning från min sida, men näst bäst efter 5090 borde vara 508! Den ligger ju på drygt 20 i pris också.

Därmed inte sagt att Panasonicen går av för hackor, den är säkert fin den med.

Postad 11 June 2008 - 19:45

sandos
  • sandos
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Tänk också på att bordstativ ingår (tror jag) och högtalare, något tex iaf 9G inte har, vilker gör pannan ännu mer prisvärd.

Jag lutar själv åt pz80, synd bara att den inte finns ute på fler ställen. Ingen direkt prispress på den :)

Postad 12 June 2008 - 08:02

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
23 papp för en 50PZ80 känns väldigt dyrt och allt annat än prisvärt med tanke på att Pio LX508 numera kostar 25 papp.

Pion har bättre svärta, högre bild-kontrast i mörka rum pga bättre gamma-hantering, bättre färger, bättre bild-processing(deinterlace och skalning), bättre skärmfilter samt bättre inställningsmöjligheter. Bara för att nämna några saker, dvs Pion är solklart bättre overall.

För 5 papp mindre får man Pio 5080 som ca faktor 2 sämre svärta (dvs runt 0.008 ftL vs 0.004 ftL, dvs inte så farligt som det låter), ev lite mer dithering ("pixelbrus"), lite sämre gammahantering (lite sämre detalj i lågdagrar), lägre upplösning (vilket ger snäppet mindre skärpa och definition vid HD-material men inte så mkt som folk vill tro - ja jag har sett dem sida vid sida matade med BD och ISF-kalibrerade) och enl uppgift något sämre SD-bildprocessing.

Det låter som det är jätteskillnad men i praktiken är det överraskande lite som skiljer mot världens näst bästa platt tv (LX508 alltså). Men å andra sidan är det lite som skiljer prismässigt. Men nått som folk verkar missa när de säger "åhh jag skulle vilja ha en FullHD Pio de är ju bäst men jag har inte råd så jag köper annat märke" är att det närmaste man kommer en FullHD Pio när det gäller det som våra ögon registrerar (dvs bildegenskaper/karaktär) är en Pio 5080(508XD)! Inte en FulllHD av annat märke.

För 5 papp mer får man världens bästa platt-tv, Pio 5090, som adderar en faktor 5 mörkare svärta (dvs ~0.001 ftL) plus en del andra gobitar. Se mer här.

PZ800 känns även den väldigt ointressant nu när Pios priser har blivit galna. De har nästan dödat marknaden för lite finare 50-tummare. Iaf om man ser till vad man får för bildkvalité för pengarna och inte bara stirrar blint på prislapp och spec...

My 2 cents...

Postad 12 June 2008 - 10:21

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Pacman, du låter som en TV-försäljare. Jag vet inte, det kanske du är också, jag är rel. ny på forumet.

Ställ mig framför en LX508 jag kan köpa IRL nu för 25.000 och jag tvekar inte en sekund, om jag gillar bilden .... de verkar helt slutsålda överallt. Har aldrig sett en live.

Ställ mig framför en 5090 jag kan köpa IRL nu för 27.990 och jag tvekar inte en sekund, om jag gillar bilden .... endast Elvis vet när det faktiskt är möjligt att handla dem.

Bristen på ovanstående alternativ gör att man måste söka annat.

HDR-FHD är vad jag sett så extremt beroende av källa. I nån lada lyckades de få 5080 att se riktigt usel ut o i en annan var en FHD sopdålig på SDTV, minns inte märket. Sist stod jag och jmfrde en Q97 med en 5080 på fotboll och det var helt omöjligt att få PIOs bild att sluta släpa och brusa, provade massa varianter i menyn men PIO var direkt suddig jmfrt med Samsungen...men det kanske var nåt fel på PIOn .... Vet inte men jag tycker det verkar lite hazard att dra specifika slutsatser genom Experts eller Elgigantens skärmväggar. Litar 0 på objektiviteten i sladdhärvorna. Men vad gör man som konsument ? Jämför ändå ....

Jag tror att enda sättet att på riktigt bedöma en bild är att plocka hem TV:n till tittrummet och köra olika material i lugn o ro.
Om jag inte kan få tag i mer info om PZ80, d.v.s. få se den IRL så lutar det mer åt en PX8 eller om nån sätter en LX508 i knät på mig, så visst , helt ok säkert.... För mig spelar inte de faktiska kronorna så himla stor roll, det handlar mer om att få så mycket godis som möjligt per satsad krona. PX8 ger säkert mycket och det är kanske så att 5090 ger lika mycket...vem vet ?

Och förresten, jag fattade inte av ditt inlägg eftersom du bara nämner PZ80 i förbigående och säger att den inte "känns" intressant ....har du sett PZ80/800 och jämfört mot PIO 508/5090 eller skrev du mest för att sälja in Pioneer som märke ?

Postad 12 June 2008 - 12:24

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
:P Näe jag är inte tv-säljare (med lite illvilja kan man ju ta det som en förolämpning, hehe) och näe jag har inte ett dyft med varken Pio eller Panna att göra.

Däremot är jag intresserad av bild. Min bedömmning av bild är hyffsat enkel. Utgå från kalibrerad bild (gör man inte det kommer man GARANTERAT jämföra äpplen med päron) och avgör sedan prestanda genom att gå igenom ett antal punkter som i väldigt hög grad, eller till den grad det går, kan bedömmas objektivt ( de punkter jag lista i mitt inlägg kan alla bedömmas objektivt). Utfrån det drar jag en slutsats och den ser du ovan. Rent subjektivit tyckande hit och dit om bild ger jag inte ett dyft för.

Det subjektiva ligger istället i hur man viktar punkterna mot varandra samt "värdet"(kostnaden) på en viss diff i prestanda. Så det jag säger har givetvis en subjektiv prägel men punkterna jag lista upp är tämligen odisskutabla, så jag försöker vara så objektiv och korrekt jag bara kan iaf. Låter inte som en "tv-säljare" från en lada iaf... ;)

Visste dock inte att LX508:an var så svårfångad...det ställer ju till det då. Iofs, kan du köpa en 5090 för 28 papp så rekommenderar jag att du har lite is i magen. Men du gör som du vill, förstås. Förstår att det kan vara jobbigt i EM tider. :)

Men vad gör man som konsument ?

Bojkottar ladorna (synd att folk inte förstår att man mest blir lurad av vad man ser där - verkar som du oxå blivit det, baserat på dina kommentarer) och besöker en bättre butik som kan dema kanske?

Det är förstås olika krångligt beroende på var i landet man befinner sig och i värsta fall är enda möjligheten som du säger att ta hem den. Men ja, du har helt rätt, undvik ladorna.

Och förresten, jag fattade inte av ditt inlägg eftersom du bara nämner PZ80 i förbigående och säger att den inte "känns" intressant ....har du sett PZ80/800 och jämfört mot PIO 508/5090 eller skrev du mest för att sälja in Pioneer som märke ?

Säger "känns" i samband med PZ80 eftersom vad extra prestanda är värt är subjektivt beroende på individens intresse och plånbok. Men ja jag har rattat PZ80 (vilket inte blir mkt rattat eftersom Panna har handikappat den) och vet hyffsat väl vad man kan få ut av den. Inte lika mkt som jag rattat Pio dock men jag har mkt svårt att tro att jag missat nått jätte-väsentligt ang prestandan.

Nämner föresten inte PZ80 "i förbigående". Det jag säger om LX508 är i förhållande till PZ80 och det jag säger om 5090/5080 är i sin tur i förh till LX508. Torde göra PZ80 grunden för hela inlägget, typ. :)

Säger "känns" i samband med PZ800 då jag faktiskt inte sett den men baserat på källor jag haf hyffsat förtroende på så känns den inte intressant eftersom den inte indikerar några betydande förbättringar ijmf med de här nämda Pios:arna .

Postad 12 June 2008 - 13:38

Sammet
  • Sammet
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Ok, inget illa ment med försäljarliknelsen. Det är få laduförsäljare som kan säga annat än att volymmodellerna är bäst...
Jag missförstod liknelserna lite men jag är med dig nu efter omläsning.

Jo, problemet är väl att det ska gå att få tag i apparaterna när man vill ha dem. Ang. 5090 så dryftas det från allt inom en vecka till slutet av Juli. Men jag ska sätta mig ner och ringa runt till de ställen som har dem listade och se om jag inte kan få loss en 508 nånstans ifrån. Lagerstatusen på Prisjakt är kanske inte alltid 100 % aktuell.

Baserat på de 4280 som stått på ladorna kan jag mycket väl tänka mig att en 508 är som du säger snäppet efter 5090 och den lilla skillnaden kan man kanske diskutera om det är värt att vänta på. Trots allt skiljer det cirkus 5 papp med frakt och där kan man klämma in en BD och mata den med finbild istället.

Postad 17 June 2008 - 16:10

Unregistered9fd5d3e4
  • Unregistered9fd5d3e4
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köpte en TH50pz80 igår på Expert. :P Återkommer med fler intryck senare.

Postad 25 June 2008 - 17:44

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Någon som vet vad som skilljer mellan PZ80 och PZ8?

Postad 25 June 2008 - 19:35

Unregistered9fd5d3e4
  • Unregistered9fd5d3e4
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
ImpreZa....kolla här: http://www.panasonic..._produkter.html

Kan bara säga att jag är extremt nöjd med min TH50PZ80.
Hanterar analoga källor mycket bra. Blev positivt överraskad över hur den hanterade dvd via scart då min Pioneer saknar HDMI. Blueray (PS3) ser fantastiskt ut. Ingen sirap i menysystemet. Klarar panoreringar utan att hacka sig fram. Den kanske inte har så många inställningsmöjligheter men det gör inte mig nåt i alla fall.

Är helt enkelt skitnöjd !!

Postad 25 June 2008 - 20:19

ImpreZa
  • ImpreZa
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tack så mycket för svaret. Blir nog en 42pz80.
Synd inte Dustin Home har större än 42" i sitt sortiment, då de har bra studentrabatter.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.