Postad 12 June 2008 - 16:28
Postad 12 June 2008 - 16:37
Har du några T/S parametrat till dessa ?!
Qts
Vas
Fs
Dessa tre måsste du har för att alls kunna beräkna en portad, men även en sluten låda till basarna, om dessa inte finns så är det bara slutet som du kan köra på alls och då kan du testa med en 30 -40 liter stor.
Det borde fungera helt OK i alla fall, men att förutspå resultatet kommer att vara omöjligt, tyvär...
Postad 12 June 2008 - 16:41
Postad 12 June 2008 - 16:44
Så det ska vara fullrange..
Hittar du inga parametrar till den basen ?
Jag hittar inga heller, och det va ju väntat, jaja, då blir det så att du får prova med en sluten på 30-40 liter ( snarare 40 liter borde bli bra ) då det kommer att fungera.
Om du ska ha passande mellanregister och diskant till dessa så måsste man veta ungifär villken känslighet basen liggen på i alla fall
Den enda infon som finna om desa basar är att dom har en känslighet på 91dB och kan spela upp till 1,5KHz
Det betyder att du måsste kunna dela dom vid en 500Hz i alla fall, då dessa desutom lär vara riktigt otrevliga i responsen runt en 1000-1500Hz
Ett mellanregister som pallar att delas ner vid en 300-500Hz vore därför mycket bra i detta fallet.
Redigerat av DVD-ai, 12 June 2008 - 16:53.
Postad 12 June 2008 - 16:48
Postad 12 June 2008 - 16:56
är ett mellanregister som skulle kunna fungera med ett 3 ordningen filter vid en 500Hz.
Men hellst så skulle du behöva ett annat mellanregister som har ett lägre Fs
Postad 12 June 2008 - 17:01
Vad har du för budget för alla elementen ?
Och filter måsste du ha, så det måsste du räkna med i priset också....
Edit: jag kommer att förklara lite mer nogrant vad jag menar med 2 och 3 ordningen samt allt annat så fort jag hittat en konstruktion som skulle kunna fungera, så va inte orolig
Redigerat av DVD-ai, 12 June 2008 - 17:06.
Postad 12 June 2008 - 17:15
Okej jag har redan ett par diskanter och mellanregister/bass
Vad e det för några då ?
och ska du ha hemma eller i bilen till att börja med ?
Lite mer information skulle vara bra att ha.
Postad 12 June 2008 - 17:17
Postad 12 June 2008 - 17:26
Postad 12 June 2008 - 17:27
ok. det är nässtan till 100% omöjligt att få till ett äns ett OK resultat utan att veta vad det är för element och i alla fall känslighet, Fs och frekvensgång.
Hmmm, nja, om du tänker köra på dom grejerna så kan du lika gärna köpa ett färdigt filter på hifikit i stället,
Dom har ett färdigt filter med delning på 700 och 4500Hz, den skulle fungera.
265 kr / st kostar den.
Billigare än så blir det tyvär inte om du vill att det ska låta alls...
Du skulle nog kunna köra på ett filter som dom har med delning på 600 och 4500Hz, kosstar 195 kr /st
Redigerat av DVD-ai, 12 June 2008 - 17:30.
Postad 12 June 2008 - 17:34
Postad 12 June 2008 - 17:37
Postad 12 June 2008 - 17:41
Postad 12 June 2008 - 17:44
Och känsligheten på dom ingående elementen kan vara helt galet olika och det kommer att låta mycket märkligt då + att om man låter elemeneten spela utanför sitt oråde som kommer det också att inverka mycket negativt på ljudet.
Men om du nu skulle köra på filtrena som kosstar 195 kr/st, så skulle du kunna testa med dem, men jag kan inte alls säga hur det kommer att låta, bara att det mer 99,9999% sannorlikhet inte kommer att bli specielt bra.
För att bygga ne seriös högtalare så krävs det mycket djupa kunskaper och tid och även en del pengar, för att bygga ett par OK högtalare då räcker det inte ens med det som vi nu vet om dina element.
Postad 12 June 2008 - 17:49
Den delningen på 6000Hz fungerar inte med dina 8" i alla fall, men mellan mellanregistre och diskant så skulle det kunna fungera.
Problemet är att dte inte går att bara plocka ihopp grejer och tro att det kommer att fungera och bli bra för så är det inte, tyvärr.
Man måsste testa och veta en massa data om elementen + låda för att kunna få till ett bra resultat.
Men med dessa element så är det inget att läga pengar på igentligen. fixa en delning runt 500-700H till basen bara, sedan får ty chansa på resten, det är det enda jag kan tippsa om.
Men det står inte villken impedans basen har hellar, så det är också helt galet, men den borde ha en impedans på en 4 ohm då den är ämnad för bil.
Postad 12 June 2008 - 17:59
Postad 12 June 2008 - 18:04
Postad 12 June 2008 - 18:10
Postad 12 June 2008 - 18:26
Hur tror du jag började när jag va 11 år och intresset vaknade till liv ?!
Det är bara att leka, testa och exprimentera och så får du se hur det blir, sedan när man fått lite grundkunskaper så kan man börja att läsa till sig kunskapen och lära sig jätte mycket, dina frågor är tyvär helt omöjliga att svara på.
En liknelse skulle vara om jag frågade någon: om jag målar min bil blå och sätter fasst 2 st 22" fälgar på taket, vad tror du om det ?!
Inte för att jag vill vara dum, inte alls, men bara så att du förstår vad det är du frågar.
Är dom där 6 och 5" arna i lådor eller är dom bara "lösa" och varför vill du ha med dom för ?
varför kan du då inte testa att ha dom som mellanregister, om det finns två av varje ?!
Som sagt, testa dig fram och exprimetera, det är jätte roligt, tro mig
Och du lär dig jätte mycket om hur resultatet blir med och utan låda, med olika stora lådor och olika filter m.m.
Redigerat av DVD-ai, 12 June 2008 - 18:28.
Postad 12 June 2008 - 18:34
Postad 12 June 2008 - 18:47
Du märker ju när det inte blir någe bra, då är det bara att göra om
Postad 12 June 2008 - 22:03
Sen när jag blev 15 köpte jag mina första basar och gjorde en baslåda, kan inte kalla den subbaslåda idag. Sen blev det ny förstärkare, bättre delningsfilter och på den vägen är det, ja, DVD-ai vet hur det ser ut idag
Men alltså alla nummer allt du hittar om dina högtalare; skriv upp dem här så kan vi spåna om vi hittar vad det är för element och hjälpa dig på traven, glöm inte: både jag och (den unge mannen (han är året yngre än mig
Nu kommer de där Tanlon basarna inte bli några basmonster, men de kommer låta och de i kombination med fler högtalare (mellanregister och diskant), kommer att ge en bra högtalare att exerimentera och lära dig på. För det är nog inte så blodiga dyra element (högtalare kallas även högtalarelement; förkortas element) att ersätta om något skulle gå fel.
Postad 13 June 2008 - 20:45
Postad 13 June 2008 - 20:46
Redigerat av DVD-ai, 13 June 2008 - 20:47.
Postad 13 June 2008 - 20:51
kan gå att hitta en del rolig information på nätet om man bara vill....
Postad 14 June 2008 - 20:55
Postad 15 June 2008 - 09:43
Bifogad fil(er)
Postad 15 June 2008 - 09:46
Postad 15 June 2008 - 15:06
det på bilderna är ett par bredbandelement från någo typ av transistor radio eller likande elektronik, inget som du ska ha med alls....
Det är bara att slänga dom och köpa något vettigare, dom är garanterat inget att ha alls !
Mellanregistrena ser man inget av på bilderna knappt, men, skriv som sagt ner det som står på baksidan av dom så ska vi se om det går att hitta någonting om dom alls. Men det blir i alla fall till att köpa nya diskanter och köpa filter, du kan likagärna köpa färdiga filter då det inte kommer gå att göra några andra grejer till dom där elementen.
Det kommer att bli lika bra i det här fallet, köp ett par sådana här diskanter response 13DT48P som du delar vid en 3700Hz med 12db/okt eller 3200Hz med 18dB/Okt.
Basen med 12dB/Okt filter vid en 600Hz, köp det filter som finns på hifikit som har delning vid 600Hz mellan bas och mellanregister och 4500Hz mellan mellanregister och diskant. det kommer att fungera helt ok till dina behov och kan moddas lite i framtiden om du skulle ändra designen.
Redigerat av DVD-ai, 15 June 2008 - 15:12.
Postad 15 June 2008 - 18:35
Kan vara diskanter och testa kan han väll göra innan han eventuellt slänger dem( men, jag skulle helt klart grilla demsorry, men det där är inga diskanter....
![]()
det på bilderna är ett par bredbandelement från någo typ av transistor radio eller likande elektronik, inget som du ska ha med alls....
Det är bara att slänga dom och köpa något vettigare, dom är garanterat inget att ha alls !
Mellanregistrena ser man inget av på bilderna knappt, men, skriv som sagt ner det som står på baksidan av dom så ska vi se om det går att hitta någonting om dom alls. Men det blir i alla fall till att köpa nya diskanter och köpa filter, du kan likagärna köpa färdiga filter då det inte kommer gå att göra några andra grejer till dom där elementen.
Det kommer att bli lika bra i det här fallet, köp ett par sådana här diskanter response 13DT48P som du delar vid en 3700Hz med 12db/okt eller 3200Hz med 18dB/Okt.
Basen med 12dB/Okt filter vid en 600Hz, köp det filter som finns på hifikit som har delning vid 600Hz mellan bas och mellanregister och 4500Hz mellan mellanregister och diskant. det kommer att fungera helt ok till dina behov och kan moddas lite i framtiden om du skulle ändra designen.
Postad 15 June 2008 - 21:51
Tyvär så är jag mycket säker på detta då diskanter inte skulle ha ventilerade korgar, inte skulle ha den typen av upphägning och inte heller skulle ha den typen av utskutet fäste av spolen i konen och dammkåpan som denna har.
Denna har det för att det rent tekniskt ska fungera som en liten kon i mitten av den större konen och den lilla kommer att bidra med att mindska IM-distortionen inom elementet som ju är tängt att spela inom ett stort frekvens spektra.
Så, det är ett bredbandselement vi tittar på här
Postad 16 June 2008 - 10:42
Postad 16 June 2008 - 11:04
OK, men använd dom då om du e nöjd med dom och köp ett filter till dessa element då, "diskanten" måsste du säta i enseparat lådadå den inte har en sluten korg och även mellanregistret måsste sitta i en separat låda, annars så kommer det att bli riktigt dåligt.
Redigerat av DVD-ai, 16 June 2008 - 11:06.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?