Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Går det att friva lysdioder på högtalarkontakten?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 June 2008 - 18:29

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
På elfa finns en uteffektmeter för audio http://www.elfa.se/se/index1.html Som jag fattar det skall denna mätare bestående av lite småkomponenter och lysdioder kunna lysa utan att behöva någon yttre drivspänning, den skall alltså lysa genom att bara kopplas till högtalarutgången.. Hur funkar detta? Jag skulle om det går vilja instalera några dioder i min högtalarlåda och om det skulle funka utan att behöva koppla på extra ström med transformator vore det ju väldigt trevligt och kul..

Tacksam för alla tips som kan fås och gärna utförliga kopplingar, jag har lite dålig koll på diodfronten.

//Daniel

Postad 12 June 2008 - 18:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
frågan är ju hur mycket "kräm" dom pallar, tror att du kommer att spela sönder dom ganska snabbt...

Postad 12 June 2008 - 20:06

Unregistered60f3a1d1
  • Unregistered60f3a1d1
  • Forumräv

• 687 inlägg
  • 0
Spela sönder dioderna? Men hurdå tänker du? vad får man för utspänning i en högtalarkanal? Kan ju inte vara nå mycket ström inte...eller?

Postad 13 June 2008 - 12:23

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
tja.... Rotel RB1092 kan levera 40A ut i högtalarna enligt manualen... vad den kan leverera under korta pulser är nog mer...

Spänningen ligger nog max på 90V... 100W i 8 ohm har jag för mig är 28.3V
Sen svänger späningen runt jord så dioden skulle sitta i backspänning ibland också... vilket inte alla lysdioder gillar...

Redigerat av GrodanB, 13 June 2008 - 12:33.

Postad 13 June 2008 - 20:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
exakt, det är ganska höga spänningar vi pratar om och pikar i musiken på bra volymer kan ligga på en 200-400W även i hemma miljö, även om den kontirnuerliga ligger på ca 10-50W.

Postad 14 June 2008 - 02:18

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Kort svar: NEJ
Långt svar: ja... men det krävs en del kunskap innan man hittar på nått sånt, risk för att du dödar slutsteget annars...

DVD-ai: Normalt sett använder du inte mer än 1W kontinuerligt, en subbas med dålig verkningsgrad och hög effekttålighet kommer kanske upp i 200-400W vid extrema peakar... Normalt för en sån subbe ligger på kanske 10-50W...

Postad 14 June 2008 - 10:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Beror lite på....
Jag pratar om vid hög volym nu, och man använder oftast mellan 1-10W kontirnuerligt i hem miljö, men drar du på så är det inte ovanligt med runt 5-20W i front högtalarna ( beroende på musik )
Men till en subba så ligger oftast den kontirnuerliga högre på grund av att jusst i basen så är det mycket kraftigare pikar vi pratar om och effekterna som krävs för att få detta är också större, och den genomsnitterliga effekten in i subben brukar ligga på runt en 10-50W vid hög musik hemma och pikarna är mycket högre än så.
Sitter du och bara "myss lyssnar" så är det säkert mellan en 1-5W i subben vi pratar om ;)
I överiga högtalare så är det mer riktigt med 1-5W då dessa inte jobar på samma sätt och är inte tänkta att göra det heller, men som sagt 1-10W skule jag vilja säga där.

Men detta beror helt på vad du lyssnar på, vid villken volym och hur du ställer EQ och liknande i systemet + vad du har för känslighet på högtalarna samt hur kraftig förstärkaren är, rum är du spelar i osv.osv.
Men subbasar brukar ha ganska låg känslighet för att lättare kunna vinna slaglängd och mindre disst, och detta är ytterligare en anledning till att det ofta krävs större effekter till dessa för att uppnå samma ljudnivå som frontarna.
Så det är många parametrar som spelar in, därför säger jag 10-50W när det gäller subbor för hemiljö, men runt 1-10W för frontarna ( beror som sagt på många faktorer att det varierar så)

Redigerat av DVD-ai, 14 June 2008 - 10:36.

Postad 15 June 2008 - 05:06

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tittar du på Velleman byggsatsen så är det mer än några få komponenter, men i grund och botten är principen rätt simpel. Dessutom så är det inga problem för stärkare att driva en dylik tingest. Vid fullt utslag på mätaren så drar denna 25mA, vilket är tämligen lite, ung 3.25w, dock så bör man komma ihåg att fullt utslag på mätaren motsvararn 1000w/8ohm, eller 130V peak i high-power mode, och 200w peak i low power mode. Vid normalt utslag så lär den dra kanske 0.5w.

Du har ett antal vanliga dioder, ett gäng transistorer, samt lysdioderna, och inte minst ett par konningar. Varför konstruktionen ser ut exakt som den gör kan jag inte svara på i detalj, och jag orkar inte riktigt läsa tillbaka de delar som jag inte har i huvudet, är alldeles för rostig på kretskonstruktion för det, men principen är förvånansvärt simpel.

Kondensatorerna laddar upp och agerar spänningskälla. Varje nivå på mätaren baseras sedan på 4 kompontener. Lysdiod, transistor, motstånd samt en zenerdiod. Motstånden är endast till för att begränsa strömmen så du inte bränner ut lysdioden. Transistorn används så du kan styra om det ska gå ström eller inte genom varje par. Det som dock är det intressanta i sammahanget är zener-dioden. Som i Vellemans konstruktion är baserade på den spänning som representerar varje nivå.

En zenerdiod fungerar så att den leder ström i ena riktningen som en vanlig diod, men i backriktningen så har den ett tröskelvärde. Innan denna spänning har uppnåts har dioden ett i princip oändligt högt motstånd. När tröskelvärdet uppnås så sjunker motståndet och ström tillåts flyta genom dioden även i backriktningen. I Vellemans konstruktion har du Zenerdioder som har tröskelvärden som motsvarar varje spänningsnivp ut från stärkaren. Så för att tända den första nivån så krävs en spänning på någon volt. Nästa nivå, ~3 volt, sedan ~6 volt, ~9 volt, osv tills sista nivån 51 volt för den sista nivån. Sammantaget krävs 130v för att tända hela skalan.

Alltså, en förstärkare har en viss spänning som växlar med hur hårt den driven en högtalare. Det som sedan ger den slutliga effekten är vilken impedans, och därmed ström som högtalaren kräver för att driva högtalaren vid respektive frekvens, men det är en bisak. För VU-mätaren är det bara spänningen som är intressant eg.

Daho, vill du göra en vu-meter åt dina högtalare, så köp en motsvarande byggsats, de är rätt simpla att sätta ihop. Ska du göra sakerna själv så får du ta besväret med att först konstruera kretsen, och sedan köpa komponenterna, som i lösvikt ofta blir många gånger dyrare än en byggsats iaf. Om Vill du bara veta om du har ström eller inte så borde det räcka med några konningar, några dioder, några motstånd och en lysdiod typ.

Hmmm, borde ta tag i elektroniken någon dag igen tror jag.

Postad 15 June 2008 - 10:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
eller multimetern ;)

Postad 15 June 2008 - 20:37

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Eller både och... eller var det nåt speciellt du tänkte på ?

Postad 15 June 2008 - 21:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ne, det va detinte, ville bara påpeka att om man bara vill veta om det "levereras" någon spänning så är det bara att koppla på multimetern inställd på U och AC ellerså drar man på och sätter polerna på tungan i stället så lär man märka om det händer något :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.