Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Omöjligt att ha projektor pga lågt tak?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2008 - 07:32

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Halloj forumiter!

Har en snabb fråga som jag hoppas att ni kan besvara.

Står i begrepp att flytta till villa för första gången och bland de första tankarna fanns givetvis
det här med ett dedikerat "lekrum" som skulle krönas med en projektor som bildvisare.

Väl i villan (som är byggd 1910) så inser jag att folk antingen var kortare på den tiden eller så fanns det ingen vidare prio att ha högt till tak i en källare...

Så min fråga är om det finns någon tumregel vad det gäller just minimitakhöjd egentligen?
Jag läser en del trådar där man faktiskt avråder från alltför kraftigt tiltande av projen varpå min sparsmakade takhöjd kanske inte är så fullt så illavarslande som jag först trodde.

Tack på förhand!

//mvh Jens

Redigerat av Sambuccashake, 13 June 2008 - 07:32.

Postad 13 June 2008 - 07:41

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
En LCD med lensshift ska väl inte vara några problem. Däremot en DLP med offset går väl bort, om man nu inte vill ha bild i golvet.

Postad 13 June 2008 - 07:45

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Att tilta projektorn är aldrig bra! Undvik undvik undvik att köra med Keystone!!! Kan inte nog understryka detta, det blir inte bra alls. Funktionen borde inte finnas.

De flesta projektorer skjuter bilden centrerat, dvs lika mycket åt alla håll, men du kan ofta flytta en hel bild eller mer i höjd/sidled. Ser inte att låg takhöjd skulle vara något problem alls ur ett projektorplaceringsperspektiv.

Tvärtom, är det de med väldigt högt i tak som istället får sätta projektorn på en lång pinne som hänger i taket. :D

Det problem som dock kan uppkomma pga låg takhöjd är att du får väldigt mycket ljus i taket som reflekteras från duken. Svart tak eller en fet svart list skulle kunna avhjälpa detta (eller bara en vettig duk från början :D )

Postad 13 June 2008 - 08:16

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Jag har min projektor sittandes på en vägghylla å projicerar rakt fram, ungefär. Ser inte hur lågt tak skulle vara ett problem annat än att det skulle kunna begränsa bildstorleken.

Har man bara 2.10 i tak kan man ju bara få en bild som är 2.10 hög :D

Postad 13 June 2008 - 09:17

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Detta låter oerhört lovande mina herrar.
Jakten efter lekrummet är således fortfarande "in play".
Till min sambos stora förtjusning... :D

Jag ber att få återkomma i ärendet men tackar ödmjukast för er hjälp ännu så länge!

Postad 13 June 2008 - 19:26

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Om man nu hittar en projektor som man verkligen gillar bildmässigt, och den faller på att den inte kan sitta 100% vinkelrät mot duk och tak, så tycker jag en liten offring av geometrin kan vara OK, för att få bildens ovan- och underkant på plats.

Dock är ju projektorer med vertikal och horisontal lensshift väldigt praktiska, men så är ju detta ovanligare i DLP klasserna under 20k, medan desto vanligare i även de billigare LCD klasserna.

Låt mig veta var du tänker dig ev. Epson eller Optoma proj. placerad i förhållande till duk/rum, så skall jag se om jag kan vägleda dig lite. :)

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio

Postad 15 June 2008 - 16:04

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
FFrrEEddRRiiKK, jag kommer in i butiken vid tillfällen!

(Ska ta lite mått och dylikt så jag har all info redo)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.