Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Single-wire, bi-wire eller bi-shotgun?

299 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2008 - 11:47

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ja, hur många använder single-wiring o hur många använder bi-wiring? Eller t o m Bi-shotgun

Själv kör jag för tillfället Single med Jumpers;

Postad bild

Postad 13 June 2008 - 12:17

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag kör bi-amp funkar riktigt bra.

Postad 13 June 2008 - 12:29

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Jag kör single wire. Ser ingen direkt nytta med att köra bi-wire förutom att det blir dubbelt så dyrt...

Redigerat av cbjorkman, 13 June 2008 - 12:29.

Postad 13 June 2008 - 14:22

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Eftersom jag vill ha korrekt ljud så kör jag singel-wire.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 13 June 2008 - 14:40

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Hur menar du att det blir korrekt ljud ?

Postad 13 June 2008 - 14:44

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Jag bi-ampar mina DM683.

Postad 13 June 2008 - 14:45

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0
Du kan läsa mer här
bi-wire

Postad 13 June 2008 - 14:50

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Du kan läsa mer här
bi-wire

Ok men jag bi-ampar mina 685,så detta gällde inte mig :)

Postad 13 June 2008 - 14:56

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0
Uppgradade till Denon avr 2808 för ett tag sedan och numera biampar jag. blev en jäkla skillnad, iofs bytte jag reciever också :) . Har inte testat att ej biampa på denna så skillnaden vet jag ej. Låter riktigt bra i alla fall!

/genis

Postad 13 June 2008 - 14:58

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ok men jag bi-ampar mina 685,så detta gällde inte mig :)

Bi-ampar dom? Varför behöver du det om jag får fråga?

Mvh
Ljudkvalite

Postad 13 June 2008 - 15:14

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Bi-ampar dom? Varför behöver du det om jag får fråga?

Mvh
Ljudkvalite

Jo för att dom föreslog det,att det skule ge bättre ljud.
+ att jag har läst att det är fördel att bi-ampa.
Jag upplever att basen är bättre nu än innan.

/Jonas

Postad 13 June 2008 - 17:28

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Jag har möjlighet till Quad-amping med mina Dynavoice finale 10 tower.

iaf, vad är bi-shotgun ?

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 13 June 2008 - 17:28.

Postad 13 June 2008 - 21:37

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Ja...Vad är bi-shotgun?

Jag biwirerar för att jag kan och för att det är snyggare :)

Det påverkar INTE ljudet hörbart, men det påverkar upplevelsen av musiken subjektivt positivt :)

Förresten, justaudiomagic, vad gör jumpersarna?? Just nu ser det ut som du har kortslutit
högtalarkabeln
Edit igen: Jag såg på en annan bild i ditt galleri vad det var nu :D det var ju ingen kortslutning utan
dom där småsladdarna ersatte metallblecket som sitter mellan minus och minus samt plus och plus
på biwireterminalen B)

Redigerat av snowspace, 13 June 2008 - 21:40.

Postad 13 June 2008 - 21:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag kör singel och med filter utanför högtalarna så det är bi-wire från filtrena på golvet till lådorna.

Postad 14 June 2008 - 03:36

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
jag bi-ampar mina dm 683...fungerar väldigt bra....svårt att gå tillbak till singel-wire nu
JAG har svårt att se vitsen med bi-wire nu när jag kör med bi-ampning

Postad 15 June 2008 - 01:33

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Nja Ljudkvalite, det är så väldigt individuellt vad man föredrar. Att det skulle bli korrekt ljud med single o mindre korrekt med Bi-wire är inte vidare smart att påstå då många högtalare på marknaden idag går att bi-wire.
Däremot är det inte på alla högtalare bi-wire märks någon större skillnad mot single

Postad 15 June 2008 - 01:36

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Bi-shotgun är enkelt att förklara -> Bi-wiring med Jumpers.
Ja, Jumpers är en klar uppgradering till de vanliga blecken som finns idag. Med Jumpers kan du få samma
kvalite som du har i kabeln (vid användade av single wire)

Ja...Vad är bi-shotgun?

Jag biwirerar för att jag kan och för att det är snyggare ;)

Det påverkar INTE ljudet hörbart, men det påverkar upplevelsen av musiken subjektivt positivt B)

Förresten, justaudiomagic, vad gör jumpersarna?? Just nu ser det ut som du har kortslutit
högtalarkabeln
Edit igen: Jag såg på en annan bild i ditt galleri vad det var nu :blink: det var ju ingen kortslutning utan
dom där småsladdarna ersatte metallblecket som sitter mellan minus och minus samt plus och plus
på biwireterminalen ;)

Postad 15 June 2008 - 04:52

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Nja Ljudkvalite, det är så väldigt individuellt vad man föredrar. Att det skulle bli korrekt ljud med single o mindre korrekt med Bi-wire är inte vidare smart att påstå då många högtalare på marknaden idag går att bi-wire.
Däremot är det inte på alla högtalare bi-wire märks någon större skillnad mot single

Håller inte med

THE DISADVANTAGE WITH BI-WIRE

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.

What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it.

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 09:32

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Håller inte med

THE DISADVANTAGE WITH BI-WIRE

One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals. The result is a generation of more static and stochastic phase error sounds at different directions from the loudspeaker. The stochastic phase error sounds appear because there may be different types of unlinearities in the low- and high-frequency paths.

What does this sound like? Well, usually, just as you may expect from physics, it appears as a change in the reproduction of space and sound stage. Often, the first impression is that the "biwired" sound presents extended "dimensions", more "air", and is more "living". The impression after a week or month, however, is that all recordings sound very much alike, and the "airiness" appears on all records. It does not even sound like air anymore, instead more like a slime that pollutes every record you play. No wonder, since it is not a real, recorded quality but a "speaker characteristic" added to all reproduced material. "Sameness" is another word for it.

Mvh
Ljudkvalite

Undrar om han som skrivit ovan är en single-wire fan.. B)
Alla har vi våra kriterium vad vi tycker om för ljud etc. Jag tycker inte man ska läsa allt för mycket om vad som
skrivs (Om t ex sånt här) utan man ska testa sig fram. Hade t ex jag läst detta o trott eller gått efter vad som skrivits så hade vi aldrig testat Bi-wiring o inte heller då kommit fram till att det låter flera gånger bättre än single-wire.

Vi har precis gjort blindtester med de tre olika anslutningsmöjligheterna och vi kom fram till att Bi-wiring är klart bättre än single-wire (Iaf med Nola Viper 1A och Phonar Credo M100)

Som sagt, ingen kan säga åt dig vilket ljud som är bäst eller bättre än det o det utan det måste ju du själv testa dig fram till, eller hur? ;)

Postad 15 June 2008 - 09:48

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Undrar om han som skrivit ovan är en single-wire fan.. :blink:
Alla har vi våra kriterium vad vi tycker om för ljud etc. Jag tycker inte man ska läsa allt för mycket om vad som
skrivs (Om t ex sånt här) utan man ska testa sig fram. Hade t ex jag läst detta o trott eller gått efter vad som skrivits så hade vi aldrig testat Bi-wiring o inte heller då kommit fram till att det låter flera gånger bättre än single-wire.

Vi har precis gjort blindtester med de tre olika anslutningsmöjligheterna och vi kom fram till att Bi-wiring är klart bättre än single-wire (Iaf med Nola Viper 1A och Phonar Credo M100)

Som sagt, ingen kan säga åt dig vilket ljud som är bäst eller bättre än det o det utan det måste ju du själv testa dig fram till, eller hur? ;)

Nej, inte single-wire fan utan en person som är intresserad av verkligheten. Hifivärlden är fylld med trams som "lyssna dig fram, allt är rätt för DIG" vilket är fel. Den fysiska världen ÄR ett faktum, så försöka ändra på den med saker som inte är korrekt med dåliga förklaringar att "lyssna istället" så är man ute på hal is. Nog därför det låter så kasst hos dom flesta audiofiler.

Så nej, det är en fysisk förklaring hur det verkligen ÄR. Så bara välja om man tycker dom felen som skapas är trevliga eller om dom inte är det. För ingen motsätter sig att man kan välja en färgad återgivning. B)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 09:55

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Nej, inte single-wire fan utan en person som är intresserad av verkligheten. Hifivärlden är fylld med trams som "lyssna dig fram, allt är rätt för DIG" vilket är fel. Den fysiska världen ÄR ett faktum, så försöka ändra på den med saker som inte är korrekt med dåliga förklaringar att "lyssna istället" så är man ute på hal is. Nog därför det låter så kasst hos dom flesta audiofiler.

Så nej, det är en fysisk förklaring hur det verkligen ÄR. Så bara välja om man tycker dom felen som skapas är trevliga eller om dom inte är det. För ingen motsätter sig att man kan välja en färgad återgivning. ;)

Mvh
Ljudkvalite

Vi är inte på samma sida du o jag... Jag kommer alltid stå för att man ska lyssna sig fram till vad man tycker om. Vill man läsa vad som skrivs o tro blankt på det så är det upp till var o en. Jag som handlare (och hobbyist) varken kan eller vill säga att det fel!?? Självklart avgör hörseln vilket ljud man fastnar för, inte något som någon skriver.

Våra högtalare efter test varken färga ljudet mer eller gav andra indikationer på att något skulle vara "fel" fanns inte! Bara bättre kvalite på ljudet jämfört med Single med Jumpers. Det är fakta B)

Hur vi kom fram till det? Jo vi testa :blink:

Postad 15 June 2008 - 10:04

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

Undrar om han som skrivit ovan är en single-wire fan.. :blink:

Instämmer till fullo med ovanstående talare..
Vad som är bättre ljud för mig är inte nödvändigtvis bättre ljud för dig..

Att basera sin åsikt på vad någon skrivit på nätet är inte bara lite riskabelt, trovärdigheten känns väl sådär..men alla har vi rätt till vår egen åsikt och vad vi basear våra åsikter på skiljer sig nog säkerligen åt..

Själv kör jag Bi-shotgun, funkar B)

Postad 15 June 2008 - 10:09

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Du kan läsa mer här
bi-wire

Den texten har vi slaktat tidigare i detta forum när Ljudkvalite ( Nin som han hette då )
sade samma sak som nu. 2 år sedan.

Jag orkar inte ens leta upp tråden.

Har man ett par högtalare som har möjlighet till Bi wiring så prova Bi wiring.
Det behöver inte bli så dyrt om du väljer normala kablar. EKK går bra.
om du bara vill prova, då de kostar nästan noll. Men är för styva för att jag
skall uppskatta dom som högtalarkabel.

Bi amp om man tex har en flerkanalare som ger möjlighet att bi ampa från bakhögtalare
utgången ( en del har den finessen ) och pga att man upplever stärkaren som lite svag
eller för att man tycker det är roligt att testa. Jag bi ampar min hembioanläggning då
jag bara har 5:1 högtalare och därför har en utgång över. Det ger skillnad hos mig.

Ha det så kul

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 15 June 2008 - 10:09.

Postad 15 June 2008 - 10:09

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Själv kör jag Bi-shotgun, funkar ;)

Hur upplever du Bi-shotgun jämfört med Bi-wire? Ljudmässigt B)

Postad 15 June 2008 - 10:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Jag har testat allt och idag är jag lite testtrött.
När man testar, sitter man och lyssnar mer på anläggningen än musiken och det är ju inte så bra.
Så jag har lagt allt pillande åt sidan och gör det så enkelt som möjligt. Finns det möjlighet för
bi wire kör jag det osv osv ..

Nu uppskattar jag mer musiken, än vad jag gjorde när jag skulle testa allting.
Men testa är kul .. mycket kul .. ;)

Maveric B)

Redigerat av Unregistered1103, 15 June 2008 - 10:22.

Postad 15 June 2008 - 10:32

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Texten som Ljudkvalité återger är skriven av Ingvar Öhman som är en välkänd motståndare till biwire.

Detta får den lilla besynnerliga grupp som följer Öhmans varje ord som om vore det lag att inte bara avstå från biwire utan att dra ut på världens hififorum och prediika ordet. Ofta har de inte ens testat själva utan återger bara Öhmans ord som om det vore deras åsikt.

För egen del ser jag inte att det skulle vara ett generellt problem att dela signalen i förstärkaren istället för att dela den i högtalaren som sker vid single wire. Endast om förstärkaren är dålig eller om man använder kablar med markant olika ledningsegenskaper bör det finnas risk för fel i signalen, framför allt fasen.

Om man har en högtalare med biwiremöjlighet så bör man absolut testa det. I många fall får man ett klarare och bättre ljud över alla register.

Singlewire med kabeljumpers kan ibland låta marginellt bättre än om man använder bleck men den stora skillnaden kommer ofta när man kör biwire.

Mitt visdomsord är att inte låta invecklade personer som Öhman och Nin/Ljudkvalité/Subjektivisten (kärt barn har många namn, så även bannade forumtroll) förstöra nöjet med hifi för er.

Testa allt själv och använd det som låter bäst.

Postad 15 June 2008 - 13:35

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Vi är inte på samma sida du o jag... Jag kommer alltid stå för att man ska lyssna sig fram till vad man tycker om. Vill man läsa vad som skrivs o tro blankt på det så är det upp till var o en. Jag som handlare (och hobbyist) varken kan eller vill säga att det fel!?? Självklart avgör hörseln vilket ljud man fastnar för, inte något som någon skriver.

Våra högtalare efter test varken färga ljudet mer eller gav andra indikationer på att något skulle vara "fel" fanns inte! Bara bättre kvalite på ljudet jämfört med Single med Jumpers. Det är fakta B)

Hur vi kom fram till det? Jo vi testa :blink:

Ja, du får gärna lyssna dig fram hur mycket du vill, det ändrar inte på den fysiska världen dock, oavsett hur mycket du lyssnar ;)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 13:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Du är dig lik Nin/Ljudkvalité/Subjektivisten

Du talar om för folk att de är "välj själv ord här" om de tror att de hör det du inte hör
för att du har en GURU som säger att det är på ett visst sätt och därmed basta.

Låt folk få prova själv och om de kommer fram till ett annorlunda resultat
än vad du tror på, så låt dom göra det. Jag vet vad jag tror och vad jag hör
och det inte samma sak som min fru, mina barn, mina grannar osv osv..
Vi hör det vi hör och det vi vill höra .. Det vi inte vill höra hör vi också
men en del har förmågan att inte registrera det ;)

Man skall vara glad ju mer man kan höra och jag gläds med dom som kan höra
skillnad på det jag inte kan höra skillnad på.

Maveric B)

Postad 15 June 2008 - 14:06

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Ja, du får gärna lyssna dig fram hur mycket du vill, det ändrar inte på den fysiska världen dock, oavsett hur mycket du lyssnar ;)

Mvh
Ljudkvalite

Den fysiska världen är väl inte statisk? Alla öron har inte samma form och reagerar olika på olika frekvenser. Personer kanske har lite nedsatt hörsel inom vissa frekvensregister och därmed passar sig en annan typ av hifi än det som du antar är rätt. Preferenser är personligt och alla påverkas olika vid nya upplevelser.
Vilket är godast, oxfile eller ett salladsblad?
Jag säger oxfile och så måste det ju vara, medan en vegiterian säger salladsblad, vem har rätt?

Postad 15 June 2008 - 14:16

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Mvh
Ljudkvalite

Hehe... Har mött personer som har samma åsikt och tankar som du, har oxå märkt att det inte är lönt att argumentera emot för de personerna har alltid "rätt"....

Iaf vad de tror

Den fysiska världen är väl inte statisk? Alla öron har inte samma form och reagerar olika på olika frekvenser. Personer kanske har lite nedsatt hörsel inom vissa frekvensregister och därmed passar sig en annan typ av hifi än det som du antar är rätt. Preferenser är personligt och alla påverkas olika vid nya upplevelser.
Jag säger oxfile och så måste det ju vara, medan en vegiterian säger salladsblad, vem har rätt?

Precis.... Hade det funnits något som var "rätt" så hade ju aldrig Bi-wiring existerat (Enligt ljudkvalitet's tankar)
Men så är inte fallet, den enes kriterium behöver inte betyda att du eller jag tycker om

Postad 15 June 2008 - 15:35

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Det handlar inte om preferenser, som jag också betona, utan verkliga fysiska fel som blir. Om man säkerställa att vattnet är 20 grader så kan person A tycka det är kallt medans person B tycka det är lagomt. Men det är fortfarande 20 grader. Samma här, vi har en fysisk realitet som påverkar ljudet, sen kan folk föredra det om dom vill, ingen som säger emot, men det ändrar inte den fysiska realiteten. När någon kan visa att den fysiska förklaringen inte stämmer med fysiska bevis så blir det mer intressant. :P

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 15:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Den var dålig den ..

Du får komm på bättre exempel för att jag ens skall ta mig tid att svara

Maveric :P

Postad 15 June 2008 - 15:52

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Han kanske menar att det uppstår på något konstigt sätt en färgning av ljudet när man bi-wirar som kanske tilltalar vissa människor men kanske är längre ifrån originalet än vad single-wire är? Så tolkar jag i alla fall texten. Men texten kanske är dynga vad vet jag?

Postad 15 June 2008 - 15:58

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Ljudkvalite;
Rätta mig om jag har fel men enligt vad du skrev i början av tråden så tolkar jag dig som att du inte bryr dig om vad som är bra eller inte ljudmässigt bara det blir korrekt?? :P

Han kanske menar att det uppstår på något konstigt sätt en färgning av ljudet när man bi-wirar som kanske tilltalar vissa människor men kanske är längre ifrån originalet än vad single-wire är? Så tolkar jag i alla fall texten. Men texten kanske är dynga vad vet jag?

Nä, jag förstår precis vad han syftar på - Att det skulle färga på ett sätt eller att där skulle bli andra fel vid bi-wiring. Men så är inte fallet, iaf inte på några av de säkert 100 tals högtalare jag lyssnat på i single-wire jämfört med bi-wire.

Postad 15 June 2008 - 16:29

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det handlar egentligen bara om att Öhman har sagt att biwire är fel och då kan Ljudkvalite omöjligen tycka att det är rätt.

Han tillhör nämligen en liten grupp med beklagansvärda människor som håller till på faktiskt.se och följer Öhmans varje ord som om vore det kosmisk lag.

Anti-biwirekampanjen fick extra fart i våras när de hittade en intervju med Öhman där han sa att biwire bara står för "buy more wire" detta fick öhmanisterna att fnissa så mycket att de nästan (?) vätte brallorna :P

Här är han då, mannen som säger att biwire är förbjudet:
http://www.youtube.c...h?v=fF9c9FHFqZw

Postad 15 June 2008 - 16:37

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0

justaudiomagic: Att det skulle färga på ett sätt eller att där skulle bli andra fel vid bi-wiring. Men så är inte fallet, iaf inte på några av de säkert 100 tals högtalare jag lyssnat på i single-wire jämfört med bi-wire.

Hur vet man att det färgar eller inte färgar? Jag vet inte det. Hur ska man kunna veta vad som är neutralt eller inte? Man vet ju inte hur de som har producerat skivan tycker att det ska låta. Jämför tidiga Jocke Berg i Kents gamla skivor mot exemplvis "Vapen & Ammunition". Jag skulle jättegärna vilja veta hur man vet att något är färgat eller inte. Så återigen om man föredar bi-wire kan det inte vara så enkelt att det är den eventuella färgningen man föredrar?

Postad 15 June 2008 - 16:37

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Så som den människan behandlar människor som inte är medlemmar i hans "sekt"
och därmed "icke troende" ger jag inte två öre för hans pladdrande.

Postad 15 June 2008 - 16:40

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Måste högtalaren ha dubbel uppsättning terminaler om man tänker köra med Biamp ???

Postad 15 June 2008 - 16:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Nej det går bra med tri-wire uppsättning också... :P

Postad 15 June 2008 - 16:44

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Nej det går bra med tri-wire uppsättning också... :P

Ok men det går inte bra med en enkel uppsättning ??

Postad 15 June 2008 - 16:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Måste högtalaren ha dubbel uppsättning terminaler om man tänker köra med Biamp ???

Ja .. det måste den ..

Men vi kan lägga till i debatten. Det spelar ingen roll vad man gör för sina högtalare om man inte
ser till att förbättra sin akustik i lyssningsrummet. Man skall tex inte sätta högtalrna framför
bokhyllor och betongväggar. Man bör i alla fall se till att det är någorlunda dämpat på väggar
och golv.

Redigerat av Unregistered1103, 15 June 2008 - 16:51.

Postad 15 June 2008 - 16:46

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ja, Öhman förklaringen är ju rätt så glasklar och som du ser så är det ingen som motsäger den med fysiska medel, utan det är via "jag har lyssnat och föredragit si och så". :P

Postad 15 June 2008 - 16:46

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Ja .. det måste den ..

Ok då vet jag ..

Postad 15 June 2008 - 16:47

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Ljudkvalite;
Rätta mig om jag har fel men enligt vad du skrev i början av tråden så tolkar jag dig som att du inte bryr dig om vad som är bra eller inte ljudmässigt bara det blir korrekt?? :P

När det är korrekt så blir det ju ljudmässigt bra, enligt mig. B)

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 17:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
presis, det är ljudkvalite's ljudideal. mitt är väll mycket nära bara att jag faktiskt gillar när det är lite extra tyngd och dynamik i ljudet.
Men det beror på villket humör jag är på och till vilken musik också :P

Postad 15 June 2008 - 21:59

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja alla har vi olika smak,och tur är väl det :P

Postad 15 June 2008 - 22:34

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Finns inget som inte färgar alls, utan allt färgar bara mer eller mindre. Sen om ngt skulle vara korrekt eller inte med bi-wiring eller single-wiring vet jag faktiskt inte vad som menas. Man får inte mindre färgat ljud bara för att man använder single-wire ist för bi-wiring.

Ljudkvalite, hur vet du att bi-wiring är fel eller "okorrekt" jämfört med single-wiring? Är det enbart efter att ha läst det som Öhman skrivit? Eller har du faktiskt mätt o fått fram att single färgar mindre? Farligt o lite "blint" på vad andra säger eller skriver.

O hur vet du att just det ljudet du föredrar är "korrekt" som du säger? Intressant o läsa vad du skriver här...

Jag är av den åsikten att jag bryr mig väldigt lite om hur mycket eller lite min anläggning färgar, huvudsaken är att ljudet faller mig i smaken.

Postad 15 June 2008 - 22:49

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Uttryckte mig lite fel där. Naturligtvis färgar alla anläggninar och rum inspelningar. Det har du alldeles rätt i. Och naturligtvis ska man lyssna sig till vad man gillar. Det gör i alla fall jag. Jag säger inte att Öhman har rätt i det han säger och tycker. Dock så tycker jag att han har ganska intressanta åsikter. Sedan att jag inte tror på de det är en annan sak.

Men till bi-wire, single-wire, bi-amp frågan. Om man nu tycker att saker och ting blir annorlunda (bättre?) med bi-wire eller bi-amp (eller för den delen single-wire) så måste ju något eller några av alternativen vara längre ifrån inspelningen än de andra? Så hur ska man kunna veta om färgningen är större eller mindre med respektive alternativ?

Postad 15 June 2008 - 23:51

Unregistered1412
  • Unregistered1412
  • Forumräv

• 579 inlägg
  • 0

Finns inget som inte färgar alls, utan allt färgar bara mer eller mindre. Sen om ngt skulle vara korrekt eller inte med bi-wiring eller single-wiring vet jag faktiskt inte vad som menas. Man får inte mindre färgat ljud bara för att man använder single-wire ist för bi-wiring.

Ljudkvalite, hur vet du att bi-wiring är fel eller "okorrekt" jämfört med single-wiring? Är det enbart efter att ha läst det som Öhman skrivit? Eller har du faktiskt mätt o fått fram att single färgar mindre? Farligt o lite "blint" på vad andra säger eller skriver.

O hur vet du att just det ljudet du föredrar är "korrekt" som du säger? Intressant o läsa vad du skriver här...

Jag är av den åsikten att jag bryr mig väldigt lite om hur mycket eller lite min anläggning färgar, huvudsaken är att ljudet faller mig i smaken.

Öhman förklarar ju precis vad som händer fysiskt när man bi-wirar, vilket verkar hålla ihop för en lekman som mig. Du har ju inte presenterat några alternativa fysiska förklaringar utan endast vad du tycker dig höra, vilket är trevligt för dig men säger inte mig speciellt mycket. Med tanke på att Öhman även gjort högtalare i 30 år och vet vad som händer i delningsfiltret när man använder bi-wire, så väger det ganska tungt.
Men ingen hindrar dig att leka med bi-wire, jag bara la in en fysisk förklaring varför man kan höra skillnader.

Mvh
Ljudkvalite

Men till bi-wire, single-wire, bi-amp frågan. Om man nu tycker att saker och ting blir annorlunda (bättre?) med bi-wire eller bi-amp (eller för den delen single-wire) så måste ju något eller några av alternativen vara längre ifrån inspelningen än de andra? Så hur ska man kunna veta om färgningen är större eller mindre med respektive alternativ?

Så sant. Om dom låter olika så är ju minst en felaktig, och därför är det intressant med mätningarna och förklaringarna som Öhman går igenom i artikeln. Jag bör inte behöva påpeka att Öhman inte har dubbla uppsättningar kontakter på sina egna högtalare. :P

Mvh
Ljudkvalite

Postad 15 June 2008 - 23:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jag är benägen att hålla med ljudkvalite här, att någon hör en posetiv skilldnad på att köra med bi-wire mot singel, det är ju bra och inget som han sagt något om vad jag kan se i alla fall. Han kom med lite "riktig" information inom fysisken som kan stärka hans åsikter och som "försvar" för varför han föredrar singel-wire, men det hadde för mig varit tillräkligt med att han sa att han gillade ljudet i singel-wirre bättre...
Men nu "bara" för att han blandade in Öhman i det här så blir det värsta grejen av det och jag tycker det lite larvigt, visst Öhman är inte någon garanterat korekt chälla till kunskap, men vem är det då ? :P
Han kan ju välldigt mycket och då borde han ju veta vad han pratar om, även om vissa upplever tvärtom, och andra inte. Det tycker inte jag är konstigare än att vi alla uppfattar samma/olika högtalare olika och stärkare m.m.

//DVD-ai

Redigerat av DVD-ai, 15 June 2008 - 23:59.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.