Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DIY: Högtalarbord

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 June 2008 - 20:28

jonas.
  • jonas.
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Hej! :)

Söker mig till er DIY-byggare där ute om lite hjälp och guidning. Jag har aldrig byggt en egen högtalare förut, men jag har under en tid haft en idé om ett runt bord som har högtalare i sig. Det låter helt knäppt, jag vet, men jag tror det kan bli riktigt häftigt. Låt mig förklara med lite skisser jag har gjort.

Här är den första skissen jag gjorde, utan dammskydden.
Postad bild

Såhär ser den ut innuti. Skiljer sig lite ifrån skissen ovan.
Postad bild

Man kommer inte kunna se högtalarelementen eftersom jag ska bygga ett par dammskydd. Dammskydden ska sitta runt bordet. Bilden nedan beskriver principen.
Postad bild
De kommer att vara uppdelade i tre sådana "sektioner" och sedan klädda med fronttyg. De kommer att ha rundade kanter så att det ser mjukt ut. Fästanordningen till dammskydden har jag inte börjat tänka på, men det ska nog gå. :)

Bordet/högtalaren kommer att byggas i MDF och sedan kläs med plastfanér för en exklusiv finnish.

Nu över till högtalarelementen... Jag har ganska tight budget så det kommer tyvärr inte installeras några monsterelement.
Som bas/mellanregister har jag tänkt 4 st MGR F-2006W 6".
Ett sådant här element kommer finnas i varje av de fyra sektionerna. Alla sektioner kommer också att ha en basreflex.
Postad bild
http://www.ljudia.se...u...20&cart_id=

Diskanter kommer att vara 4 st Zachry HR-020 1/2".
Postad bild

Jag kommer att använda mig av QLM 4200 Hz som delningsfilter.
Postad bild

Så, vad tror ni om bygget? Är det genomförbart? Är högtalarelementen rätt för jobbet? Några andra tips eller funderingar?

MVH Jonas

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  3d.jpg   112.84K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  alt3.jpg   67.1K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  modell.jpg   356.86K   0 Antal nerladdningar

Postad 13 June 2008 - 21:00

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Din ide är härlig.
Klart att det är genomförbart. Hur det kommer att låta eller om det kommer att låta bra har jag ingen aning om.

Kör hårt!

Redigerat av Unregisteredb55e42eb, 13 June 2008 - 21:01.

Postad 13 June 2008 - 21:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Byt basar och diskanter och skippa dom filtrena.

Iden är rolig, och helt klart genomförbar och jag utgår från att du inte är ute efter något super Hifi korekt ljud med den konstruktionen heller :)
Men jag skulle ha sattsat på lite andra grejer tror jag, ska borde vara inne eller ute ?!

Du vill ha rundstrålande förstår jag, men kan du tänka dig att bygga så att du har 2 separara kanaler, du skulle kunna bygga så att vartannan kammare är höger och vänster kanal, skulle kunna bli roligt :)

Som element till denna konstruktion så tror jag nog att Response TW6502 6,5" (8ohm) skulle vara rolig, den tillsammans med Response 13DT48P diskanten (8ohm) kan blir trevligt för pengarna. Du då dom två 6,5" basarna per kanal i parallell koppling och dom två diskanterna också i parallell koppling.
Du får då en nominell impedans på 4ohm i stället och beräknar filtret därefter också, jag ver att dom där 6,5" basarna spelar på riktigt bra med en delning på 3500Hz med ett 2 ordningen ( 12dB/Okt) filter, dela sedan diskanten vid en 3700-4000Hz ( basens impedans höjning gör så att detta mellanrum i praktiken inte kommer att göra något)
Diskanten kan du dela med ett 2 ordningen filter den med.

Detta är vad jag förmodligen hade gjort, basarna kan du sätta i en sluten låda på 15 liter eller i en portad på 15 liter och en avstämning på 40Hz om du vill ha lite med tryck i basen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.