Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya lurar eller hörlursförstärkare?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 June 2008 - 22:35

Unregistered530c48a5
  • Unregistered530c48a5
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Sitter på ett par Sennheiser HD555, som jag tycker är en väldigt prisvärd lur och låter bra, men som lämnar en hel del att önska. Jag sålde min stereo för ett min hembio paket från Canton och en Onkyo TX-SR505 som gav ett rejält lyft för filmupplevelsen men ett _rejält_ ras i musikupplevelsen.

Därför funderar jag på att byta upp mig på hörlursfronten för just finlyssnandet. Dock funderar jag på om min Onkyo kommer klara av att driva bättre lurar och om man ska satsa på en hörlursförstärkare först eller om man ska gå direkt på lurar och ta förstärkare senare?

De lurar jag sneglar åt är AKG 601, AKG 701 och Sennheiser HD 650. Jag gillar karaktären på HD555 men jag vill få en bättre ljudbild och mer gung när mna lyssnar på rock.

AKG 601 verkar ju onekligen bra med ett bra pris?

Kan någon hjälpa mig i mitt val?

Postad 19 July 2008 - 12:21

karnov
  • karnov
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Äger själv ett par AKG K701, lyssnar tyvärr inte på rock så kan inte säga om de lämpar sig för just rock. Men Grado nämns ständigt som en hörlur för rock. Denon AD-D2000 verkar även väldigt populär just nu. Alla dessa hörlurar behöver en ordentligt hörlursförstärkare om du frågar mig. Mina k701or låter "okej" direkt ur datorns ljudkort, men det går inte att jämföra med hur det låter via dac -> amp -> hörlur. En amp gör dock inte mycket om källan är dålig, men använder du en hyfsad CD-spelare så blir du säkert inte besviken. Jag kör själv ifrån datorn via en Keces 131 dac från iMacens optiska utgång. Sen är det ju en ständiga frågan om du vill ha rör eller solid state. Vissa anser exempelvis att AKG mår bra av ett lite varmare ljud från en rörförstärkare, medan vissa gillar transparensen från solid state.

Gillar du karaktären på HD555 borde du kanske stanna vid sennheiser? K701 har exempelvis en mer luftig och neutral karaktär enligt min erfarenhet. Att man gillar hörlurens ljudkaraktär är det absolut viktigaste oavsett hur mycket man investerar i en förstärkare och transport.

Postad 17 August 2008 - 19:41

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
svårt val.
Skulle dock satsa på en hörlursförstärkare först,då du redan har bra hörlurar.
satsa på en "billig" hörlursförstärkare i prisklassen 1000-2000kronor!
Själv så ska jag satsa på en hörlursförstärkare.
sen ska jag köpa ett par sennheiser Hd650.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.