Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Offecct ljudabsorbent

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 June 2008 - 16:17

nimo1
  • nimo1
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjenare alla akustikkunniga. Tog en titt på http://www.offecct.se/ och fick syn på deras ljudabsorbent som jag fastna lite för. Vad jag har förstått så har absorbenten gått renomé men vill ändå höra vad ni tycker.
Under infon så står det
för lätta ljud i de övre frekvenserna (500 Hz och högre). Denna panel reducerar ljud som kan uppfattas som bruskällor, såsom telefonsignaler och röster.

Hur kommer dessa dämpa ljudet i min betongbunker till lägenhet.

Postad 16 June 2008 - 16:21

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Tjenare alla akustikkunniga. Tog en titt på http://www.offecct.se/ och fick syn på deras ljudabsorbent som jag fastna lite för. Vad jag har förstått så har absorbenten gått renomé men vill ändå höra vad ni tycker.
Under infon så står det
för lätta ljud i de övre frekvenserna (500 Hz och högre). Denna panel reducerar ljud som kan uppfattas som bruskällor, såsom telefonsignaler och röster.

Hur kommer dessa dämpa ljudet i min betongbunker till lägenhet.

Vet du något pris?

Postad 16 June 2008 - 16:35

nimo1
  • nimo1
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Vet du något pris?

750 ink moms.

Postad 21 June 2008 - 11:16

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Har själv 4st bakom soffan och det dämpar ganska mkt. blev mkt lugnare för mig iaf. men om dom är värd pengarna låter jag vara osagt men dom är ganska snygga iaf , tycker jag.

Postad 22 June 2008 - 22:52

nimo1
  • nimo1
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Har själv 4st bakom soffan och det dämpar ganska mkt. blev mkt lugnare för mig iaf. men om dom är värd pengarna låter jag vara osagt men dom är ganska snygga iaf , tycker jag.

Så det blir stor akustisk skillnad då? Om dom nu förbättrar ljudet så som jag hoppas så tycker jag att dom är värda sitt pris. Har kollat efter tavlor att sätta upp i syfte att dämpa ljudet och de ligger pris med dessa absorbenter.

Postad 25 June 2008 - 09:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Så det blir stor akustisk skillnad då? Om dom nu förbättrar ljudet så som jag hoppas så tycker jag att dom är värda sitt pris. Har kollat efter tavlor att sätta upp i syfte att dämpa ljudet och de ligger pris med dessa absorbenter.

Egentligen bör du gå "baklänges" och börja med basabsorbenter först. Tyvärr tar dessa plats om de ska göra nytta. Men akustiken blir klart bättre när man tar hand om bumlig bas.

Postad 27 June 2008 - 13:19

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Egentligen bör du gå "baklänges" och börja med basabsorbenter först. Tyvärr tar dessa plats om de ska göra nytta. Men akustiken blir klart bättre när man tar hand om bumlig bas.

Beror ju mkt på rummets grundförutsättningar vad som är viktigast/mest störande. Har man ett rektangulärt betongrum i källaren är det betydligt viktigare att ta hand om basresonanserna än om man bor i öppen planlösning med gipsväggar (då är antagligen efterklang och ekon det stora problemet istället, vilket alla som haft fest med mycket folk i en helt aukustiskt obehandlad lägenhet med öppen planlösning vet).

Är svårt att säga nåt generellt eftersom rumsakustik är ett svårt ämne som inte går att beskriva med tumregler som "fixa basen först".

Postad 28 June 2008 - 13:28

nimo1
  • nimo1
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Beror ju mkt på rummets grundförutsättningar vad som är viktigast/mest störande. Har man ett rektangulärt betongrum i källaren är det betydligt viktigare att ta hand om basresonanserna än om man bor i öppen planlösning med gipsväggar (då är antagligen efterklang och ekon det stora problemet istället, vilket alla som haft fest med mycket folk i en helt aukustiskt obehandlad lägenhet med öppen planlösning vet).

Är svårt att säga nåt generellt eftersom rumsakustik är ett svårt ämne som inte går att beskriva med tumregler som "fixa basen först".

Hade gärna fixat basen först med tanke på att jag har ett rektangulärt betongrum, men basen försöker jag hålla nere i möjligaste mån med tanke på grannarna. Så därför har jag nu spetsat mig på akustikreglering i övriga register.
Vad gäller för basen? Stenull 45 grader från hörnen eller?

Postad 28 June 2008 - 13:34

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Hade gärna fixat basen först med tanke på att jag har ett rektangulärt betongrum, men basen försöker jag hålla nere i möjligaste mån med tanke på grannarna. Så därför har jag nu spetsat mig på akustikreglering i övriga register.
Vad gäller för basen? Stenull 45 grader från hörnen eller?

Japp, har själv Mineralsinus 100mm tjocka från Ljudbalans, ett i varje hörn

Samt 50mm tjocka "tavlor" i rummet, gör grym skillnad

Thomas

Postad 28 June 2008 - 18:22

nimo1
  • nimo1
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Japp, har själv Mineralsinus 100mm tjocka från Ljudbalans, ett i varje hörn

Samt 50mm tjocka "tavlor" i rummet, gör grym skillnad

Thomas

Är som satta mot väggen i resp hörn eller i 45 graders vinkel mot hörnet?

Postad 28 June 2008 - 18:26

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Är som satta mot väggen i resp hörn eller i 45 graders vinkel mot hörnet?

I vinkel, den nuddar båda väggarna, 600mm bred

Postad 23 July 2008 - 13:09

Advance Acoustic
  • Advance Acoustic
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0

750 ink moms.

Vilken storlek är det som man får för 750kr?

mvh Tobbe

Postad 24 July 2008 - 11:35

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

I vinkel, den nuddar båda väggarna, 600mm bred

Jag har satt mina likadant. Fyra skivor av varje mineralullsplatta får jag ut. Ändå kommer jag inte åt den lägsta basen som troligtvis befinner sig runt 60Hz. För sådana problem behöver man betydligt snajdigare grejor. Dock går det att åtgärda de flesta problemen om man hostar upp pengar.

Postad 24 July 2008 - 12:10

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Då jag köpte fel byggde jag tavelabsorbenter utav 45mm glasull och inte stenull.
Är det kompakta markskivor man skall ha?

/Christopher

Redigerat av Chopha, 24 July 2008 - 12:11.

Postad 19 August 2008 - 02:45

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Är det meningen man ska sätta upp plattor för att dämpa basen om man har fått mindre bas efter ett rumbyte? Jag har själv precis bytat rum och har betydligt klenare bas nu än innan. Får man starkare bas om man börjar experimenterar med akustik eller blir basen svagare? Ni snackar ju trots allt om att dämpa basen.

Postad 22 August 2008 - 15:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Är det meningen man ska sätta upp plattor för att dämpa basen om man har fått mindre bas efter ett rumbyte? Jag har själv precis bytat rum och har betydligt klenare bas nu än innan. Får man starkare bas om man börjar experimenterar med akustik eller blir basen svagare? Ni snackar ju trots allt om att dämpa basen.

För att förstärka bas skall du inte ha absorbenter. Då får du leka lite med placeringen av högtalare.

Postad 22 September 2008 - 17:51

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Jag har satt mina likadant. Fyra skivor av varje mineralullsplatta får jag ut. Ändå kommer jag inte åt den lägsta basen som troligtvis befinner sig runt 60Hz. För sådana problem behöver man betydligt snajdigare grejor. Dock går det att åtgärda de flesta problemen om man hostar upp pengar.

Offect-platene demper bare ned til ca 400hz, så bas må dempes med andre midler.
Har 6 stk srunch-plater som jeg mener gjör jobben sin i försterefleksjon. Står du helt inntil platene kan du höre att de demper ljudet i rummet.

Skal man dempe dypbas må man ha store, kraftige absorbender fra t.eks akustikmiljö.
Svanå har også Helmholtzresonatorer, men også de tar plass og kostar penger.
Du kan også lage selv:
Et godt stykke ned på denne siden hittar du linker til mange DIY-prosjekter:
http://www.bobgolds....oefficients.htm

Redigerat av AndreWerdenskrieg, 22 September 2008 - 17:52.

Postad 28 September 2008 - 17:20

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Troligtvis sitter du mitt i rummet, därav den mindre basen. Gå omkring i rummet och lyssna efter godkänd bas. Sätt dig där.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.