Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur akustikreglera betong och gips rum?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 June 2008 - 10:38

TSU1
  • TSU1
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Mitt rum som skall byggas i källaren har måtten längd 6,5m bredd 3,5m höjd 2,11m. Det är betong runt om och snickarens förslag är putsad yttervägg (ena långväggen) samt gipsväggar på de övriga. Tyvärr är takhöjden så låg att ett nedpendlat ljudtak inte får plats. Även här är förslaget gips. Vad gäller golvet blir det endera klinker med mattor på eller heltäckande matta.

Drömmen hade naturligvis varit nedpendlat ljudtak och heltäckningsmatta kombinerat med assymetriska väggar.

Jag har varit i kontakt med en ljudmätare som skall mäta upp rummet när innerväggarna är klar och jag har fått rådet att det inte spelar så stor roll ifall jag har klinker och gipstak - det går att ändra i efterhand med hjälp av basfällor och absorbenter etc...

Det jag undrar över är om någon på forumet kan råda mig just över materialvalen.

GIpstaket - FInns det ngt annat material eller skall man komplettera med akustikplattor som limmas tex echopon master. Hur mycket och var någonstans?

Väggar - Det skulle gå att regla ut fram och bakväggarna. Skall man sträva efter dämpning eller diffusering eller båda delarna?

Golv - Klinker med mattor eller heltäckande matta och ryamattor?

Formen på rummet - Viss möjlighet till assymetriska väggar är möjligt - Hur stor påverkan har detta?

Jag förstår att detta också är en fråga om tycke och smak och användningsområde.jag tror inte på ett alltför överdämpat rum. Rummet skall i första hand användas till hembio och som musikrum men det finns krav på att det ser någorlunda vanligt ut.

Hoppas att denna beskrivning räcker och är stimulerande även för er som är erfarna inom detta område

Mvh Tommy

Postad 17 June 2008 - 11:40

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Kortfattat så tror jag på att placera 50-100 mm tjocka absorbenter bakom fronthögtalarna, diffusorer vid 1:a-reflexerna och basfällor samt diffusorer vid bakre väggen/hörnen. En stor tjock matta mellan fronthögtalarna och sweet spot, gardiner/draperier, lite övriga möbler och lite prylar på väggarna. Bokhyllor funkar bra som diffusor. En parametrisk eq till subben är i min värld en bra investering om man inte kan/vill/orkar/har råd med att ordna det rent akustiskt. Man kan även placera absorbenter på sidoväggarna och i taket precis vid fronthögtalarna. En del placerar sk. balkar i taket för att bryta upp reflexer.

Mycket av detta har jag gjort i min betongbunker och det har hjälpt till mycket.

/Heron

Postad 25 June 2008 - 07:47

Unregisteredff90150f
  • Unregisteredff90150f
  • Forumräv

• 935 inlägg
  • 0
Ska du använda rummet till enbart bio/musik rum så satsa helt klart på en tjock heltäckningsmatta, det är värt varenda öre.

Att pendla ner hela taket och göra det dämpande är inte alltid den bästa lösningen... Snarare bättre att diffusera taket lagom
mycket och dämpa det i den del av rummet som man vill ha lägst efterklang.

Jag skulle inte sätta gipsväggar på alla innerväggarna heller för den delen. Bättre att ta reda på hur rummet fungerar akustiskt innan
man slänger ut pengar på att bygga, då får man det rätt från början.
Att ha stenhårda solida betongväggar är bra, för vissa väggar. Andra väggar kan man vilja ha mer flexibilitet i.

Assymetriska väggar kan vara bra för att slippa fladderekon, men samma sak där, kolla om det finns problem med fladderekon först
(det kräver i princip att delar av två motstående väggar är parallella).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.