Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Acer Aspire One *

1101 svar i tråden
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" (Bärbara datorer) 18 8,42 (26) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9" (Bärbara datorer) 1 9,14 (28) Inga priser
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9" (Bärbara datorer) 2 6,33 (9) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Bärbara datorer) 0 8 (2) Inga priser
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Bärbara datorer) 0 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10" (Bärbara datorer) 0 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Bärbara datorer) 2 0 (0) Inga priser
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10" (Bärbara datorer) 0 0 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

Skickat 11 september 2008 - 14:32

Jag kör med XP-drivisen. Den från uppdate gjorde nätet instabilt.

Skickat 11 september 2008 - 14:36

Hej!

Skall sneare idag åka o köpa en Acer Aspire One. Skulle gärna vilja ha lite tips om vad man skall göra först eller inte göra. Eller kankse vad som rekomderas att köpa samtidigt m.m. skulle vara mycket snällt.

Skickat 11 september 2008 - 15:13

Visa inläggmicke_mg Sep 11 2008, 15:32 skrev:

Jag kör med XP-drivisen. Den från uppdate gjorde nätet instabilt.

Det finns flera som har haft samma problem som du men då i tidigare BIOS versioner.
I den senaste v0.3114 så ska dessa problem inte finnas enl. utsago.
Men tycker att din borde ha den senaste BIOSen redan

Skickat 11 september 2008 - 16:34

Visa inläggTomasL Sep 11 2008, 16:13 skrev:

Det finns flera som har haft samma problem som du men då i tidigare BIOS versioner.
I den senaste v0.3114 så ska dessa problem inte finnas enl. utsago.
Men tycker att din borde ha den senaste BIOSen redan

Jag kör 0.3114 så felet bör inte ligga där.

Imorgon kommer 1 gig ram och ett 4 gig SD Ultra III. Skall bli kul och se vad som händer med hastigheten då :)
Om jag inte lyckas sabba nått vid rambytet... :S

Skickat 11 september 2008 - 16:55

Visa inläggslotrat Sep 11 2008, 12:10 skrev:

Möjligtvis om du kan lägga din hiberfil.sys (tror jag den heter) på ett SD-minne, då kan det nog gå hyfsat.

Hur talar jag om för Mr Vista var min hyberfil.sys ligger om jag flyttar den till SD-minnet?

Skickat 11 september 2008 - 17:05

Några erfarenheter runt att ha superfetch av/på på AA1?

Läste att nån tyckte att burkar med mindre än 2 gig ram blir slöare så man inte tjänar på det.

Edit: Hittade det här. Rätt intressant. Speciellt om man kör mycket hibernate som jag gör med Vista.

What you have to remember is that Vista is designed to sleep or hibernate, not be shut down at the end of every session.
If you can do this (it works much better with Vista than XP, but it is dependant on the drivers for your hardware being properly implemented) then it will start far faster and there is no residual disk activity as all the superfetch cache from from the last session is loaded straight back into the memory and it just carries on from where you left off.

Det här inlägget har ändrats av micke_mg 11 september 2008 - 17:14

Skickat 11 september 2008 - 21:28

Någon av er som har provat med 3´s "donk" i AA1 150?

Skickat 11 september 2008 - 21:34

Menar du dongel?
Jag kör Telenors dongel och det funkar finfint.

Skickat 11 september 2008 - 21:44

Visa inläggmicke_mg Sep 11 2008, 22:34 skrev:

Menar du dongel?
Jag kör Telenors dongel och det funkar finfint.
japp... men jag tänkte köpa 3´s eftersom då kan man ha kontaktkort.

Skickat 11 september 2008 - 21:45

Visa inlägglelkes Sep 11 2008, 22:44 skrev:

Alla har samma modem, dom fungerar utan problem. Huawei A220 tror jag de heter, en kompis kör sitt med Tele2 jag med Tre, inga problem.

Skickat 11 september 2008 - 21:47

Visa inläggslotrat Sep 11 2008, 22:45 skrev:

Alla har samma modem, dom fungerar utan problem. Huawei A220 tror jag de heter, en kompis kör sitt med Tele2 jag med Tre, inga problem.
taack för svaret

Skickat 12 september 2008 - 08:14

Visa inläggBossieman Sep 10 2008, 03:03 skrev:

Har lyckats fa in foljande i min AA1

1. USB hubb
2. 120GB HDD
3 . TV kort
4. 3G modem
5. Bluetooth
6. 1 GB extra RAM
Guide--> http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/...e-one-a110.html

Vad har du använt för 3G modem? Är det USBmodemet du tagit isär?

Skickat 12 september 2008 - 09:39

Visa inläggmicke_mg Sep 11 2008, 18:05 skrev:

Några erfarenheter runt att ha superfetch av/på på AA1?

Läste att nån tyckte att burkar med mindre än 2 gig ram blir slöare så man inte tjänar på det.
Det är en mycket bra fråga, funkar det eller inte? Jag tror att det funkar bra om man har mycket minne, kör mycket multi-tasking, ständigt öppnar och stänger program. Jag har superfetch aktiverat, och tillsammans med readyboost tror jag att det kan göra väldigt liten skillnad.
Provade att köra med superfetch av ett tag, men märkte ingen skillnad, men det tar väl en längre tid för test, då systemet skall "lära sig" hur jag använder datorn, och laddar programmen i minnet för snabb åtkomst.
Jag har just nu bara 1GB ram, så jag har inte lyxen att ha många program öppna samtidigt, så det blir lite surfande, lite skrivande, lite film-tittande. Så, med snålt med ram, och med miitt sparsamma användande, undrar jag om jag drar fördel av att ha den aktiverad...
Men, en sak är säker, när jag stoppade i ett sd-kort för användning av readyboost, märkte jag skillnad direkt, det blev faktiskt lite snabbare, programmen startar snabbt, och datorn skänns lite lugnare nu. Och kanske readyboost är beroende av superfetch för att funka optimalt, tål att undersöka mer...

Det här inlägget har ändrats av RackaBaysare 12 september 2008 - 10:02

Skickat 12 september 2008 - 10:15

Visa inlägglelkes Sep 11 2008, 22:44 skrev:

Hur funkar det med 3, köper du modemet och kör med vanligt kontantkort, vad blir det för pris/MB?
Jag provade med att stoppa i ett kontantkort i Telenors modem, det funkade, men det kostar "bara" 15kr/MB, det håller inte i längden.

Aspire One är som vilken dator som helst, och med tre usb-portar går det att koppla in samma tillbehör som till andra datorer. Detta är ingen raket, det finns laptoppar med bättre prestanda i samma prisklass, fördelen är att denna är väldigt mobil, lätt att ta med överallt, och tillsammans med mobilt bredband är den toppen. Mycket roligt att sitta i soffan och surfa lite på kvällarna.

Jag har en gammal gps-puck som jag har installerat, skall köpa ett bra program, typ Autoroute, toppen som vägvisare.

Kanske någon mer som har förslag om hur man kan dra fördel av denna lysande maskin?

Skickat 12 september 2008 - 10:36

En sak som irriterar mig är att jag endast får ut 2mbit/s trådlöst från min 24mbit-lina. Min andra bärbara,placerad på samma ställe, ligger på en hastighet runt 11mbit. Jag har uppdaterat drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet utan resultat. Jag kör xp på min Acer och Vista på min andra bärbara.

Någon som har något konkret tips vad som kan förbättra hastigheten eller är det helt enkelt Atheros som är dåliga.

Skickat 12 september 2008 - 11:37

Visa inläggsodnik Sep 12 2008, 11:36 skrev:

En sak som irriterar mig är att jag endast får ut 2mbit/s trådlöst från min 24mbit-lina. Min andra bärbara,placerad på samma ställe, ligger på en hastighet runt 11mbit. Jag har uppdaterat drivrutinerna till det trådlösa nätverkskortet utan resultat. Jag kör xp på min Acer och Vista på min andra bärbara.

Någon som har något konkret tips vad som kan förbättra hastigheten eller är det helt enkelt Atheros som är dåliga.
Jag råkade ut för samma sak på en annan maskin, i egenskaper för kortet i enhetshanteraren, under avancerat eller liknande så var kortet inställt på 802.11b (eller nåt sån,t) ställde in det på både b och g, det fixade det, då.

Såg just i Vista finns liknade, i listan under advanced längst ner - Wireless Mode - kan man sätta det på det sättet jag beskrev tidigare. Borde finnas liknande i xp.

Det här inlägget har ändrats av RackaBaysare 12 september 2008 - 11:41

Skickat 12 september 2008 - 12:05

Visa inläggsodnik Sep 12 2008, 11:36 skrev:

Blir det någon skillnad om du kör med spänningsadaptern ikopplad?
Tänkte om det kunde vara så att den drar ner på det trådlösa för att spara så mycket batteri som möjligt.
Kolla energisparinställningarna.
Jag ligger på 17mbit över mitt trådlösa.

Det här inlägget har ändrats av TomasL 12 september 2008 - 12:06

Skickat 12 september 2008 - 12:31

Visa inläggTomasL Sep 12 2008, 13:05 skrev:

Tänkte om det kunde vara så att den drar ner på det trådlösa för att spara så mycket batteri som möjligt.
Kolla energisparinställningarna.
Jag ligger på 17mbit över mitt trådlösa.
Du är ett geni!
Så var det, med sänningsadaptern i.....12 mbit/s. Det hade jag nog inte listat ut själv under detta året. Sedan kunde man under avancerat i egenskaperna för kortet ändra "powersavemode" från maximum till off.....voila så får jag full hastighet vid batteridrift.
Tackar....jag höll på att bli lite smått ilsken över detta.

Skickat 12 september 2008 - 12:32

Visa inläggTomasL Sep 12 2008, 13:05 skrev:

precis, det var min andra tanke också, kan även vara ett sleep alt. hibernate problem, vissa har det fenomenet efter att väckt datorn efter sömn, prova med att stänga av och slå på den för att se om det hjälper.

Skickat 12 september 2008 - 12:42

Visa inläggsodnik Sep 12 2008, 13:31 skrev:

Tackar....jag höll på att bli lite smått ilsken över detta.

You’re welcome!

Skickat 12 september 2008 - 15:20

Visa inläggRackaBaysare Sep 12 2008, 11:15 skrev:

Hur funkar det med 3, köper du modemet och kör med vanligt kontantkort, vad blir det för pris/MB?
Jag provade med att stoppa i ett kontantkort i Telenors modem, det funkade, men det kostar "bara" 15kr/MB, det håller inte i längden.
Jag har 3BredbandKontant, det är väldigt smidigt, du betalar för ett dygn, en vecka eller en månad i taget. Under den tiden du betalat för är det som vilket 3G-bredbandsabonnemang som helst, dvs "fri" surf. Det finns säkert något finstilt här med om max trafik/dygn och sedan stryper dom hastigheten, men i princip är det fritt.

Det finns startkit med en veckas surf och modem för jag tror det är 895 kr. har du redan modem köper du bara starkit med SIM-kort och då kostar det 99 kr inkl en veckas surf.

Påfyllning gör man med kredit/bankkort över internet via sitt 3G-modem. man kan alltså surfa till 3 även om man inte betalat och kortet är "slut".

http://www.tre.se/3bredbandkontant/ http://www.tre.se/te...s.aspx?id=31843

Det här inlägget har ändrats av slotrat 12 september 2008 - 15:22

Skickat 12 september 2008 - 19:56

"hur får man igång w-lanet på 110"

Har presic köpt Min så behöver lite help! :)

Skickat 12 september 2008 - 20:56

Har inte kört ingång min än då jag funderar på om skärmen räcker till att surfa med, så frågan är räcker det med 8,9 tum och är det bekvämt med touchpaden?

Tror ni denna är bättre än MSI?

Skickat 12 september 2008 - 21:06

Visa inläggHinken74 Sep 12 2008, 21:56 skrev:

Har inte kört ingång min än då jag funderar på om skärmen räcker till att surfa med, så frågan är räcker det med 8,9 tum och är det bekvämt med touchpaden
Det går utmärk att surfa på den, bara tryck F11 för fullscreen, skärmen är helt okej i storlek, ibland blir det lite plottrigt om sidan är gjord för hög upplösning. Touchpaden är ju liten. men inte för liten för att kunna använda, tangenterna är riktigt bra att skriva med.

Din nästa fråga kan jag inte svara på, då jag inte har provat den.

Skickat 12 september 2008 - 21:15

Visa inläggjontize Sep 12 2008, 20:56 skrev:

"hur får man igång w-lanet på 110"

Har presic köpt Min så behöver lite help! :)
WLAN-knappen sitter i framkant på högra sidan. Tryck den åt höger så klickar det igång. Var du sen hittar inställningarna i Linpus vet jag inte, jag kör Windows...

Skickat 12 september 2008 - 22:43

Visa inläggHinken74 Sep 12 2008, 21:56 skrev:

Har inte kört ingång min än då jag funderar på om skärmen räcker till att surfa med, så frågan är räcker det med 8,9 tum och är det bekvämt med touchpaden?

Tror ni denna är bättre än MSI?

Skärmen räcker väl till surfning.
Jag har aldrig behöft "scrolla" i sidled.
Touchpaden fungerar bra tycker jag. Fick bara ställa på kännsligheten så fungerade den bra sen.

Skickat 13 september 2008 - 11:40

• jie^
  • Användare

• 131 inlägg
Upptäckte precis att flera svenska återförsäljare har fått in den rosa acer one nu i systemet... Den färgen dom flesta av oss har väntat på är d.v.s på G!!!

Skickat 13 september 2008 - 14:31

Visa inläggjie^ Sep 13 2008, 12:40 skrev:

Upptäckte precis att flera svenska återförsäljare har fått in den rosa acer one nu i systemet... Den färgen dom flesta av oss har väntat på är d.v.s på G!!!
Jaaa, äntligen! kanske någon vill köpa min Brilliant Blue, så kan jag ställa mig i kö!
...eller hur? :)

Skickat 13 september 2008 - 22:12

• Salle
  • Användare

• 160 inlägg
Hej är det ngn som har tips på hur man kan få igång en scrolling funktion på musplattan? Kanske nån drivrutin eller liknande...

Tack

Skickat 14 september 2008 - 06:08

hej tycker att WiFikortet är skrämmande dåligt på en dator som kallar sig Ultra bärbar.
Hemma i lägenheten funkar allt acceptabelt/bra. men så snart jag är ute är det katastrof...
1) Var i Farstahallen: hittade ett trådlöst nätverk, fick bara 1 "plupp" = gick ej ansluta till nätverket:-(
2) Centralen, Stockholm: på nytt 1 "plupp" = gick ej att ansluta till deras wifi, the Cloud
3) Vällingbyhallen, Stockholm: satt på läktaren bredvid min fru som surfade med sin mobil Nokia E71. Mobilen anslöt sig till hallens "default" nätverk, och fick utmärkt hastighet. jag med min Acer Aspire One 150 xp kunde ansluta, men inte surfa.

Frågor:
flera som har liknande erfarenheter?
Vad gör/gjorde ni?

Hälsningar
//Peter

Skickat 14 september 2008 - 09:32

Hallå!
En fråga till er som har datorn, är det någon av er som prövat att köra photoshop på den? Alternativt photoshop portable?
Vore kul att höra hur mycket prestandan räcker till / hur-om det funkar överhuvudtaget.

Ha det fint!

//Lars

Skickat 14 september 2008 - 12:58

Visa inläggSalle Sep 13 2008, 23:12 skrev:

Hej är det ngn som har tips på hur man kan få igång en scrolling funktion på musplattan? Kanske nån drivrutin eller liknande...

Tack

När du ställer frågor ang. drivritiner och funktioner så underlätter det om du talar om villken modell du har och villket operativsystem.

Skickat 14 september 2008 - 19:39

Visa inlägglelkes Sep 14 2008, 07:08 skrev:

hej tycker att WiFikortet är skrämmande dåligt på en dator som kallar sig Ultra bärbar.
Hemma i lägenheten funkar allt acceptabelt/bra. men så snart jag är ute är det katastrof...
1) Var i Farstahallen: hittade ett trådlöst nätverk, fick bara 1 "plupp" = gick ej ansluta till nätverket:-(
2) Centralen, Stockholm: på nytt 1 "plupp" = gick ej att ansluta till deras wifi, the Cloud
3) Vällingbyhallen, Stockholm: satt på läktaren bredvid min fru som surfade med sin mobil Nokia E71. Mobilen anslöt sig till hallens "default" nätverk, och fick utmärkt hastighet. jag med min Acer Aspire One 150 xp kunde ansluta, men inte surfa.

Frågor:
flera som har liknande erfarenheter?
Vad gör/gjorde ni?

Hälsningar
//Peter

Har du stängt av på det trådlösa nätverkskortet att den står på maximum power save? När jag gjorde det hemma och var långt borta så fick jag 3 pluppar till.

Skickat 14 september 2008 - 22:09

Svar ang Photoshop:
- Jag kör PS3 och det flyter på bra. Har inte gjort något avancerat men det fungerar att öppna RAW bilder och redigera och så... På min gamla stenålderslaptop (300mHz) så fungerade det också (med PS2)...

Wifi:
Jag tyckte också att mitt Wifikort fungerade kasst när jag körde på batteridrift. Efter att ha högerklickat "den här datorn" öppnat enhetshanteraren och ändrat powersaving mode på nätverkskortet till "normal" så fungerar det klockrent.

Scroll:
Styrplattan har en form av scrollfunktion: dra fingret längs högra kanten för att scrolla upp/ned. I sidled scrollar man genom att dra fingret i nedre kanten av plattan...fast du som undrade kanske efterlyser ngt annat?

Skickat 15 september 2008 - 12:24

Hur fungerar senaste OFFICE-paketet från windows på XP-versionen av denna dator?

Funkar spel såsom Civ 4 bra på denna dator?

När kommer 6-cellsbatteriet att släppas?

finns det någon bild på strömsladden till denna datorn?
vet ju att 901an har en väldigt slim strömsladd, ser ut som en vanlig mobilladdare
är aspires likadan eller är den en vanlig otymplig laptopladdare?

hur skyddad är hårddisken mot stötar när datorn är avslagen?
kommer cykla runt 40-50 minuter dagligen med datorn i en cykelväska

funkar chrome och googles webapps bra?

Det här inlägget har ändrats av Christopher_A 15 september 2008 - 12:27

Skickat 15 september 2008 - 13:08

Visa inläggarneanka_1100 Sep 14 2008, 23:09 skrev:

Wifi:
Jag tyckte också att mitt Wifikort fungerade kasst när jag körde på batteridrift. Efter att ha högerklickat "den här datorn" öppnat enhetshanteraren och ändrat powersaving mode på nätverkskortet till "normal" så fungerar det klockrent.
jag har ändrat. Den inställning som jag nu har är att för Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter så är:

Citat

Power Safe Mode
= off

a) blir det nu lättare att ansluta till trådlös nätverk på stan?
:) Kommer detta att påverka batteritiden?

//Peter

Det här inlägget har ändrats av lelkes 15 september 2008 - 13:10

Skickat 15 september 2008 - 13:47

FÖRDELAR MED LINUX

Varför Linux

Fick den eviga fråga idag igen... Nu fick det vara nog tänkte jag och letae reda på de gamla trådana (som urartade) och skrev ner lite...
Något som borde förbättras?

##################################
##################################

En vanlig fråga till oss *NIX användare är:
Varför skulle jag köra GNU/Linux istället för Windows?

Argumenten är många, och de flesta kommer här nedan, men innan man byter ska man ha klart för sig:
Linux är inte Windows!
http://linux.oneando.../LNWswedish.htm

GNU/Linux är oftast gratis. Även om man inte har någon garanterad någon suppert finns det ändå nästan oändligt med dokumentation, manualer och howtos.
Och självklart även forum och IRC kanaler. Och det viktigtaste:
google.com/linux
Du slipper därmed att acceptera några sjuka licencer, och du äger hela operativsystemet, och du får göra vad du vill med det. (Vilket man inte får göra med MS Windows)

Säkerheten:
Ingen risk för att få Virus/Adware/Spyware osv.
Inget sådant kan köras automatiskt i ett linux system. Och de flesta användare har oftast vett att inte dubbelklicka på filen "virus.sh".
Även om någon skulle lyckas med att komma in på din dator så kan man ändå inte förstöra något, för systemet är skyddat av "root kontot".
Säkerhetshål och buggar är ofta mycket sällsynta eftersom källkoden är öppen, och därmed kan granskas av ALLA. Ja, även dig och mig.

Enkelt...
Det är enkelt att underhålla systemet. Administriva uppgifter, och inställningar sköts enkelt via menyer, och det är inga problem att hålla systemet i topptrimm!
Program installerar du enkelt via pakethanteraren, där du bara söker, markerar och klickar "Verkställ" för att installera saker.
Du kan även uppdatera hela systemet, och alla redan installerade program genom några enkla klick.

Snabbt!
Ett GNU/Linux system flyter oftast på mycket bättre än ett Windows system pga den mycket bättre minneshanteringen, och mycket bättre filsystem.
Det går även fort om du tex stoppar i ett USB minne eller liknande. Instället för att installera den och liknande om ibland behövs i Windows installeras enheterna direkt pga med oerhört kraftfulla kärnan: Linux

Stabliliteten:
Ett GNU/Linx system är stablit som ett stenblock.
Krachar ett program är det bara att stänga av det, och starta upp det igen. Därmed ingen risk för att hela systemet kraschar.
Linux i kombination med bra hårdvara gör att datorn kan stå på i år utan omstart.

bMycket stor kompatibilitet:
Linux har ett oerhört stort hårdvarustöd, och det utökas konstant.
Man kan även köra Linux på andra plattformar, som tex Sun UltraSPARC, PowerPC arkitekturen, och även på många riktigt udda plattformar.
Man kan även köra det på äldre hårdvara. Om man inte installerar en massa "skräp" kan du utan problem få ett fullt fungerande system att funka på en gammal P1 på 100MHz, 16MB RAM, och 150MB hårddisk.
Med lite pill går det nog in ännu sämre hårdvara.

Det här inlägget har ändrats av Nonni 15 september 2008 - 13:49

Skickat 15 september 2008 - 13:49

Visa inlägglelkes Sep 15 2008, 13:08 skrev:

jag har ändrat. Den inställning som jag nu har är att för Atheros AR5007EG Wireless Network Adapter så är:
= off

;) Kommer detta att påverka batteritiden?

//Peter

Jag har också stängt av min powersaving på nätverket och kan då konstatera att det känns mycket mer stabilt. Det påverkar säkert batteritiden en smula, men jag har 6-cellsbatteriet i min och på den märks det inte något speciellt. Jag upplever också att det känns som om nätverket har bättre räckvidd, men det är bara en känsla jag har så det är inte vetenskapligt bevisat. :)

Skickat 15 september 2008 - 15:53

• Salle
  • Användare

• 160 inlägg

Visa inläggTomasL Sep 14 2008, 13:58 skrev:

När du ställer frågor ang. drivritiner och funktioner så underlätter det om du talar om villken modell du har och villket operativsystem.

Sorry... 150 modellen med win xp

Skickat 15 september 2008 - 16:01

• Salle
  • Användare

• 160 inlägg

Visa inlägglelkes Sep 15 2008, 14:08 skrev:

= off

:) Kommer detta att påverka batteritiden?

//Peter

Hej jag undrar vart jag hittar den inställningen på datorn? Tycker oxå datorn segar lite när den går på batteriet, så jag skulle med vilja testa att köra på "off".

Skickat 15 september 2008 - 17:55

Visa inläggSalle Sep 15 2008, 17:01 skrev:

Hej jag undrar vart jag hittar den inställningen på datorn? Tycker oxå datorn segar lite när den går på batteriet, så jag skulle med vilja testa att köra på "off".

Läs inlägg 454 ovan!

Skickat 15 september 2008 - 19:12

Oj... Vill nu inte börja ett nytt flamewar, men vill bara komma med lite synpunkter. Jag har pysslat med datorer aktivt sedan 1980, jag har kört Mac och Linux med i olika omgångar men kommer alltid tillbaka till Windows...

Först. Smaken är som baken, det är mycket tycke och smak vad man gillar och inte gillar. Mina synpunkter är helt mina egna och bara kommentarer på nedan listade synpunkter. Hoppa gärna på mig om ni vill men gör det då via PM så inte denna tråd urartar. Alternativt starta en ny tråd.

Sen vet jag inte vad detta ursprungsinlägg gör i denna tråden över huvud taget? Det är inte särskilt relevant, vi avhandlar en dator som levereras med antingen Linux eller Windows, det är väl upp till var och en vad man gillar helt enkelt.

Visa inläggNonni Sep 15 2008, 14:47 skrev:

En vanlig fråga till oss *NIX användare är:
Varför skulle jag köra GNU/Linux istället för Windows?

Argumenten är många, och de flesta kommer här nedan, men innan man byter ska man ha klart för sig:
Linux är inte Windows!
http://linux.oneando.../LNWswedish.htm

GNU/Linux är oftast gratis. Även om man inte har någon garanterad någon suppert finns det ändå nästan oändligt med dokumentation, manualer och howtos.
Och självklart även forum och IRC kanaler. Och det viktigtaste:
google.com/linux
Du slipper därmed att acceptera några sjuka licencer, och du äger hela operativsystemet, och du får göra vad du vill med det. (Vilket man inte får göra med MS Windows)
Det finns lika mycket (om inte mer eftersom Windows inte finns i lika många varianter som Linux) support/dokumentation och liknande på nätet för Windows. Det är knappast någon fördel för Linux. Dessutom kan man få support från Microsoft och alla möjliga andra företag för Windows, något som är svårare att få för Linux, eller i alla fall inte billigare än för Windows.

Microsoft har inga sjuka licenser, dom vill bara inte att deras Windows skall kopieras vind för våg, inte mycket konstigare än så. Ingen skulle säga något om du mipplar med Windows på din egen dator eller skriver Windowsprogram. Hacka kärnor är knappast något för vilken Svensson som helst.

Säkerheten:
Ingen risk för att få Virus/Adware/Spyware osv.
Inget sådant kan köras automatiskt i ett linux system. Och de flesta användare har oftast vett att inte dubbelklicka på filen "virus.sh".
Även om någon skulle lyckas med att komma in på din dator så kan man ändå inte förstöra något, för systemet är skyddat av "root kontot".
Säkerhetshål och buggar är ofta mycket sällsynta eftersom källkoden är öppen, och därmed kan granskas av ALLA. Ja, även dig och mig.
Det finns visst Linux-virus, inte alls lika många men dom finns, och dom smittar och skadar. Till Windows är dom fler, men det beror ju delvis på att fler kör Windows med. Snackar vi Vista så är det lika säkert som Linux, Vista har samma funktioner med root-skydd i form av UAC (som många stänger av vilket är rent dumt).

Svensson klarar inte att läsa Linux-källkoden och täppa till säkerhetshål. Microsoft täpper till sina hål relativt snabbt ändå via Windows update.

Enkelt...
Det är enkelt att underhålla systemet. Administriva uppgifter, och inställningar sköts enkelt via menyer, och det är inga problem att hålla systemet i topptrimm!
Program installerar du enkelt via pakethanteraren, där du bara söker, markerar och klickar "Verkställ" för att installera saker.
Du kan även uppdatera hela systemet, och alla redan installerade program genom några enkla klick.
Det du skriver är inte lätt i Linpus som är den Linux-variant som levereras med Acer Aspire One som avhandlas i denna tråd. Och att få Ubuntu att lira fullt ut på en Aspire One är inte heller så lätt. Inte många Svenssons som reder ut det. Man behöver köra massa kryptiska shell-script och liknande för att få igång trådlösa nät och annat, och ändå fungerar inte allt efter en Hibernate under Ubuntu. Linpus är snabbt och enkelt men extremt begränsat. Försök få igång Skype eller ett 3G-modem under Linpus så får du se. I en Windowsmaskin är det bara att tuta o köra. Installera Skype och peta i 3G-modemet så är det klart.
Windows update finns för uppdateringar till Windows, knappast unikt.
Dessutom har så gott som alla svenskar kört Windows på en skola eller arbetsplats eller liknande, inlärningströskeln för Linux är större än det hemtama Windows.

Snabbt!
Ett GNU/Linux system flyter oftast på mycket bättre än ett Windows system pga den mycket bättre minneshanteringen, och mycket bättre filsystem.
Det går även fort om du tex stoppar i ett USB minne eller liknande. Instället för att installera den och liknande om ibland behövs i Windows installeras enheterna direkt pga med oerhört kraftfulla kärnan: Linux
Drivrutiner och liknande för minnen och andra enheter finns det garanterat fler för Windows.
Linux startar snabbare på Asipre One om vi snackar Linpus, snackar vi Ubuntu så tar det dubbbelt så lång tid att starta det som Windows Vista på en Aspire One (jag har kört det på min så jag vet), XP startar ännu snabbare.
Att Linux skulle vara snabbare på en Aspire One än Windows är nonsens. Minneshanteringen i Vista är minst lika bra som den i Linux.

Stabliliteten:
Ett GNU/Linx system är stablit som ett stenblock.
Krachar ett program är det bara att stänga av det, och starta upp det igen. Därmed ingen risk för att hela systemet kraschar.
Linux i kombination med bra hårdvara gör att datorn kan stå på i år utan omstart.
Faktiskt gäller samma för Windows, särskilt Vista. Vad det handlar om när saker i Windows smäller så är det oftast dåligt programmerade drivrutiner eller programvaror. Det må va hänt att Linux kraschar mindre än Windows, men å andra sidan vet jag ingen hårdvara som inte fungerar i Windows, och jag kan lätt räkna upp flera du får problem med i Linux, t.ex Acer Aspire One med huawei 3G-modem. Det _går_ att få igång det, men det är inte precis o bara klicka "install" i en meny som du gör gällande.

bMycket stor kompatibilitet:
Linux har ett oerhört stort hårdvarustöd, och det utökas konstant.
Man kan även köra Linux på andra plattformar, som tex Sun UltraSPARC, PowerPC arkitekturen, och även på många riktigt udda plattformar.
Man kan även köra det på äldre hårdvara. Om man inte installerar en massa "skräp" kan du utan problem få ett fullt fungerande system att funka på en gammal P1 på 100MHz, 16MB RAM, och 150MB hårddisk.
Med lite pill går det nog in ännu sämre hårdvara.
För en Aspire One ägare är det knappast relevant om man kan köra Linux på en Sun maskin eller nåt annat, det fungerar ju fortfarande inte bra på en Aspire One, det måste väl vara av större vikt att allt fungerar på den, det är ju en Aspire One tråd?
Windows kanske kräver mer av hårdvaran än Linux, men då pratar vi Vista. XP är snålt och anser jag ganska likvärdigt Ubuntu i vad som krävs. Men varför vill man surfa på en gammal häck när man har en fin Aspire One? :) Jag kör Vista på min och allt fungerar i den, även efter Hibernate, och även mitt 3G-modem fungerade direkt utan kul shell-script. Och min Aspire One bootar snabbare än om jag kört Ubuntu, varför skulle jag välja Linux....?

Skickat 15 september 2008 - 19:40

Vilket tycker ni är det bästa anti-virus programmet så att den bootar snabbast? Tycker Mcafee som hänger med var segt och drar mycket kraft, testade sedan norton men då tar det 100år att starta datorn tycker jag.

Skickat 15 september 2008 - 19:43

Visa inläggChoklada Sep 15 2008, 20:40 skrev:

Vilket tycker ni är det bästa anti-virus programmet så att den bootar snabbast? Tycker Mcafee som hänger med var segt och drar mycket kraft, testade sedan norton men då tar det 100år att starta datorn tycker jag.
Jag kör AVG Free, det är rätt litet Memory footprint på det, och jag märker ingen större prestandaförsämring med det. Har kört Avast innan på anda datorer, vet inte hur det är prestandamässigt, men Avast fick väldigt bra betyg (på o hitta/ta bort skräpkod) i sista Virus Bulletin.

Skickat 15 september 2008 - 21:42

Förra veckan körde jag win-update för min STORA Vista laptop och skulle starta om då fick jag inte i gång den sökte äfter fel på disken länge och hittade inget fel :) , dagen äfter uppdaterade jag AA1 Linux med mycket fler uppdateringar en Vistan hade och startade om utan problem.
Kunde äfter många försök återställa Vista som tur är äfter många försök, ville bara påpeka att det går utmärkt att ha
linux för att ha som andra dator och på resan för att slippa släpa med sig en STOR laptop och få ont i axlarna.. :blink:

Skickat 15 september 2008 - 22:05

Visa inläggNonni Sep 15 2008, 22:42 skrev:

Förra veckan körde jag win-update för min STORA Vista laptop och skulle starta om då fick jag inte i gång den sökte äfter fel på disken länge och hittade inget fel :blink: , dagen äfter uppdaterade jag AA1 Linux med mycket fler uppdateringar en Vistan hade och startade om utan problem.
Kunde äfter många försök återställa Vista som tur är äfter många försök, ville bara påpeka att det går utmärkt att ha
linux för att ha som andra dator och på resan för att slippa släpa med sig en STOR laptop och få ont i axlarna.. :P
Visst är det så, det är också så att det går UTMÄRKT att köra Vista på en Aspire One modell 150 :)

Skickat 16 september 2008 - 07:54

Tjena hämtade ut min vita lilla godis boll igår

några frågor

luckan under med två skruvar verkar glappa lite, råkar man hålla i datorn och just på den plattan så klickar det liksom? likadant för er?

finns det någon söt trådlös VIT mus ni kan rekommendera att köpa? (billig)

ska man avinstallera allt tjaffs, macafee, office 2007 trial och acers egna program?

Skickat 16 september 2008 - 08:28

Små vita söta möss som är trådlösa växer inte på träd precis.
Kolla efter mössen som är till Asus EEE PC. Dom har små vita dock ej trådlösa.

Ang. att avinstallera förinstallerade program så brukar jag avinstallera dom flesta.
Då det brukar vara tidsbegränsade program.
Office avinatallerade jag (Installerade open office istället)
Macaffe avinstallerade jag (installerade AVG Free istället)
Sedan var det också en mängd andra program som jag tog bort.
Är det en massa förinstallerde program som du inte kommer att använda så ta bort dom.
Numera kör jag Vista så jag har inget av dom förinstallerde programmen kvar.

Vad gäller luckan på undersidan så glappar inte min iallafall.
Känn på skruvarna om dom är åtdragna ordentligt.

Edit:
Hittade en lite trådlös vit mus nu
http://etailer22.netset.se/m4n?cat1id=918&...p;prodid=796587

Problemet med den tycker jag är att mottagaren är alldeles för stor.

Hittade ytterliggare en:
http://www.dustin.se...5010113228.aspx
Denna tycker jag verkar bättre. Trådlös via bluetooth.
Bluetoothmottagare får man dock inte med så det måste man köpa till om man ska ha denna till sin Aspire One.
Då kan man ju t.ex köpa denna lilla raring: http://www.dustin.se...5010129880.aspx

Det här inlägget har ändrats av TomasL 16 september 2008 - 08:37

Skickat 16 september 2008 - 12:12

Visa inläggTomasL Sep 16 2008, 09:28 skrev:

Hittade ytterliggare en:
http://www.dustin.se...5010113228.aspx
Denna tycker jag verkar bättre. Trådlös via bluetooth.
DEN var söt, den vill jag ha :)

Skickat 17 september 2008 - 14:42

Flera små söta möss. Även som vit. Razer brukar göra rätt bra möss.

1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Först i Sverige? :-)
    The_Grid
    2014-09-22 22:50:40
  • Mario Kart Madness
    Morot
    2014-09-22 20:39:46
  • Inreda Godiskiosen.
    Circus Cinema
    2014-09-22 20:38:14
  • Inreda Godiskiosk
    Circus Cinema
    2014-09-22 20:35:47
  • Det är roligt att regla ..
    MrLogan
    2014-09-22 20:29:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.