Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Oled-skräm för arbete och gaming

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2026 - 22:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Är på väg att köpa separat monitor både för arbete/enklare bildredigering, surf, film. 

Det finns nu åtminstone två varianter av oled - men vad skall man välja? 

Vilka oled-monitorer är så pass bra så det fungerar för bildbehandling också? Har siktet inställt på 27" eller 32"

Bifogad fil(er)

Postad 08 April 2026 - 04:03

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Nya gen 5 som tex;  ASUS 34" ROG Swift PG34WCDN är trevlig

Postad 08 April 2026 - 20:55

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Nya gen 5 som tex;  ASUS 34" ROG Swift PG34WCDN är trevlig

Ser fin ut, men inte riktigt min prisklass. Sedan skall jag hålla på med arbete också, samt bildbehandling så kommer inte att behöva ett ultrawide. Tack för tipset dock. 

Vill gärna ha en med toslink/optisk utgång eftersom jag har en separat DAC. 

Postad 09 April 2026 - 14:42

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Du vill inte ha större. lg c5 oled i 48" är i typ samma prisklass som 32"aren. Min C2 är ypperlig som monitor. Min G5 åh andra sidan har jag lite större problem med fonter etc vet inte om det är någon inställning jag missar eller vad det är men min c5 är väl så bra som de reguljära monitorer jag har. 

Postad 09 April 2026 - 19:01

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag tror att över 32" är att pressa det med tanke på att jag sitter nära monitorn. Lutar mot en LG men kämpar med att hitta en med optiska utgångar. Vidare skall den sitta på gipsvägg, så jag kan inte har för mkt vikt. 

Redigerat av Glidtassen, 09 April 2026 - 19:04.

Postad 09 April 2026 - 23:41

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Man vänjer sig fort.

Jag har en 43" som jag sitter "normalnära" (ca 80cm), och efter en vecka kunde jag inte tänka mig att gå ner i storlek.

Postad 10 April 2026 - 16:31

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag kommer redigera en del bilder. Men frågan är om man klarar sig utan full adobeRGB. Det måste väl gå att kalibrera en vanlig allround skärm så man får godkänd kvalité

Jag kommer mest ha den till surf, sporadisk bildbehandling (men sällan skicka foton till labb) och gaming på min PS5. 

Postad 11 April 2026 - 16:29

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Jag tror att över 32" är att pressa det med tanke på att jag sitter nära monitorn. Lutar mot en LG men kämpar med att hitta en med optiska utgångar. Vidare skall den sitta på gipsvägg, så jag kan inte har för mkt vikt. 

Jag sitter typ 40 cm ifrån 48" C2 och det känns alldeles lagom och aldrig någonsin för stort. Gå till ellador och kolla lite.  Det är aldrig jobbigt ta in hela bilden eller så. Jag har ju experimenterat nu med större och 65" där blev det lite för stort på det avståndet förutom att det känns som c2an faktiskt fungerar bättre som arbetsmonitor med lugnare bild även om G5n har bättre färger. Men min g5 är inte helt inkörd ännu.  Men upp till 50" är safe på det avståndet och allt annat är för litet helt enkelt om du inte kan komma än närmare. Men det blir ju jobbigt för ögonen speciellt om du är äldre och dina ögonbottnar börjat hårdna :) 

Postad 12 April 2026 - 14:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Jag sitter typ 40 cm ifrån 48" C2 och det känns alldeles lagom och aldrig någonsin för stort. Gå till ellador och kolla lite.  Det är aldrig jobbigt ta in hela bilden eller så.

I call BS!

Ta fram något att mäta med så tror jag du inser att ditt ögonmått inte är så bra som du tror :) Det finns inte en chans att du bekvämt kan läsa vad som står i hörnen av en så stor skärm från det avståndet utan att flytta på hela huvudet.

Postad 12 April 2026 - 16:08

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

I call BS!

Ta fram något att mäta med så tror jag du inser att ditt ögonmått inte är så bra som du tror :) Det finns inte en chans att du bekvämt kan läsa vad som står i hörnen av en så stor skärm från det avståndet utan att flytta på hela huvudet.

Jag har bs i bra många år nu. Har haft både 50" och 55" på det avståndet. Det är bara lätta vridningar av nacken inte 180 graders uggla direkt men hur ofta läser du text från kant till kant. Finns inga hemsidor som är designade så... Testa själv! 

Sedan kan du alltid använda fönster. kan ha flera fönster öppna och va mer produktiv med mer yta att jobba med. 

Postad 12 April 2026 - 18:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Jag har bs i bra många år nu. Har haft både 50" och 55" på det avståndet. Det är bara lätta vridningar av nacken inte 180 graders uggla direkt men hur ofta läser du text från kant till kant. Finns inga hemsidor som är designade så... Testa själv!

Mätte med måttband precis. När jag sitter nära min Macbook Pro är avståndet 40-50 cm.

Den har 14" skärm med en upplösning på 3024x1964, dvs rätt nära 4K.

På 40 cm avstånd från en 48" skärm kan du naturligtvis inte se hela bilden utan att röra på huvudet, både i sidled och upp/ner. Det måste vara riktigt jobbigt. Om du är så pass närsynt är det bättre att skaffa glasögon.

Här kan du räkna ut rekommenderad storlek vs FOV:

https://calculator.f...-field-of-view/

Postad 12 April 2026 - 20:23

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
Ja får vrida nacken typ 5 grader max. Det är inte ansträngande. I regel så är ju inte det du fokuserar på i ytterkanten.

Rekommenderad storlek är ju så stor fov som möjligt utan att det blir ansträngande. För mig är det mer ansträngande med så liten bildyta att man får kisa så man ser något. Men som sagt finns ju en gräns hur nära man kan sitta en plan yta utan att ögonmusklerna får börja jobba vilket är individuellt. Yngre kan i regel sitta betydligt närmare

Postad 12 April 2026 - 21:44

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Sedan kan du alltid använda fönster. kan ha flera fönster öppna och va mer produktiv med mer yta att jobba med. 

BS är alltså bullshit om det var oklart.

Att sitta 40 cm från en 48" TV är bara löjligt. Och att påstå att man "kan ta in hela bilden" från det avståndet är bara lögn (vilket du nu verkar erkänna).

Jag har själv en stor skärm och förstår fullt ut fördelarna med det, men att sätta sig så nära att man måste flytta huvudet för att kunna se kanterna låter bara ... hmm, konstigt.

Postad 12 April 2026 - 23:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

För mig är det mer ansträngande med så liten bildyta att man får kisa så man ser något. Men som sagt finns ju en gräns hur nära man kan sitta en plan yta utan att ögonmusklerna får börja jobba vilket är individuellt. Yngre kan i regel sitta betydligt närmare

Du beskriver närsynthet.

Om du får kisa för att se liten text på en 48" TV på 1m avstånd, så behöver du glasögon helt enkelt.

Det är normalt med närfokus (eller vad det nu kallas) runt 20-25 cm, dvs närmare än så och det blir suddigt, men om du sen börjar tappa fokus redan vid 50 cm så är du närsynt.

Postad 13 April 2026 - 03:47

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Ha, jag sitter ibland på bordet i vardagsrummet när jag spelar PS5, typ en meter från en 77", funkar bar för mig

Postad 13 April 2026 - 04:14

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Du beskriver närsynthet.

Om du får kisa för att se liten text på en 48" TV på 1m avstånd, så behöver du glasögon helt enkelt.

Det är normalt med närfokus (eller vad det nu kallas) runt 20-25 cm, dvs närmare än så och det blir suddigt, men om du sen börjar tappa fokus redan vid 50 cm så är du närsynt.

Nej jag beskriver att ögongloberna hårdnar med åldern det är normalt att ju äldre man blir desto längre ifrån behöver man sitta.  Närsynthet är något annat. Jag har glasögon så jag har inga problem att kisa alls. Men jag kan sitta minst lika nära utan förvisso. Har bara närsynthet på gränsen till att få köra utan :) 

loco när ska du sluta svamla. Vad sysslar du med nu. Nu ljuger man när man säger man sitter nära...  

Postad 13 April 2026 - 08:24

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Jag påstod inte att du ljuger om att sitta nära. Det är ju inte omöjligt att göra, oavsett hur dåligt det fungerar.

Jag påstod att det är lögn om man påstår "aldrig jobbigt ta in hela bilden" från det avståndet.

Redigerat av Loco.spk, 13 April 2026 - 08:26.

Postad 13 April 2026 - 12:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nej jag beskriver att ögongloberna hårdnar med åldern det är normalt att ju äldre man blir desto längre ifrån behöver man sitta.  Närsynthet är något annat. Jag har glasögon så jag har inga problem att kisa alls. Men jag kan sitta minst lika nära utan förvisso. Har bara närsynthet på gränsen till att få köra utan :) 

Fast det första har ju inget med ditt problem att göra. Det är snarare tvärtom. Men du kanske tror att alla som inte sitter med huvudet 40cm från sin TV har synfel och/eller är 80+…

Som du ser på sidan jag länkade till blir det röda varningar ;) när man knappar in de värden som du tycker är normala. Det blir ju lite som att sitta längst fram på en stor biograf. Inte direkt optimalt…

Är också lite fundersam till hur det fungerar rent praktiskt. En gaming- eller kontorsstol har ju armstöd som man gärna lutar armarna mot när man spelar osv. Bara det ger ett visst avstånd. Sen ska man ju ha plats med mus och tangentbord med, om du inte bara spelar med handkontroll då…

Postad 13 April 2026 - 14:28

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

https://www.power.se...54la/p-4073887/

9500 med koden CRAZYDAYS :)

Jag har ju inga problem alls. Jag förklarar vad det är som begränsar hur nära man kan sitta och varför det kan variera. . 40 cm då har jag bra med mån att flytta fram mer om jag vill innan det blir problem med fokus. 

Effekten blir inte att sitta längst fram på en biograf... Mer längst bak. Begriper ni att jag skriver 40 cm inte 4 cm??? Nu snackar jag inte ens imax. Sitter emellanåt längst fram på största salongen här i Umeå. 4 cm där är väl typ samma upplevelse som på min 48". Inte helt fel för bioupplevelse men absolut det skulle jag inte köra 24/7 och där får vi ju de problem ni hintar om. Men de existerar inte med ögonen 40 cm från skärmen. 

Sedan normalt vad spelar det för roll det är väl vad som är optimalt och fungerar bäst som är intressant? Folk sitter på för små monitorer i regel av diverse anledningar. 

Har en racingrigg med justerbar stol i höjd, vinkel, , avstånd, recliner, nackstöd etc med hotasarmar så jag kan ha mus och tangentbord vid sidan om om jag inte kör med gamepad. Sedan har jag en traditionell kontorsbordsetup som har mer den klassiska hukande kontorsposen då även om du naturligtvis är fri att rulla bak och reclina kontorsstolen om du önskar.   Det är ju inte speciellt svårt komma nära monitorn då även om du har stativ och inte någon monitorarm.  Innan hade jag 35" ultrawide på monitorarm för att komma närmare men gav upp den för liten bildyta förutom att bildkvaliten är tvivelaktig minst sagt även om jag gillar 21:9 formatet.   

65" G5 där har jag fått flytta bak då de problem ni kräver jag ska ha finns på den på det avståndet. Sen så 4k räcker inte till alls. Kanske skulle gått för 8k lcd istället men då kanske man nojat sig över betraktningsvinklar vem vet... Jag slipper iaf stressen jag fick från 48" där jag insåg att jag kunde nyttja mer bildyta och har ju ändå kvar den på skrivbordet för tillfället. Kört 50" där innan ett tag också utan problem så jag förstår ärligt talat inte vad det är för problem ni diktar upp. Det finns inga ergonomiska fördelar jag hittar med en mindre monitor alls!  Har du rullhjul på stol eller slider så är du ju långt mer flexibel med hur bra fov du vill ha så vad är nackdelen egentligen?

Postad 13 April 2026 - 15:30

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Det är knappast fokus jag ifrågasätter. Det är klart att en person med normal syn kan fokusera på något 40 cm bort.

Hade du läst, och tagit till dig, vad jag skriver så handlar det om att 40cm är för nära för att kunna se hela skärmen. Från det avståndet kan du kan omöjligtvis läsa vad som står ute i hörnen på skärmen utan att flytta på huvudet. Det är helt enkelt inte ett rekommenderat avstånd med en så stor skärm.

Att "ta in hela bilden" går inte om du inte är häst. :)

Postad 13 April 2026 - 16:10

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
Men du har ju fel och ljuger då du uppenbarligen inte testat eller är enögd

Postad 13 April 2026 - 17:32

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Jag behövde egentligen inte ens testa, för måtten är så fel att det går att avgöra utan praktiska tester.

Man jag sitter framför en 43" monitor, så allt jag behövde göra var att luta mig framåt för att avgöra hur dåligt det fungerar i praktiken.

Det fungerar skitdåligt. Det är inte ens i närheten av att det skulle gå att se hela skärmen från det avståndet, annat än i periferiseendet. INGEN med någon som helst kunskap i ämnet arbetsmiljö skulle rekommendera att arbeta på något som ens liknar din rekommendation.

Kan du ge en enda referens till någon som håller med dig? Annars tycker jag vi släpper det här nu. Det börjar bli löjligt.

Här har du en länk till rtings, skrolla ner till "Viewing distance"

https://www.rtings.c...itor-size-guide

Postad 13 April 2026 - 21:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Jag är nu fyllda 50 år, och inser emellertid hur lite som rört på sig härute under 20 år. 

De gamla grollen om triviala saker följer med trådarna enligt sedvanligt manér. På riktigt, vem fan orkar bry sig om huruvida man sitter nära en skärm eller inte?

Läs ursprungstådens innehåll: kollar efter en skärm och duger till bildredigering, casual gaming och surf. 

Redigerat av Glidtassen, 13 April 2026 - 21:26.

Postad 13 April 2026 - 22:05

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Bara för att vara övertydlig: oqvist får förstås sitta hur nära sin skärm hen vill, det ska inte jag bry mig om.

Det jag vänder mig mot är påståendet att det avståndet till en så stor skärm skulle vara lämpligt. Om ingen sagt emot så kanske du trott att det var en bra idé och gjort ett inköp som du blivit missnöjd med. Eller någon annan som läser tråden för den delen.

Tyvärr har jag ingen input på någon lämplig OLED-monitor. Sitter fortfarande med IPS och det är nog ett par år kvar innan det är dags att byta.

Postad 14 April 2026 - 05:10

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Tack Loco för ett schysst inlägg, då är vi åter till en sansad diskussion :)

Postad 14 April 2026 - 09:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har inte heller något direkt tips, om du inte är intresserad av ultrawide då.

Kör själv med en Alienware 34” (3440x1440, 165 Hz). Den har QD-OLED panel och grym bild.

Det man dock ska tänka på är att QD-OLED har en lite annan pixelstruktur än t ex WOLED och IPS. På nära håll är texten inte riktigt lika skarp. Tänker aldrig på det själv men jag spelar mest, och håller på med ljud- och videoredigering.

Jag var väldigt försiktig i början pga risk för inbränningar, men efter att ha sett HUBs video där han körde en likadan skärm i 2 år (tror jag det var) till all videoredigering till deras kanal, så är jag inte lika ”nojjig” längre.

Man ska såklart inte lämna stillbilder i flera timmar dock…

Postad 14 April 2026 - 16:53

BioMartin
  • BioMartin
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Bäst att se till att ha en bra skärmsläckare.

Postad 14 April 2026 - 17:38

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0

Bara för att vara övertydlig: oqvist får förstås sitta hur nära sin skärm hen vill, det ska inte jag bry mig om.

Det jag vänder mig mot är påståendet att det avståndet till en så stor skärm skulle vara lämpligt. Om ingen sagt emot så kanske du trott att det var en bra idé och gjort ett inköp som du blivit missnöjd med. Eller någon annan som läser tråden för den delen.

Tyvärr har jag ingen input på någon lämplig OLED-monitor. Sitter fortfarande med IPS och det är nog ett par år kvar innan det är dags att byta.

Dock har du ju fel och talar helt utan egen erfarenhet och lurar ju BioMartin här :(

Postad 14 April 2026 - 18:34

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0

Dock har du ju fel och talar helt utan egen erfarenhet och lurar ju BioMartin här :(

Är du inte läskunnig? Jag lutade mig framåt, det var skit :)

Dessutom håller exempelvis rtings med mig så det sjunger om det. Hittills är du helt ensam i din uppfattning, men är givetvis välkommen att dela en länk till någon sakkunnig som håller med dig.

Men visst, är Glidtassen (inte BioMartin) sugen att testa i praktiken har hen säkert en TV eller liknande som han också kan trycka fram ansiktet mot.

Postad 14 April 2026 - 19:26

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10547 inlägg
  • 0
Jag är lika ensam som du är om din åsikt. Men min grundar sig i fakta och praktisk erfarenhet iaf.

Återigen läsbarheten är ju noll på din sida. Trycka näsan emot är 4 cm inte 40 cm. Det du och ageve verkar beskriva är att sitta 4 cm från 48" monitor. 40 cm då sitter man snarare i bakre delen av genomsnittlig salong där du knappt ens behöver röra nacken för att se hörnen i absolut fokus.

Och min ipd är högst genomsnittlig.

Förespråkar absolut att testa i praktiken.

Postad 14 April 2026 - 19:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Det du och ageve verkar beskriva är att sitta 4 cm från 48" monitor. 40 cm då sitter man snarare i bakre delen av genomsnittlig salong där du knappt ens behöver röra nacken för att se hörnen i absolut fokus.

https://www.av.se/in...ch-bildskarmar/

Vad som är lämpligt synavstånd till skärmen beror bland annat på skärmens storlek. Ett synavstånd på cirka 70–90 cm brukar vara lagom, samt att bildskärmens övre del är placerad i, eller något under ögonhöjd. Stora bildskärmar behöver mer utrymme. Det kan innebära att bordsdjupet behöver ökas för att få ett lämpligt synavstånd till skärmen och få utrymme för tangentbord och avlastning för underarmarna.

Bilden från Arbetsmiljöverkets hemsida, med din TV inklippt:

Bifogad fil  blickvinkel-synavstand med 48 skarmen liten.png   218.7K   0 Antal nerladdningar

Här är en annan bild som visar rekommenderat synfält. Till höger har jag lagt till din TV:

Bifogad fil  rekommenderat avstand skarm 1.png   352.17K   0 Antal nerladdningar

Här är en annan bild:

Bifogad fil  gubbe vid dator liten.png   221.35K   0 Antal nerladdningar

Bilderna är skalenliga. TVn är 650 pixlar hög (65cm inkl fot) och huvudet på personen ca 235 pixlar (23,5cm). Avstånd från ögat till TVn är 400 pixlar (40 cm). Storleken är minskad för forumet. Se länkade original längst ner. Jag har gjort TVns övre del lite tjockare för att den ska synas bättre.

Mått på TVn finns här: https://www.lg.com/n...vo/oled48c24la/

blickvinkel-synavstand-med-48-skarmen.png

rekommenderat-avstand-skarm-stor.png

gubbe-vid-dator-stor.png

Lite info från en skärmtillverkare, BenQ.

De verkar ha kört Google Translate, men ändå:

Mot bakgrund av allt detta har en 27-tums spelmonitor som körs med 1440p eller QHD bäst ses från ca 80 cm till en meter. Sitter du för nära så omfattar inte ditt synfält hela skärmen. Du måste ständigt röra på huvudet för att följa detaljer, vilket orsakar trötthet, och du kommer att se enskilda pixlar.

...

Om du väljer en 32-tums QHD-skärm ökar det idealiska avståndet en aning från 80 till 96 cm, eller maximalt till 1,3 meter. För QHD rekommenderar vi dock starkt 27 tum som högsta tillförlitlighetsfaktor. 

...

Ögonläkare, teknikföreningar och företag har många olika åsikter om skärmavstånd. Ovanstående siffror för en spelskärm på 27 tum 1440p bekräftas av vår egen erfarenhet och forskning utförd av monitortillverkare som BenQ. Men du måste själv räkna ut ditt idealiska skärmavstånd. Målet är att undvika spänningar av alla slag – både i ögon och nacke. Det är viktigt att inte trötta ut ögonen genom att sitta för nära och se enskilda pixlar, och man bör inte heller skada nackmusklerna genom att vrida på huvudet från vänster till höger för att se hela skärmen.

https://www.benq.eu/...ng-monitor.html

Redigerat av Ageve, 14 April 2026 - 20:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.