Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flytta med en 40" LCD?

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 June 2008 - 14:30

Ingla_62
  • Ingla_62
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej!

Jag ska flytta ca 20 mil och mitt största problem just nu är hur jag ska frakta min lcd-tv. Tyvärr hade jag inte plats för den otympliga kartongen som tvn var i när jag köpte den, så den blev typiskt nog kastad. TVn är en Samsung LE-40R86. Flytt sker på egen hand med släpvagn, dvs inte flyttbolag. Är det någon som vet hur jag kan frakta den så den inte går sönder? Jag har tänkt ta den i bilen, men ska det stå eller kan den ligga? Hur skyddar jag den bäst?

Mvh
Ingla

Postad 18 June 2008 - 15:46

pontii
  • pontii
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0
TV'n kan iallafall ligga ner. Kolla gärna med din lokala tvhandlare eller någon större hemelektronikkedja om de har några kartonger till övers? Oftast brukar de flesta passa någolunda även fast det inte är samma märkte.

Postad 18 June 2008 - 17:19

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

TV'n kan iallafall ligga ner.

Jag skulle ALDRIG flytta en TV liggande. Kvittar vilken storlek och typ. Enkel fysik. Spänningarna i en liggande glasruta blir oerhört mycket större än om den står upp.

Kan du inte fixa en kartong eller något så ställ den med glassidan mot bilens innervägg. Gärna med en vanlig bordskiva eller något annat emellan som du fäster/tejpar mot TVn. Ställ något tungt på andra sidan och kör inte off-road.

Liggande bokhyllor, med baksidan mot TVn borde också vara bra som skydd om du får in dom i bilen. Har du ett släpp med riktiga väggar så kanske det är bättre att ta den där om du då får plats med lite tunga grejer som skydd.

Redigerat av Unregistered81406615, 18 June 2008 - 17:24.

Postad 18 June 2008 - 17:32

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag skulle ALDRIG flytta en TV liggande. Kvittar vilken storlek och typ. Enkel fysik. Spänningarna i en liggande glasruta blir oerhört mycket större än om den står upp.

Kan du inte fixa en kartong eller något så ställ den med glassidan mot bilens innervägg. Gärna med en vanlig bordskiva eller något annat emellan som du fäster/tejpar mot TVn. Ställ något tungt på andra sidan och kör inte off-road.

Liggande bokhyllor, med baksidan mot TVn borde också vara bra som skydd om du får in dom i bilen. Har du ett släpp med riktiga väggar så kanske det är bättre att ta den där om du då får plats med lite tunga grejer som skydd.

Hallå! det var en LCD. Det finns inte glas i dem.
Jag tror att det räcker med ett täcke för att frakta den. Kör inte snabbt över fartgupp bara... :)

Postad 18 June 2008 - 17:35

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Ställ den upp i baksätet bara och låt npgon sitta bredvidf och hålla i

Postad 18 June 2008 - 17:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Ställ den upp i baksätet bara och låt npgon sitta bredvidf och hålla i

I tjugo mil? Även om LCD:n inte är tung lär det bli en obekväm ställning.

Postad 18 June 2008 - 17:48

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Sälj den på blocket innan flytt och köp en ny där du flyttar ;)

Skojar :)

Har du en kombi så skulle jag nog lägga den med framsidan neråt på nåt riktigt mjukt. Tror inte det är nån fara med en LCD!
Däremot en plasma ska ej ligga ner!

Postad 18 June 2008 - 18:38

pontii
  • pontii
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Som sagt inget glas i lcd. Jag har fraktat lcd liggandes sen urminnes tider och det har aldrig vart några problem.

Måste vara en vääldigt liten bokhylla då om den ska få plats i en bil :)

Postad 18 June 2008 - 19:45

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Som sagt inget glas i lcd. Jag har fraktat lcd liggandes sen urminnes tider och det har aldrig vart några problem.

Måste vara en vääldigt liten bokhylla då om den ska få plats i en bil :)

Eller en stor bil.

Det spelar ingen roll om något är gjort av granit eller gele. Risken för att det går sönder är större liggande än stående. Sen behöver inte risken vara gigantisk men den är större. Fundera på varför alla LCD levereras stående.

Postad 18 June 2008 - 21:43

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Fundera på varför alla LCD levereras stående.

Det är inte LCD-apparater som alltid levereras stående det är plasma pga av det känsliga glaset, likväl som en glasmästare alltid fraktar en glasruta stående så att inte bångnar och spricker. Bl.a. Samsungs LCD R8-modeller levereras i kartonger staplade på varandra där apparaterna ligger med panelen nedåt och pilarna på kartongerna pekar uppåt. På de större apparaterna är det smidigare att frakta dem stående på pall pga stabiliteten och storleken på emballaget.

Postad 18 June 2008 - 22:18

Ingla_62
  • Ingla_62
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack för alla svar och råd. :) Nä, nä sälja den tänker jag inte, jag är nöjd med den här tvn. ;)

Tipset med en skiva var smart. Kan ju funka med en masonitskiva och filt. Då är det ju mindre risk att den går sönder på själva skärmen. Om jag sen ställer den mot ryggstödet i baksätet och eventuellt spänner fast den med säkerhetsbältet, kan det vara en lösning? Jag kan ju sen packa något mer som håller den på plats. Kankse täcken och kuddar. Jag har tyvärr ingen som kan sitta och hålla i den. De skulle inte ens få plats heller. Den är trots allt väldigt bred.

Kan man ställa den upp och ner? Jag har foten kvar på den och har ännu inte kommit på hur jag bort den.

Hur skaktålig är en lcd-tv? Självklart kommer det att guppa. ;) Jag bor i norrland och ska uppöver och där har inte vägverket synts till på många, många år.

Mvh
Ingla

Postad 18 June 2008 - 22:36

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Eller en stor bil.

Det spelar ingen roll om något är gjort av granit eller gele. Risken för att det går sönder är större liggande än stående. Sen behöver inte risken vara gigantisk men den är större. Fundera på varför alla LCD levereras stående.

De går inte genom kassan annars.

Postad 18 June 2008 - 22:39

pontii
  • pontii
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Fundera på varför alla LCD levereras stående.

Haha va? Är det verkligen så??

Postad 18 June 2008 - 22:59

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Haha va? Är det verkligen så??

Nej jag skojade bara.... :)

Jag vet faktiskt inte varför de transporteras stående. Risken är väl betydligt mindre att de skadas stående, förmodar jag.

Postad 18 June 2008 - 23:10

Unregistered583816d4
  • Unregistered583816d4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Haha, i begynnelsen skapade gud himmel och LCD...

Postad 19 June 2008 - 07:08

pontii
  • pontii
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Nej jag skojade bara.... ;)

Jag vet faktiskt inte varför de transporteras stående. Risken är väl betydligt mindre att de skadas stående, förmodar jag.

Jag syftade mer på om det verkligen var så att de alltid fraktades ståendes :) Men annars är jag helt på din linje, tv:n hade ju inte gått igenom dörren till hemmet heller ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.