Vilka stativare?
25 svar till detta ämne
Postad 18 June 2008 - 14:50
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Jag har en Yamaha RX-V361 (htr-6030) som förstärkare. Letar efter lämpliga stativhögtalare till denna. Jag funderar lite på Infinity Beta 10. Tror ni att det är ett bra val; orkar förstärkaren att driva dem bra och så? Eller har ni andra tips som ni tror skulle funka mycket bättre? Jag är ute efter välljud när jag lyssnar på musik.
Jag undrar oxå hur pass viktigt det är att matcha Ohm-talet.? Det står exempelvis min 6 ohm på min stärkare och infinityhögtalarna är på 8 ohm. Är det bättre att köpa högtalare som är specade som 6 ohm? På vissa högtalare står det ju dessutom 4-8 ohm, vad betyder det?
Redigerat av mannealm, 22 June 2008 - 17:01.
Postad 18 June 2008 - 17:56
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Jag funderar även på Yamaha ns-333. Vad anser ni, vilka högtalare är bäst och mest prisvärda av ns-333 och infinity beta 10? Och hur skulle de funka tillsammans med min stärkare?
Postad 19 June 2008 - 12:49
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Schyssta, nån som har koll. Skulle det funka att köra infinity beta 10 till min förstärkare, eller skulle det låta burkigt och dant för att förstärkaren är för klen?
Vad är det annars för nackdelar med högtalare som har högre ohm istället för lägre, tex 8 istället för 6, blir det skillnad på ljudkvaliteten - om man har en klen förstärkare - eller är det bara att de spelar lite lägre vi samma läge på förstärkarens volumratt?
Jag blir lite förvirrad när det gäller det här med ohmen... Visst är det så att lägre ohm på högtalaren ger mer tryck med en klen förstärkare samtidigt som det är risk att en klen förstärkare inte klarar att leverera tillräckligt med ström om ohmen är för låg? Audiopro tex menar ju att det är bättre med 4 ohm på högtalarna eftersom man då får mer för pengarna eller vad dom säger. Finns det ingen fördel med 8 ohm förutom att det är mindre risk att förstöra billiga förstärkare?
Känns lite som ett moment 22 detdär; lågt ohm är bra till en klen förstärkare eftersom man får mer effekt ur högtalaren samtidigt som en högtalare med högre ohm är snällare mot en klen förstärkare trots att den behöver mer effekt från förstärkaren för att kunna spela. Eller har jag missuppfattat det här?
Redigerat av mannealm, 19 June 2008 - 12:50.
Postad 19 June 2008 - 13:23
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Jag har ingen JÄTTEkolla på stativare i den prisklassen, men vad jag vet är att infinity beta är en flopp från infinitys sida, så den hade jag avstått.
Detta är en högtalare som spelar rätt bra i denna prisklassen:
Vet inte vad som hänt med prisuppgiften på den nu, men den ska kosta 2200kr.
Edit: den finns även i "vanlig" form.
Redigerat av Warlokk, 19 June 2008 - 13:27.
Postad 19 June 2008 - 14:25
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Jag har ingen JÄTTEkolla på stativare i den prisklassen, men vad jag vet är att infinity beta är en flopp från infinitys sida, så den hade jag avstått.
Detta är en högtalare som spelar rätt bra i denna prisklassen:
Vet inte vad som hänt med prisuppgiften på den nu, men den ska kosta 2200kr.
Edit: den finns även i "vanlig" form.
Flopp? Här http://www.bildochlj...611&testid=3005 verkar dom ju tycka att de är ett bra val. jag vet inte. Och dom där xtz kostar ju 9 papp på fyndbörsen... Canton GLE 403 verkar oxå trevliga. Är det ett betydligt bättre val än beta 10 och ns-333? Men sen den eviga fråga: skulle min stärkare gör någon av dessa högtalare någotsånär rättvisa?
Redigerat av mannealm, 19 June 2008 - 14:27.
Postad 19 June 2008 - 15:03
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Du kollar på ett system där 2 aktiva baslådor ingår också, det är därför det kostar 9kkr.
Utan dem så kostar högtalarna 2200kr
Postad 19 June 2008 - 15:22
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Ah, ok. Då fattar jag.  Och fixar min förstärkare att driva dem på ett bra sätt?
Är även Canton GLE 403 ett dåligt val i jämförelse med dessa?
Redigerat av mannealm, 19 June 2008 - 15:27.
Postad 19 June 2008 - 15:25
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
De finns där på fyndbörsen, de finns även i "vanlig" form.
Din förstärkare borde räcka, ja =)
Postad 19 June 2008 - 15:41
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Jo, dom verkar ju bra. Men får man inte med nått fronttyg?
Och sicken tur att min förstörkare fixar dom. Gäller det typ de flesta stativare eller?
Kollade specen på de där xtz, även här står det 4-8 ohm. Hur kan det vara allt från 4-8 på exempelvis xtz och dynavoice när de flesta andra tillverkare verkar bestämma sig för ett Ohm-tal (exempelvis canton och infinity 8 Ohm och Yamaha 6 Ohm)?
Postad 19 June 2008 - 16:06
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Jo, dom verkar ju bra. Men får man inte med nått fronttyg?
Det följer med fronttyg, kolla på www.xtz.se för fler bilder, b la med fronttyg
Postad 19 June 2008 - 19:22
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Gott! Försökte faktiskt kolla runt lite på deras sida, men hittade inget tyg. Tycker det är lite vulgärt utan...
Men är då dessa lika bra som Canton GLE 403?
Redigerat av mannealm, 19 June 2008 - 19:23.
Postad 19 June 2008 - 22:15
KJE
-
KJE
-
Beroende
-
-
1076 inlägg
Gott! Försökte faktiskt kolla runt lite på deras sida, men hittade inget tyg. Tycker det är lite vulgärt utan...
Men är då dessa lika bra som Canton GLE 403?
Hittade en rätt så suddig bild på XTZ 93 med tygfront på...länk: https://www.minhembi.../marcus.s/90745
Postad 19 June 2008 - 22:22
GhostX
-
GhostX
-
Lärjunge
-
-
255 inlägg
Kan skicka bilder på 93an till dig med och utan tygfront, ska bara hitta kameran.
Grymt gedigen byggkvalite på dessa små burkar. Kan inte göra en jämförelse mellan GLE 403, då jag inte hört dessa, men är nöjd med det 93orna presterar i det rum jag har dem i.
Postad 20 June 2008 - 15:14
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Din förstärkare orkar INTE driva dessa särskilt bra. Med en känslighet på 88db så kommer begränsingen ligga i förstärkaren. 361 är en renodlad svensson-modell för små sateliter, inte rejäla monitorer. Du överlever säkert men förstärkaren måste ses över om du vill utnyttja högtalarnas kapacitet
Postad 20 June 2008 - 17:57
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Din förstärkare orkar INTE driva dessa särskilt bra. Med en känslighet på 88db så kommer begränsingen ligga i förstärkaren. 361 är en renodlad svensson-modell för små sateliter, inte rejäla monitorer. Du överlever säkert men förstärkaren måste ses över om du vill utnyttja högtalarnas kapacitet
Tack för varningen. Vad rekommenderar du? Det jag är ute efter, och saknar, är den här vackra, snärtiga, obumliga, sköna basen, som jag gillar. Inget dunka, dunka, men såndär härlig bas. Vet ni vad jag menar? Är det ens möjligt med min förstärkare?? Alltså, den här sköna, luftiga, rappa, torra basen, som jag är ute efter, hur uppnås den? Hänger det mest på förstärkaren eller på högtalarna? Vilken är den ultimata kombinationen; och skulle det ens gå att uppnå något liknande med ett stativinsköp till min nuvarande stärkare? Sitter just nu på sub + små mini-satelliter. Tänker att den här luftiga mysbasen finns någonstans där mittemellan, typ hos ett par stativare, kanske? Ifall min stärkare kan leverera förstås... Hur ska jag bete mig för att få vad jag är ute efter?
Postad 21 June 2008 - 23:07
Sasjj
-
Sasjj
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Tack för varningen. Vad rekommenderar du?
Det jag är ute efter, och saknar, är den här vackra, snärtiga, obumliga, sköna basen, som jag gillar. Inget dunka, dunka, men såndär härlig bas. Vet ni vad jag menar? Är det ens möjligt med min förstärkare??
Alltså, den här sköna, luftiga, rappa, torra basen, som jag är ute efter, hur uppnås den? Hänger det mest på förstärkaren eller på högtalarna? Vilken är den ultimata kombinationen; och skulle det ens gå att uppnå något liknande med ett stativinsköp till min nuvarande stärkare?
Sitter just nu på sub + små mini-satelliter. Tänker att den här luftiga mysbasen finns någonstans där mittemellan, typ hos ett par stativare, kanske? Ifall min stärkare kan leverera förstås...
Hur ska jag bete mig för att få vad jag är ute efter?
Ett litet tråkigt svar av mig kanske, men placering av dina högtalare, och akustikbehandling av ditt rum kommer att göra större skillnad för basen än valet av högtalare och förstärkare. Men för att ge några tips på bra stativare så kan jag nämna Quad 11 L2 eller Quad 12 L2. Infinity Beta är också ett tryggt val, men de kräver muskler hos förstärkaren. Cantons stativare i prisklassen är också trevliga. Kika även på Monitor Audio:s billigare stativare.
Postad 22 June 2008 - 16:11
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Ett litet tråkigt svar av mig kanske, men placering av dina högtalare, och akustikbehandling av ditt rum kommer att göra större skillnad för basen än valet av högtalare och förstärkare.
Men för att ge några tips på bra stativare så kan jag nämna Quad 11 L2 eller Quad 12 L2. Infinity Beta är också ett tryggt val, men de kräver muskler hos förstärkaren. Cantons stativare i prisklassen är också trevliga. Kika även på Monitor Audio:s billigare stativare.
Tack för tipsen. Vad gäller infinity så undrar jag om man kanske borde gå upp till infinity beta 20 istället? De verkar ha en känslighet på 90db istället for beta 10:ornas 88 db. 90 db eller väl kanska bra känslighet för ett par stativare? Eller är det helt andra parametrar som gör att det krävs en rejäl förstärkare till dessa? Och sen det här med ohmen, spelar det någon roll om det är 6 eller 8 ohm på högtalarna? Om valet skulle stå mellan infinity beta 20 och monitor audio bronze br2 vilka båda ligger på 90 db i känslighet, beta 20 har 8 ohm medan br2 har 6 ohm på impedansen. Vilket är lämpligast?
Redigerat av mannealm, 22 June 2008 - 17:02.
Postad 22 June 2008 - 17:15
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Vill du ha ett par lättdrivna monitorer med snärtig och rapp bas så kan jag tipsa dej om Dynavoice S-6.
Dynavoice DM-5 är även ett par lättdrivna monitorer med sjuk byggkvalitet i prisklassen och en riktigt fint ljud, saknar dock klippet i ljudet som S-6, men annars i bättre enligt mej.
Mvh Mydynavoice
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 22 June 2008 - 17:16.
Postad 22 June 2008 - 18:06
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
Klipsch B3 kanske skulle funka. Jag har bara lyssnat på den stora golvaren i den serien och den lät helt ok.
"Faktum er at overgangen (eller skulle jeg si nedgangen) fra B&W 805s (21.800 kr/paret) til Klipsch B3 kan foretas fullstendig uten smerte. Disse gjor jobben like grandiost! Vi liker i grunn ikke at vi så å si alltid opplever at dyrere = bedre. Men dessverre set det stort sett alltid slik ut. Men denne gangen foler jeg at Klipsch har gjort musikkelskerne en kjempetjeneste, og seg selv en bjornetjeneste. For Klipsch B3 er så bra at jag nesten ikke tror importoren snakker sant når han sier at prisen er 3000,-. Ja, for begge to!"
Fidelity, Norge 2/2006
Redigerat av Unregistered32263a93, 22 June 2008 - 18:07.
Postad 22 June 2008 - 22:51
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Jag har varit inne på någon av klipsch-högtalarna även innan, pga av den större känsligheten, eftersom jag fått det påpekat att jag har en klen förstärkare. Men vad gör egentligen en högtalare med högre känslighet för en "svagare" förstärkare? Gör det bara att jag kan spela högre? Eller blir det även mycket bättre ljud?
Jag är inte särskilt intresserad av hög volym, inte mina grannar heller antar jag.  Vill bara ha så fint ljud som möjligt. Tight bas samt öppet och fint mellanregister kombinerat med en oskrikig och balanserad diskant.
Postad 23 June 2008 - 00:38
dallan1981
-
dallan1981
-
Veteran
-
-
2249 inlägg
Precis!
Postad 23 June 2008 - 03:56
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Precis!
Gäller detta för alla stativare, menar ni?
Postad 23 June 2008 - 07:17
mannealm
-
mannealm
-
Beroende
-
-
1488 inlägg
Nu har jag funderat och mina alternativ har snöat in på antingen Infinity beta 20 eller Monitor Audio br2. Vilka ska jag köpa?
PS. Jag bor olägligt och har inte möjlighet att provlyssna.
Postad 25 June 2008 - 18:53
kapiim
-
kapiim
-
Användare
-
-
223 inlägg
Jag har själv ett par Canton GLE 403 som drivs av en Cambridge 540R. Jag är helnöjd med den setupen!
Jämförde GLE 403:orna med MA BR2 men jag föredrog tyskarna! 
De vann ett stort test bland stativare i Hifi&Musik förra året också, MA BR2 fick också bra kritik i samma test.
Men vill du ha ett frontskydd i tyg så är det inte GLE 403 som gäller då dessa skydd är i metall, men det är ju en smaksak.
Postad 25 June 2008 - 23:02
Schill
-
Schill
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Du ska LYSSNA själv!!! med musik som du känner väl och som är med bra inspelnings kvalite. Då kommer du förhoppningsvis fatta tycke för någon av dessa stativare. Men köp dom för guds skull inte olyssnade.  Sen kan det vara värt att kolla på Engelholm Audios MINO som är en aldeles lysande liten högtalare för väldigt rimliga pengar. lite info och bildar
Postad 27 June 2008 - 09:13
_Lucifer_
-
_Lucifer_
-
Forumräv
-
-
857 inlägg
Infinity beta 10/20 kan jag inte annat än rekommendera. Har provlyssnat dom själv (med Yamaha rxv661) och dom är riktigt trevliga. Själv gillar jag inte riktigt utseendet och det var därför jag inte köpte dom.
Att dom ligger bra i pris gör inte saken värre.
Oroa dig inte över förstärkaren. Den klarar sig fint så länge du inte kör maxvolym dagarna igenom. Lyssnar man normalt så klarar man sig med mycket mindre kraft än du har i din stärkare. Sen kan du alltid uppgradera om nått år när/om du känner för att det behövs.
Kör på säger jag. Alla ska vi börja någonstans och att börja med ett par rejäla högtalare är aldrig fel, dom kan du ha länge.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|