Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Transportera ljud från datorn till köket

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2008 - 14:48

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
I sovrummet står datorn och spelar upp musik.
I vardagsrummet har jag mina konsoler som är kopplade till mitt 5.1-system och streamar musik från datorn.
I köket har jag ingenting och vad skulle jag då kunna göra åt det som inte kostar så himla mycket pengar och är en enkel lösning utan kablar?

Vad jag vet att jag skulle kunna göra är ju att bara köpa en stereo + FM-sändare och sen ratta in rätt kanal på radion. Men jag skulle mycket hellre köpa två halvdanna högtalare och smälla upp på ena väggen, sen på något vis streama in musik i dom från datorn? Är det ens möjligt? Tänkte liksom att det kanske fanns någon slags ljudväxlare som jag kopplade in på något vis till datorn och med ett enkelt klick växla mellan att låta musiken komma ut från antingen högtalarna här i sovrummet eller de i köket.

Postad 22 June 2008 - 22:15

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Det finns som ingen allmänt bra och bekväm lösning som inte kostar stålar, eller? ><

Postad 28 June 2008 - 01:56

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Kanske nånting som Abit Airpace
? Jag har en bara för att köra ut allt ljud från datorn. Kostar endast typ 700 pix.

Men då behöver du såklart trådlöst nätverk...

Redigerat av Kroem, 28 June 2008 - 01:57.

Postad 07 July 2008 - 14:20

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Den där såg fin ut ;) Och trådlöst nätverk har jag, ja. Det är så jag streamar från datorn till Xboxen i vardagsrummet.

Men... då behöver jag alltså en mindre stereoanläggning inne i köket för att kunna ta in ljudet? Eller finns det bara ett par högtalare att köpa som kan ta emot signalerna trådlöst? Fast jag antar att det ju behövs någon kontrollpanel för att man ska kunna göra det så, bara högtalare med en ON-knapp räcker förstås inte...

Postad 07 July 2008 - 14:55

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Nja, alltså... den skickar ljudet direkt vid line in, eller optisk. Så va du behöver är ett par aktiva högtalare, eller om du nu vill en anläggning. Jag har sett här att Quad ska ha ett par bra aktiva högtaltare, kanske funakr med dom?

Men den funkar inte som typ Squeezebox, att du kan styra vilka låtar som spelas etc, du hör bara vad som kommer ut från datorn, typ.

Postad 07 July 2008 - 16:49

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Men den funkar inte som typ Squeezebox, att du kan styra vilka låtar som spelas etc, du hör bara vad som kommer ut från datorn, typ.

Ja det räcker då så - jag vill bara kunna få ut ljudet från datorn till köket på ett smidigt sett och sen har jag inga som helst problem med att behöva gå till datorn för att kunna styra musiken.

Men eh, aktiva högtalare? Jag vet inte ens vad passiva är ^^

Postad 07 July 2008 - 17:26

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Aktiva högtalare: Inbyggd förstärkare t.ex. PC-högtalare. Behöver oftast extern spänningsmatning (ansluts till vägguttag).

Passiva högtalare: Drivs av en extern förstärkare.

Postad 08 July 2008 - 08:27

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Ah, got it ;) Hade faktiskt bara tänkt mig ett par billiga datorhögtalare.

Och vad kopplar jag sedan dessa till - någon reciever som medföljer Abit Airpace?

Postad 08 July 2008 - 09:08

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0

Ah, got it ;) Hade faktiskt bara tänkt mig ett par billiga datorhögtalare.

Och vad kopplar jag sedan dessa till - någon reciever som medföljer Abit Airpace?

Nje, bara koppal in till Airpacen, som ett par hörlurar... för att göra det simpelt :P Det "blir" som att du kopplar in ett par högtalare direkt in i datorn i hörlursuttaget, men Airpacen fungerar som ett virtuellt ljudkort.

Postad 08 July 2008 - 16:23

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Aah roger that, tackar :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.