Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nätfilter till anläggningen?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 June 2008 - 15:28

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Har ju sett att det finns dyra fina nätkablar till stereoanläggningen... men har dom någon betydelse, då strömmen åker genom många mil kabel innan den når min cd-spelare och förstärkare?

hur "skitig" är ström egentligen? Borde man kanske skaffa sig ett nätfilter?

Någon som vill ge en trevlig förklaring med förklaringar och eventuella rekommendationer?

Postad 22 June 2008 - 16:01

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Har ju sett att det finns dyra fina nätkablar till stereoanläggningen... men har dom någon betydelse, då strömmen åker genom många mil kabel innan den når min cd-spelare och förstärkare?

hur "skitig" är ström egentligen? Borde man kanske skaffa sig ett nätfilter?

Någon som vill ge en trevlig förklaring med förklaringar och eventuella rekommendationer?

Har ingen erfarenhet om dessa men gissar att de gör nytta eftersom det finn efterfrågan på dem.
Tror att elen är rätt så "skitig" och att dessa då jämnar till de "spikar" som kan bli så du får jämn fin 230 v som det skall vara.

Elektronik är i allmänhet rätt så känslig.

Postad 22 June 2008 - 16:06

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Har en själv, det skyddar ju mot nätspikar och blixt o dunder mm, en bra försäkring och skydd för grejerna man har, jag blev av med alla gren/skarv dosor som såg förjävliga ut och att det knäppte i anläggningen förut när man släckte lampor

Thomas

Postad 04 July 2008 - 00:37

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Funkar nätfilter även om man inte har jordade uttag?
Funderar på ett Supra LoRad men vill ju inte slänga pengarna i sjön om det inte fungerar i mina ojordade uttag.

Postad 17 September 2008 - 20:25

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Funkar nätfilter även om man inte har jordade uttag?
Funderar på ett Supra LoRad men vill ju inte slänga pengarna i sjön om det inte fungerar i mina ojordade uttag.

Bättre sent än aldrig, men du ska ha jordade uttag för att dom ska fungera korrekt.

Postad 17 September 2008 - 21:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Bättre sent än aldrig, men du ska ha jordade uttag för att dom ska fungera korrekt.

Läste i en annan tråd,att det inet ska spela någon roll,ska se om jag hittar länken.

Postad 17 September 2008 - 21:21

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0

Läste i en annan tråd,att det inet ska spela någon roll,ska se om jag hittar länken.

Så här står det på hembiobutiken om det minsta monsterfiltret

"För att allt detta skall fungera så måste uttaget vara kopplat till ett jordat uttag i ditt hem. Nätkabeln som sitter i är 3m lång. "

http://hembiobutiken...p?pgrpnr=129040

Postad 17 September 2008 - 21:51

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Huruvida det fungerar eller inte är en fråga för just dina öron. Låna hem och prova - en bra handlare ska ha ett som du kan låna hem en vecka och testa ordentligt.
Jag hade hemma en Supralist och den gjorde varken till eller från (förutom att den var snygg att se på där bakom allt) - alltså inte värd den 1000-lapp det handlade om. Någon månad senare lånade jag hem ett annat filter/skydd (PS Audio Ultimate Outlet (beg.))....det var en helt annan historia...och den blev kvar hemma hos mig....

Postad 24 September 2008 - 23:33

Efny
  • Efny
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Man ska inte glömma att man skyddar sin utrustning också. Köper du ett nätfilter med överspänningsskydd från t.ex. Monster Cables så ingår det även en försäkring som ersätter din utrustning om något skulle gå riktigt fel.

Redigerat av Efny, 24 September 2008 - 23:33.

Postad 24 September 2008 - 23:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Man ska inte glömma att man skyddar sin utrustning också. Köper du ett nätfilter med överspänningsskydd från t.ex. Monster Cables så ingår det även en försäkring som ersätter din utrustning om något skulle gå riktigt fel.

Precis känns bra att skydda sin dyra utrustning.

Postad 25 September 2008 - 12:50

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Har funderat på nätfilter/spänningsskydd och deras garantier. Är det någon som någonsin behövt använda den garantin?
I så fall vilket fabrikat och hur lätt var det att "få igenom" sitt ärende?
För jag har en elak känsla av att det kan vara ganska svårt. Endera något finstilt om konstiga villkor som ska uppfyllas för att garantin ska gälla eller att de vägrar godta bevisningen på att något varit anslutet till just deras produkt.
Men det kanske bara är jag som är paranoid ;) ?
:)

Postad 26 September 2008 - 13:06

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0

Har en själv, det skyddar ju mot nätspikar och blixt o dunder mm, en bra försäkring och skydd för grejerna man har, jag blev av med alla gren/skarv dosor som såg förjävliga ut och att det knäppte i anläggningen förut när man släckte lampor

Thomas

Jag har hört att dessa produker inte skyddar mot blixt och dunder, utan endast mot pikar eller spikar (vad man nu säger). Någon som kan reda ut det.

Sedan jag kopplade in ett billigare överspänningsskydd från kjell &Co så upplever jag att det knäpper till Mer i mina högtalare när jag tex byter kanal på dekodern. Kan det finnas nått samband med att jag kopplat in överspänningsskydd eller har det dykt upp av andra orsaker. Jag trodde nämligen att ljud från att tex slå på/av Sub etc skulle försvinna när man köpte en sån här produkt...

Postad 26 September 2008 - 13:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Jag har hört att dessa produker inte skyddar mot blixt och dunder, utan endast mot pikar eller spikar (vad man nu säger). Någon som kan reda ut det.

Jo Supra LoRad MD06-EU/SP har åskskydd.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=112620

Postad 26 September 2008 - 15:01

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5176 inlägg
  • 0
Jag har ett nätfilter till hela huset. Den kom till huset när de upptäcktes att de var en ström på 24 V och 0,3 A som gick mellan PC:n och förstärkaren vilket gjorde att ljudkortet fick kraftiga störningar när jag skulle spela in på det. En kompis som är expert på störningar visste vad som behövdes så en nästa 100 kg tung transformator installerades och alla uttag byttes från ojordade till jordade:

En bild på transformatorn syn en bit ned bland mina bilder.

https://www.minhembio.com/hmarkstrom

Idag har jag inga som helst skumma ljud i min hembio och störnivåerna är mycket låga så när jag kör in analogt ljud till datorn ligger brusnivån på ca -90 dB. Ljudkort RME DIGI96.

Postad 26 September 2008 - 19:17

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Nu blev ju supran helt plötsligt billig :D
Tror att det krävs en del för att ta åska.
Min far har haft väldiga problem med att åskan slog ned i närheten och förstörde elektroniken. Hans "grenuttag" funkar bra men det väger nog ca 20 kg . Har svårt att tro att dessa små supror och monster funkar lika bra.
ps om ngn vill sponsra med en fin dator och ett uttag kan jag köra ett test ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.