Göra egna delningfilter
69 svar till detta ämne
Postad 22 June 2008 - 22:51
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Håller på och lär mig hur man gör egna delningsfilter. Har läst dr.krupps sida och fattar lite grann, men jag fattar inte riktigt hur ett delningsfilter ska se ut och hur man utformar filtret efter högtalarnas bästa.
Låt säga att jag har en diskant, två mellanregister och en bas. Hur skulle man då utforma ett delningsfilter. Tänkte göra en 2:a ordningsfilter där jag parallel kopplar mellanregistrerna så dem tillsammans i parallel koppling bjuder på 4 ohm. Diskanten ligger på 6 ohm och basen ligger på 8 ohm. Högtalaren kommer att se ut som följande:
OBS!! Allting finns på Hifikit.se
Översta regionen:
Diskant - 6 ohm= Seas H1322 29TAF/W
Mellersta regionen:
Två mellanregister - Parallel kopplat 4 ohm= Seas H1141 L15RLY/P
Nedersta regionen:
Bas - 8 ohm= Seas H1209 L26RFX/P
Har räknat lite lådvolymer i Win ISD som följer här:
Bas: 84,6 l. slutet (Fick inte till någon riktigt bra portad låda men om någon skulle kunna hjälpa med det så skulle det vara schysst.)
H:47, B:45, D:40
Mellanregisterna: 27 l. slutet. Har ingen riktig efarenhet hur stor lådvolymen kan vara till mellanregistrar.
Sen vet jag inte hur stor diskanten behöver, men det jag tror är att det spelar ingen roll hur stor den är då de inte blir något ljud från diskanten inuti lådan.
Nu behöver jag hjälpen hur man ska utforma delningsfiltret. Det jag läst är att man behöver 2 saker kondensator och spole. Behöver man ha en kondensator och en spole till varje element? Och sedan hur får man ihop allting till två kablar som sedan går till förstärkaren eller ett slutsteg.
Tacksamm om någon kunde både visa och berätta hur man tillverkar ett delningfilter.
Om någon fråga vill ställas så ställ den!
Postad 23 June 2008 - 05:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Oj, det va ingen liten fråga du hadde OK, jag får väll öppna då, special designa filter kan du enbart göra genom att simulera i ett datortprogram och få ca 80-90% perfekt eller mäta med mick och annan rolig utrustning och få 100% perfekt. Så att bara beräkna med formler och köra på det är ingen lyckad lösning igentligen, anledningen till detta är de olika elementens mycket olika data ( uppföranden inom deras specifika arbetsområde ) och det innefattar, fasgång, impadans gång, frekvensgång och i basen och mellanregistrets fall även lådans förhållande till elementens data och sedan så bildas det också olika "vågfenomen" som resonanser och ståendevågor i lådan och dessa förstärker/försvagar vid vissa frekvenser. Alla dessa faktorer sammanräknat så blir det väldigt svårt och inveklat att få till ett filter som fungerar som man vill, och det du kan göra med bara formler är enbart att dela elemeneten, men du vet inte mycket mer än så. T.ex. elemenetet är märkt med 8ohm, du beräknar filtrets delning med jusst 8ohm och delningen vill du ha ett lågpassfilter vid 1500Hz. Men eftersom impedansen alltid ökar med stigande frekvens hoss en traditionellt element så kommer filtrets funktion att störas och brantheten kommar att försämras från att vara teoretiskt 6dB/Okt till att i praktikan kanske bara 3-4dB/Okt. Och dessutom så är det inte säkert att impedansen vid delningsfrekvensen ligger på jusst 8ohm utan kan vara på 10ohm i stället och då flyttar sig delningen uppåt i frekvens i stället och det kan sluta med att delningen hamnar på 2000Hz i stället. Du kan då få en topp mellan 1000-1500Hz på grund av detta eller tvärt om en dal om impedansen är lägre än 8ohm. Man kan till detta använda sig av en så kallad konjugatlänk men resultatet är mycket varierande och det kan ställatill med mer skada än nytta och finns änu fler nakdelar med att bara använda sig av formler, man måsste mäta också ! Använder du i stället dator program med simulering så kan du få en hyffsad bild av hur det borde bli i praken och du får här med alla delar förutom att du inte kan se hur olika lådresonanser påverkar resultatet och inte heller difraktioner mot baffeln ( högfrekvent "stutts" mot baffeln som förstärker med så mycket som i bland +8dB vid 3000-10000Hz ) Dessa kan man kompencera i filtret genom en passivEQ eller liknande, även med hjälp av dämpning i diskanten/mellanragister området, men man ska inte överdriva och man bör bara dämpa lite grann, en del kunniga anser att man bör börja med att dämpa någon 1-3dB som max och bygga ihopp och lyssna och såklart mäta. Tycker man att det är lite för mycket topp så är det bara att dämpa den mer genom filtret. Om man mäter sig fram i stället så kan man se allt, man kan kompencera för allt på ett exakt sätt och få till perfekta högtalare, men man tjänar på att använda ett simuleringsprogram i kombination med mätningar för att lättare få till ett riktigt bra resultat. Efter att ha insett allt detta så är svaret ganska sjävlklart: "jag fattar inte riktigt hur ett delningsfilter ska se ut och hur man utformar filtret efter högtalarnas bästa." svaret blir: det beror helt på från element till element och finns inga garanterade regler, utan det som gällar för att få ut det bässta är åtminstonne att ha ett bra beräkningsprogram till filter och låda som båda ska ha simulering och också för att verkligen få till det så ska man också ha mätutrustning och en del kunskap inom området. Mellanregistrena ( varför du nu vill ha 2st ?! ) behöver inte ha någon speciel låda ( men den ska för det mesta vara 100% full med dämpning och ska vara sluten ) och dessa för att den behöver bara spela linjärt ner till i stortsätt den frekvens där det är meningan ett basen ska ta vid och i ditt fall så rekomenderar jag en ungefär delning vid 200-400Hz för den basen låter inte bra över ca 850Hz... och man vill ha den hyffas dämpan där då också. Och om du sätter in mellanregistret i ett simuleringsprogram och testar lite så kommer du ganska snabbt fram till att det inte gör så stor skilldnad vad du har för låda för responsen kommer ändå alldrig vara försvagad vid ca 200-400Hz. Men du ska inte ha en för liten låda heller för då blir det en puckel i responsen som kan förstöra linjariteten, men till ett sådant mellanregister som du tittade på så kommer ca 6liter slutet att bli jätte bra ser jag i bassbox pro6  och så klart hela lådan full med dämpning. Jag skulla ha sattsat på ett mellanregister och en bättre diskant i stället, den diskanten är bra men jag tycker att t.ex. T25CF001 är klart bättre och det roliga nu om du skulle ta den diskanten istället och övriga element som du tängte, då skulle ha ha exakt samma element som Proffesor_Kalkyl tängte ha i sina kommande högtalare som kommer här i sommar och som vi tittat en hel del på nu under våren Basen har jag och Proffesor_kalkyl kommit fram till 80 liter portat är ganska trevligt, jag skickar med lite grafer som du kan sitta och götta dig med sålänge Om du vill spara platts så är det bara att köra på 60liter och samma avstämning vid 25Hz för du får ett -3dB på 35,22Hz i stället för 33,96Hz som du får med 80 liter, alltså ingen "jätte" stor vinnst att köra på 80liter, men vill du ha ut så mycket djup som möjligt så är kan du ju köra på 80liter ändå. Alla data du behöver veta står med där i programen, i en av spalterna till vänster. Den till vänster är ditt mellanregister och den till höger basen, i den spalten står allt du behöver veta om själva lådan, att den är på 80liter, har ett Fs på 25Hz och en F3 pungt på 33,96Hz m.m. Ha det bra så länge // DVD-ai
Postad 23 June 2008 - 10:04
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Tackar för föreläsningen  . Finns det något bra program som inte kostar något som heller inte är skit eller måste man pröjsa för att få ett bra program?
Mellanregistret var alltså på 6 l. slutet men var det med ett mellanregister eller två? Bas på 80 l. med portning, hmm kan bli trevligt
Postad 23 June 2008 - 10:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag räknade med ett mellanregister, vad ska du med 2st till ?
Postad 23 June 2008 - 10:42
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Snyggare  Men något bra program att räkna ut delningfilter med? Win ISD går det bara att räkna 2 vägs filter i 2:ordningen.
Sedan räknade jag på basen i portad låda och då får jag inget fart i röret. Jag körde med 8,2 dia rör och får fram ett rör på 25,6 cm i i 25 Hz. Sen så får jag inte ens ett värde på 3 M/S vid 20 Hz. Vad ska jag göra?
Postad 23 June 2008 - 11:03
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
kör på det som Passpox pro6 föreslår i stället, tror mer på den om jag ska vara ärlig. Snyggare, Njaaa vet jag inte om jag kan hålla med om Men smaken är som baken. Jag personerligen tycker att du borde sattsa på en 2vägare istället, det är mycket mer avancerat och bara jobbigt att göra 3vägare som bli riktigt bra och du är i änu större i behov av ett riktigt bra dator program/mätinstrument för att göra en 3vägare. Jag tycker att du ska sattsa på en tvåvägare om du vill göra dom helt själv, eller så kör på då en färdig design, det är ett säkert kort och det blir alltid bra, det finns ett antal olika riktigt bra färdiga designer att tillgå på diverse olika sidor på nätet. Är på jobbet nu så jag har ingen länk att lägga in, men kan nog fixa det när jag kommer hem, anledningen till att du borde köra på en färdig design är för att det kräver en hel del tid för att få till ett par bra högtalare och du måsste ha en massa utrustning som du inte har, för att få bra grejer som ger ett bra resultat så skulle du behöva data program för 2000-3000 kr och mätutrustning för en 2000 kr men i alal fall 3500-4000 kr minst går det på för att kunna göra bra grejer. Även en hel del kunskap som du skulle kunna läsa dig till, i alla fall så att du kan så pass mycket att du vet någolunda vad du hållar på med i bland dessa program och formler. Det är i alla fall mitt tipps, men vill du bygga själv så rekomenderar jag dig 2vägare, du har ju en subba nu väll ?! men om du vill ha basprestanda så skulle jag bygga med 2st 8" i var högtalare, och en diskant. Diskanten skulle kunna vara samma Excel diskant som jag tippsade om och basarna skulle kunna vara dessa som är mycket bra och dessutom skulle passa fint till dom diskanterna: Scan-Speak 18W/8545-00Två stycken sådanna hadde jag nog försökt köra på och T25CF001 diskanten från Seas, det skulle bli ett par riktigt fina 2vägare som dessutom kommer spela på ganska duktigt
Postad 23 June 2008 - 11:11
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Okej,får kolla på de. Skicka gärna någon länk med färdiga skisser på delningsfilter. Jo två st. Väntar bara på lite mera pengar så jag kan köpa in elementen. Blir det inte svårt och dela mellan bas och diskant då diskant ska spela högt och basen ska spela lågt?
Postad 23 June 2008 - 11:32
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Måste få alla parametrar till Scan-Speaken annars så kan jag inte lägga in den i Win ISD Alpha där jag räknar ut lådan.
Postad 23 June 2008 - 11:52
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det är en länk till den med i inlägget
inga problem att göra 2vägare, finns en del sådana på marknaden om man säger så
Som sagt är det enligt min mening lättare att göra 2vägare än att göra 3vägare då det är mer faktorer att tänka på i en 3vägare och det är en mer invecklade filter och större potencial till stort fel.
Postad 23 June 2008 - 12:03
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Ok, alla parametrar fanns inte med i den länken, behöver jättemånga parametrar.
Måste finnas någonstans där alla parametrar finns då det finns rätt många element inlagda.
Men Bassbox Pro 6 kostar pengar och har ingen lust att lägga ut något nu.
Postad 23 June 2008 - 12:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok, alla parametrar fanns inte med i den länken, behöver jättemånga parametrar. Måste finnas någonstans där alla parametrar finns då det finns rätt många element inlagda.
Men Bassbox Pro 6 kostar pengar och har ingen lust att lägga ut något nu.
Det är dom data som står där som finns, det data bladet är från tillverkarna själva, det är allt du behöver veta står där.
Postad 23 June 2008 - 12:22
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 23 June 2008 - 12:24
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Jag behöver ha följande parametrar: Pe, Hc och Hg
Postad 23 June 2008 - 12:25
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
det är bara dom data som står där, och inte äns alla dom som behövs för att få veta exakt hur den beter sig i en viss låda, men för att beräkna filter så behövs alla dom som står med här, men det ska inte behövas några andra utöver dom som står här.
Postad 23 June 2008 - 12:28
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Pe = 100W
Hg= ca 6,5x2 = 13mm
Hc, Hmmm vad e det nu igen, kommer inte ihåg förkortningen men det kan vara, kan vara spolens längd, men den är inte så viktig att veta.
Men du behöver bara Pe av dessa igentligen, och så kan det vara roligt att ha Hg
Redigerat av DVD-ai, 23 June 2008 - 12:30.
Postad 23 June 2008 - 12:29
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Ok, för att den säger bara failure på alla parametrar jag petar in och då har jag också automatisk inmatning av programmet
Postad 23 June 2008 - 12:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ok, för att den säger bara failure på alla parametrar jag petar in och då har jag också automatisk inmatning av programmet
Hmm, konstigt ?! Vad e det för program du använder ?!
Postad 23 June 2008 - 12:35
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Win ISD Alpha kommer från Linearteams hemsida som jag belv tipsad av X-12
Postad 23 June 2008 - 12:40
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mm, konstigt, det ska inte behöva bli sådär, men visst jag har alldrig använt det programet så...
Men jag tycker inte att den ska larva sig på det sättet, fråga x-12 vad han anser och varför programmet håller på som det gör.
Kom på att det även finns några riktigt fina 8" hoss seas som du skulle kunna titta på, kan länka dom åt dig senare.
Postad 23 June 2008 - 17:27
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Ok, det skulle vara schysst.
Men x-12 vad tror du att problemet är med WinISD Alpha att den gör som den gör?
Postad 23 June 2008 - 17:35
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Mini_Moto WinISD tillåter bara en viss procentuell felmariginal, utifrån uträcknade värden vs. dit skrivna.
Postad 23 June 2008 - 17:38
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
... Proffesor_Kalkyl... bla bla ...Proffesor_kalkyl...
kan inte låta bli att leka messerschmitter; jag heter Pro fe ssor_Kalkyl
Postad 23 June 2008 - 17:41
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Så du menar att jag ska köra på icke automatisk inmatning eller? Fattade inte riktigt ditt inlägg
Postad 23 June 2008 - 17:46
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
WinISD ligger hela tiden och beräknar parametrar som du inte skrivit in t.ex. om du sagt att A=1 och B=2 som två värden och sen skriver C=4 medans programt beräknar att C borde bli säg 2 alt A; 1 alt. B; 4.
Som du ser så blir det
A*B=C
C/A=B
B/C=A
i detta exemplet
Redigerat av Professor_Kalkyl, 23 June 2008 - 17:48.
Postad 23 June 2008 - 17:53
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Ja det vet jag då det står i hjälp programet, blir det bättre om man petar bort automatisk inmatning?
Postad 23 June 2008 - 18:56
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Men för att filtret inte ska gå sönder så behöver man veta toppar och dalar i impedansen så att filtret ska byggas efter det?
Med en Scan-Speak 18W/8545-00 i 80 l slutet med 44 Hz som avstämningsfrekvens får jag en topp på 40 ohm vid 41 Hz och sedan som lägst 5,5 ohm vid 500 Hz. Kan lägga in hur det ser ut på bild. Det är ingen dal utan det är från utgångspunkten eller vad man ska säga ja får 5,5 ohm och sedan vid ca:100 Hz så börjar dalen och börjar gå tillbaka till sin vanliga ''plats'' vid 20 Hz där jag får lite drygt 10,5 ohm.
Men när man då ska göra ett filter så måste filtret för basen klara 5,5-40 ohm?
OBS!! Inräknat med två st. Scan-Speak 18W/8545-00
Redigerat av Mini_Moto, 23 June 2008 - 19:03.
Postad 23 June 2008 - 19:08
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Ja det kan hjälpa, OM dina inmatade parametrar inte är motstridiga.
Men är de inte motstridiga skall du inte behöva stänga av den funktionen (om den inte är buggig)
Postad 23 June 2008 - 19:12
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Nu funkar det när man tog bort det.
Postad 23 June 2008 - 20:01
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Hur kommer det sig att Hifikit har andra värden än vad tillverkarens hemsida har? Vilken ska man lita på?
Postad 23 June 2008 - 20:26
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Skulle detta funka för ett 2:a ordnings filter i 2 vägs.
Bas: Scan-Speak 18W/8545-00= 0,6 mH spole och 9,378 uF Kondensator
Diskant: Seas E0006-06 T25CF001= 0,225 mH spole och 6,252 uF Kondensator
Skulle det funka?
Postad 23 June 2008 - 20:30
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
0,6mH, 10uF, 0,2mH, 6,8uF blir närmsta värdena, med minsta antalet komponenter.
Varför vill du ha dubbla mid/mellanregister?
Postad 23 June 2008 - 20:34
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Om du har läst lite nogrannare så ser du att vi har övergått till två vägare istället för tre vägare. Så nu är det en bas/mid och en diskant. Får se om det blir två mid/basar som DVD-ai föreslåg om.
Så det är de komponenterna som ska inhandlas för att få till ett bra filter?
Postad 23 June 2008 - 20:41
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Bra filter, vete hålen, men för ett filter ungefärligen de värden du skrev.
De värden jag skrev, är bara ungefärligen det du skrev, fast applicerat till komponentvärden som finns, sen går det givetvis börja seriell/parallell koppla kondensatorer, för att få till mer precisa värden.
Dock kan jag inte säga hur det skulle fungera i praktiken med de värden som nämnts.
Postad 23 June 2008 - 20:43
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Programmet som jag använt har räknat efter att kondensatorerna har suttit parallel och spolen serie med element och kondensator.
Någon som skulle kolla om det filtret skulle funka?
Postad 23 June 2008 - 21:02
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Programmet har satt kondensatorn i serie och spolen parallellt med diskanten, sedan en spolen seriellt och en kondensator paralellt med midden, dvs 12/12dB/oktav.
Postad 23 June 2008 - 21:09
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Såg det nu, men det är 2:ordnings filter med 12 db/oktav.
Men vad blir impedansen om man har diskanten på 6 ohm och mid/bas på 8 ohm. Blir det 7 ohm när förstärkaren får signalen?
Postad 23 June 2008 - 22:27
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
vad blir det för låda? antal liter?
/Johan
Postad 23 June 2008 - 22:44
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Vill inte bygga en för stor låda. Så i dax läget så ser det ut som att bas/mid får en låda på 60 l avstämd till 40 Hz.
Sedan så hade DVD-ai några anfra element som han tyckte var intressanta så jag får nog vänta och se vad har han och komma med så får se hur hur allting blir. Men i dagsläget Scan-Speaken på 60 l och sedan Seas diskanten som DVD-ai tipsade om.
Kan vara värt och säga att det blir sluten konstruktion.
Redigerat av Mini_Moto, 23 June 2008 - 22:45.
Postad 23 June 2008 - 22:46
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
60l 1st element och sluten då ?
Postad 23 June 2008 - 22:51
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Postad 23 June 2008 - 23:12
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
hmm, har simulerat en del på 8545-00 och på 8545-K00 (som jag senare valde).
Simulerade iof inte så mycket på slutnalådor, men jag kan säga nästan till 100% att 8545 enbart ska sitta i portade lådor (om dom nu inte enbart ska agera mellanregister).
Elementet har ett väldigt lågt Qts värde, vilket gör den mycket lämpad till portade lådor.
Kör du med en portad låda kommer -3dB punkten lätt ner runt 30-40hz.
/Johan
Redigerat av rotel2, 23 June 2008 - 23:13.
Postad 24 June 2008 - 04:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo och det va lite det som va min tanke, att du skulle få kapabla frontar som kan ge dig djupbas också
Jag kan titta på dom i bassbox pro6 kanske senare idag och ta fram en lämplig låda, men jag tängte mig ju att du i sådanna fall skulle köra med 2st sådanna basar i var högtalare, dom bli kopplade parallellt och du får då en imp på 4ohm i stället, filter lösningen är väll det som kan bli lite svårare att få till tack vare detta då man inte vill ha får låga dalar någonstans.
Det filter som du beräknade där är ett sådant filter som jag skrev i första inlägget, det är ett filter som kan dela helt fel, med fel branthet m.m.
Så du måssta ha en mätmick för att kunna använda dig av formler eller simpla program, om du inte vill köpa mätmick så är det nässt bässta alterantivet att köra på ett beräkningsprogram med simulering så att du kan få en hyffsad bild av vad som händer och hur det kommer att bli i verklighheten. Enligt mig så är det bara en stor förlussst att göra på ett formelberäknat filter utan att mäta också då resultatet ofta bara bli skit.
Som sagt, portat ska det vara till dom där basarna och då kan du få ut riktigt bra bas och har du dessutom 2st/högtalare så kan det bli mumma
Rotel2: vad va det som gjorde så du valde K00 i stället ? Vad va den stora skilldnaden som fick dig att ta den
Redigerat av DVD-ai, 24 June 2008 - 04:40.
Postad 24 June 2008 - 11:46
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
Okej, då får jag ändra lite gramm. Hur stor ska lådorna bli när jag kör på portat och med två element i en låda?
Kan du skicka dem där länkarna som du hade med olika typer av delningsfilter?
Postad 24 June 2008 - 13:02
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag har inga länkar med olika typer av delningsfilter, det är olika typer hela högtalarkonstruktioner som du kunde titta på, det är det säkraste sättet att få riktigt bra grejer men samtidigt få göra en hel del själv Här har vi en sida med riktigt fina byggen och moddningar på högtalare: Här va det grejor !Om detta med lådorna ber jag att få återkomma kanske senare idag.
Redigerat av DVD-ai, 24 June 2008 - 14:07.
Postad 24 June 2008 - 19:22
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
DVD-ai; EY, har du inte läst min tråd https://www.minhembi...howtopic=149309Jag valde K00 av den enkla anledningen att den funkar bättre som mellanregister, bla konuppbrytningarna kommer lite senare osv.
Redigerat av rotel2, 24 June 2008 - 19:26.
Postad 24 June 2008 - 20:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jaha, jo jag har läst din tråd men kom inte ihåg detta
Du har ju byggerfaranhet av dessa element så om du tycker om är bättre så tror jag dig
Om han skulle köra på dom då, vad tror du skulle bli en bra delning, om vi nu skulle hålla oss till att vi kör två st basar / högtalare för att få lite mer basprestanda och kapacitet gällande volym m.m.
Vad tror du om detta ?
Mitt tipps i första hand är dock, om han inte är villig att investera i mätutrustning och data program, att han gör på en beprövad konstruktion som är bra och då sliper han lägga penger på något som inte blit riktigt så bra som man skulle kunna hoppas.
Redigerat av DVD-ai, 24 June 2008 - 20:21.
Postad 24 June 2008 - 21:43
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
hmm, svårt att säga med det här ang 2st basar istället för en... Känns onödigt på något sätt och dyrt. Elementen är ju inte dom allra billigaste direkt (men inte tok dyra heller).
Tror på en låg delning, man ska nog inte dela dessa mycket högre än 2500-2700hz kanske. K00 är ju lite bättre på den punkten.
En färdig konstruktion är alltid att föredra om man är nybörjare och inte vågar ta lite risker, men då lär man sig inte så mycket av misstagen heller
Om man nu ändå ska använda 8545 eller 8545k00 så blir en portad låda med en volym 16-25liter bra. (obs enligt mig och mina simuleringar).
/Johan
Jaa just det, tror att jag har sett en konstrution med 2st 8545or i, kommer dock inte ihåg vart.... tror att det var en 2,5vägare.
Redigerat av rotel2, 24 June 2008 - 22:09.
Postad 25 June 2008 - 10:25
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
En färdig konstruktion är alltid att föredra om man är nybörjare och inte vågar ta lite risker, men då lär man sig inte så mycket av misstagen heller 
Därför mina första riktiga hemma högtalare kommer gå på närmre 9-10 lappar
Postad 25 June 2008 - 10:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
hmm, svårt att säga med det här ang 2st basar istället för en... Känns onödigt på något sätt och dyrt. Elementen är ju inte dom allra billigaste direkt (men inte tok dyra heller).
Tror på en låg delning, man ska nog inte dela dessa mycket högre än 2500-2700hz kanske. K00 är ju lite bättre på den punkten. En färdig konstruktion är alltid att föredra om man är nybörjare och inte vågar ta lite risker, men då lär man sig inte så mycket av misstagen heller 
Om man nu ändå ska använda 8545 eller 8545k00 så blir en portad låda med en volym 16-25liter bra. (obs enligt mig och mina simuleringar).
/Johan
Jaa just det, tror att jag har sett en konstrution med 2st 8545or i, kommer dock inte ihåg vart.... tror att det var en 2,5vägare.
Mycket sant, han får göra som han vill och vill han bygga själv så finns det hjälp att få, bara det att det förmodligen inte komer att bli lika bra som beprövade konstruktioner då han inte har tillgång till vissa grejer som man måsste ha. När det gäler två st basar så är ju det inget som är ett måsste,u tan bara en tanke från min sida för att öka prestandan hoss högtalarna, men han kann naturlitnis köra på en sådan 8" också När du beräknar konuppbrytningarna på elementen, gör du detta genom mätning eler med formler då ? Är inte så super haj på detta och skulle vilja lära mig mer, tängte att du ( om du har lusst och tid  ) kunde dra iväg ett PM med lite matnyttigt inom detta eller kanske är bättre att skriva om det i min tråd: Min trådVore jätte snällt i alla fall Åter till ämnet i den här tråden då, jag har också sätt någon som körde med 2x8545 det var lite därifrån som jag fick iden, men kommer nu inte ihåg vart, ska kolla lite om jag hittar den. //David
Postad 25 June 2008 - 20:48
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Konuppbrytningarna kommer med i mätningen när man mäter upp sitt element. Tror inte att jag la upp några mätningar i min tråd på själva bas elementet? men konuppbrytningarna i min mätning var mycket lik Scanspeaks mätning. Jag mäter dock på 1m avstånd vilket innebär att jag också får med baffelns påverkan osv.
Om du kollar GrodanBs tråd; Där visar han en mätning med konuppbrytningar och där han visar hur han reducerar dom.
/Johan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|