Några frågor om NAS, Synology 207+ i synnerhet
132 svar till detta ämne
Postad 23 June 2008 - 20:32
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
hallå! jag har bestämt mig för att införskaffa en NAS jag vill ha den som lagring för mediafiler, den ska kunna ta backup på viktiga filer från flera datorer i hemmanätverket samt agera mediaserver för popcornhour och squeezebox. det är också naturligtvis viktigt att den är strömsnål. jag har sökt på alla "nas-trådar" här på forumet och läst en massa tester. förstår inte allt men har bildat mig ett hum om frågan iaf. den NAS jag främst funderar på är Synology 207+ (och ngn dyrare räcker inte plånboken till) 1. jag är lite orolig för att NASen inte anväder NTFS som filsystem. har hört att det har varit lite barnsjukdomar med denna förhållandevis nya teknik och om en NAS rasar kan man inte stoppa in disken i en windowsdator...går ju kanske att lösa genom att installera linux men jag har ingen erfarenhet av det..... är min oro befogad överhuvudtaget?2. med tanke på ovanstående funderade jag på att köra en NAS med endast en disk (istället för 2 speglande) och med ett vanligt backupprogram ta backup på NASen från en stationär dator. Låter det som en säkrare lösning än att köra 2 speglade diskar i NASen? Är det omständigt?3. Om jag väljer att en NAS med en disk enligt ovanstående så funderar jag ändå på att köpa en med plats för två eftersom prisskillnaden är så pass liten för att i framtiden kunna utöka utrymmet genom att köra två diskar som JBOD. Det är väl inga problem att bara köra en disk i en NAS gjord för två?4. Vad jag har förstått av Synologys NASar har dom olika i stort sett samma funktionalitet men olika prestanda. 207+ är ju tänkt för små företag och jag vet inte om den är overkill för mig jämfört med t.ex. 207 men det skiljer inte så mkt i pengar.... är det värt att lägga dom extra hundralapparna? är det ett bra val av NAS för mina ändamål?5. Jag har faktiskt inte kollat igenom alla delar som ska vara i nätverket men om det finns 1 dator som inte har ett gigabit-nätverkskort utan endast hanterar 100 mbit.... kommer den att dra ner hastigheten på hela nätverket eller bara på den trafiken som går till just den datorn? (inte så bra på nätverk : ) 6. Jag har en del datordelar liggande....bl.a. en Intel P4 2.4ghz Northwood med ett MSI 845PE moderkort.....det går ju att bygga en egen NAS och köra FreeNas eller WHS men med dom delarna blir det knappast så strömsnålt att jag kan komma ner i en effektförbrukning på typ 35w?....kan man klocka ner CPUn isåfall för att spara ström? (tror inte jag är tillräckligt kunnig för att göra en egen NAS) tusen tack för svar petri
Postad 24 June 2008 - 10:17
allstars
-
allstars
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
1. Jo den stödjer NTFS, dock kan endast läsa ifrån dem ( gäller USB iaf, interna diskar tror jag är EXT3 - linux filformat, som gäller )
2. Det skall du absolut göra, anser jag. RAID 1 skulle jag köra på. Om en disk går sönder fungerar ju den andra som den skall och du förlorar ingen data. RAID 5 är också bra, men då behövs minst 3 diskar.
3. Nej
4. Ja, jag tycker att det verkar vara en bra produkt. 207+ kan du som sagt börja med en intern disk och senare utöka med ytterligare en intern disk om du skulle behöva.
Själv blir det en 107+ för mig, med en intern disk och två externa HD.
5. Har du ett 100Mbit-kort kommer du endast kunna använda 100Mbit för anslutning till och från den datorn.
Har du en 100Mbit switch kommer max 100Mbit att kunna nyttjas.
För att kunna nyttja 1000 (tusen) Mbit fullt ut måste alla enheter ha 1000Mbitskort.
Rekommenderat är att routern/switchen samt enheter som skall kommunicera med Synologyn skall stödja 1000Mbit.
(Har du dock en enstaka enhet som inte stöjder 1000Mbit kommer detta inte påverka andra 1000Mbit som kommunicerar med varandra)
Det säger nästan sig självt, svårare än så är det inte.
6. Nej, du kommer nog inte kunna få ner effekten så mycket.
Redigerat av allstars, 24 June 2008 - 10:17.
Postad 24 June 2008 - 11:14
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Angående punkt två så har 207+ usb och esata utgångar som kan användas för backup. Jag är mycket nöjd med min, enda (mycket lilla) klagomålet är att fläkten är hörbar när den jobbar.
Postad 24 June 2008 - 12:20
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Hur fungerar Synology 207+ mot Xbox 360?
Postad 25 June 2008 - 07:50
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
tack för svaren : )
det lutar nog stark åt en 207+
Postad 25 June 2008 - 09:37
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Jag är också nöjd med min 207+, funderar bara på att byta ut fläkten som en del andra gjort med gott resultat. Eller hitta ett annat ställe för NASen - den var tänkt enbart vara igång vid användande av Squeezebox eller TViX, men nu är den igång rätt ofta också när jag sitter i "datorrummet".
Postad 27 June 2008 - 12:23
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
vad har ni som har 207+ för diskar i den? jag hade ju tänkt att köra Samsung SpinPoint F1 HD753LJ 32MB 750GB https://www.prisjakt...kt.php?p=206254 men så upptäckte jag att den inte finns på Synologys lista över kompatibla hårddiskar....den finns på listan som är rapporterad av användare men där endast testad på 207 (utan + alltså) och då står det att det kan vara problem med "hibernation". jag har mailat Synology och dom kommer att testa Samsung disken men vet inte när och kan naturligtvis inte svara närmare innan dom testat... diskarna på listan är en ganska bra bit dyrare  ....man kanske får vad man betalar för? petri
Postad 27 June 2008 - 12:52
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Samsung är mycket bra diskar, och de fanns på Synologys kompatibilitetslista tidigare. Men när de fått ett litet problem med dem verkar det enklare att ta bort dem från listan än att fixa problemet...  Problemet är att det inte fungerar lika bra med att diskarna ska hibernera en stund efter att man slutat accessa dem, Synology säger tydligen att det funkar med andra diskar och Samsung att det funkar med andra NAS...
Western Digital ska väl vara bästa alternativet.
Redigerat av tommypeters, 27 June 2008 - 12:52.
Postad 30 June 2008 - 08:47
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Någon som testat rTorrent istället för den inbyggda? Vad kan man förvänta sig för hastigheter med rTorrent, man vill ju iinte att det ska bli en flaskhals, jag har 100Mbit nedströms.
Postad 30 June 2008 - 13:59
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Angående punkt två så har 207+ usb och esata utgångar som kan användas för backup. Jag är mycket nöjd med min, enda (mycket lilla) klagomålet är att fläkten är hörbar när den jobbar.
Jag har inte testat medföljande backup/restore på länge, kör manuell kopiering för tillfället. Kommer ihåg att när jag körde det på DS-106 så kunde man köra backup direkt till ansluten USB-disk, men om man gjorde restore (också om man inte gjorde en fullständig restore på hela DS-106) så gick all data över nätverket till datorn och sedan ut igen till NASen. Tog många gånger längre tid. Funkar backup/restore bra/snabbt nu? (och säg inte att du gör regelbunden backup, men aldrig testat restore...)
Postad 30 June 2008 - 23:23
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Har beställt en 207+ och 2x1TB, kan utföra lite tester när sheiten kommer..
Postad 01 July 2008 - 10:41
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Om du har möjlighet vore det bra om du kontrollerar om den fungerar ihop med Xbox 360.
Postad 01 July 2008 - 11:17
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Om du har möjlighet vore det bra om du kontrollerar om den fungerar ihop med Xbox 360. 
Kan säga redan nu att det inte fungerar. 360 kräver en PC med Media Center Extender vilket gör den helt värdelös som mediacenter. En vanlig XBOX med XBMC funkar dock fint ihop med vilken NAS som helst med SMB-share. Edit: Jag pratade lite för tidigt. Det finns faktiskt ett alternativ, nämligen http://www.twonkyvis...edia/index.html men den kostar 30€ och Xbox 360 är fortfarande inget bra mediacenter.
Redigerat av Unregistered8e461241, 01 July 2008 - 11:35.
Postad 01 July 2008 - 12:20
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Postad 01 July 2008 - 12:39
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Kan säga redan nu att det inte fungerar. 360 kräver en PC med Media Center Extender vilket gör den helt värdelös som mediacenter. En vanlig XBOX med XBMC funkar dock fint ihop med vilken NAS som helst med SMB-share.
Edit: Jag pratade lite för tidigt. Det finns faktiskt ett alternativ, nämligen http://www.twonkyvis...edia/index.html men den kostar 30€ och Xbox 360 är fortfarande inget bra mediacenter.
Jag håller med dig att 360:n inte är drömmen som mediaspelare. Jag streamar idag från PC med Wndows mediaspelare till 360:n, vilket går bra prestandamässigt men har stora brister då det gäller formathanteringen. Målsättningen är en riktig mediaspelare, t.ex Tvix, men först en fungerande NAS och under tiden frun ska övertalas om nödvändigheten av ytterligare en pryl får 360:n duga (om det fungerar med den vill säga).
Redigerat av khalnur, 01 July 2008 - 12:40.
Postad 02 July 2008 - 08:06
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
vad har ni som har 207+ för diskar i den?
Jag har just nu en Seagate Barracuda 7200.11 ST3500320AS 32MB 500GB (info nedan) i NAS'en och en likadan som jag ska flytta över från en stationär när jag hittat en bra SSD-disk. Disken är tyst och har bra prestanda. Man är lite nyfiken på hur fort det kan gå att läsa i Raid0 eftersom NAS'en begränsas av diskens max prestanda (110MB/s).
Postad 08 July 2008 - 21:19
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
har du hunnit få igång den? vad använder du för diskar och hur funkar det? jag har hunnit få min synology 207+ men har inte köpt några diskar än....som jag skrev ovan är synologys lista över kompatibla diskar inte särskilt omfattande och de diskar som finns där är rätt dyra (vill ha 750gb eller 1tb).... jag hade dock tänkt att jag till en början bara skulle ha en disk i synologyn och samtidigt ha en lika stor disk i min dator som tar backup på disken i synologyn.....om jag börjar med att bara köpa 1 disk så borde jag ju kunna köra den i datorn om den skulle strula i synologyn....eller är det smartare att ha en extern usb- eller esata disk kopplad till synologyn för backup? ngn som vet ngt om Seagate Barracuda 7200.11 ST310005N1D1AS 32MB 1TB https://www.prisjakt...kt.php?p=268665 ? tack igen
Postad 14 July 2008 - 17:29
Unregistered977e6882
-
Unregistered977e6882
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Fungerar det att strömma 1080p-MKVs från en DS207+ till t ex PCH eller annan HTPC utan problem?
Postad 14 July 2008 - 17:58
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
har du hunnit få igång den? vad använder du för diskar och hur funkar det?
jag har hunnit få min synology 207+ men har inte köpt några diskar än....som jag skrev ovan är synologys lista över kompatibla diskar inte särskilt omfattande och de diskar som finns där är rätt dyra (vill ha 750gb eller 1tb)....
jag hade dock tänkt att jag till en början bara skulle ha en disk i synologyn och samtidigt ha en lika stor disk i min dator som tar backup på disken i synologyn.....om jag börjar med att bara köpa 1 disk så borde jag ju kunna köra den i datorn om den skulle strula i synologyn....eller är det smartare att ha en extern usb- eller esata disk kopplad till synologyn för backup?
ngn som vet ngt om Seagate Barracuda 7200.11 ST310005N1D1AS 32MB 1TB https://www.prisjakt...kt.php?p=268665 ?
tack igen
Jag beställde 2st ST310005N1D1AS (billigaste 1TB) för att köra RAID 0 men har bara fått ena så jag har inte bytt ut min gamla Linuxserver än. Har dock testat en hel del, lagt in senaste rTorrent (+ wTorrent) samt SqueezeCenter (för Squeezebox) och allt funkar fint. Med rTorrent maxar jag min lina iaf (1,7MBps). Vad gäller backup tänkte jag köra en e-sata. Man kan även backupa över nätet men det kräver att andra datorn kör rsync. Forumet är kanon om man har fågor: http://www.synology.com/enu/forum/På wikin finns massa bra howto's: Installera ipkgInstallera rTorrentOch denna om man har en Squeezebox: Slimserver on Diskstation
Redigerat av Unregistered8e461241, 14 July 2008 - 22:31.
Postad 14 July 2008 - 22:40
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Fungerar det att strömma 1080p-MKVs från en DS207+ till t ex PCH eller annan HTPC utan problem?
Inga problem, men för PCH måste du köra via NFS istället för SMB: http://www.synology....Synology_Server
Postad 15 July 2008 - 06:54
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
tusen tack "padda" : )
börjar med en sån seagate disk (som är slut i lager överallt) och skaffar nog en esata så fort jag har fått allt att rulla och ser hur saker funkar : )
tack igen
petri
Postad 31 July 2008 - 09:13
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
3. Om jag väljer att en NAS med en disk enligt ovanstående så funderar jag ändå på att köpa en med plats för två eftersom prisskillnaden är så pass liten för att i framtiden kunna utöka utrymmet genom att köra två diskar som JBOD. Det är väl inga problem att bara köra en disk i en NAS gjord för två?
Tänkte bara påpeka att Synology 207+ stöder inte JBOD i dagsläget.
Postad 31 July 2008 - 20:51
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Tänkte bara påpeka att Synology 207+ stöder inte JBOD i dagsläget.
hoppla! aj då : ( nåväl....jag har precis fått igång den med en seagate 1tb disk i....jag har läst lite på synologys forum, faq och wiki men hittar inte riktigt svar... jag kommer att använda NASen för lagring av mediafiler (bilder, musik och film), för backup av filer från flera datorer samt eventuellt som ftp-server det är en hiskelig mängd data som ska föras över till disken och det jag undrar är... är det bara att skapa mappar som heter t.ex. "musik", "film", "bilder" och börja föra över filer till dom eller behöver jag tänka på ngt särskilt innan? jag vill ju t.ex. kunna streama musiken till min squeezebox och måste naturligtvis installera slimserver innan.. bilder har jag redan fört över till mappen "photo" och då kan man ju se dom via synologys bildvisningsprogram men jag vill dessutom kunna använda dom precis som om dom läg i mappen "mina bilder" och titta på dom via t.ex. acdsee eller via min popcornhour...jag antar att det inte spelar ngn roll vad mapparna heter men jag tänkte det är bättre att jag frågar innan jag tankar över 1 tb med filer : ) tack petri
Postad 01 August 2008 - 20:33
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Hej!
Är nu näst intill en lycklikg ägare av en 207+ :-)
Det började med att jag köpte en Seagate ST31000340NS disk som fungerade kalas med 207+. Dock gick det inte att komplettera med en disk till då enheten inte hade stöd för det :-( När Synology väl testat disken och tar med den på deras kompatibilitetslista så kräver det att man har serie X08 och hade givetvis X07 :\ Efter mycket velande om att sälja diskar fram och tillbaks är nu X07:n såld och en ny enheten, X08, inköpt och det fungerar toppen att köra två Seagate ST31000340NS..
Nu till mitt "näst intill en lycklig ägare..." är att jag inte lyckas sätta upp diskarna som RAID 0. Kan bara välja Basic och RAID O, 1 och 5 är utgråade :-( Någon som har en lösning på mitt problemet då det måste vara skit bakom tangentbordet? :-)
Stort tack på förhand.
Mvh
Johan
Postad 01 August 2008 - 23:55
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
...
Nu till mitt "näst intill en lycklig ägare..." är att jag inte lyckas sätta upp diskarna som RAID 0. Kan bara välja Basic och RAID O, 1 och 5 är utgråade :-( Någon som har en lösning på mitt problemet då det måste vara skit bakom tangentbordet? :-)
Stort tack på förhand.
Mvh Johan
Kan det vara så att du installerat maskinen med bara en (1) disk i och att man måste formatera/installera om för att kunna raid:a? Bara en chansning. Annars finns nog svaret att finna på Synology-forumet. ...
jag antar att det inte spelar ngn roll vad mapparna heter men jag tänkte det är bättre att jag frågar innan jag tankar över 1 tb med filer : )
tack
petri
Näpp, spelar ingen roll vad mapparna heter. I Slimserver/Squeezecenter väljer du vilken mapp du har musiken i. Vad gäller streamning till andra enheter så är det bara att dela ut valfri mapp med SMB/NFS.
Redigerat av Unregistered8e461241, 01 August 2008 - 23:56.
Postad 02 August 2008 - 07:08
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Kan det vara så att du installerat maskinen med bara en (1) disk i och att man måste formatera/installera om för att kunna raid:a? Bara en chansning. Annars finns nog svaret att finna på Synology-forumet.
Tack för input. Har testat formatera och installera om men kan fortfarande bara välja Basic och de andra alternativen är utgråade. Har även sökt på Synology-forumet men hittar inget som hjälper mig. Skickade ett mail till deras support igår men surt att behöva vänta tills nästa vecka innan man får svar :\
Postad 02 August 2008 - 11:53
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Det är mysko. Jag satte i två 750GB i min 207+ i våras och det var inga begränsningar där. Har du laddat ner och installerat senaste versionen av programvaran?
Postad 02 August 2008 - 13:02
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Det är mysko. Jag satte i två 750GB i min 207+ i våras och det var inga begränsningar där. Har du laddat ner och installerat senaste versionen av programvaran?
Tycker oxå att det är mycket mysko. Kör senaste firmwaren, synology_88f5281_207+_0640.pat. Det går dock bra att välja "updatera" och skapa ett RAID 1 system men när man väljer "skapa", för att skapa volym, så är som sagt allt förutom Basic utgråade :\
Postad 02 August 2008 - 13:14
Webban
-
Webban
-
Användare
-
-
116 inlägg
Nu har jag löst det! Efter tidigare inlägg tog jag ytterligare en koll på Synologys forum och fann en tråd, trodde jag hade gått igenom allt :-) Det var ett löjligt problem och man känner sig nästan lite smådumm, skyller dock på dålig dokumentation :-)
Det jag gjorde fel var att jag inte tryckte "Shift" och valde båda hårdiskarna samtidigt efter att ha valt "skapa" och då är RAID 0 och 5 valbara för att skapa en volym.
Redigerat av Webban, 02 August 2008 - 13:16.
Postad 03 August 2008 - 16:09
magjac
-
magjac
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Den låter inte mycket 207an men det räcker för att man ska störa sig. Någon som har tips på ljudtäta skåp (små) eller andra lösningar. Byta fläkt är lite överkurs för mig.
Hur låter era? Har ni också en konstant "ton" från fläkten. Eller bara ett sus?
Redigerat av magjac, 03 August 2008 - 17:08.
Postad 04 August 2008 - 11:41
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Fläkten hörs när den står fritt, så jag tänker flytta in min i en skrubb eller liknande så småningom.
Postad 04 August 2008 - 12:33
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Den kunde faktiskt varit tystare, fläkten låter en del. Min 207+ står i skåpet på bilden med en fläkt under som drar ut luften.
Postad 04 August 2008 - 12:39
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Ja, ett "litet, ljudtätt skåp" som efterfrågades faller ju på att 207:an då bli för varm. Ett sådant stort skåp som på bilden, kombinerat med en tyst fläkt (gärna 120mm) för utblås är en lösning. Att ställa 207:an i ett annat rum är ett annat.
Konstigt att den ska behöva väsnas så mycket. Jag har förra generationens DS-106 samt en LaCie med två diskar i, bägge är mycket tystare än 207:an.
Postad 04 August 2008 - 12:43
magjac
-
magjac
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Jag har bredbandsbolagets fiber som sitter sådär begåvat monterat vid dörren i hallen, så jag kan tyvärr inte utan en massa ful kabeldragning ställa undan min. Funderar på att klämma in det här skåpet från IKEA. Det mäter Bredd: 30 cm, Djup: 21 cm & Höjd: 67 cm. Vad tror ni om värmen kommer man klara sig om man sågar upp två hål för luft genomströmningen?
Postad 04 August 2008 - 13:04
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Jag har bredbandsbolagets fiber som sitter sådär begåvat monterat vid dörren i hallen, så jag kan tyvärr inte utan en massa ful kabeldragning ställa undan min. Funderar på att klämma in det här skåpet från IKEA. Det mäter Bredd: 30 cm, Djup: 21 cm & Höjd: 67 cm. Vad tror ni om värmen kommer man klara sig om man sågar upp två hål för luft genomströmningen?

Absolut inga problem, jag tror det räcker med ett hål för att dra ur varmluften. Vad heter skåpet förresten?
Redigerat av Unregistered8e461241, 04 August 2008 - 13:04.
Postad 04 August 2008 - 13:20
magjac
-
magjac
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Postad 04 August 2008 - 13:45
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Hålet uppåt, kanske kompletterat med ett galler så inget ramlar ner i hålet...
Postad 04 August 2008 - 22:07
magjac
-
magjac
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Ok, nu har jag köpt skåpet tagit upp ett hål i toppen. Ljudnivån vart något lägre men den är fortfarande på gränsen till irriterande. 1h 20m streamande plus lite ftp aktivitet och har 44° temp på ena och 42° temp på den andra disken. Hur varma kan dom gå utan att det är skadligt?
Postad 05 August 2008 - 17:45
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Ok, nu har jag köpt skåpet tagit upp ett hål i toppen. Ljudnivån vart något lägre men den är fortfarande på gränsen till irriterande. 1h 20m streamande plus lite ftp aktivitet och har 44° temp på ena och 42° temp på den andra disken. Hur varma kan dom gå utan att det är skadligt?
Diskar brukar ha en maxtemperatur på 60 grader, under 50 är inte några som helst problem.
Postad 08 August 2008 - 07:57
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
ytterligare en fråga.... jag tänkte köpa en extern hårddisk på 1tb för att ha som backup av min 207+. jag har kollat synologys egen kompabilitetslista http://www.synology....ge.php?q_id=384 och där är det inte så mkt att välja på....wester digital premium edition II jag har även kollat på användarlistan men inte heller den är särskilt lång... är främst intresserad av WD 1tb "essential" eller "studio" edition.....den senare har eSATA men efter att ha kollat runt lite på forumet tycks det vara mkt strul med Synology och eSATA och om den ska användas till backup kanske inte hastigheten är så viktig? Inbillar mig också att det är säkrare med en som har 1tb på en disk istället för fördelat på 2 då jag behöver utnyttja hela utrymmet och således inte kan spegla diskarna. Så....är det ngn som kör kombinationen 207+ och Western Digital 1tb essential- eller studio (1) edition? Funkar det? Det får absolut inte vara ngt problem med "hibernation" tack Petri
Postad 08 August 2008 - 10:03
galactus
-
galactus
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
ytterligare en fråga....
jag tänkte köpa en extern hårddisk på 1tb för att ha som backup av min 207+. jag har kollat synologys egen kompabilitetslista http://www.synology....ge.php?q_id=384 och där är det inte så mkt att välja på....wester digital premium edition II
jag har även kollat på användarlistan men inte heller den är särskilt lång...
är främst intresserad av WD 1tb "essential" eller "studio" edition.....den senare har eSATA men efter att ha kollat runt lite på forumet tycks det vara mkt strul med Synology och eSATA och om den ska användas till backup kanske inte hastigheten är så viktig?
Inbillar mig också att det är säkrare med en som har 1tb på en disk istället för fördelat på 2 då jag behöver utnyttja hela utrymmet och således inte kan spegla diskarna.
Så....är det ngn som kör kombinationen 207+ och Western Digital 1tb essential- eller studio (1) edition?
Funkar det? Det får absolut inte vara ngt problem med "hibernation"
tack
Petri
Det är en del problem med hibernation, enligt deras forum ska detta lösas med en firmware-uppgradering som kommer i september. http://www.synology....i...ps&start=45
Postad 13 August 2008 - 09:30
fiskgunnar
-
fiskgunnar
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Bara för att uppdatera är det nu WD My Book Home Edition 1tb som är den hetaste kandidaten för mig men jag lyckas fortfarande inte hitta info på Synologys forum om ngn som kör precis den disken tillsammans med DS 207+
På sin kompabilitetslista har dom ngn Maxtor One Touch (tror jag den heter) som anges som kompatibel...men med en annan lagringsstorlek...man vill ju tro att det inte ska vara ngn skillnad om disken är 500gb eller 1tb men jag törs inte riktigt chansa....
Postad 15 August 2008 - 22:02
ekke201
-
ekke201
-
Användare
-
-
172 inlägg
Kan säga redan nu att det inte fungerar. 360 kräver en PC med Media Center Extender vilket gör den helt värdelös som mediacenter. En vanlig XBOX med XBMC funkar dock fint ihop med vilken NAS som helst med SMB-share.
Edit: Jag pratade lite för tidigt. Det finns faktiskt ett alternativ, nämligen http://www.twonkyvis...edia/index.html men den kostar 30€ och Xbox 360 är fortfarande inget bra mediacenter.
Fungerar hur bra som helst mot både xbox360 och Ps3 med senaste firmware 0640. DNLA och UPNP gör livet enkelt för konsoll ägare...
Postad 16 August 2008 - 11:54
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Jag kan ge lite mer info om hastigheter via NFS:
Hårdvara:
Synlogy DS207+ med en disk i.
Apple Airport Extreme (stödjer ej jumbo frames)
Linux PC ansluten via kabel.
Läsoperationer:
Jag får ut diskens maxprestanda vid läsoperationer. (Underbart). Inget att förbättra här. Dock ej testat via trådlösa än då jag inte har en wireless-n laptop än.
Skrivoperationer:
Vid skrivoperationer får jag ut ca 20MB/s. Detta verkar inte vara någon begränsning i nätverk eller NFS utan beror på hur disken är uppsatt i Linux. Samma operationer om de görs lokalt på Synologyn ger nämligen liknande resultat. Min gissning är att det är diskens annorlunda montering (raid-hantering) mot vanliga diskar som segar ner.
Kanske kan man be Synology om att undersöka om det går att optimera, eller kanske det rent av finns någon här som vet tricks och knep för att få upp även denna prestanda. Dock stör detta inte mig då det i högsta grad är tillräckligt.
Postad 18 August 2008 - 00:37
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Ah, du har en 207+ alltså? Då har jag en fråga till dig.. Måste man köra den i någon form av raid när man har två diskar i, alltså typ raid0 eller raid1? Kan man inte bara utnyttja den med två diskar, så att man typ ser två diskar i den.. raid0 tycker jag känns väldigt riskabelt, för om ena disken kraschar så är den andra diskens data värdelös ju. Så som sagt, kan man köra två diskar fristående från varandra bara? Läste nånstans att den inte stödde JBOD, vilket gör mig rätt besviken, det innebär då alltså att man är tvingad att köra raid0 ifall man vill ha ut kapaciteten av två diskar? Det innebär då alltså också att det är dumt att stoppa i en 750GB disk samt en 500GB-disk i den, för då förlorar jag i runda slängar 150GB just för att jag måste köra raid0? Stämmer detta? Isåfall kan jag ju inte köpa mig en DS207+, för jag vill verkligen att diskarna ska kunna leva fristående utan att vara beroende av varandra, så som de är i raid0. (Jag kommer ju köra NAS:en som primär lagringsenhet och då är raid0 för riskabelt, även om jag kommer köra backup till en extern USB-disk. Om ena disken rasar så är ju datan på den andra helt värdelös och jag tänkte inte backupa all data på de interna diskarna till en USB-disk) Skulle verkligen behöva ett snabbt svar på dessa frågor.. Tack på förhand !
Redigerat av widde, 18 August 2008 - 01:25.
Postad 18 August 2008 - 09:17
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
... Måste man köra den i någon form av raid när man har två diskar i, alltså typ raid0 eller raid1?
Nej, man kan köra Basic också. Kan man inte bara utnyttja den med två diskar, så att man typ ser två diskar i den..
Jo, Basic.. Så som sagt, kan man köra två diskar fristående från varandra bara? Läste nånstans att den inte stödde JBOD,
Japp, fortfarande. Det stämmer att JBOD inte stödjs, vill man ha båda diskarna i en volym måste man köra raid. Det innebär då alltså också att det är dumt att stoppa i en 750GB disk samt en 500GB-disk i den, för då förlorar jag i runda slängar 150GB just för att jag måste köra raid0? Stämmer detta?
Stämmer.. eller borde iaf stämma, har inte testat.
Postad 18 August 2008 - 09:21
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
DS207+ säljes. Säljer nu min 207+ även om jag är jättenöjd med den. Jag kom på att jag behövde en HTPC och diskarna fick följa med den, kändes lite onödigt att ha två burkar.. Här är annonsen: https://www.minhembi.../marknad/200768
Postad 18 August 2008 - 10:50
widde
-
widde
-
Beroende
-
-
1211 inlägg
Stämmer.. eller borde iaf stämma, har inte testat.
Hmm... det borde ju isåfall inte stämma om man nu kan köra basic, eller? Då borde jag ju utan problem kunna stoppa i två diskar i den på olika storlekar och få ut all hårddiskkapacitet? right?
Postad 18 August 2008 - 12:49
Unregistered8e461241
-
Unregistered8e461241
-
Forumräv
-
-
946 inlägg
Hmm... det borde ju isåfall inte stämma om man nu kan köra basic, eller? Då borde jag ju utan problem kunna stoppa i två diskar i den på olika storlekar och få ut all hårddiskkapacitet? right?
Basic = diskarna körs individuellt.
Postad 20 August 2008 - 20:03
TigerSix
-
TigerSix
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej,
Jag planerar att köpa en Synology 207+ för att jag tycker att det verkar vara en utmärkt och användarvänlig NAS. MEN jag är "allergisk" mot störande ljud och är därför nyfiken på hur man gör och vilken fläkt man ska använda om man vill byta den befintliga mot en tystare.
Enligt tidigare inlägg verkar det vara en del av er som gjort det redan och jag vore tacksom om ni kunde komma med tips.
//Magnus
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|