Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad låter bäst vid musikuppspelning genom HTPC?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 June 2008 - 00:47

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Jag har just nu en Yamaha RX-V450 6.1 receiver som är kopplad digitalt (Coaxial) till det inbyggda ljudkortet (C-Media CMI9761) och det låter väl ok till musik, men det saknas kraft, irriterande vasst emellanåt vid högre volymer. Så jag funderar på om det skulle låta bättre med en billig 2kanals-stärkare (typ Proson el Argon) analogt till ett bättre ljudkort?

Eller skulle jag få ut bättre ljud med det jag har genom att byta F6-orna till stativare i motsvarande prisklass, som förmodligen inte behöver lika mycket kräm? XTZ 89 kanske? Jag bor i en liten etta så små högtalare är ju inte fy skam när det gäller utrymmet också. Eller är Yamahan största boven? Vet såklart att vasst ljud kan uppstå pga för lite resurser i stärkaren...och ljudkortet också för den delen.

Kör alltså 2.1 nu och kommer fortsätta med det, Musik går före film, och 99 procent av musiken är flac och mp3, så en cd-spelare är inte intressant för den delen heller.

Mmm..många frågetecken som ni ser, nån vänlig själ som vill komma med förslag på åtgärder?

Övrig utrustning är:
Högt: Dynavoice Magic F-6
Sub: Pioneer S-W160S

Postad 24 June 2008 - 07:59

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Jag kommer att inom kort bygga en htpc med bra ljudkort kopplat direkt till ett Classic 8.0 B slutsteg och sen till en MiniVee och ett par stativare från Kina. En 2.1 uppsättning med stereofokus liksom du.
Du bör nog i första hand kolla efter ett begagnat slutsteg, vilket nästan alltid är en bra investering, så du får mer kraft och bättre kontroll över elementen. Du får väl utvärdera huruvida du vill ha stereostärkare eller om du vill ha flerkanalsljudmöjligheter. Sen bör du väl jämföra att köra analogt istället, tror det blir ytterligare ljudförbättring.

Postad 24 June 2008 - 10:47

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Jag har en billig Sony STR DG510 reciever i vardagsrummet som stod kopplad till ett par F-6 högtalare.
Har även ett par F-6 högtalare kopplad till en äldre Audio Pro Reciever RV.90
Kan säga att ljudet är så galet med audio pro recievern, kan inte ha basen på normal läge utan att det fyller hela rummet och skakar i fönstrena.

Så abolut har du en "mörk" förstärkare blir ljudet nog mycket fylligare då F-6 är väldigt neutrala i ljudet.

Bästa är väll att testa innan du köper nått :)

Postad 24 June 2008 - 11:34

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Jag kommer att inom kort bygga en htpc med bra ljudkort kopplat direkt till ett Classic 8.0 B slutsteg och sen till en MiniVee och ett par stativare från Kina. En 2.1 uppsättning med stereofokus liksom du.
Du bör nog i första hand kolla efter ett begagnat slutsteg, vilket nästan alltid är en bra investering, så du får mer kraft och bättre kontroll över elementen. Du får väl utvärdera huruvida du vill ha stereostärkare eller om du vill ha flerkanalsljudmöjligheter. Sen bör du väl jämföra att köra analogt istället, tror det blir ytterligare ljudförbättring.

Ja jag skulle gärna lägga mig på den prisklassen som du är på, men vet inte om jag kan lägga ut så mycket slantar just nu. Men det är klart, man kanske har tur och hittar en billig beg. 2-kanalare nånstans, får väl luska runt lite här på köp&sälj. Vad tänkte du använda för ljudkort då? Köpte ett ESI Juli@ för ett tag sen och körde coaxial med Yamman men det lät inge bättre än med det inbyggda så jag lämnade tillbaks det....kanske var big mistake att inte prova analogt? :)

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 24 June 2008 - 12:01.

Postad 24 June 2008 - 11:40

Unregistered8f5e01ea
  • Unregistered8f5e01ea
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte min yamahastärkare mot en cambridge. Prismässigt ingen skillnad men ljudmässigt..oj oj oj.
Kör optiskt från datorn till förstärkare.

Postad 24 June 2008 - 11:56

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Jag har en billig Sony STR DG510 reciever i vardagsrummet som stod kopplad till ett par F-6 högtalare.
Har även ett par F-6 högtalare kopplad till en äldre Audio Pro Reciever RV.90
Kan säga att ljudet är så galet med audio pro recievern, kan inte ha basen på normal läge utan att det fyller hela rummet och skakar i fönstrena.

Så abolut har du en "mörk" förstärkare blir ljudet nog mycket fylligare då F-6 är väldigt neutrala i ljudet.

Bästa är väll att testa innan du köper nått :)

Jo jag vet att F-6 är grymma för pengarna , t.o.m. med Yamahan kan det låta riktigt härligt på vissa låtar, men den är nog för ljus i klangen som du säger(och vek) B) så det blir nog en 2-kanalare och ett annat ljudkort...frågan är bara vad för en rimlig peng...tänkte nog inte lägga ut mer än kanske 3500 max.

Postad 24 June 2008 - 12:20

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Jag märkte en tydlig skillnad när jag bytte min yamahastärkare mot en cambridge. Prismässigt ingen skillnad men ljudmässigt..oj oj oj.
Kör optiskt från datorn till förstärkare.

Förstår att Cambridge låter bättre, men jag är inte så intresserad av surround för tillfället så den digitala biten går ju bort, iallafall i lägre prisklasser...ehh! Fan lika bra att köpa en XTZ Class A-100 D II och skita i allt vad priser heter! :)

Postad 24 June 2008 - 12:38

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Det är nog ett klokt beslut :)

Postad 24 June 2008 - 13:37

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0

Vad tänkte du använda för ljudkort då? Köpte ett ESI Juli@ för ett tag sen och körde coaxial med Yamman men det lät inge bättre än med det inbyggda så jag lämnade tillbaks det....kanske var big mistake att inte prova analogt? B)

Har sneglat lite på det kortet, men är mest fokuserad på Asus eller Auzentech's kort. Det var nog ett misstag att inte testa analogt.
Jag skulle behöva lägga nytt golv i lgh och det kostar väl runt 10k, men jag har precis prioriterat om och HTPC ligger nu etta på priolistan. :) Jag har iofs inte bråttom, så vi får se när delarna köps.

Postad 24 June 2008 - 14:11

Unregistered8e0744e8
  • Unregistered8e0744e8
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Asus Xonar D2 ?

https://www.prisjakt...kt.php?e=208299

Sådant blir det nog för mig så småningom :)

Postad 24 June 2008 - 14:23

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Asus Xonar D2 ?

https://www.prisjakt...kt.php?e=208299

Sådant blir det nog för mig så småningom :)

Jo, har också kollat på det, verkar trevligt faktiskt, gör kanske inget att det är 7.1-kort? ESI Juli@ börjar väl ändå bli lite gammalt och trökigt nu.

Postad 24 June 2008 - 14:28

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Asus-kortet är väldigt intressant, men om jag vill köpa en billigare stärkare än xtz:an då? Nåt bra alternativ?

Postad 24 June 2008 - 14:38

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0

Har sneglat lite på det kortet, men är mest fokuserad på Asus eller Auzentech's kort. Det var nog ett misstag att inte testa analogt.
Jag skulle behöva lägga nytt golv i lgh och det kostar väl runt 10k, men jag har precis prioriterat om och HTPC ligger nu etta på priolistan. :) Jag har iofs inte bråttom, så vi får se när delarna köps.

Ja det är rätta takter! Skit i golvet för faen B) Närå, men det är ju godis att sitta och välja ut nya delar för 10 papp, hoppas du hittar rätt i komponent-djungeln då när det är dags B)

Postad 24 June 2008 - 15:56

Unregisteredb592ef95
  • Unregisteredb592ef95
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Eh, jag hittar säkert något i förstärkarväg som jag blir nöjd med. För min egen del behöver jag inte tjöta så mycket mer om ämnet just nu, tack för tipsen :)

Redigerat av Unregisteredb592ef95, 25 June 2008 - 19:40.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.