Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inga platt-TV har bra bild! Jo, förresten... köpt nu.

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 June 2008 - 21:53

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
CRTn håller på att lägga av och jag stretar emot mot LCD/plasma mest för att jag tycker bilden på analogsändningar är så dålig (annars är det kul med nya prylar :-) )

Har läst en massa här och såklart ska jag ut i butik och kolla. Jättelador som Mediamarkt är dock lite oöverskådliga så det är bra med några modeller att kolla in.

Jag var ute i butik för några dagar sen och ingen modell oavsett pris imponerade (förutom de med högupplöst material) på bild med TV-sändning på t.ex. TV4.

Krav:
1. 37-42"
2. Jag är allergisk mot ryckighet
3. TIttar mest på vanlig TV till 99%, nästan aldrig film eller nåt högupplöst och har "normalmörkt" hemma - släcker aldrig ner för att titta.
4. Vill kunna utnyttja HD i t.ex. Canal Digitals utbud.
Budget: kanske 10-12 (kanske 15) tusen

Redigerat av Roq, 02 July 2008 - 23:12.

Postad 25 June 2008 - 22:00

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Köp en plasma då!

Postad 25 June 2008 - 22:06

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Visst crt är mkt bra vid 28tum.......... Köp en 50:a och välkomna framtiden (hd..)

Postad 26 June 2008 - 07:22

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Bilden vid analogsändningar ÄR dålig. Uppfattar man inte det har man en dålig display eftersom den då är så dålig på att återge signalen att man inte ens kan se hur dålig den är. Överslätande mao. :)

Digital-tv bilden är ofta inte heller så mkt att hurra för men det är iaf ett kliv i rätt riktning. Vidare är det förstås så att de platt-tv du tittat på är större än den tv du har hemma, givetvis ser du felen bättre då.

Men felet ligger alltså främst inte i tv-apparaterna, utan i signalen som kommer in. Att lägga energi på att förbättra den så gott det går innebär att mkt är vunnet.

Vidare är det så att tv-apparater på Mediamarkt o dyl inte är inställda för att visa video, de är inställda för att lysa på ett sätt så att du som potentiell köpare ska dra ögonen mot dem. För att uppnå detta förvränger man inkommande signal å det grövsta och då blir bilden, speciellt om den är av dålig kvalité, kraftigt lidande. I min mening ser allt ut som skit i elladorna, oavsett vad de matar apparaterna med.

Hemma eller i en bra butik kan man ställa in apparaten rätt och förutsatt att tv:n är bra så visas en bild som är så bra som materialet man tittar på tillåter (ja varians beroende på tv:ns prestanda finns dock förstås). Mkt mer än så kan man omöjligt begära.

Vad jag vill säga är att hur bra bild man har beror på 3 saker:
1) Insignalens kvalité
2) Hur displayen är inställd
3) Displayens faktiska i prestanda.

Folk har en tendens att gräva i (3). (1) och (2) är viktigare.

Med det sagt så ska man inte bortse från (3). För de pengar du pratar om skulle jag nog satsa på en Panasonic PX80 i 37 el 42 tum. Inte bäst i världen direkt men en rätt jämn prestanda och en förhållandevis hög lägsta nivå som man säger på fotbollsspråk som kommer ganska nära att vara "så bra som materialet man tittar på tillåter".

Postad 26 June 2008 - 21:55

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tack Pacman. Ja, jag var inne i en mindre affär och kollade lite. Där kunde jag ju mer påverka vad jag ville titta på och de var bättre på att svara på frågor...

Postad 26 June 2008 - 22:44

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ska kolla in PX80 i affär. Det enda kan tänka mig skulle vara negativt är risken för reflexer. Vita soffor hemma som dagsljus ger en del störande reflektioner i den nuvarande CRTn. Å andra sidan så kollar jag inte så mycket dagstid...

Postad 27 June 2008 - 06:21

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag var liksom du lite skeptisk till bildkvaliteten när jag gick från CRT, men faktum är att jag tycker att jag kommer nära i karaktären med min 37" panasonic plasma (PV60 tror jag) när man slår av alla "bildförbättrande" filter och kör DVE.

Postad 27 June 2008 - 07:41

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

CRTn håller på att lägga av och jag stretar emot mot LCD/plasma mest för att jag tycker bilden på analogsändningar är så dålig (annars är det kul med nya prylar :-) )

Har läst en massa här och såklart ska jag ut i butik och kolla. Jättelador som Mediamarkt är dock lite oöverskådliga så det är bra med några modeller att kolla in.

Jag var ute i butik för några dagar sen och ingen modell oavsett pris imponerade (förutom de med högupplöst material) på bild med TV-sändning på t.ex. TV4.

Krav:
1. 37-42"
2. Jag är allergisk mot ryckighet
3. TIttar mest på vanlig TV till 99%, nästan aldrig film eller nåt högupplöst och har "normalmörkt" hemma - släcker aldrig ner för att titta.
4. Vill kunna utnyttja HD i t.ex. Canal Digitals utbud.
Budget: nske 10-12 (kanske 15) tusen

Japp, det analoga bilden blir dålig, men det finns ju ingen som helst anledning att behålla den analoga bilden, speciellt inte för dig som huvudsakligen tittar på TV. Du måste även satsa pengarna på dina TV-kanaler för att få ett bra resultat.
Att lägga 3000:- på en HD-box och abbonemang känns ganska rimligt om du köper en TV för typ 10000:- som ska användas för just TV-tittande. Är du inte så intresserad av kanalutbudet i HD kan det ju räcka med ett vanligt digital-tv-abbonemang som är ännu billigare. Det är inga stora pengar om du jämför med var TVn kostar, och ändå är det inte TVn som ska göra allt jobbet - du måste mata den med en bra signal.

Eftersom du mest tittar på TV så känns det också som att du ska köpa HD-ready och inte Full-hd, onödigt att lägga pengar på något du inte kommer använda - HDTV sänds ju inte i 1080p.
Så en HD-ready-plasma, typ Panasonic PX80 eller LG PG6000 + ett digital-tv abbonemang, eventuellt även med lite HD-kanaler, så ska du nog känna dig hemma med din nya bild...

Ryckighet: Jag upplever ingen ökad ryckighet i tv-sändningar. (har px80, ser samma ryckighet på CRT)
Det finns apparater med IFC eller LCDer med "100Hz" men dessa funktioner kan påverka själva bilden negativt. Du kan ju alltid se vad du själv tycker.

Ljus: Reflektioner kan vara ett problem med ovan nämnda plasmor om solen lyser in i rummet och lyser upp det som är mittemot TVn, så att det speglas - de har relativt blanka skärmglas. Men jag har inga problem om det inte är direkt solljus det rör sig om... Tycker inte att det är mer problem med ljuset än var det var med den gamla CRTn...

Postad 27 June 2008 - 09:55

Bamb00zle
  • Bamb00zle
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vi verkar kolla på samma saker.

Philips LCD är mycket bra. Även Sharp Aquos. Både i analogt och digitalt.

Philips 37PLF9632 eller den nyare mer högre kontrast 37PFL5603. Dessa kostar 10-13,000 kr.

Postad 27 June 2008 - 13:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jag var liksom du lite skeptisk till bildkvaliteten när jag gick från CRT, men faktum är att jag tycker att jag kommer nära i karaktären med min 37" panasonic plasma (PV60 tror jag) när man slår av alla "bildförbättrande" filter och kör DVE.

Prova att köra genom PC-ingången på din PV. Förbättringarna är inte enorma men du slipper sjösjuke effekten(coolt, min första särskrivning) som blir ibland då ansikten rör sig. Har aldrig kommit på vad som orsakar detta. det verkar mer och mer som att dåligt inspelat material, typ filmer om andra världskriget får den här effekten att vakna. Genom PC är bilden ren som kristallvatten.

Detta fenomen har kallats för "clay face" ifall du vill söka på engelsktalande forum.

Panasonic har/hade tre stora problem enligt mig. med reservation för de nya modellerna så är det:

Clay face
Brightness flutuation
lila ormar.

Clay face är värst. hur man än gör så kan man inte få denna funktion att sluta. Lagom kul när ett fönster i en byggnad rör sig åt ett håll och tegelstenarna åt ett annat.

Brightness fluctuation, eller också kallad floating blacks går att komma över genom att höja brightness/svärtan över femtio procent. Meningen med denna funktion är dock helt värdelös då man vill ha svärtan under femtio procent. Då börjar den....... ;)

Jag har också lila ormar. nu har jag också gröna ormar. Jag orkar inte byta tv:n då jag sneglar rätt kraftigt åt Pioneer just nu.

Jag har stora krav på bilden. Panasonic har inte fyllt dem.

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 27 June 2008 - 13:05.

Postad 27 June 2008 - 13:31

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
trebban: Lila ormar samt clay face är att betrakta som fel på tv:n och kan lösas genom reperation. Så ska det helt enkelt inte vara. Att det inte dyker upp över vga-ingången är för att problematiken ligger yuv - rgb konverteringen, skalningen eller liknande.

Jag förstår att Panasonic inte fyllt dina krav i och med att du fått en trasig tv.

Postad 27 June 2008 - 13:47

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
@ Grimmy: Y'UV tillhör kompositvideo, du menar nog Y'CbCr (digital komponent) eller Y'PbPr (analog komponent) -> R'G'B' omvandligen. Varför ett problem med det skulle vara orsaken till ovan verkar märkligt. Har du någon länk där det disskuteras?

Redigerat av Wolfy, 27 June 2008 - 14:27.

Postad 27 June 2008 - 14:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Y'UV tillhör kompositvideo, du menar nog Y'CbCr (digital komponent) eller Y'PbPr (analog komponent) -> R'G'B' omvandligen. Varför ett problem med det skulle vara orsaken till ovan verkar märkligt. Har du någon länk där det disskuteras?

Frågar du mig?

Postad 27 June 2008 - 14:16

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Schjak: Bra att höra dina åsikter om just det där med reflektioner och ryckighet.

Så var det storleken - hade tänkt mig 40" från början...
Sitter ungefär 3,5m från TVn men det är längst bort i bägge sofforna. Oftast sitter vi inte så mycket närmare än så. Det blir inte för stort med 42" så att man ser de fula detaljerna tydligare på det avståndet? Känns lite fisigt litet med 37" ;-) eller är det rätt väg att gå kanske?

Ska ner och kolla nu. Får se om ungarna kan hålla sig lugna så jag får ro att kolla in lite apparater.

Redigerat av Roq, 27 June 2008 - 14:17.

Postad 27 June 2008 - 14:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Clayface .... tegelstenar?!? har typ inget att göra med det du beskriver.
Clayface är ett tydligt LCD-problem (på tidigare modeller) där ansiktena såg alldeles för jämna ut.. dvs svårt att återge hudtoner och ansiktena ser ut som på "lergubbars".

M

Du har rätt:
http://picasaweb.goo...552785162990754

Smetning är svårare att posta bilder på. det måste upplevas. "tegelstensvarianten" som jag pratade om tillhör den kategorin. Den övervinns helt genom PC-ingången, tack och lov.

Att clay face mest blir på LCD verkar inte vara fallet när jag söker på plasmalänken i avsforum. Där är det Panasonic som pratos om ofta. Ska tillägga att jag inte har gått in på LCD-länkarna och kollat. Hursomhelst hörde jag talas om problemet med just Panasonic.

Postad 27 June 2008 - 14:27

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Frågar du mig?

Nej, jag korrigerade ovan för att förtydliga.

Postad 27 June 2008 - 15:58

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Wolfy: Du får gärna rätta mig om jag har fel, men här menade jag YUV som ett samlingsnamn på de colorspace som ofta används men som inte är RGB, utan där man lagrar ljus för sig och färg för sig och ofta i olika hög upplösning. Här kan det då ingå till exempel YUY2, YV12. YV12 (DVS 4:2:0 YUV) är vad DVD använder om jag inte är ute och cyklar... Men så klart beror ju eventuell omvanling i tv:n på hur man tar in det hela till tv:n (via tv:ns interna box, via komponent, hdmi, scart) osv.

Men det var inte det som var min poäng, utan min poäng var att problemet ligger någonstans i bildbehandlingen. Till exempel omvandlingen till rgb (som kan introducera bandning, graderingar och annat hyss om det inte görs korret), skalning eller något annat (t.ex. brusreducering). Alltså något man kringår genom att använda VGA-ingång. Jag tvivlar på att det är en "feature" som det beskrivs av trebban, utan snarare på att någon bildbehandling som *måste* göras så tv:n inte får in en rgb-signal skalad och klar, helt enkelt inte fungerar som den ska..

Men visst det är *möjligt* att det är någon feature som inte går att stänga av, men som heller inte går att slå på, via vga-ingången.

Alltså, det jag vill ha sagt är att bildbehandlingen är trasig på trebbans tv och att han borde reklamera den. Alla har inte dessa problem.

Clay-face är btw inte direkt vanligare på LCD än Plasma. Tvärtom så hade plasma tidigt särskilt mycket problem med just graderingar som ger dessa leransikten. Jag antar att det är detta trebban menar. Jag kan få det på min tv också (LG) om jag använder Overaly mixer på HTPC med värdelösa drivrutiner, men inte annars.

Postad 27 June 2008 - 20:03

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
DVD lagras som Y'CbCr 4:2:0. Jag har endast sett Y'UV angett som analog kompositvideo, men så har jag aldrig bökat med HTPC heller, jag antar att det råder förbistring i de beteckningar som används.

Jag har inte stenkoll på alla fel som kan inträffa vid omvandling från Y'CbCr till R'G'B', tyckte bara att det inte skulle kunna leda till utsmetning av bilden, tycker det snarare borde vara typ brusreducering eller halvtonshanteringen, men nu börjar det väl dra iväg. Om det är ett konstaterat fel och det går att fixa så är det bra så.

Postad 27 June 2008 - 21:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

DVD lagras som Y'CbCr 4:2:0. Jag har endast sett Y'UV angett som analog kompositvideo, men så har jag aldrig bökat med HTPC heller, jag antar att det råder förbistring i de beteckningar som används.

Jag har inte stenkoll på alla fel som kan inträffa vid omvandling från Y'CbCr till R'G'B', tyckte bara att det inte skulle kunna leda till utsmetning av bilden, tycker det snarare borde vara typ brusreducering eller halvtonshanteringen, men nu börjar det väl dra iväg. Om det är ett konstaterat fel och det går att fixa så är det bra så.

Jag tror det blir svårt för mig att bevisa felet för en reparatör. Kanske han/hon byter ut hela mojängen där bildhanteringen sitter.

Man kan väl säga att ju högre bildkvalitet, ju bättre hantering. Genom HDMI är det endast smetningar i mörka områden på bilden. Även då är det svårt att se.

Jag har sett på en schema att just PC går förbi alla bildhanteringar. Det finns säkert en teknisk förklaring till detta.
Bilden blir väldigt bra där. Ungefär som en gammal CRT-monitor.

Just när väldigt stora objekt syns på rutan kan smet-fenomenet bli extra tydligt. Fenomenet syns extra tydligt om det sker med en viss frekvens. Säg att kameran panorerar fram och tillbaka lite grann med en sekunds intervall. Då blir det skoj!......inte! :(

Man skulle kunna säga att bilden blir som gele. Lite grann som självoscillering. Vid en viss frekvens kan man få vad som helst att gå sönder. Som den där berömda bron i USA som blåste sönder på grund av egenfrekvens.

Hur som helst ska jag in och titta på G9:an imorgon. Jag är säker på att mina tankar komer att vara någon annanstans..he he.

Postad 27 June 2008 - 23:03

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Men sen så är ju en signal från en PC ingen helbrägdagörare precis heller... ta tio olika grafikkort/PC och du kommer inte att få samma bild på dom liksom... eller???

M

Oh, nej. Dåligt grafikkort blir ju inte bättre bara för att kollar genom PC-ingången, det har du helt rätt i. Ändå känns den så ren. Man slipper allt lull-lull och sådan som jag inte gillar. Bästa är ända att smetningen är borta. Helt borta.

Tänk vad nice det skulle vara om man kunde byta ut grafikkortet på sin tv, eller vad nu kortet heter som sitter där. Ungefär som att ha en "custom"-byggd bil. Hmmmm....vilken ide egentligen...hm.. :(

Undrar när man börja specialbygga sin egen tv. Det gör man ju med datorer. Eller hur? Vilken grej...!

Postad 28 June 2008 - 16:23

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hmm, inte lätt det här....
Första rundan med inkollning av PX80. Den hade inte många "fel" tyckte jag. Den är nog ett rätt bra köp.
Svårt det där när man ser de bredvid LCD. LCD ser onaturligare ut med överskärpt bild i många fall .Däremot ser plasman lite matt och trist ut i jämförelse.

Andra rundan idag gjorde det ännu svårare - kunde jämföra Panasonic PX80 med Sony W4000 och diverse Philips och Samsung.

Det jag letade efter mest var eventuell ryckighet. Alla texterna som rullade ryckte utom på Philipsskärmarna - en 42FPL5603D var riktigt trevlig med fint flyt. Där de andra ryckte i texten hela tiden flöt den kanonfint utom när det var mycket rörelse i övrigt i bilden för då kom ryckigheten där också....

Får se vad det blir till slut. Tack för tipsen!

Postad 28 June 2008 - 16:31

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Clayface tycker jag försvinner när man slår av alla filter, de lila ormarna har jag sett några gånger under de tre år jag haft tv:n.

Postad 28 June 2008 - 17:20

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
trebban: Kolla på avforums. Där är det folk som fått kretskort utbyta för sådana här problem.

Wolfy: Var främst lila ormarna jag syftade på. Jag menade egentligen inget med det, utan pekade endast på olika punkter där det kan gå fel över hdmi, komponent m.m. men inte ska kunna gå fel över vga :P Jag vet inte om det är fel men jag har alltid (och läst om det på det sättet på många ställen) förstått YUV som ett samlingsnamn i motsats till RGB. RGB kan ju skilja sig åt sinsemellan också.

Postad 02 July 2008 - 23:19

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jahapp, det blev en Pana PX80E 42".

Uppackad, inkopplad och ny TV-bänk inhandlad.
Jag är positivt överraskad! Med bara SD blir det ändå "bra" bild - klart över mina förväntningar. Har även kikat lite på reprisen av EM-finalen och även sett rullande text och både fotbollen och texten funkar bra! :-)
Än så länge känns den här TVn som en rekommendation om man har ungefär mina krav.
Tack till er som tipsat! Nu ska jag beställa HD-abonnemang.

Två strulgrejer som jag hoppas nån kan svara på:

1. När jag kopplade in och startade digitalbox (Satellit), DVD-spelare och TV (allt ihop än så länge hopkopplat med SCART) så var bilden röd-lila - yuck!
Trodde det var nån av SCART-kablarna som glappade men fick ingen förbättring....tills jag slog av DVD-spelaren!
Bilden blev direkt normal och bra!
Nu så fort jag slår på DVDn blir bilden igen dålig och även när jag kör film från DVD/HDD.
Vad beror det här på???

2. En mer generell fråga. På många TV-apparater ser man ibland svaga svarta och vita fält som går uppåt/neråt i bild. Det finns även på min TV (men är knappt störande) och syns i riktigt mörka scener.
Det måste väl ha med in-signalen att göra på nåt sätt?? Går det att göra något åt?

"Fält" är förresten kanske att ta i. Mer som skiftningar i ljushet "med mjuka övergångar" eller hur man nu ska beskriva det - det har säkert nåt facknamn...

Redigerat av Roq, 02 July 2008 - 23:29.

Postad 03 July 2008 - 00:22

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0

Jahapp, det blev en Pana PX80E 42".

Uppackad, inkopplad och ny TV-bänk inhandlad.
Jag är positivt överraskad! Med bara SD blir det ändå "bra" bild - klart över mina förväntningar. Har även kikat lite på reprisen av EM-finalen och även sett rullande text och både fotbollen och texten funkar bra! :-)
Än så länge känns den här TVn som en rekommendation om man har ungefär mina krav.
Tack till er som tipsat! Nu ska jag beställa HD-abonnemang.

Två strulgrejer som jag hoppas nån kan svara på:

1. När jag kopplade in och startade digitalbox (Satellit), DVD-spelare och TV (allt ihop än så länge hopkopplat med SCART) så var bilden röd-lila - yuck!
Trodde det var nån av SCART-kablarna som glappade men fick ingen förbättring....tills jag slog av DVD-spelaren!
Bilden blev direkt normal och bra!
Nu så fort jag slår på DVDn blir bilden igen dålig och även när jag kör film från DVD/HDD.
Vad beror det här på???

2. En mer generell fråga. På många TV-apparater ser man ibland svaga svarta och vita fält som går uppåt/neråt i bild. Det finns även på min TV (men är knappt störande) och syns i riktigt mörka scener.
Det måste väl ha med in-signalen att göra på nåt sätt?? Går det att göra något åt?

"Fält" är förresten kanske att ta i. Mer som skiftningar i ljushet "med mjuka övergångar" eller hur man nu ska beskriva det - det har säkert nåt facknamn...

Kan vara jordfel någonstans i kedjan. Ha tv:n på, ryck ut kabel efter kabel ur tv:n. När det försvinner vet du vilken apparat som orsakar jordfelet.

Skumt det där med den lila bilden. Undrar om du måste dvd-spelarens utgångssignal. Prova och ändra mellan olika lägen, typ RGB och komponent och sådant. Det första jag tänkte på var att det var sladden...hmmm,,

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 03 July 2008 - 00:24.

Postad 03 July 2008 - 08:20

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kan vara jordfel någonstans i kedjan. Ha tv:n på, ryck ut kabel efter kabel ur tv:n. När det försvinner vet du vilken apparat som orsakar jordfelet.

Skumt det där med den lila bilden. Undrar om du måste dvd-spelarens utgångssignal. Prova och ändra mellan olika lägen, typ RGB och komponent och sådant. Det första jag tänkte på var att det var sladden...hmmm,,

Hmm, det är bara en SCART inkopplad till TVn...
Får kolla det där med lägena på DVD-spelaren.

Postad 03 July 2008 - 17:22

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Troligen dålig billig sladd utan separat skärmning på RGB-kablarna.

Postad 03 July 2008 - 19:45

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Troligen dålig billig sladd utan separat skärmning på RGB-kablarna.

junkan: För vilket av problemen? Jag antar att du menar de svartvita fälten - det skulle jag gissa. Det är rätt kassa SCARTAR.

Postad 03 July 2008 - 19:53

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Roq: Nej Rödlila är nog pga kassa scart-kablar. Svartvita fält däremot är ett klassiskt problem som oftast kan lösas genom ett mantelströmfilter till antennkabeln. I min bostad får jag utan undantag vandrande vita fält om jag inte har ett sådant inkopplat. Kostar mellan 50-100:-. Testa att dra ur antennkabeln och se om problemet försvinner...

Jordningsproblematik alltså.

Förresten, va inte dumsnål. Köp scartkablar för 150-200:- styck av hyfsad kvalitet. Det gör stor skillnad.

Postad 03 July 2008 - 20:07

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Om den lila bilden.

Testa och switcha scartingångarna. Använd scartingången på tvn som du nu använder till DVD-spelaren. Tidigare har i Panasonics enklare plasmor som PV-XX & PX-XX bara haft en scartingång som fixar Scart-RGB-signal/kontakt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 July 2008 - 20:08.

Postad 03 July 2008 - 20:13

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Ha - Problemet fixat! Det var en väljare på baksidan av DVDn: RGB/Component. Ingen rödlila missfärgning längre.
Tackar för tipsen.

Nu blir det till att kolla upp det där med jordning och kanske köpa några bättre SCARTar. :)

Postad 03 July 2008 - 20:23

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Ha - Problemet fixat! Det var en väljare på baksidan av DVDn: RGB/Component. Ingen rödlila missfärgning längre.
Tackar för tipsen.

Nu blir det till att kolla upp det där med jordning och kanske köpa några bättre SCARTar. :)

Grattis till felsökningen och till en mkt prisvärd och bra TV .

Lila bild är ett tecken på okompatibel bildsignal, antingen beroende på fel kontakt/kabel eller fel inställning. Har inte något med priset/kvalitén på kabeln, om den nu inte vore paj.

Mvh JB

Postad 03 July 2008 - 21:29

Roq
  • Roq
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
JB: Nädå, det är jag med på. Det var mest med tanke på min andra fråga (läs tidigare post) om vitsvarta vandrande fält.

Postad 04 July 2008 - 00:49

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Jag vet bara av egen erfarenheter att det (på helt andra punkter) kan vara natt och dag mellan en gammal sliten scartkabeln man hittat i en låda och en ny av bättre kvalitet. Men det rör ju mest skärpa osv, helt lila blir det ju inte om inget är helt fel :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.