Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Shure SE530 VS. Sennheiser HD650

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 June 2008 - 23:46

Anima
  • Anima
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej alle

Hvilken af ovenstående modeller giver den bedste lyd? Jeg kan købe et brugt sæt HD650 for 1200 dkk, og Se530 for 1300 ovre fra USA.

Fordelen ved SE530 er den passive dæmpning, men hvordan er lyden ift. HD650?

På forhånd mange tak!

Postad 07 July 2008 - 11:42

Jegarn
  • Jegarn
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Bäst ljud är en subjektiv bedömning.

se530 isolerar,ljudet "i" huvet, bra bas och mellanregister, diskanten är lätt avrundad. kräver ingen hörlursförstärkare, kan drivas direkt från t.ex. ipod

HD650 är öppen=släpper in och ut ljud, större ljud scen, vet inte hur ljudsignaturen är. Kräver en bra hörlursförstärkare för att nå full potential. inte så lyckat direkt från ipod

sök på www.head-fi.org , finns mycke info om båda hörlurarna

hd650 skulle jag säga är hemma lurar, medens se530 är mest portabla men funkar lika bra hemma

Postad 03 August 2008 - 19:38

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
SE530

Till skillnad från andra IEM låter inte den som att ljudet kommer inifrån huvudet. Den låter faktiskt väldigt öppen. Q-Jays, Shure e2c, Denon c751 och c551 låter som att musiken kommer inifrån. Jag har även testat m-audio ie30 som också låter som att det kommer inifrån. Däremot enligt vad jag har hört så ska M-Audio ie40 har bra soundstage. Mina SE530 brusar med nästan alla mina portabla källor (iAudio D2, iRIver S10, HTC Touch) eftersom dom är så himla lättdrivna och känsliga. Dom brusar nästan ingenting med EU iPOD Classic däremot. För att åtgärda detta har jag köpt en D2 Boa fråm iBasso. Nu slipper jag brus på min iRiver S10 och det var den som brusade mest. SE530 kan upplevas som lite otymplig ibland pga de extra sladdarna. Dom stänger ut ljud och det är sällan problem med microphonics beroende på vilka tips man använder och hur djupt man trycker in dom i öronen. Dom fungerar inte bra ihop med min X-CAN V8 hörlursförstärkare. Ljudet blir väldigt konstig. Eftersom SE530 rundar av i ljudet efter 12khz behöver man sällan oroa sig för dåliga mp3:or och dom gör att i princip allting låter riktigt bra. Trots att dom har lite avslappnad diskant är dom ändå väldigt detaljerade med helt underbar mellanregister. Röster låter riktigt bra och nu kan man äntligen höra vad folk sjunger jämfört med mina andra IEM.

HD650

Låter lika bra eller bättre en SE530 på nästan alla sätt. Dom är också "bassiga" men väldigt detaljerade. Man kan komma undan med t.ex ett bra Creative ljudkort beroende på vilka drivrutiner man använder sig av. Det är att föredra att man använder sig av en hörlursförstärkare och då klarar även D2 Boa att driva dom med bra ljud. Det är så klart bättre med en kraftfullare och beroende på vilken typ av ljud man vill ha får man välja tub eller solid state. Till HD650 skulle jag nog välja solid state. Jag skulle faktiskt göra det lätt för mig själv och köpa en Corda Cantate eller Opera. Helst en Opera för att då får man även en DAC som klarar USB, coax och toslink. Samt balanserad ljud. Och crossfeed filter. Men min X-CAN V8 har magiska krafter och får allting att låta väldigt bra så jag är nöjd (for now). Jag kan också rekommendera Heed Audio Canamp.

Andra tankar:

Jag bor inte ensam. Jag märkte väldigt snabbt att det blev svårt att hitta rätt tillfälle att sitta i min lilla hörna med min squeezebox + X-Can V8 + AKG K701 + HD600 (sålde mina 650 eftersom jag föredrog HD600). Eftersom min fästmö gillar att spränga huset när hon tittar på anime hela dagarna och dessutom asgarva hela tiden så blir det väldigt svårt att avnjuta musik med dessa öppna lurar. Börjar jag höja så hörs det dessutom och då börjar hon höja. Och lyssnar jag på natten så blir jag rädd över att jag ska väcka henne för att det är lätt hänt att man börjar höja när man lyssnar. Det är jobbigt att behöva stänga dörren till sovrummet. Så jag brukar ha mina SE530 på oftast... eller mina Beyer Dynamics DT-770 som är stängda. På det här sättet slipper vi göra uppoffringar och kompromisser.

Jag skulle inte rekommendera HD650 till portabelt bruk. Någonsin. Jag skulle inte heller rekommendera dom för att dränka ut externa ljud. Dom är fantastiskt bra och vi får dom till ett bra pris i Sverige till skillnad från precis alla andra lurar som går att köpa förutom Q-Jays. På allt annat blir vi blåsta som fan.

HD650 är ett dyrt projekt som riskerar att aldrig ta slut (källa, DAC, förstärkare).
SE530 projektet tar slut vid en portabel förstärkare (helst med USB DAC).
HD650 är väldigt bekväma och SE530 kan kännas jobbiga efter ett par timmar. Men man vänjer sig.

mvh Random Access

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.