Tack på förhand!
Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 27 June 2008 - 13:24.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 27 June 2008 - 13:19
Finns säkert en tråd som tar upp samma ämne men jag hittad ingen som jag var nöjd med så jag skapar en egen. Vilket högtalarsystem skulle ni rekommendera för 100% hembio. Dvs det ska finnas tryck nog att lösa upp betongfundamentet på kåken. Samtidigt ska det finnas detaljrikedom och närvaro i högtalarna som att det verkligen känns som det gör på en bra biograf dvs att man lever sig rejält in i filmen, när kulornas ljud viner om i surroundkanalerna ska man vara tvungen att kämpa för att inte slänga sig ner under kaffebordet & skrika oartikulerat av rädsla för att bli träffad. Jag skulle vilja sätta ett spann på 20000-50000 Kr så det är inom rimliga gränser (för mig själv dvs). OBS! det är bara högtalare jag pratar om här. En regel till
Tack på förhand! Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 27 June 2008 - 13:24. Postad 27 June 2008 - 14:25
Jag skulle ta och Ringa upp Ingvar Öhman (Ino Audio) på 070-5233232 och be om en demo. Dumt att iaf inte lyssna på hans grejer innan du köper nåt i den prisklassen.
Postad 27 June 2008 - 14:45
Hej jag lyssnade på följande på hifi-klubben.
B&W 683 golvhögtalare,B&W HTM61 Centerhögtalare och B&W 685 som bak. Det va ett grymt ljud när han drog på. jo sen va B&W ASW610XP Subbas med också. Postad 27 June 2008 - 17:42
hmm.. jag kör följande:
Förstärkare: Sherwood Newcastle R-756. DVD: Sherwood VD 4500. Frontar:Wharfedale Pacific Evolution 40, BI-WIRED. Center:Wharfedale Pacific Evolution. Bakhögtalare: Wharfedale Diamond 7.2 Limited Anniversary Edition. Subwoofer förstärkare: Pioneer A-676 Reference Stereo Ampliefier. Subwoofer: Hemmabyggd 4:e ordningens bandpasslåda med 2x12" Rockford fosgate Series1 element. Digitalt kablage: Supra. Analogt kablage: Oelbach. Högtalarkablar: Linn K400 till frontar, Supra+MDS till resten. Detta system har jag byggt på i olika steg sedan 2001 då jag började bygga upp en 5.1 anläggning. Baslådan är det mest grymma jag vart med om, persienner skallrar, dörrar går inte ha stängda inomhus för de skallrar i karmen, ändå byggdes denna låda när jag var 14år av mig, för 14år sen klart, Stort, närvarande, ljud med riktig känsla i ryggen när det smäller i filmerna! Ej rekomenderat i lägenhet... Lycka till! Postad 29 June 2008 - 04:11
Jag skulle lyssna på M&K och Klipsch, sen såklart Ino Audio som jag själv använder
Postad 29 June 2008 - 09:46
Jag tänkte bidra med 2 tumregler som jag tycker är bra att gå efter.
Minst 2 subbar - Fler subbar ger kort och gott jämnare frekvensgång. Minst 6 bakhögtalare - Det går inte att täcka in det bakre ljudfältet med bara 2 högtalare, 4 är i mitt tycke en kompromiss som funkar ok, 6 eller fler låter däremot riktigt bra. Det blir dock ganska dyrt om man skall lasta in 2 - 4 subbar och kanske 4- 8 bakhögtalare men om du ska ha det ljud du beskriver att du vill ha så tror jag inte att du har så mkt att välja på De enda systemen som jag har upplevet som lever upp till dina krav har redan nämnts i tråden. Generella och bra tips kan du hitta på http://www.lts.a.se/ovrigt/tips.html VH Micke Postad 29 June 2008 - 12:20
http://www.klipsch.c...thx-ultra2.aspx
Tveklöst än mera kompetent. vet dock inte priset Redigerat av The Man, 29 June 2008 - 12:22. Postad 29 June 2008 - 21:02
Sitter i exakt samma sits som trådskaparen.
Har lyssnat på Klipsch RF63, RC64, RS62 och till det RT10D subben. Det lät riktigt bra. Har läst att folk tycker om Miller & Kreisel 750 MkII THX Select mycket. Har inte hört dom själv än. Nackdelen med klipsch högtalarna är att dom är så pass stora. Stor fördel till m&k systemet. Tänkte höra med er som har m&k systemet hur basen är. Är det väldigt bra tryck i den? man vill verkligen känna basen när det händer lite i en actionfilm. Kommer köra med 2 subbar om det blir m&k systemet. Förlåt om jag "snor" tråden lite men vi är i exakt samma sits. Postad 30 June 2008 - 02:22
Hejsan.
Hade jag varit i din sits, så HADE det blivit, antingen ett Miller & Kreisel system eller ett NHT Evolution system. Har själv lyssnat på bägge en hel del, NHT systemet har jag ägt själv(och äger fortfarande frontarna ifrån) Snacka om inlevelse i filmerna!! MVH Postad 30 June 2008 - 22:07
Ja he he lite svårt just nu med många högtalare i samma rum, men kanske blir dedikerat i framtiden. 4-8 riktade bakhögtalare då eller? Postad 01 July 2008 - 00:35
En fråga är om du vill lägga dig i övre delen av budgeten, eller i undre. Finns många delar i ett system som ska vara balanserat. Gillar du väldigt dynamiskt ljud skulle jag nog kolla på Klipsch paket och lägga till en extra sub-bas så du har två. Just för bio upplever jag att du får en hel del för pengarna där. RF-82 5.1 systemet + extra subbas och eventuellt utbyggnad med surround back skulle falla inom budget. Dessutom brukar klipsch vara någorlunda lättdriva och dynamiska.
THX Ultra 2(7.2) som The Man länkade till var länkat är aningen över budget. Går på ca 120K. Men bra lär det ju vara Annars som andra sa, ta en lyssning på 683 + DS3 + 685 + 2 subbor och jämför med RF-82 och sedan Miller & Kreisel Problemet är ju budgeten. Ett delat ino-system i byggsats i rå-MDF baserat på i14, som eg. är det minsta delade ino-systemet kommer att börja på ca 60K om det ska vara vettigt med p-X 4 och 6st A2. Sedan tillkommer ju elektronik för en kanske 20K+ för att driva sakerna också. Ett sånt system låter å andra sidan fruktansvärt bra om du dessutom bygger om rummet efter mätningar + specar. Men det kommer krävas en jäkla massa jobb och en hel del väntetid. Personligen valde jag B&W framför Ino för mitt nuvarande vardagsrum, även om kostnaden var i mångt och mycket jämförbar. Hade jag byggt ett helt dedikerat rum med flytande golv och haft villa hade det inte varit något snack om saken. Då hade jag klart bett Ingvar konsulta och beställt på stubben. Men nu blev det hela lite av en kompromiss som jag ändå är fruktansvärt nöjd med. Både att jag kunde få sakerna i princip omedelbart men även att jag gillar ljudet väldigt hos B&W. Är tämligen svag för FST-mellanregistret. Om något så kan jag ibland sakna en extra sub-bas (ASW750 till), men jag har inte plats för det i dagsläget. Sen tror jag inte mina grannar skulle uppskatta det så värst mycket(lägenhet). Postad 03 July 2008 - 11:45
Tack för alla goa svar, Ino är nog inget för mig tror jag dels i övre kanten och mer i pris samt att det inte är att bara köpa så är det klart, sen må det låta gudomligt men pris+åtkomlighet+design gör att det faller bort. Damocles tack för ditt utförliga svar ditt rekommenderade B&W system verkar vara ett bra alternativ samt klipsch. Plus för B&W i ditt album är så ******** snygga med gjorde mig lite extra sugen. Spec svag för DS7 så snygga surround
Postad 04 August 2008 - 10:02
Jag kan bara meddela att det blev Klipsch för min del är riktigt nöjd med hembio ljudet även om jag kanske skulle haft en extra sub och ett par bakkanaler till. Men min lägenhet tillåter inte det utrymmesmässigt om inte ska se helt galet ut. Får jobba på det till nästa boende. Bas finns det ifs jävligt mkt av mer än jag kan utnyttja i en lägenhet iaf. Var i NY över några dagar & släpade med mig bakkanaler & center på planet hem (ja det var en ###### bärande, satt med ca 40kg högtalare i tunnelbanan på Manhattan he he. Frontarna köpte jag lokalt. Så priset ligger i underkant (mkt bra pris i staterna) snarare än överkant men då finns det som sagt planer på en till sub samt en uppsättning rs62 till.
Redigerat av Unregisteredcbe4768c, 04 August 2008 - 12:21. Postad 05 August 2008 - 04:01
Gratulerar så mycket. Kul att höra hur det gick.
Extra Bakkanaler i sig har inget egenvärde tills HD-formaten kommer i framkant. Väldigt få DVD'er som har DTS-ES eller DD:EX fortfarande. Vilket är synd. Då är en bra placerad 5.1 med dipol MYCKET bättre på många sätt. Jag är bara glad att jag har möjligheten att köra både dipol och monopol på mina. Dipol passade inte alls i nuvarande placering då ena hörnan på rummet bakom är öppet, och andra har en bokhylla. Men lyftet för ljudet från frontar och center, även sub, genom att ha rummet på den ledden var inte att leka med. Men med surroundlägen och extension till 7.1 fungerar det bra med monopol. Ska man bara ha två i en 5.1 tycker jag dipol är klart bättra för film annars. Ser grymt schysst ut på dina bilder. Bakkanalerna kan jag tänka mig låter trevligt. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |