mvh benteboy
Postad 27 June 2008 - 14:55
mvh benteboy
Postad 28 June 2008 - 21:49
Postad 28 June 2008 - 21:52
mvh benteboy
Postad 28 June 2008 - 22:29
Postad 29 June 2008 - 09:34
hur mkt har du grejat med inställningarna då?
mvh benteboy
Postad 29 June 2008 - 10:39
En internetsäljare som själva testar det de säljer och faktiskt brukar vara ärliga:
http://www.cyberphot...ticle=TZ5silver
Redigerat av junkan, 29 June 2008 - 10:42.
Postad 29 June 2008 - 10:58
hoppas jag blir nöjd iaf
mvh benteboy
Postad 02 July 2008 - 07:52
Känns riktigt bra ihopskruvad för att låna uttryck från bilvärlden.
Kör mestadels på autoläget men den har extremt många inställningsmöjligheter..
Postad 02 July 2008 - 22:09
Jag har föregångaren Tz3 och har den som strand/resekamera; lite för stor men tar bra bilder.
Känns riktigt bra ihopskruvad för att låna uttryck från bilvärlden.
Kör mestadels på autoläget men den har extremt många inställningsmöjligheter..
a kolla på den först men när det hade ju kommit en uppföljare så var ju tvungen å ta den
mvh benteboy
Postad 15 August 2008 - 09:10
När jag var i kontakt med Cyberphoto och frågade huruvida TZ-5 också hade Zoom under videoinspelning
var han osäker och kollade med Panasonic. Svaret jag fick varken TZ-5 eller någon annan TZ-modell någonsin
har haft Zoom under video-inspelning....
Konstigt tyckte jag med tanke på att vår TZ-1 har det..... Hursomhelst så skippade vi en kamera-uppgradering
då, men nu ser jag att på TZ-5´s datablad att den har "Motion-Zoom" .......?
Någon som har en TZ-5 och kan bekräfta/dementera huruvida det går att använda Zoomen under video-inspelning?
Postad 15 August 2008 - 15:11
Men jag sålde min TZ5 efter några veckor pga att det var en riktig skitkamera, inte ett enda foto av ett hundratal blev bra + brus mm mm.
Postad 15 August 2008 - 18:31
European Compact Camera
Panasonic Lumix DMC-TZ5
The Panasonic Lumix DMC-TZ5 has an extensive zoom range extending from very wide to telephoto angles of view. The 10x Leica DC 28-280mm (equivalent) lens provides focal lengths to suit almost every style and subject, in a single very useful unit. The camera’s compact size, slim profile and high 9-million-pixel image quality make it an ideal travel camera, as well as one you will always want to carry with you every day.
http://www.eisa.eu/e...8-2009#award_85
Postad 15 August 2008 - 18:44
http://www.preissuch...TZ5-DMC-TZ5EG-K
Eisa ger jag inte mycket för längre...
Postad 15 August 2008 - 19:06
Jag har tagit ett tusental bilder med den genom åren, både med och utan blixt inne och ute + att det har filmats en hel del med den. Vi (och andra vi känner med samma kamera) är mycket nöjda.
Jag misstänker att vi inte blir missnöjd om vi byter till en TZ-5... 720 Video-inspelningar och automatiskt linsskydd och en del annat känns som en trevlig uppgradering.
Förslag på annan bra kamera med minst 10x Zoom (under foto och video) och en vikt under 250gram?
Postad 16 August 2008 - 09:01
Postad 02 September 2008 - 07:52
Enda negativa är väl att den är lite stor och att den inte har så mycket manuella inställningar som t.ex. slutartid men en hel drös med färdiga (och bra) auto-lägen istället.
Jag skulle absolut rekommendera den om man inte e beredd o satsa på en systemkamera istället =)
Postad 25 October 2008 - 12:43
jag har bara fått kanonbilder men föredrar egeninställning och inte auto
egen inställning kan köras auto med men för del tycker jag är att fotona blir inte så stora just runt 7-800kb på 2m
auto kör 3m och då hamnar fotona runt 1,5 mb men tar man det så kan man köra på autoläget
kameran blir bättre med att uppgradera till nya v 1.2 firmware med
hur du kollar det gör du genom hålla ner e-zoom knappen samtidigt som du håller ner mackro knappen( lilla blomman )
Redigerat av uffe22, 28 October 2008 - 20:02.
Postad 11 January 2009 - 03:43
Haft min sen maj och är mycket nöjd, visst vid iso över 800 blir det brusigt men den är ändå bättre än andra kompaktkameror jag sett iallafall.
Enda negativa är väl att den är lite stor och att den inte har så mycket manuella inställningar som t.ex. slutartid men en hel drös med färdiga (och bra) auto-lägen istället.
Jag skulle absolut rekommendera den om man inte e beredd o satsa på en systemkamera istället =)
seriöst, kameran må vell ändå kunna ställa om slutartiden manuellt? Det kan ju så gott som alla kameror nu för tiden.
Postad 11 January 2009 - 22:53
Jag fick möjlighet att testa Panasonic TZ5 under julen och jag ska säga att jag är överraskad över kvaliteten på kameran och bilderna den tar. Kameran är väldigt slimmad trots att det är 10x zoom, måste nog faktiskt säga att den är på gränsen till snygg dessutom ! Bildstabilisatorn jobbade väldigt bra, och 3" skärmen med 460k px är mycket fin. Man kan zooma i olika hastigheter för bästa precision, dock inte under filmning, då går det långsamt att zooma (vilket ju oftast är bra vid filmning). Vidvinkeln på 28mm är bra och vid max zoom så skulle man inte klara sig utan bildstabilisator, kan jag säga !
Inomhus är det lätt att få till bra bilder, även utan blixt, men fotar man människor så behöver man blixt, åtminstone på kvällen. Detta gäller ju även för DSLRs, men TZ5 hänger med förvånande bra utan blixt. Angående ISO så är inte 800 störande om man inte förstorar upp till A3, hur ofta gör man det med såna bilder? ISO 1600 går faktiskt att använda, inte alls någon katastrof, faktiskt. De olika motivprogrammen ger jag inte mycket för, som DSLR-ägare, men nog fungerar de OK om man läst manualen lite. iA-läget, alltså intelligentAuto, där kameran själv väljer motivprogram, fungerar rätt bra. Ansiktsigenkänningen fungerar mycket bra ! Något som inte var jättebra var macron, den var faktiskt rätt dålig jämfört med en del andra kompakter, men den duger givetvis till någorlunda vardagsmacro-foto. Batteritiden var över förväntan, jag fotade rätt mycket; zoomade in och ut, använde blixt, körde macro utan att batteriet klagade. Ett minus dock för att batteriindikatorn endast är i tre lägen, är man på sista tredjedelen kan det ju vara 33% såväl som 1% kvar. Tacka vet jag SEs procentsatser (jag som nu dock ska byta till nokia pga annat).
Videokvaliteten testade jag inte att lägga in på 42" TV, så kan tyvärr inte säga så mycket om HD-kvaliteten.
Några bilder tagna med TZ5; motiv är min D40. (Imorgon kan jag lägga upp lite bilder på TZ5 med min D40)
P1000123.JPG 125.53K
0 Antal nerladdningar1/30s - tack vare bildstabilisatorn blir denna bild skarp; inte så lätt att hålla en liten kompakt still i 1/30s annars !
f/3.3
ISO 400 - tycker inte bruset stör alls här, om man inte zoomar in.
P1000143.JPG 122.3K
0 Antal nerladdningar1/30s
f/3.3
ISO 320
Inget under till bild, men jag gillar att även kompakter kan ge sådan bokeh, som annars är DSLR förunnat.
P1000150.JPG 103.22K
0 Antal nerladdningar1/25s
f/3.3
ISO 400
En mycket skarp bild med 1/25s slutartid imponerar !! Och bokeh-n får man inte klaga på heller ^.-
Återkommer med bilder på TZ5 imorgon. Hoppas min lilla recension hjälper någon !
/M
Postad 11 January 2009 - 23:29
Inte för att låta på något sätt spydig men min Sony W1 köpte jag December 2004 och den har ingen bildstabilisator alls och jag provade nyss ta kort med 1/30 - 1/10 slutartider och fick fram detta kort med 1/15 slutartid UTAN bildstabilisator. (Bortse från allt damm tack...

Jag skulle gärna vilja se lägre slutartider som 1/10 och 1/5 samt ISO400, ISO800 inomhus utan blixt om det skulle vara möjligt för någon att fixa. Mest intresserad är jag av lite högre ISO inomhus.
Redigerat av Unregisteredb3cba0c2, 11 January 2009 - 23:29.
Postad 12 January 2009 - 22:49
Har inte tillgång till TZ5 längre, så jag kan inte ta några fler bilder. Det är ju några på forumet som har TZ5, kanske någon av er kan posta några bilder med ISO 400/800 och långa slutartider här?
Bifogar två bilder som båda har 1/8 shutter. Fokus ligger inte riktigt på rätt ställe på första bilden (beror på komposition, jag flyttade kameran efter fokus), men någon som helst rörelseoskärpa finns ju faktiskt inte ! ISO 400.
P1000140.JPG 130.89K
0 Antal nerladdningar1/8s
f/3.3
ISO 400
P1000142.JPG 123.71K
0 Antal nerladdningar1/8s
f/3.3
ISO 400
Som jag lovade igår kommer här lite bilder på TZ5. Kamera är Nikon D40 18-135mm + SB-600.
DSC_8731.JPG 67.8K
0 Antal nerladdningar
DSC_8736.JPG 65.68K
0 Antal nerladdningar
DSC_8909.JPG 64.96K
0 Antal nerladdningarExtrazoomen ( lilla knappen närmast) sträcker sig till 16,7x eller något, med 2,5 MP eller någonstans där, kommer inte ihåg.
DSC_8913.JPG 65.04K
0 Antal nerladdningar
DSC_8917.JPG 59.61K
0 Antal nerladdningar
DSC_8933.JPG 55.6K
0 Antal nerladdningar
DSC_8971.JPG 60.98K
0 Antal nerladdningar
DSC_8972.JPG 54.69K
0 Antal nerladdningar
DSC_8975.JPG 57.35K
0 Antal nerladdningar
DSC_8907.JPG 74.46K
0 Antal nerladdningar
DSC_8980.JPG 66.5K
0 Antal nerladdningar
DSC_8981.JPG 67.99K
0 Antal nerladdningarGenom ett tryck på Q. MENU kommer man till denna föredömligt enkla menyn med alla viktiga inställningar, som synes på bilden. Genom ett tryck på DISPLAY döljer man resp. tar fram info såsom slutartid osv. På tal om slutartid kan man ställa den på ex. vis 1/8 s vilket innebär att kameran aldrig kommer ha en längre slutartid än så. ISO-stopp går också att sätta. Som avslutning ska jag säga att TZ5 känns väldigt välbyggd, den är skön att hålla i och fota med, inget som helst glapp någonstans, och så är den ju väldigt kompakt för att vara 10x.
MVH
/M
Redigerat av halmstaden, 12 January 2009 - 22:57.
Postad 17 March 2009 - 13:32
Jag köpte en TZ5 i oktober och är mycket nöjd med den. Den kan ju även spela in film i HD och det är ju väldigt bra.
Men är det någon som kan tala om hur man kan ändra dessa .mov filar ( gärna med ett gratis program ) så att man kan bränna dom till CD och visa dom på TV:n genom att spela upp dom på en vanlig DVD spelare?
Postad 18 March 2009 - 16:38
Men jag fattar inte det ni skriver om att låsa ISO. Sätter jag den på ISO 800 så tar den varje kort i 800 sedan, varken mer eller mindre.
Och det är väl bara i scn-läge som man kan ändra, jag antar att den sedan gör som den vill i Ia-läget?
Postad 11 April 2009 - 11:20
Postad 11 April 2009 - 20:43
Funderar på att köpa en TZ5, men ser att den har ett år på nacken. Fortfarande ett bra köp, el skall man invänta TZ7? Är ingen avancerad fotare, vill mest ha en smidig kamera med bra zoom och möjlighet att zooma optiskt i videoläge.
Det som har förbättrats i TZ7 är videoläget som tiillåter inspelning i AVCHD Lite vilket medför något bättre kvalité samt att filmerna tar väsentligt mindre plats. Zoomen har utökats från 10x till12x samt megapixlarna från 9 till 10. Ljudet är också i stereo och har ett inbyggt vindfilter.
TZ7 är en bättre kamera, kvalitén i stillbilderna skiljer inte mycket men videoläget är bättre. Tycker dock att TZ5 fortfarande är en sjukt prisvärd kamera eftersom TZ7 är betydligt dyrare och endast kommer gå att använda med (dyrare) Panasonic orginal-batterier.
Postad 11 April 2009 - 21:32
Det som har förbättrats i TZ7 är videoläget som tiillåter inspelning i AVCHD Lite vilket medför något bättre kvalité samt att filmerna tar väsentligt mindre plats. Zoomen har utökats från 10x till12x samt megapixlarna från 9 till 10. Ljudet är också i stereo och har ett inbyggt vindfilter.
TZ7 är en bättre kamera, kvalitén i stillbilderna skiljer inte mycket men videoläget är bättre. Tycker dock att TZ5 fortfarande är en sjukt prisvärd kamera eftersom TZ7 är betydligt dyrare och endast kommer gå att använda med (dyrare) Panasonic orginal-batterier.
Tack för svaret, nöjer mig med en TZ5 då. Att man kan zooma optiskt i videoläget var det som avgjorde för mig. Finesserna på TZ7 får jag överleva utan.
Postad 11 April 2009 - 22:05
använder själv ett bra program" DVD santa" som konverterar och även bränner,kostar c,a 250,-Hej!
Jag köpte en TZ5 i oktober och är mycket nöjd med den. Den kan ju även spela in film i HD och det är ju väldigt bra.
Men är det någon som kan tala om hur man kan ändra dessa .mov filar ( gärna med ett gratis program ) så att man kan bränna dom till CD och visa dom på TV:n genom att spela upp dom på en vanlig DVD spelare?
annars finns ett gratis konveriringsprogram "format factory",men för att göra ex en dvd skiva krävs mer än ändra filen,och det kan nog bara ett brännarprogram,tor jag.
Postad 14 April 2009 - 14:18
Tack för svaret, nöjer mig med en TZ5 då. Att man kan zooma optiskt i videoläget var det som avgjorde för mig. Finesserna på TZ7 får jag överleva utan.
Tackar, har beställt in en TZ5 då jag oxo tycker att skillnaden bildmässigt mellan TZ5 och TZ7 är minimal. Film-Mässigt oxo--- 10x o 12x zoom e lite... 1Megapixel e lite det med. Knappast värt dom nästan 2000kr dyrare TZ7:an är O_o?
Eller? Finns det nått bättre alternativ än TZ5?
Postad 15 April 2009 - 12:12
Just nu är den nog väldigt prisvärd, jag köpte min på www.larsbengtsson.se där dom sålde dom för 2600:- pga. att kartongen var skadad, men med garanti som vanligt.
Tackar, har beställt in en TZ5 då jag oxo tycker att skillnaden bildmässigt mellan TZ5 och TZ7 är minimal. Film-Mässigt oxo--- 10x o 12x zoom e lite... 1Megapixel e lite det med. Knappast värt dom nästan 2000kr dyrare TZ7:an är O_o?
Eller? Finns det nått bättre alternativ än TZ5?
Postad 16 April 2009 - 19:03
Men av 40 bilder blir bara en bra
IA går inte att använda alls, då får jag mobil kamera bilder.
Och på manuellt måste jag ta 40 bilder för att få 1 bra.
Min gamla canon har väldigt bra bildkvalite och skarpa bilder. Man kan zooma i bilderna och ändå se vad det är.
Ska kameran vara så här?
Ska på bröllop i maj och då måste jag ha en kamera, som man inte behöver ta 100 bilder för att få två bra.
Postad 16 April 2009 - 21:18
MVH
Postad 16 April 2009 - 23:12
På den gamla kameran så lägger den inte fokus på bara en sak utan hela bilden, men den nya lägger fokuset på det, som är i mitten. Då blir kanterna suddiga.
Men det, som är i mitten blir skarpt.
Men det blir fortfarande väldigt pixligt direkt man zoomar en aning på datorn. [img]https://www.minhembio.com/bilder
// Får det här felmedelandet när jag testar ladda upp en bild: Du har inte behörighet att använda det bildformatet i det här forumet. Ett tillåtet format är: https://www.prisjakt.nu/bild.gif, ett ogiltigt format är: https://www.prisjakt.nu/bild.ett.gif
Postad 17 April 2009 - 17:00
Zoomade in 50%
I mitten blir det skarpt men i kanterna på katten, flytter färgerna ut
Bifogad fil(er)
Postad 17 April 2009 - 20:39
Postad 18 April 2009 - 20:45
Men jag fick byta kameran mot en Nikon p80
Postad 19 April 2009 - 12:00
Hur är det med garantier? Är det en europagaranti, så jag kan serva den i sverige om det skulle vara något?
Postad 05 August 2009 - 01:20
Men jag testade en annan tz5 på expert och jag tycker fortfarande att p80,p90 har bättre bildkvalite.
"Men jag fick byta kameran mot en Nikon p80" stämmer inte. Då jag fick pengarna tillbaka i affären jag köpte tz5 och köpte p80 för dem på expert.
////////
Hade en dålig dag ursäkta för felen.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
306 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?