http://www.beijerbyg...ng.aspx?id=7708
Postad 27 June 2008 - 16:11
http://www.beijerbyg...ng.aspx?id=7708
Postad 04 July 2008 - 14:30
Ska även jag ha absorbenter framför frontarna i min lgnhet med betongväggar, räcker det med 50mm för att dämpa "basljud", eller behöver man gå upp mot 100mm? Tjejen är skeptisk redan som det är, så att börja bygga ut 100mm+ från väggen känns inte som om det är rimligt för min del.
Sen, skall det vara luft mellan mineralullen och väggen? Av de guider jag sett så skall det vara det?
Postad 22 July 2008 - 20:20
Ja det skall vara en luftspalt mellan mineralull och vägg.
Bygg en ram utav 45x45mm reglar och skruva fast mineralullen utanpå ramen så att en luftspalt på 45mm uppstår mellan vägg och mineralull.
/Christopher
Postad 07 August 2008 - 08:44
Basabsorbent kan man väl kanske inte kalla det.
Postad 07 August 2008 - 10:37
Det är det mest optimala.
Redigerat av Chopha, 07 August 2008 - 11:11.
Postad 08 August 2008 - 16:11
Postad 09 August 2008 - 16:07
Hijackar tråden lite
, är det bättre med markskiva än mineralull att dämpa bakom frontar och lyssningsposition med?
Det beror lite på hur/vad du har tänkt att dämpa. En vanlig absorbent ska i regel tillåta luften att strömma genom den för att dämpa bredbandigt. Tänker då framförallt i de högre frekvenserna. Skivan du länkar till är tydligen kompakt/pressad vilket kommer försämra dämpningen eftersom luften inte lika lätt kan tränga in i den. Däremot kan du bygga en panelabsorbent med den men då kommer den endast dämpa smalbandigt (ungefär ett tersband).
Postad 10 August 2008 - 12:18
-"Men jag hittade en intressant medelhård/styv stenulls skiva ifrån Paroc som har motsvarande densitet som Owens corning 703 & roxul rht-40 som ju har utmärkta uppmätta absorbtions egenskaper. Dock så har jag inte funnit några absorbtionskurvor över den ännu. Men den skall ha mycket goda ljudegenskaper enligt paroc..."
Owens corning 703 plain 4" (102mm) 3.0 pcf (48 kg/m3) on wall ;
125Hz - 0.84
250Hz - 1.24
500Hz - 1.24
1000Hz - 1.08
2000Hz - 1.00
4000Hz - 0.97
NRC - 1.15
Så Paroc NRS 2t kanske inte är så dum endå - eller?
/Christopher
Redigerat av Chopha, 10 August 2008 - 12:21.
Postad 10 August 2008 - 19:21
Funderade också på det. Om man läser på pacrocs hemsida så skall den ju fungera ypperligt för ljuddämpning. :SSå Paroc NRS 2t kanske inte är så dum endå - eller?
Postad 11 August 2008 - 00:39
det är en medelstyv (densitet ~65kg/m3) stenullskiva,hittad ibland paroc's sortiment av ljudisolering's produkter...
frågan är hur mycket bättre den är än ordinarie väggisolering (vanlig byggisolering för ex. innerväggar ~24kg/m3)
flödesmotståndet i ullen borde ju skilja sig en hel del tycker man,frågan är ju vad som är optimalt?
en viktig sak dock det är inge bra att sätta skivans hårda sida mot ljudet,då studsar de högre frekvenserna inte in i ullen utan reflekters därifrån...troligen!
verkligen synd att inte paroc har tycks ha några mätningar över detta ull!
Postad 11 August 2008 - 14:19
/Christopher
Postad 11 August 2008 - 17:56
blir väl lite som en (resonans,membraneffekt) kanske?
appråpa det viktiga flödesmotståndet i ullen,kan jag se hur akustikkonsulterna på detta forum sitter å små ler åt mig nu...(kan han fundera på he he)
men denna skiva är något mellanting i densitet mellan vanlig byggisolering för ex. innervägg och den super kompakta/ihoppressade så kallade markskivan,inte så farligt dyr är den heller!, det känns som denna bara "ska" va bra men vad vet jag? finns ju inga mätningar
Postad 12 August 2008 - 09:08
Vet du vad den ligger på på typ beijer?enligt dom mätningar&värden jag sett över lite olika mineralull så tycks det som det har en positiv effekt för absorbtionsfaktorn med något slags ytskikt på ena sidan,framför allt nedåt området kring 250 & 125 Hz....
blir väl lite som en (resonans,membraneffekt) kanske?
appråpa det viktiga flödesmotståndet i ullen,kan jag se hur akustikkonsulterna på detta forum sitter å små ler åt mig nu...(kan han fundera på he he)
men denna skiva är något mellanting i densitet mellan vanlig byggisolering för ex. innervägg och den super kompakta/ihoppressade så kallade markskivan,inte så farligt dyr är den heller!, det känns som denna bara "ska" va bra men vad vet jag? finns ju inga mätningar
Postad 12 August 2008 - 18:09
Postad 13 August 2008 - 11:48
Ok, hittade en i göteborg som säkert funkar utmärkt.150 kr/skiva 120*60*10cm hos nordstroms.se är det enda stället som jag vet hitills ,men det finns ju massor med bygghandlare som säljer paroc's sortiment runt om i landet...bara gå in å söka på återförsäljare på paroc's hemsida tex...
Men vilken anses egentligen vara den bästa "allround" absorbenten som finns att köpa på diverse större bygghandlare?? Borde man köra på denna paroc eller finns det någon bättre från typ isover eller nåt?
Postad 13 August 2008 - 12:09
EDIT: Nu ringde han tillbaka och visst var priset rätt.
Redigerat av Explorer45, 13 August 2008 - 12:12.
Postad 13 August 2008 - 12:46
Postad 13 August 2008 - 13:09
Stenull ÄR mineralull. Det är en undergrupp.Stenullskiva (marksiolering) krävs för att dämpa lägre frekvenser. Där räcker inte mineralull till. Se mitt galleri för en beskriving av hur man tillverkar dämpskivor.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?