jasså vad ska man då ha deluxe kortet till? om inte de analoga utgångarna funkar till hdljudet?1+2 = Nej.
Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3
Asus Xonar HDAV1.3
(Ljudkort)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe
(Ljudkort)
|
5
|
(7)
|
Inga priser | |
Asus Xonar HDAV1.3 Slim
(Ljudkort)
|
4
|
(5)
|
Inga priser | |
Auzentech X-Fi Home Theater HD
(Ljudkort)
|
6
|
(2)
|
Inga priser |
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3 (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Ljudkortet som ger hemmabioförstärkarna en rejäl match? (67 inlägg)
|
16 år sedan |
ultimata multimediamaskinen (7 inlägg)
|
17 år sedan |
Införskaffining av HTPC (14 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 17 November 2008 - 17:12
Postad 17 November 2008 - 17:37
jasså vad ska man då ha deluxe kortet till? om inte de analoga utgångarna funkar till hdljudet?
HD-ljud funkar inte ens ordentligt med HDMI på Xonar-kortet, än mindre på andra kort och spelare, mkt pga Protected Audio Path och iom det inte finns nån kryptering/säker "väg" i Windows måste allt ljud nedsamplas.
Här är en gammal artikel, men tyvärr är den ganska up-to-date ändå iom att inte mkt nytt har hänt som faktiskt fungerar helt tillfreddställande:
http://www.bit-tech....ing_explained/1
Postad 17 November 2008 - 18:36
någon som har ett bra förslag på bluray spelare som klarar att skicka hd ljudet analogt? (sorry off topic)
Postad 17 November 2008 - 21:32
ok tack för svaret, då blir det inget kort och htpc dagar är räknade här hemma, bluray utan hdljud då har man ju missat över 60 % av fördelarna
någon som har ett bra förslag på bluray spelare som klarar att skicka hd ljudet analogt? (sorry off topic)
Alltså du kan ju fortf få HD-ljud, men inte fullt utan nedsamplat. Om du rippar dina Blurays till MKV o gör om ljudet till FLAC kan du ju få ut d lossless via analogt AFAIK, finns en tråd om det på AVSForums.
Postad 17 November 2008 - 21:42
HD-ljud funkar inte ens ordentligt med HDMI på Xonar-kortet, än mindre på andra kort och spelare, mkt pga Protected Audio Path och iom det inte finns nån kryptering/säker "väg" i Windows måste allt ljud nedsamplas.
Här är en gammal artikel, men tyvärr är den ganska up-to-date ändå iom att inte mkt nytt har hänt som faktiskt fungerar helt tillfreddställande:
http://www.bit-tech....ing_explained/1
Det har hänt en hel del. Sen att Asus trycker ut ett ljudkort som är i stortsett värdelöst bara för att vara först är en annan femma(klarar dock de nya ljudformaten utan att nedsampla ljudet). För tillfället får man vänta på vad Auzentechs kort kan åstadkomma.
Redigerat av JetJaguarr, 17 November 2008 - 21:43.
Postad 17 November 2008 - 21:48
Det har hänt en hel del. Sen att Asus trycker ut ett ljudkort som är i stortsett värdelöst bara för att vara först är en annan femma(klarar dock de nya ljudformaten utan att nedsampla ljudet). För tillfället får man vänta på vad Auzentechs kort kan åstadkomma.
Utan att nedsampla via analogt? Hittar inget som kan bekräfta det nånstans.
Postad 18 November 2008 - 10:26
När jag kollar på grafikkort med inbyggda 7.1-ljudkretsar eller när vi talar om Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3 så pratar vi alltså om ljudkort som samplar ner ljudet till sämre kvalitet/upplösning? Finns det inget sätt idag att bibehålla bitströmmen så att jag kan skicka den till min reciever så att den kan ta hand om avkodningen?
Mvh Jens
Postad 18 November 2008 - 10:33
Måste bara få flika in med en fråga:
När jag kollar på grafikkort med inbyggda 7.1-ljudkretsar eller när vi talar om Auzen X-Fi HomeTheater 7.1 vs Asus Xonar HDAV1.3 så pratar vi alltså om ljudkort som samplar ner ljudet till sämre kvalitet/upplösning? Finns det inget sätt idag att bibehålla bitströmmen så att jag kan skicka den till min reciever så att den kan ta hand om avkodningen?
Mvh Jens
Nej, det är programvaran som samplar ned ljudet pga rättighetsstrul och att det inte finns nån "Protected Audio Path", inte kortet. Asus har dock en specialversion av Total Media Theatre som inte ska sampla ned ljudet, men gör det i dagsläget ändå och funkar långt ifrån tillfredsställande om man skall tro alla posts på AVSForum:
"Thank you for submitting your question to ArcSoft.
The final version of TMT which will not be downsampling TrueHD, DTS-HD MA and LPCM will release before Christmas day. Because the final release day should be decided by ASUS, we can not provide the exact release date."
http://www.avsforum........232&page=73
Redigerat av bran, 18 November 2008 - 10:37.
Postad 18 November 2008 - 16:23
Måste bara få flika in med en fråga:
Mvh Jens
Det ska gå att göra nu över HDMI om man har XP med Asus kortet. Inga grafikkort klarar av det. Har dock inte varit så uppdaterad de senaste 2 veckorna. En annan STOR nackdel med asus kortet är dess "bildförbättring" som vad jag har förstått inte går att stänga av.
Redigerat av JetJaguarr, 18 November 2008 - 16:25.
Postad 18 November 2008 - 16:36
1. Vänta på Auzen-kortet.
2. Köra med de lösningar som finns för att få ut 7.1-ljud via HDMI (som då är nedsamplat).
Det blir nog till att vänta på Auzen-kortet för min del.
/Jens
Postad 18 November 2008 - 16:39
Så då har man två alternativ:
1. Vänta på Auzen-kortet.
2. Köra med de lösningar som finns för att få ut 7.1-ljud via HDMI (som då är nedsamplat).
Det blir nog till att vänta på Auzen-kortet för min del.
/Jens
Är du helt 100% att ljudet är nedsamplat över HDMI med Asus kortet? Är 99% säker på att så inte är fallet men Asus kortets många andra brister gör att det inte är värt pengarna.
Postad 18 November 2008 - 21:03
Är du helt 100% att ljudet är nedsamplat över HDMI med Asus kortet? Är 99% säker på att så inte är fallet men Asus kortets många andra brister gör att det inte är värt pengarna.
Även om inte kortet downsamplar så gör programmen det, både powerdvd och arcsoft downsamplar lpcm
Postad 18 November 2008 - 23:00
Vanliga bluerayspelare downsamplar de också ner ljudet över hdmi och analoga utgångar?
t.e.x denna?
http://www.ljudshope...mp;product=1936
Postad 18 November 2008 - 23:04
Även om inte kortet downsamplar så gör programmen det, både powerdvd och arcsoft downsamplar lpcm
Bitstream går att få ur Asus kortet och enligt den info som finns om Auzentech kortet så är det som är kortets huvudsyfte. Hur man downlasmpar en bitstream vet jag dock inte.
Redigerat av JetJaguarr, 18 November 2008 - 23:04.
Postad 18 November 2008 - 23:07
Bitstream går att få ur Asus kortet och enligt den info som finns om Auzentech kortet så är det som är kortets huvudsyfte. Hur man downlasmpar en bitstream vet jag dock inte.
TrueHD funkar dock inte med Asuskortet AFAIK.
Som sagt, det är inget som går som på räls vad gäller HD-ljud från datorn i dagsläget iaf.
Postad 18 November 2008 - 23:11
Postad 19 November 2008 - 09:26
http://www.avsforum....d.php?t=1055454
Som det skrevs tidigare, begränsningen ligger i mjukvaran. Tydligen jobbar tillverkarna med något som kallas PAP (Protected Audio Path) vilket är godkänt av Hollywood. ASUS-kortet har inte detta än, men ASUS har lovat en uppdaterad version av mjukvaran till kortet. Återstår att se hur detta löfte hålls.
/Jens
Postad 29 November 2008 - 13:07
Jag har hämtat informationen från:
http://www.avsforum....d.php?t=1055454
Som det skrevs tidigare, begränsningen ligger i mjukvaran. Tydligen jobbar tillverkarna med något som kallas PAP (Protected Audio Path) vilket är godkänt av Hollywood. ASUS-kortet har inte detta än, men ASUS har lovat en uppdaterad version av mjukvaran till kortet. Återstår att se hur detta löfte hålls.
/Jens
Mer info om Arcsoft TMT releaser för avhjälp av downsampling och tidpunkt (eller frånvaran av tidpunkt) finns här.
http://www.arcsoft.c...ts.asp?TID=1256
Postad 03 December 2008 - 17:28
Mer info om Arcsoft TMT releaser för avhjälp av downsampling och tidpunkt (eller frånvaran av tidpunkt) finns här.
http://www.arcsoft.c...ts.asp?TID=1256
Asus har nu släppt både nya drivrutiner och en ny version av TMT som ger bitstreaming av både True HD och DTS-MA från Blu-ray.
Dock inte från HD DVD ännu.
Tråd på avsforum
Så nu har jag beställt ett HDAV 1.3.
Postad 03 December 2008 - 17:42
Asus har nu släppt både nya drivrutiner och en ny version av TMT som ger bitstreaming av både True HD och DTS-MA från Blu-ray.
Dock inte från HD DVD ännu.
Tråd på avsforum
Så nu har jag beställt ett HDAV 1.3.
Trevligt att det börjar hända nåt! Dock inget 24p stöd, för de som förväntar sig det. Det här känns inte heller så bra, men kan ju va en isolerad händelse:
"Before everyone says this card is the holy grail I would wait for some more testing!
I ran into an issue with PCM decoding and decoding DD true-HD to PCM this morning. I will post full details later. However, I was experiencing something like the DTS bomb with DD-True-HD. It was so bad that it tripped the cutoff switch in my Rotel AMP and shut my entire system down. It nearly blew my speakers!
I also experienced intermittent problems with it doing the 7 channel stereo for DD-TrueHD tracks being decoded to PCM.
Basically, I strongly caution EVERYONE to NOT turn up the volume to loud when playing a PCM track or when decoding DD-TrueHD to PCM. I need to revise my previous statement to say that I strongly do not recommend this card currently to anyone who does not have a receiver that can decode the new HD codecs. If you have a 1.1 receiver then the ATI cards with the new EDID work around is BY FAR the BEST solution.
Don’t buy this card unless you plan on buying a receiver that can accept bitstreamed HD codecs! If you have the HDMI 1.3 receiver then this is the card for you!"
http://www.avsforum....;postcount=2602
Postad 03 December 2008 - 19:38
Eller har jag missta något?
Postad 03 December 2008 - 22:59
Det finns länkar i avsforum-tråden jag pekade till ovan. Kolla in de sista 3-4 sidorna så hittar du dem.Hittar inte några nya drivrutiner på ASUS hemsida, någon som har koll eller har provat dom nya drivrutinerna och TMT?
Eller har jag missta något?
Postad 05 December 2008 - 09:21
Vill bara talaom att nu funkar det klockrent på vista. Kör Vista 32 och med dom nya drivrutinerna och nya TMT 125 så funkar det att bitstreama både DD True HD och DTS HD.
Det enda skumma är att på asus download så finns dom nya drivrutinerna, men inte TMT utan det får man ta via denna länk: ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/Audio_Card/Xonar_HDAV1.3/ där även drivrutinerna finns.. lite märkligt kan tyckas, men men nu funkar det ju i alla fall som det vara tänkt.
Postad 05 December 2008 - 13:23
Postad 06 December 2008 - 00:24
Postad 06 December 2008 - 01:08
Har just konstaterat att ingen av pioneer bluerayspelarna stödjer hd ljud över analoga utgångar utan det är endast DD eller DTS
Postad 06 December 2008 - 01:17
Postad 08 December 2008 - 01:27
Ljudkortet har jag primärt köpt för att få riktigt bra ljudkvalite och jag kommer förmodligen att ta ut ljudet analogt.
Däremot så har jag lite funderingar kring det här med grafik delen av ljudkortet. Vad skulle det vara för fördel med att köra bilden via ljudkortet? Har bara läst om den "värdelösa" bildförbättringen som de flesta tycks vilja stänga av.
Jag har en Pioneer PDP-428 skärm och den klarar ju utmärkt att skala upp låguplöst matereal.
Sitter och här med alla delar utom HFX lådan som jag hoppas kommer imorgon. Då blir det bygga ...
Postad 08 December 2008 - 01:59
Postad 08 December 2008 - 10:10
Vad jag kan förstå av det jag läst ska de analoga utgångarna nu funka bra om man bara använder BD diskar, någon här som kör på detta vis och kan bekräfta att det är så?
Förövrigt hur är ljudet från detta kort jämfört med inbyggt ljudkort?
Postad 08 December 2008 - 23:22
någon som har problem med att spela upp i TMT. kan inte spela upp filmer ja har på datan oavsett vilket format å inte heller med vanlig dvd skiva helle?? dedatan tänker lite sen händer de inget mer.. nått som saknas elle va kan de va..
Postad 09 December 2008 - 08:59
24P fungerar inte och kommer inte fungera på de redan tillverkade korten. Alla som köpt kort kommer kunna byta...
http://vip.asus.com/...SLanguage=en-us
Väntar nog ett tag till.
Postad 10 December 2008 - 13:03
Postad 12 December 2008 - 17:58
Postad 15 December 2008 - 00:00
7. Xonar downgrading video from 60Hz to 30Hz?
No, Xonar HDAV1.3 is in no way downgrading the video quality. When Splendid engine is turned on, it enhances it; and when Splendid is turned off, it is only passing it out in its original quality.
Ska man tolka det som att man kan koppla ur splendid helt?
Postad 15 December 2008 - 00:45
Testade att avinstallera och gå tillbaka till föregående version. Då får jag blå skärm.
Arcsoft TMT verkar ju vara en riktig kvalitets produkt ...
error.jpg 21.04K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 December 2008 - 20:35
Funderar på att köpa detta kort, för det är ganska billigt jämfört med att köpa en vanlif BD spelare med inbyggd decoder för de nya formaten, det kostar ca 17- 20 tusen så 3500 kr är inte farligt förutsatt att detta kort nu funkar med de analoga utgångarna
Vad jag kan förstå av det jag läst ska de analoga utgångarna nu funka bra om man bara använder BD diskar, någon här som kör på detta vis och kan bekräfta att det är så?
Förövrigt hur är ljudet från detta kort jämfört med inbyggt ljudkort?
Men kan ingen svara på om det går att köra utan nedsampling på de analoga utgångarna?
Postad 17 December 2008 - 08:01
Men kan ingen svara på om det går att köra utan nedsampling på de analoga utgångarna?
Det finns redan svar både i denna tråden och i tråden jag länkade till på AVS-forum. L'äs hela tråden igen, och plöj även igenom tråden på AVS-forum så kommer du att bli upplyst.
/Shootking
Postad 17 December 2008 - 09:17
Har kollat igenom AVS-tråden och hittat följande citat:
The latest set of Beta driver released provide full resolution Blue-Ray audio over analog conenction. This is great news for HDAV 1.3 Deluxe owners as there is no more downsampling to worry about. These driver have been released for both XP and Vista. Of course all has been fixed on teh HDMI digital side of things and all formats are said to be working but I knwo many have bought the card for analog output so this should be of good news to many of you with the Xonar HDAV 1.3 Deluxe.
Postad 17 December 2008 - 13:03
Inte mening att vara oinformation eller ohjälpsam, jag visste vart informationen fanns men hade den inte i huvudet. Och inte heller tid att läsa igenom trådarna själv.
/Shootking
Postad 17 December 2008 - 20:01
Tack för svaret Dreadlock, då kanske det börjar bli dags att klippa till. Funkar det med PowerDvD somVad som har skilt minhembio.com från andra forum är den hjälpsamhet folk har visat varandra oavsett om man tyckt olika saker eller om frågan har varit uppe innan - man har alltid hjälpt till så gott man kan. Att hänvisa till ett ospecificerat ställe i en 104 sidor lång tråd följer inte riktigt det mönstret...
Har kollat igenom AVS-tråden och hittat följande citat:
mjukvara ochså eller??
Hur ser det ut med Auzentech då, kommer deras kort att kunna leverera på dom analoga ochså?
Postad 18 December 2008 - 06:50
Postad 20 December 2008 - 10:16
Postad 20 December 2008 - 11:47
Jag väntar med spänning om det går, prova gärna med Blu-ray ochså om du orkar.
Postad 20 December 2008 - 13:15
Postad 26 December 2008 - 02:23
Nej, jag får inte den nya versionen av TMT att funka överhuvud taget. När jag försöker starta TMT efter att ha uppgraderat får jag meddelandet nedan.
Testade att avinstallera och gå tillbaka till föregående version. Då får jag blå skärm.
Arcsoft TMT verkar ju vara en riktig kvalitets produkt ...error.jpg 21.04K 0 Antal nerladdningar
Löste det hela Arcsoft verkar inte lyckas avinstallera ordentligt, kan vara ett tipps för andra som får problem vid uppgraderingar framöver.
Jag gjorde som följer:
Step 1: Please uninstall the program in the Control Panel. If you have other ArcSoft programs installed, please uninstall them too.
Then delete the program files in "C:\Program Files\ArcSoft\TotalMedia Theatre" folder (the installation directory).
Step 2: Delete all the files and the folders (including the hidden ones) in "C:\Users\<username>\Application Data\ArcSoft" and "C:\Program Files\Common Files\ArcSoft" folders.
Step 3: Double check "archlp.sys" in "C:\WINDOWS\system32\drivers" has been deleted, if not, please deletes it manually.
Step 4: Clean up the registration files:
1).Go to the Vista Start menu and click in the Start Search Dialog Box, type "regedit" and press Enter.
2).Delete "[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ArcSoft]" and "[HKEY_CURRENT_USER\Software\ArcSoft]" these two nodes.
Step 5: Reinstall TMT after rebooting the computer.
Då funkade den uppdaterde programvaran!!!
Postad 01 January 2009 - 13:21
Igår (2008-12-31) släppte Asus denna pressrelease
http://www.asus.com/...w.aspx?id=13954
"ASUS Reveals Xonar HDAV1.3 Series Sound Cards with World's First Dolby TrueHD Bit-Stream Feature for the New Blu-ray Era"
Är det någon som hajar vad som är nytt?
MVH
/3DBlaster
Postad 01 January 2009 - 22:55
Hejsan
Igår (2008-12-31) släppte Asus denna pressrelease
http://www.asus.com/...w.aspx?id=13954
"ASUS Reveals Xonar HDAV1.3 Series Sound Cards with World's First Dolby TrueHD Bit-Stream Feature for the New Blu-ray Era"
Är det någon som hajar vad som är nytt?
MVH
/3DBlaster
Ingenting verkar det som...
Först tänkte jag att de kanske hade släpp en ny drivrutin som inte var BETA som stödde TrueHD bitstreaming men kollar man på nedladdningsbara drivrutiner så är det fortfarande beta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Tappar HDMI-signal från Asus Xonar HDAV1.3
8 bilder
640 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?