Jag har själv en Nad T743v2 (föregångaren) och jag kör ett par B&W 602s2 till den. De är tyvärr utgångna, men rätt rejäla högtalare som spelar all musik bra. Nad är dock inte det ultimata valet till dem eftersom Nad är lite grötig i diskanten. Naden köpte jag endast för att jag hade ont om cash och ville ha så mycket kräm för pengarna som möjligt. De behöver lite tryck för att komma igång men samtidigt måste förstärkaren va bättre i diskanten än Nad. Denon passar rätt bra ljudmässigt, men jag tycker deras hemmabioreceivers är så jäkla klena. Detsamma gäller Yamaha. Prova Harman/Kardon kanske? Om du väljer B&W dvs.
Om du gillar rock och så kanske du borde titta på högtalarmärket Klipsh, de kanske skulle funka tillsammans med Nad. Jag har en polare som kör Klipsh tillsammans med en Harman/Kardon receiver och han tycker det är skitbra till rock/metal som han lyssnar på.
Slutligen så är det väldigt svårt att säga vad du kommer gilla bäst. Den som vet det är nog du själv. Mitt råd är därför läs på lite innan, sen tar du med dig en favoritskiva och åker runt lite i stan och provlyssnar olika högtalare (med samma låt hela tiden). Hifiklubben, Reference Audio, Larsbengtsson (S:t eriksplan), Best Sound (odenplan) äre väl som gäller om man bor i Stockholm. Då har man täckt i princip allt. Ha budgeten klar innan du ger ig iväg annars är det lätt att det blir dyrare än man tänkt sig
Hifiklubben är lite för säljinriktade så ta deras råd med en nypa salt. Reference Audio vet jag inte för jag har aldrig orkat åka dit. Larsbengtsson är jäkligt schyssta och kunniga och de flesta säljare där verkar seriösare än Hifiklubben. Best sound kan va schyssta, men de kan också va väldigt dryga om man är nybörjare.
edit: Jag lyssnar själv på rock och metal, men mest elektronisk musik typ trance, house och psytrance. Jag ville alltså ha en allroundhögtalare som passar allt. Jag hade samma inställning som du, det som låter bra det är bra. Det är helt rätt inställning, man ska inte låta sig påverkas av andra för mycket. Så ta allas råd (inkl mina) med en nypa salt
Redigerat av kusling, 30 June 2008 - 15:27.