Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt ljud, Nad744 + högtalare men vilka?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 June 2008 - 20:26

Leuchdioden
  • Leuchdioden
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tjenare.. Nu när man äntligen gått ut skolan och tjänar lite pengar kan man börja fundera på att skaffa stereo/början till en hemmabio.

Jag tänkte dock inte lägga allt för mycket pengar så jag kollar på en NAD744 hemmabio receiver och ett par högtalare till den. Tänkte köra på ett par frontar nu och sedan bygga vidare till ett komplett hemmabio system när man flyttat hemmifrån.

Jag vet dock inte vilka högtalare som funkar bra.. De ska användas till musik och film. Lyssnar på väldigt spridd musik men mest rock och tyngre rock.
Jag har kollat på Dali concept 6 men de verkar inte vara någon hit när det gäller rock och techno lyssning.. Så vad ska jag ha för högtalare? Kollade även på cerwin vega cls-10 men jag har fått bilden att de är mer "fest" högtalare, spelar högt med massor bas och inget vidare "fint" ljud.

Skall även tilläggas att jag är nybörjare ang ljud i hemmet, jag gillar det jag tycker låter bra =)

Tacksam för all hjälp
//Oscar

Postad 30 June 2008 - 15:24

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Jag har själv en Nad T743v2 (föregångaren) och jag kör ett par B&W 602s2 till den. De är tyvärr utgångna, men rätt rejäla högtalare som spelar all musik bra. Nad är dock inte det ultimata valet till dem eftersom Nad är lite grötig i diskanten. Naden köpte jag endast för att jag hade ont om cash och ville ha så mycket kräm för pengarna som möjligt. De behöver lite tryck för att komma igång men samtidigt måste förstärkaren va bättre i diskanten än Nad. Denon passar rätt bra ljudmässigt, men jag tycker deras hemmabioreceivers är så jäkla klena. Detsamma gäller Yamaha. Prova Harman/Kardon kanske? Om du väljer B&W dvs.

Om du gillar rock och så kanske du borde titta på högtalarmärket Klipsh, de kanske skulle funka tillsammans med Nad. Jag har en polare som kör Klipsh tillsammans med en Harman/Kardon receiver och han tycker det är skitbra till rock/metal som han lyssnar på.

Slutligen så är det väldigt svårt att säga vad du kommer gilla bäst. Den som vet det är nog du själv. Mitt råd är därför läs på lite innan, sen tar du med dig en favoritskiva och åker runt lite i stan och provlyssnar olika högtalare (med samma låt hela tiden). Hifiklubben, Reference Audio, Larsbengtsson (S:t eriksplan), Best Sound (odenplan) äre väl som gäller om man bor i Stockholm. Då har man täckt i princip allt. Ha budgeten klar innan du ger ig iväg annars är det lätt att det blir dyrare än man tänkt sig :)

Hifiklubben är lite för säljinriktade så ta deras råd med en nypa salt. Reference Audio vet jag inte för jag har aldrig orkat åka dit. Larsbengtsson är jäkligt schyssta och kunniga och de flesta säljare där verkar seriösare än Hifiklubben. Best sound kan va schyssta, men de kan också va väldigt dryga om man är nybörjare.

edit: Jag lyssnar själv på rock och metal, men mest elektronisk musik typ trance, house och psytrance. Jag ville alltså ha en allroundhögtalare som passar allt. Jag hade samma inställning som du, det som låter bra det är bra. Det är helt rätt inställning, man ska inte låta sig påverkas av andra för mycket. Så ta allas råd (inkl mina) med en nypa salt :)

Redigerat av kusling, 30 June 2008 - 15:27.

Postad 30 June 2008 - 18:55

Leuchdioden
  • Leuchdioden
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Bor i en liten håla vid namn Bromölla.. Det jag har nära till är Kristianstad och där finns bara hifiklubben.. Ja o siba, onoff och elgiganten och så..

Tänkte hålla mig under 10k i pris för frontar samt receiver.. Så vet inte riktigt hur jag ska göra..
Hifiklubben har ju även DENON AVR-1508 och CAMBRIDGE 340R som ligger i min prisklass.. Någon som har erfarenhet av dessa?

Postad 02 July 2008 - 08:46

Unregisteredd15a8e53
  • Unregisteredd15a8e53
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Beroende förstås på vad du har för tidsperspektiv och budget, så hade jag nog köpt ett par bra frontar och en stereo förstärkare istället. Med tanke på hd-ljud och hdmi så kan jag tänka mig att det kommer hända en hel del på reciver marknaden de närmaste åren.

Kolla tråden "Dynamite 10. Vad behöver man?". Det mydynavoice säger om att koppla ihop förstärkare med reciver tror jag skulle passa dig. Du får du bra stereo ljud tills du har råd att skaffa resterande högtalare för surround ljud, samt en bra reciver.

Postad 02 July 2008 - 08:58

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Om du bor i Bromölla så glöm inte ta dig till Eks Radio i Kristianstad, där har de lite alla möjliga högtalare, Wharfedale, infinity, Heco, qln. Sen har de även H/K, pioneer och advance acoustic förstärkare bland annat.

Testa Heco Celan 700 eller Wharfedale Emerald 97 med deras advance acoustic 2-kanalare i det högra lyssningsrummet, låter bra på det mesta jag testat spela där.

http://www.eksradio.se

Postad 02 July 2008 - 19:26

Leuchdioden
  • Leuchdioden
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Godkväll =)

Varit inne i stan idag och kollat på eks och på hifiklubben.. På eks kollade jag främst på onkyo 606 som reciever och den verkar intressant.. Var dock inga högtalare jag direkt fastnade för.. Provlyssnade de flesta jag kan tänka mig lägga i pengar men var inget jag verkligen gillade.. Är ute efter några med mer tryck i..

Åkte sedan till hifiklubben och kollade lite där, kollade på högtalare och gillade dali concept 8.. Är mer något i den stilen på ljud jag vill ha..

Postad 03 July 2008 - 16:24

Leuchdioden
  • Leuchdioden
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Några tips på andra receivers man ska kolla förutom onkyo 606?

Funderar på en sådan och sen hitta ett par dali högtalare av den större sorten begagnat.. Några andra högtalare jag bör kolla upp också?

//Oscar

Redigerat av Leuchdioden, 03 July 2008 - 18:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.