DVD-ai:
Jo jag kopplade in endast de två nedre,utan bleck till dom övre,fick inget basljud med dom blecket ikopplat. Är satt på Small iom att jag har en sub.
Blecken ska alltid vara på platts, (Om man inte gör special kopplingar som, bi-amp, bi-wiring eller liknande ) och tar du bort dom så delar du som sagt upp ljudet i antingen en högpass HF eller lågpassdel LF.
HF=high frequencies, villket innebär att bara diskanten spelar och du får en begrännsning nerått på kanske runt 1500-3500hz detta gör så att det inte finns någon bas och allting låter vasst och eländigt )
LF = Low frequencies, bara baselementet spelar och du får en begrännsning upp i frekvens vid ca 1500 - 3500Hz och detta gör så att du får ett burkigt ljud utan någon diskant och allting låter instängt)
Om inte blecken sitter på platts så gör du en sådan delning och du får bara det ena eller den andra, om du därimot kopplar med blecken så får du det bässta av dom båda och högtalaren fungerar som den ska. Så du ska verkligen sätta tillbara blecken och det kan inte göra så att det blir mindre bas, det gör bara så att det blir mer av det andra, så att säga...
Om du vill ha ordentlig bas så behöver du en subbas, och det har du ju så då är det bara att sätta dit byglarna ordentligt, en mellan pluss och pluss på och en mellan minus och minus på var högtalare, Sätter du fel så kommer det inget ljud alls..
Det vore nog bra om du kunde dra iväg ett foto på hur du kopplat på baksidan av högtalarna och även ett på baksidan av hembiorecivern så vi kan se att allting är rätt kopplat för att hjälpa dig och så att det inte är något mer som är helt galet.
Inget fel med att ha kopplat lite galet, det händer alla ! och specielt om det är inom ett område som man inte är helt insatt i, då är det bässta att be om hjälp och få problemen lösta och jag tror nog att vi ska lösa det här åt det bättre för dig
//DVD-ai