Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

12st 15"are, vad tror ni?

151 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 June 2008 - 19:02

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Okej, nu senast tänkte jag att jag skulle köpa 3st (förklaring kommer) 18"are för ca: 2000kr st, men, så tänkte jag 2000kr det är ju 4st 15"are och mer om jag köper samma serie som jag hade förut! Alltså 12st 15".Varför just tolv? Jo en låda med 4st nedslående basar med basport uppåt optimerad för lågbas(5-40hz, ja det går att få bra tryck så lågt inte så man hör men så man blir omskakad rejält), och varför? Jo för att jag tänkte ställa min fåtölj ovanpå( det funkar bra jag testade med min första DIY-subb) och sedan 2st torn med 4st 15"are i varje placerade i varsitt hörn (höger och vänster) 3,5m framför fåtöljen optimerade för ljudtryck på lite högre frekvenser(40 till ca:90-120hz får ju testa mig fram i så fall) drivna av c-mark mr 2650, 6 ohm på ena kanalen för fåtölj-subben och 3 ohm på andra kanalen för de 8st övriga i bastornen (själva effekten räcker gott och väl men kan man ha olika last(ohm) på två kanaler, det borde väl gå men är det någon som vet så skriv). Låter detta vettigt? Något annat förslag på element kanskeMGR-F 15"? Är detta bara en förhastad fantasi? Alla synpunkter uppskattas :)

mj

Postad 30 June 2008 - 19:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det är alltid bra med visioner, drömmar och fantasier. oc detta är inget undantag och det är bara till att prova och se om det blir någe bra...
Man kan lassta ett steg olika pådom olika kanalerna, men det kan ställa till problem också och jag skulle inte göra det i alla fall.

Dream on ! :)

Postad 30 June 2008 - 20:43

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
5Hz?
Hur?
Har du simulerat?

VAS=342 Liter
Qts=1.43
Fs=26Hz

Och i princip inga T/S parametrar i övrigt.

Vore kul att se hur du simulerat och hur du tänker åstadkomma detta.

Professor_Kalkyls tråd kan ju bli HÖGINTRESSANT för dig...

Redigerat av GrodanB, 30 June 2008 - 20:52.

Postad 30 June 2008 - 20:53

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Det är alltid bra med visioner, drömmar och fantasier. oc detta är inget undantag och det är bara till att prova och se om det blir någe bra...
Man kan lassta ett steg olika pådom olika kanalerna, men det kan ställa till problem också och jag skulle inte göra det i alla fall.

Dream on ! :)

Ok tack, men vad gäller mitt steg så tror jag att kanalerna är helt separata( satt på parallea, av möjliga: parallea, stereo och bridge, vilket betyder att jag kan spela musik/ljud från två helt olika källor och på helt olika volym, kanalerna har separata volymkontroller helt reglerbara oberoende av varandra och kanalerna har även var sin temperaturstyrd fläkt,går den ena igång kanske den andra inte gör det för att den kanalen och den sidan av steget inte är varmt nog, så jag tycker att det borde gå. Någon som har erfarenhet av pa och vet?
(steg:c-mark mr 2650)

mj

5Hz?
Hur?
Har du simulerat?

VAS=342 Liter
Qts=1.43
Fs=26Hz

Vore kul att se hur du simulerat och hur du tänker åstadkomma detta.

"Har du simulerat?" -Nej, jag tycker att det fattas för mycket data(jag har kontaktat ljudia för att få mer info, men inte fått svar) och så har ett virus slagit ut mitt lådprogram.
Varför tvekar så många om låga frekvenser? Även en 5,25" bas i ett datorhögtalarsystem för 390kr kan flytta luft vid 5 hz :) :D och vad kan då inte 4st 15" göra?(skaka om,flytta luft, inte ljud alltså).

mj

Postad 30 June 2008 - 21:06

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Tja... tvekar... Jag VET att det är en strid för varje Hz under 20Hz... Speciellt utan trix och knep... (Linkwits transform, ACE-bass etc.)

Så jag ville veta hur du tänker göra...

Jag vet dessutom att det finns INGET system med en 5.25" som ens når ner till 20Hz utan Eq eller fantasimätningar som inte har någon praktisk relevans...

Men jag vill inte döda dina drömmar bara veta hur du tänker göra för att få till 5-40 Hz.

Postad 30 June 2008 - 21:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som sagt, 5Hz är inte lätt att få till något som hällst ljudtryck vid, om du inte har mycket stor slaglängd och effekt + stora lådor osv. osv..
Men om du gör på rätt sätt så ska du kunna få ut ganska trevlig djupbas ur 4st 15" oc det ska nog inte vara helt omöjligt med ett F3 på runt en 20Hz i alla fall utan att få en effektåighet på 1w ;) , men lådorna lär blir extremt stora för att uppnå detta och det ligger lite trixande bbakom detta också.

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 21:34.

Postad 30 June 2008 - 21:36

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Tja... tvekar... Jag VET att det är en strid för varje Hz under 20Hz... Speciellt utan trix och knep... (Linkwits transform, ACE-bass etc.)

Så jag ville veta hur du tänker göra...

Jag vet dessutom att det finns INGET system med en 5.25" som ens når ner till 20Hz utan Eq eller fantasimätningar som inte har någon praktisk relevans...

Men jag vill inte döda dina drömmar bara veta hur du tänker göra för att få till 5-40 Hz.

"fantasimätningar" jag talar inte om ljudtryck och mitt system gör det (5,25" bas ca 390kr Logitech x-230)någonsin spelat "bass i love you" på ett mindre system? Lägsta "peaken" är oftast runt 5hz och ibland under.
Om en högtalare "hoppar" på 5hz( vilket en helt vanlig bas gör om den har ett vettigt steg och orörd insignal på t.ex "bass i love you") flyttar den också luft och den luften tänkte jag leda genom en basport och upp i sitsen på min fåtölj= skak gammal vid på min förra diy-subb och fåtöljskaket så kanske du förstår vad jag menar (skaket ca:12-18hz)
syns och känns mycket tydligt i verkligheten

går ni sedan in på någon video som har ca: 39,579,496 Views så vet jag vad ni är för ena! ;) ;)

Postad 30 June 2008 - 21:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Även om konen rör på sig betyder det inte att det är någon amplitud, det är jusst det.
Alla element kan spela 5Hz, men vissa vid 0,0000000000001w och andra vid 100W, vissa vid 10dB och andra vid 100dB.

Så bara för att konen rör på sig betyder det inte att den lämnar någon akustisk användbar amplitud vid den frekvensen, tyvärr så är det så. Om du bara vill ha dom till att skaka soffan så skulle jag ha skaffat 4st rump-sparkare i stället ;)

Redigerat av DVD-ai, 30 June 2008 - 21:42.

Postad 30 June 2008 - 21:48

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

"fantasimätningar" jag talar inte om ljudtryck och mitt system gör det (5,25" bas ca 390kr Logitech x-230)någonsin spelat "bass i love you" på ett mindre system? Lägsta "peaken" är oftast runt 5hz och ibland under.
Om en högtalare "hoppar" på 5hz( vilket en helt vanlig bas gör om den har ett vettigt steg och orörd insignal på t.ex "bass i love you") flyttar den också luft och den luften tänkte jag leda genom en basport och upp i sitsen på min fåtölj= skak gammal vid på min förra diy-subb och fåtöljskaket så kanske du förstår vad jag menar (skaket ca:12-18hz)
syns och känns mycket tydligt i verkligheten

går ni sedan in på någon video som har ca: 39,579,496 Views så vet jag vad ni är för ena! ;) ;)

Youtube jaa!

Här är en mycket gammal video undrar ni något läs först beskrivningen
drivs av zachry DSW 400 om ni undrar. flytta luft vid 5hz(lägsta återkommande peaken) video "bass i love you"
varning mycket dåligt ljud i videon!

Postad 30 June 2008 - 21:55

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Även om konen rör på sig betyder det inte att det är någon amplitud, det är jusst det.
Alla element kan spela 5Hz, men vissa vid 0,0000000000001w och andra vid 100W, vissa vid 10dB och andra vid 100dB.

Så bara för att konen rör på sig betyder det inte att den lämnar någon akustisk användbar amplitud vid den frekvensen, tyvärr så är det så. Om du bara vill ha dom till att skaka soffan så skulle jag ha skaffat 4st rump-sparkare i stället ;)

"akustisk användbar amplitud" vet jag inte vad du menar med (ljudtryck antar jag) och kan 4st rump-sparkare verkligen göra så att du bokstavligen lyfter 0,5-1cm (jag har inte mätt så jag vill inte överdriva) vid låga frekvenser typ 12- 17hz? För det kunde 2st MGR-F 15" göra, i en dålig låda dessutom!

och effekt och låga frekvenser , enligt min erfarenhet krävs det mycket lite effekt att utnyttja närmast full slaglängd hos en bas vid typ 10hz jämfört med t.ex 50hz de flesta basar kan utnyttja 80½% av sin slaglängd vid 10hz men hur länge låter jag vara osagt! ;)

men effekten kanske är ganska hög % av vad stegat kan prestera vid den frekvensen även om volymen är på 3-4% å andra sidan.

Redigerat av Unregistered93bbd732, 30 June 2008 - 22:11.

Postad 30 June 2008 - 22:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ljudtryck, eller känsla eller vad du vill.

Det är ju igentligen ljud ( luft som rör på sig ) som bidrar med vibrationer i möbler, golv, väggar m.m.
För att få detta så krävs det en viss amplitud ( ljudtryck, en mängd luft som rör på sig) och det går inte att få med ett 5,25" element, men med ett 15" så går det då den hhar störra konarea och kan flytta mer luft i varje konslag.
Därför så behöver det inte vara så att 15" går det minsta djupare igentligen, den har bara med kapacitet att leverera vid låga frekvenser.

Kan inte lova att 4st sådana pallar att göra det du ber om, men det verkar mer vettig än att ha 4st 15" under soffan tycker jag ;)
Men som sagt, tycker jag...

Postad 30 June 2008 - 22:07

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Återigen... Jag vill veta hur du konstruerar detta för att ge 5Hz. Du vill ju mena att du vet nått som jag inte vet eftersom du får det att låta som det är en självklarhet att det inte är något problem...

Helt säker på att du inte hört (upplevt) ditt logitech system spela 5Hz... Sannolikt inte ens 20Hz... Snarare har du hört de övertoner som en så låg signal ger... som ligger en bra bit från 5Hz...

Vet inte om du upplevt det någon gång men ibland kan man får "bättre" bas med att byta till ett bra mellanregister... Så trots att du inte spelar fundamental tonen så kan du med hjälp av övertonerna "höra" den. Absolut inte samma sak som om du verkligen spelade den men ger dig illusionen att du kan spela lägre än du verkligen klarar av...

Men det struntar vi i nu tycker jag och fokuserar på ditt 15" projekt.

Lycka till med att få mer info av ljudia... känner INGEN som fått det... de svar jag sett har varit "bla, bla, bla, Tekniken som mäter är på semester, bla, bla, bla..." osv... Sist en kompis försökte måste han haft semester i 1.5 år... HOPPAS verkligen du lyckas. Ljudia SABBAR verkligen sina egna elementmärken på detta sättet. Spelar ju mindre roll om de är bra eller dåliga. Är de billiga kan de ju åtminstone vara prisvärda ;) Men kan man inte designa på ett vettigt sätt med dem är det ju värdelöst.

Postad 30 June 2008 - 22:29

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Återigen... Jag vill veta hur du konstruerar detta för att ge 5Hz. Du vill ju mena att du vet nått som jag inte vet eftersom du får det att låta som det är en självklarhet att det inte är något problem...

Helt säker på att du inte hört (upplevt) ditt logitech system spela 5Hz... Sannolikt inte ens 20Hz... Snarare har du hört de övertoner som en så låg signal ger... som ligger en bra bit från 5Hz...

Vet inte om du upplevt det någon gång men ibland kan man får "bättre" bas med att byta till ett bra mellanregister... Så trots att du inte spelar fundamental tonen så kan du med hjälp av övertonerna "höra" den. Absolut inte samma sak som om du verkligen spelade den men ger dig illusionen att du kan spela lägre än du verkligen klarar av...

Lycka till med att få mer info av ljudia... känner INGEN som fått det... de svar jag sett har varit "bla, bla, bla, Tekniken som mäter är på semester, bla, bla, bla..." osv... Sist en kompis försökte måste han haft semester i 1.5 år... HOPPAS verkligen du lyckas. Ljudia SABBAR verkligen sina egna elementmärken på detta sättet. Spelar ju mindre roll om de är bra eller dåliga. Är de billiga kan de ju åtminstone vara prisvärda ;) Men kan man inte designa på ett vettigt sätt med dem är det ju värdelöst.

Hoppa på 5hz det är allt jag har skrivit och allt jag menar, Det där med "övertoner" har jag också koll på laddar man hem en 20hz sinusvåg,sine wave där namnet indikerar att det bara är 20hz, finns det även 60hz - 25-30db och spelar man högt kan man nästan bli öronbedövad av 60hz signalen detta gäller alla sine wavar under ca 35hz men med olika övertoner inte bara 60hz, det andvänds ju i nästan alla låtar för att folk utan sub eller liknande också ska kunna njuta av "basen".

Det där med ljudia får jag väll se men utan mer data vet jag t.ex inte hur jag ska tuna porten, det vore ju inte så bra med ett fb på 10hz när man vill ha runt 20-25hz ;) . Jag kommer kräva att få mer data från ljudia! Det står ju på deras hemsida att man kan få sitt element uppmätt och få t/s och liknande och kan de inte göra det med de element de själva säljer är det ju för "#lvet# skandal!

Postad 30 June 2008 - 22:53

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

ljudtryck, eller känsla eller vad du vill.

Det är ju igentligen ljud ( luft som rör på sig ) som bidrar med vibrationer i möbler, golv, väggar m.m.
För att få detta så krävs det en viss amplitud ( ljudtryck, en mängd luft som rör på sig) och det går inte att få med ett 5,25" element, men med ett 15" så går det då den hhar störra konarea och kan flytta mer luft i varje konslag.
Därför så behöver det inte vara så att 15" går det minsta djupare igentligen, den har bara med kapacitet att leverera vid låga frekvenser.

Kan inte lova att 4st sådana pallar att göra det du ber om, men det verkar mer vettig än att ha 4st 15" under soffan tycker jag ;)
Men som sagt, tycker jag...

"Kan inte lova att 4st sådana pallar att göra det du ber om, men det verkar mer vettig än att ha 4st 15" under soffan tycker jag ;) "
Testa själv! Även en 10" kan göra underverk i bas upplevelser(kanske inte 30hz och neråt, förutom om det är en långslagig lågbas) Ta en fåtölj,skruva bort benen och sätt basen i en låda under, så det bara är sitsen/"kudden" mellan högtalaren och dej själv(när du sitter där), se till att det blir tätt och börja spela en bra låt!!(obs funkar bara med rätt sorts fåtölj, och låda, en låda som kan bära den vikt den kommer utsättas för och är stor nog att göra så det blir tätt). Är det verkligen ingen här som någonsin tänkt på detta? I sådant fall tänk på det!

Varför har ingen undrat hur jag ska få "akustisk användbar amplitud" på 40 eller 120hz? ;)

ok,men 3 ohm ena kanalen 6 ohm på den andra går det?

"Ok tack, men vad gäller mitt steg så tror jag att kanalerna är helt separata( satt på parallea, av möjliga: parallea, stereo och bridge, vilket betyder att jag kan spela musik/ljud från två helt olika källor och på helt olika volym, kanalerna har separata volymkontroller helt reglerbara oberoende av varandra och kanalerna har även var sin temperaturstyrd fläkt,går den ena igång kanske den andra inte gör det för att den kanalen och den sidan av steget inte är varmt nog, så jag tycker att det borde gå. Någon som har erfarenhet av pa och vet?
(steg:c-mark mr 2650)

mj"

ZZZZzzzz

Postad 01 July 2008 - 06:20

KoktGrus
  • KoktGrus
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
high fidelity ;)

Postad 01 July 2008 - 07:10

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Varför har ingen undrat hur jag ska få "akustisk användbar amplitud" på 40 eller 120hz? ;)

Varför det? Med en Fs på 26Hz skulle det vara en utmaning att göra en så felaktigt dimensionerad låda att du inte får 120Hz...

40Hz går att klanta bort ganska lätt med en för liten låda och en felavstämming...

Så återigen... fokus på 5Hz

Redigerat av GrodanB, 01 July 2008 - 07:13.

Postad 01 July 2008 - 10:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som sagt, 120Hz behöver du knappt någon låda för att få någon användbar amplitud vid, och 40Hz är inget problem bara man gör lådan på rätt sätt, men 5Hz det är andra grejer den och mycket, mycket ! svårt att få något som hälst ljudtryck vid så låga frekvenser.
Kom ihåg att med halverad frekvens så måsste konen slå runt fyra gånger så långt för bibehållan amplitud om det är en sluten låda, när det gäller portad låda så blir det lite anorlunda, där börjar ökningen av CD presis som för den slutna lådan. Men runt avstämningen så sjunker CD kraftigt och man tjänar här en del i gjupdas prestanda, men efter den lilla dalen ( - 4-10mm i CD beronde på element/låda och avstämning, och detta mellan 25-55Hz, beroende var avstämningen ligger) så ökar CD mycket kraftigt och hamnar mycket högre än för en sluten låda ( ca det dubbla är vanligt)
Så om du vill spela så låga frekvenser som 5Hz så är det portat som gäller ( eller en alldeles för lågt avstämd port, och det låter skit), och lådan blir mycket stor för en sluten låda.

Postad 01 July 2008 - 13:13

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

som sagt, 120Hz behöver du knappt någon låda för att få någon användbar amplitud vid, och 40Hz är inget problem bara man gör lådan på rätt sätt, men 5Hz det är andra grejer den och mycket, mycket ! svårt att få något som hälst ljudtryck vid så låga frekvenser.
Kom ihåg att med halverad frekvens så måsste konen slå runt fyra gånger så långt för bibehållan amplitud om det är en sluten låda, när det gäller portad låda så blir det lite anorlunda, där börjar ökningen av CD presis som för den slutna lådan. Men runt avstämningen så sjunker CD kraftigt och man tjänar här en del i gjupdas prestanda, men efter den lilla dalen ( - 4-10mm i CD beronde på element/låda och avstämning, och detta mellan 25-55Hz, beroende var avstämningen ligger) så ökar CD mycket kraftigt och hamnar mycket högre än för en sluten låda ( ca det dubbla är vanligt)
Så om du vill spela så låga frekvenser som 5Hz så är det portat som gäller ( eller en alldeles för lågt avstämd port, och det låter skit), och lådan blir mycket stor för en sluten låda.

""""""""Varför det? Med en Fs på 26Hz skulle det vara en utmaning att göra en så felaktigt dimensionerad låda att du inte får 120Hz...

40Hz går att klanta bort ganska lätt med en för liten låda och en felavstämming...

Så återigen... fokus på 5Hz"""""""

vad måste jag göra för att övertyga er? Det är inte ljudtryck ner till 5hz jag vill ha för det går inte att få,(med dessa element,andvändbart ljudtryck alltså) det vet jag mycket väl.vad är det ni inte förstår?4st sånna här kan flytta ca 4-4,5liter luft på 5hz utan att ta skada(eller låta skit) under en kortare period, och leder man det in i en kudde (fåtöljsits) känner man det och det är det jag tänkte utnyttja.

"Varför har ingen undrat hur jag ska få "akustisk användbar amplitud" på 40 eller 120hz?"= skämt
Detta med 5hz kan jag nog inte förklara bättre.
Någon som har någon synpunkt på baselementen,finns det bättre till liknande pris(köper man ett baspaket med två st och tillbehör,dämpning, terminal,skruvar, kostar de 377kr st!)?
Och det här med ohm:en?
Någon som byggt något liknande?
Kan jag få bättre tryck för priset?

mj

Postad 01 July 2008 - 14:16

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Ok, ett sista inlägg:

De är SKIT. Inga T/S parametrar som är till någon nytta dvs. värdelösa element.

0 ljudtryck är 0 verkningsgrad. De spelar INTE 5Hz överhuvud taget, du kan lägga hur många kuddar på dem du vill det kommer inget 5Hz ur dem.

Men då talar jag om HÖGTALARE

Men till rumskakare (sparkare) duger de.

Redigerat av GrodanB, 01 July 2008 - 14:35.

Postad 01 July 2008 - 14:17

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo men jag menar det, ska du inte lyssna på dom utan bara känna vibrationer i soffan så går det ju bra med den konstruktion som du tängte, och det sa jag ;)

Detta med att dom skulle låta skit va bara om du gjorde en avstämning som va för låg i en portad låda och du skulle spela dom för högt upp ( bör då dela under 40-60Hz), inget annat, Kör på din planerade konstruktione för du kommar att få ett jäkla "hoppande" i soffan.
Men som sagt, ingen bas som i gentligen hör, men sitter du på soffan så kan detta gå igenom kroppen och du kan då ändå få en ganska bra respons långt ner i frekvens, men dte är ju inte " riktigt" ljudtryck om man ska vara ärlig ;)

Redigerat av DVD-ai, 01 July 2008 - 14:29.

Postad 01 July 2008 - 15:37

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Ok, ett sista inlägg:

De är SKIT. Inga T/S parametrar som är till någon nytta dvs. värdelösa element.

0 ljudtryck är 0 verkningsgrad. De spelar INTE 5Hz överhuvud taget, du kan lägga hur många kuddar på dem du vill det kommer inget 5Hz ur dem.

Men då talar jag om HÖGTALARE

Men till rumskakare (sparkare) duger de.

"Manufacturer: MGR
Model: 1815
Filename: 1815.unt
Speaker type: Bass

Sd: 850.00 cm^2
Vas: 212.42 l
Cms: 2.10e-04 m/N
Cas: 1.52e-06 m^5/N
Mmd: 164.41 g
Mms: 178.00 g
Rms: 6.00 Ns/m
Fs: 26.0 Hz
Bl: 8.91 N/A
Re: 5.50 ohm
Le: 1.00 mH
Qms: 4.85
Qes: 2.00
Qts: 1.42"

Ljudia kanske är bra ändå!(eller) ;)

Jag har från en hifisnubbe som jag litar på fått höra idag att det går bra att driva i 3 ohm på ena och 6 ohm på andra kanalen med mitt slutsteg.

Postad 01 July 2008 - 15:45

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Okej bara jag får igång mitt lådprogram så är "5hz snacket" avslutat.Men de andra, vad rekomenderar ni för fb för de andra, max ljudtryck,40 till 120-150hz?
Tack för alla svar.

Postad 01 July 2008 - 15:48

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Okej bara jag får igång mitt lådprogram så är "5hz snacket" avslutat.Men de andra, vad rekomenderar ni för fb för de andra, max ljudtryck,40 till 120-150hz?
Tack för alla svar.

lägg upp en skärmdump på kurvan

Postad 01 July 2008 - 15:52

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

lägg upp en skärmdump på kurvan

Proffset är här :) , vilken kurva? Mitt lådprogram funkar inte pga virus.

Postad 01 July 2008 - 16:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Proffset är här :) , vilken kurva? Mitt lådprogram funkar inte pga virus.

Fixa det då !

Om instalera eller något, ska ju gå att lösa :D

Postad 01 July 2008 - 16:36

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
5hz det kan du svin glömma med dom elementen och skulle du nå det utan att dom har brunnit upp så har du satt hela diy världen på plats även dom som bygger rotor suben
sen kan inte mixa olika ohm tal på förstärkaren då den har vissa komponenter som arbetar gemensamt

Postad 01 July 2008 - 16:53

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Fixa det då !

Om instalera eller något, ska ju gå att lösa :)

håller på

Postad 01 July 2008 - 16:59

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

5hz det kan du svin glömma med dom elementen och skulle du nå det utan att dom har brunnit upp så har du satt hela diy världen på plats även dom som bygger rotor suben
sen kan inte mixa olika ohm tal på förstärkaren då den har vissa komponenter som arbetar gemensamt

Det enda som är gemensamt på slutstegets kanaler när den är satt i "parallea" tror jag bara är strömförsöjningen.Och vill du diskutera 5hz så läs resten av tråden först!

och kallar du mig svin för att jag gav dig en komplimang har du nog också ett virus.

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 July 2008 - 17:03.

Postad 01 July 2008 - 17:03

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Notis: Du är medveten om att magneterna i dessa basar är ca. sjuuuuukt underdimensionerade?

Postad 01 July 2008 - 17:06

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Notis: Du är medveten om att magneterna i dessa basar är ca. sjuuuuukt underdimensionerade?

Om det är samma magneter som på mgr-f 2015 så vet jag exakt hur stora de är, det är väll inget fel med en 3kgs magnet till en billig 15"are?

Postad 01 July 2008 - 17:11

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Om det är samma magneter som på mgr-f 2015 så vet jag exakt hur stora de är, det är väll inget fel med en 3kgs magnet till en billig 15"are?

Lika stor som till en billig 10"are,men så är det ju inte en high-end bas heller.
Har du aldrig hört talas om neodym magneter? Inte för att det är det på denna modell men, sånna magneter finns på pa-basar som ska vara lätta att flytta runt(och ändå är de minst lika starka som vanliga magneter fast de inte är 1/3 så stora ens) och då sitter magneten bara innanför talspolen(om du förstår vad jag menar) som oftast inte är mer än 75-100mm i diameter!

Storleken har inte mycket betydelse i detta sammanhang.

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 July 2008 - 17:20.

Postad 01 July 2008 - 17:20

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Det enda som är gemensamt på slutstegets kanaler när den är satt i "parallea" tror jag bara är strömförsöjningen.Och vill du diskutera 5hz så läs resten av tråden först!

och kallar du mig svin för att jag gav dig en komplimang har du nog också ett virus.

svin glömma är ett ut tryck och har inget med din person att göra svin glömma = det funkar inte = det går inte att genomföra .
hade jag skrivit att du är ett ?? så hade jag gjort det sen skall man läsa i vilket sammanhang det står .

Postad 01 July 2008 - 17:23

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

svin glömma är ett ut tryck och har inget med din person att göra svin glömma = det funkar inte = det går inte att genomföra .
hade jag skrivit att du är ett ?? så hade jag gjort det sen skall man läsa i vilket sammanhang det står .

ok, jag hade aldrig hört det uttrycket :) sorry

Postad 01 July 2008 - 19:09

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

1) Vart står det att det är tre kilos magneter
2) Magnetens vikt är inte direkt proportioneligt mot dess kraft

Lika stor som till en billig 10"are,men så är det ju inte en high-end bas heller.
Har du aldrig hört talas om neodym magneter? Inte för att det är det på denna modell men, sånna magneter finns på pa-basar som ska vara lätta att flytta runt(och ändå är de minst lika starka som vanliga magneter fast de inte är 1/3 så stora ens) och då sitter magneten bara innanför talspolen(om du förstår vad jag menar) som oftast inte är mer än 75-100mm i diameter!

Storleken har inte mycket betydelse i detta sammanhang.

Nu är det inte neodymium magneter i MGRs billigaste serie...

Sen att neodymium magneter är starkare än vanliga cobalt dito, är ingen nyhet.

Och nej, det är inte alla PA-basar som har neodymium.

I dina beräkningar på hur mycket luft de flyttar, har du tatt i beaktning, att luften kommer att komprimeras av din vikt, om du ska göra en luftfylld "kudde" som vibrerar

Postad 01 July 2008 - 20:45

kaffekoppen
  • kaffekoppen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag skulle inte lägga pengar på det här elementet.

Postad 01 July 2008 - 20:52

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag skulle inte lägga pengar på det här elementet.

koppen han är inte ute efter välljud utan ojud

Postad 01 July 2008 - 20:55

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

1) Vart står det att det är tre kilos magneter
2) Magnetens vikt är inte direkt proportioneligt mot dess kraft

Nu är det inte neodymium magneter i MGRs billigaste serie...

Sen att neodymium magneter är starkare än vanliga cobalt dito, är ingen nyhet.

Och nej, det är inte alla PA-basar som har neodymium.

I dina beräkningar på hur mycket luft de flyttar, har du tatt i beaktning, att luften kommer att komprimeras av din vikt, om du ska göra en luftfylld "kudde" som vibrerar

1) Vart står det att det är tre kilos magneter Jag har haft mgr-f 2015w som nästan är identisk med mgr 1815w, och båda väger 4,1 kg och det är nästan bara magneten som väger något så ca: 3kg.
Och nej, det är inte alla PA-basar som har neodymium. Pa-basar som ska vara lätta att flytta runt, vanliga pa basar är inte lätta att flytta runt,okej lite luddigt från min sida.
Nu är det inte neodymium magneter i MGRs billigaste serie... det skrev jag också

Har fått igång lådprogrammet(på en annan dator som inte har virus, eller internet) och jag har beräknat lite lådor och det jag fått fram är detta: över 130db :36-80hz .Med en peak på ca 139db vid 50hz och en vid 141db vid 60hz (2 olika tunade lådor med 4st 15" var för tryck på "högbas"för att ge bra tryck på olika frekvenser för jämnare frekvensgång) och då har jag räknat med +3db vid 50hz rumstöd och räknat lådorn var för sig alltså inte lagt till 3-4db för att det är 2st lådor(på 0 till ca 50hz 3st). Blir kanske inte sånna db i verkligheten men i programmet blir det det.(bassbox pro 6).

mj

Postad 01 July 2008 - 20:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

...spelar man högt kan man nästan bli öronbedövad av 60hz signalen detta gäller alla sine wavar under ca 35hz men med olika övertoner inte bara 60hz, det andvänds ju i nästan alla låtar för att folk utan sub eller liknande också ska kunna njuta av "basen"...

Övertoner finns överallt och ingenstans hela tiden, jämt det är helt naturliga och med riktiga instruement, så kommer det alltid finnas övertoner.

Postad 01 July 2008 - 20:57

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

koppen han är inte ute efter välljud utan ojud

Nej, det är jag inte, bara ute efter tryck för en så rimlig peng som möjligt.

Postad 01 July 2008 - 20:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
öhm, du inser väll att det inte är så lyckat att ha olika lådtyper som spelar samma toner?

Sen är en 9dB-peak ganska sjukt meningslös..

Redigerat av Professor_Kalkyl, 01 July 2008 - 21:02.

Postad 01 July 2008 - 21:02

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Övertoner finns överallt och ingenstans hela tiden, jämt det är helt naturliga och med riktiga instruement, så kommer det alltid finnas övertoner.

Ja, men på sine waves är det meningen att det bara ska vara en frekvens, men de flesta blir nog lurade, och tror de får tryck på 20hz med sin billiga 10" subb.

öhm, du inser väll att det inte är så lyckat att ha olika lådtyper som spelar samma toner?

samma lådtyp olika fb

Postad 01 July 2008 - 21:05

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
"Sen är en 9dB-peak ganska sjukt meningslös.. " vid 36 och 80hz 130db sedan peak på 139 vid 50hz okej 36 och 80hz -11db om man ska vara petig.(141db 60hz)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 July 2008 - 21:06.

Postad 01 July 2008 - 21:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Ja, men på sine waves är det meningen att det bara ska vara en frekvens, men de flesta blir nog lurade, och tror de får tryck på 20hz med sin billiga 10" subb.

samma lådtyp olika fb

Eller så är de helt enkelt bara lurade av specifikationerna....

Fortfarande olika...

Postad 01 July 2008 - 21:08

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Sen är en 9dB-peak ganska sjukt meningslös..

tryck på olika frekvenser för jämnare frekvensgångTänker jag fel?

Eller skulle det vara bättre med en 20db peak vid 50hz?(och ingen vid 60hz)

Redigerat av Unregistered93bbd732, 01 July 2008 - 21:11.

Postad 01 July 2008 - 21:37

kaffekoppen
  • kaffekoppen
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Det finns junkmagneter som väger fan men inte ger nån BL..

Jag vill inte vara neggo, men ur de där lär du få mer dist än nöden kräver.

Postad 01 July 2008 - 21:39

Unregisteredbb823404
  • Unregisteredbb823404
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Sen när blev en frekvenskurva som ser ut som en b&d-bana rak?

Att du inte fortsatt med ditt bygge på Tempest-15 basarna istället för att lägga ner tid på att tänka ut en dyrare lösning som inte kommer va till nån mer nytta än att ta upp plats.

Annars får du väl göra nån Dipol-bas lösning med de basarna du nu så gärna vill lägga pengar på.
Som denna här ska visst va nån lösning:
http://www.hififorum...rchTerms=,dipol

men jag tycker det verkar va mer jobb än att bygga en 4kantig låda å i med några rör sen spela för kung o fosterland

Postad 01 July 2008 - 22:01

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Sen när blev en frekvenskurva som ser ut som en b&d-bana rak?

Att du inte fortsatt med ditt bygge på Tempest-15 basarna istället för att lägga ner tid på att tänka ut en dyrare lösning som inte kommer va till nån mer nytta än att ta upp plats.

Annars får du väl göra nån Dipol-bas lösning med de basarna du nu så gärna vill lägga pengar på.
Som denna här ska visst va nån lösning:
http://www.hififorum...rchTerms=,dipol

men jag tycker det verkar va mer jobb än att bygga en 4kantig låda å i med några rör sen spela för kung o fosterland

tack för länken

Postad 01 July 2008 - 22:15

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
jo precis, du skriver först att du bara vill att soffan ska skaka, sedan att du vill ha en rak frekvensgång och sedan att du vill ha höga SPL... Bestäm dig :)

Pratet om mangeter är som sagt helt onödigt, det är inta bara magnetens vikt, storlek eller utsende som avgör hur kraftigt drivsteg elementet har. Det är en kombination av magnetens fältstyrka, hur väl den används av konstruktionen, membranets vikt och upphägningarnas styvhet m.m.
Och en del element behöver inte ha specielt stora megneter och andra behöver ha det beronde på gapets bredd, vikt på konen, spolens lindningar, eftersträvat Xmax/Xmec m.m.

Men visst, dom där basarna har mycket små magneter och är också i övrigt inget att ha enligt mig, men det finns många fina element som har små magneter och dom är inte dåliga för det, dom har bara en annan konstruktion :D

Jag tycker att du borde göra på följande vis, bygg en låda med 1-4st sånna basar, sätt den under soffan och kör så att du hoppar.
ta sedan och fixa en bra bas som låter bra och spela musik med den i stället, tycker jag låter mycket trevligare :D

Redigerat av DVD-ai, 01 July 2008 - 22:29.

Postad 02 July 2008 - 04:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

"Sen är en 9dB-peak ganska sjukt meningslös.. " vid 36 och 80hz 130db sedan peak på 139 vid 50hz okej 36 och 80hz -11db om man ska vara petig.(141db 60hz)

den basen den har en pik oavsett vilken låd volym som andvänds det är bara frågan om var piken hamnar och vid vilken volym men kör dom som en ib då funkar dom bättre

Postad 02 July 2008 - 11:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ib = isobank eller vad dom heter ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.