Den bästa filmupplevelsen, är det biografen eller hembion som gäller?
198 svar till detta ämne
Postad 30 June 2008 - 11:05
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
På uppdrag av Svenska Filminstitutet så har SOM-institutet vid Göteborgs universitet för tredje året i rad gjort en specialstudie om svenska folkets konsumtion av film. Årets rapport är omfattande och det framkom bland annat att 83 procent anser att filmupplevelsen är bäst på biografen. Lite överaskande är att bland de som uppger att de har en hembio så är siffran ännu högre, hela 92 procent av dessa anser att biografen ändå ger bäst filmupplevelse. De övriga 8 procentenheterna fördelades som följer: på tv (1 procent), på dvd (6 procent) medan 2 procent inte har någon uppfattning. Det framgår inte vad som räknas som hembio men har man följt diskussionerna på MinHembio-forumet så tycker åtminstone jag att siffran är förvånansvärt hög och måste naturligtvis ställa en liknande fråga till våra medlemmar Hela rapporten finns att läsa här.
Redigerat av Tomas_D700, 30 June 2008 - 20:37.
Postad 30 June 2008 - 11:21
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Jag kunde inte rösta på endast ett alternativ så det blev bortabio på alla 3  Jag skulle bara ha röstat bortabio på alternativ 2 för de andra 2 representerar inte mig.
MVH Kribban
Postad 30 June 2008 - 11:28
Unregistered4f61698d
-
Unregistered4f61698d
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Kan inte heller rösta så jag vill. Jag har hembio i vardagsrummet och vill bara rösta på hembio.
Postad 30 June 2008 - 12:10
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Det går inte att välja endast ett alternativ!? 
Har samma alternativ som -Anton-.
Edit: Röstade på hembio på alla punkter. Omröstningen kommer bli väldigt skum eftersom man inte kan välja endast ett alternativ. Borde finnas ett ickeval på varje delfråga. Typ: Jag har svarat på annat alternativ.
Redigerat av _green_, 30 June 2008 - 12:23.
Postad 30 June 2008 - 13:26
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Jag har hembio i vardagsrummet och föredrar det framför bortabio av följande skäl: - bra ljud och bild
- lugn och bekväm miljö
- man kan äta och dricka vad man vill och kan ta en paus när man vill
Oslagbart helt enkelt. Visserligen får man vänta ett halvår innan de nyaste filmerna släpps på DVD/BD - men om man konsekvent ligger ett halvår efter biosläppen så gör det ju inget.
Postad 30 June 2008 - 13:29
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Jag håller med Chris Lymme
Postad 30 June 2008 - 17:06
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Omröstningen funkar tveksamt.
Jag röstade på att filmupplevelsen blir bäst i min egen hembio. Helt enkelt för att jag skiljer på "bio-upplevelse" och filmupplevelser.
Min hembio ger ingen vidare "bio-upplevelse" men eftersom jag har bra ljud och bild och oftast får se mina filmer ostört, så blir det helt klart lättare att svepas med av filmen man tittar på än på en biograf där de störande momenten är både många och väl så "störiga".
Hur koncentrerad är man på filmen om man t.ex. håller på att pinka på sej efter ett par timmar. Hemma pausar jag, går på dass och sen fortsätter filmen, gärna från en punkt några minuter innan uppehållet.
Hembio ger men en oslagbart bättre filmupplevelse än vad en biograf gör, men enligt min mening så konkurrerar inte min hemmabio med de närmaste biograferna på riktigt samma villkor. Det är helt enkelt en "annan grej" att gå på bio, än att se på film hemma...
Bio är en lite mer social företeelse som man ofta ägnar sej åt i sällskap, med både förspel och eftersnack. Hemma sitter jag för det allra mesta och tittar helt själv på filmerna (frugan är relativt ointresserad av film)...
Postad 30 June 2008 - 17:10
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Bästa på ett sätt enligt moi är nog biograf. Det är något med känslan av att dela en film med andra, lite som att se på fotboll på en arena vs att se den på tv.
Postad 30 June 2008 - 18:26
Unregistered959
-
Unregistered959
-
Guru
-
-
5007 inlägg
Jag förstår nog inte riktigt.
Kan en fotbollsmatch se annorlunda ut om man är fler som tittar på den? Man får i vart fall inte se fler mål eller liknande när man sitter vid arenan än vad man får se hemma (snarare tvärtom med tanke på alla repriser)...
Är det bara jag som separerar "filmupplevelsen" ifrån hela "bio-upplevelsen"?
Postad 30 June 2008 - 20:28
Postad 30 June 2008 - 21:06
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Föredrar hemmabio helt klart!
Bättre ljud (samt att jag själv kan bestämma ljudvolymen).
Bättre bild (iaf med HD-material)
Jag slipper köa och trängas (köa kan man iofs slippa delvis genom att köpa biljetten via sf.se)
Jag slipper reklamen innan filmen.
Jag slipper störiga fjortisar som pratar i salongen.
Jag kan pausa om jag skulle vilja det
En soffa är fan så mycket skönare än en trång biostol
Postad 30 June 2008 - 23:21
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Jag förstår nog inte riktigt.
Kan en fotbollsmatch se annorlunda ut om man är fler som tittar på den? Man får i vart fall inte se fler mål eller liknande när man sitter vid arenan än vad man får se hemma (snarare tvärtom med tanke på alla repriser)...
Är det bara jag som separerar "filmupplevelsen" ifrån hela "bio-upplevelsen"?
Jag och mina liknelser men det finns en uppsjö med olika "aktiviteter" som ger mersmak om man delar dem andra människor. Att tex åka berg&dalbana själv är roligt men det är en annan upplevelse att göra det med andra omkring en. Då jag själv är en actionfantast och sällan/aldrig ser en dramafilm på bio så är den tekniska utrustningen som presenterar filmen för mig viktig. Hade jag haft en riktigt schysst anläggning så hade jag kanske tyckt att hembio hade gett den största upplevelsen. Nu får man ju ha subben på halvfart bor i lägenhet och vill ej störa grannarna alltför mycket. Sådant inverkar ju också på valet.
Postad 01 July 2008 - 09:38
Threepwood
-
Threepwood
-
Lärjunge
-
-
331 inlägg
Föredrar hemmabio helt klart!
Bättre ljud (samt att jag själv kan bestämma ljudvolymen). Bättre bild (iaf med HD-material) Jag slipper köa och trängas (köa kan man iofs slippa delvis genom att köpa biljetten via sf.se) Jag slipper reklamen innan filmen. Jag slipper störiga fjortisar som pratar i salongen. Jag kan pausa om jag skulle vilja det En soffa är fan så mycket skönare än en trång biostol
Så sant, så sant... såg Iron Man på bio för kompisar tjata, första ja sett på en massa år, och sista på en massa år. Drygt med allt folk, dåliga stolar, prassel o annat ljud. Film ska ses ensam i en skön soffa alt fotölj (med få undantag)
Postad 01 July 2008 - 10:57
HD-Ready
-
HD-Ready
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Jag svarade "ingen större skillnad" eftersom det till syvende och sist beror på själva filmen hur upplevelsen blir. Är den bara tillräckligt bra och engagerande blir allt annat sekundärt...
Postad 01 July 2008 - 11:14
Unregistered11bf6fd0
-
Unregistered11bf6fd0
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Bio är extremt bra, när det är en bra bio. Måste säga att jag är imponerad av salongerna här i Oslo http://www.oslokino.no/salutleie/ otroligt mysigt på många ställen, inte så hypermodernt utan mer en magisk lite gammaldags stämning, sen att dom har vin/öl/matservering gör inte filmen sämre.
Postad 01 July 2008 - 13:31
TLA
-
TLA
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag måste säga att med möjligheten som finns nu att se högupplöst till ett helt överkomligt pris så slår även hembiokvalite utebio i massa av de fall jag har gått och sett en film. I Malmö kan man tex inte garantera att en hyggligt stor film hamnar på de stora salongerna(de är få)utan man passeras in i mellan stora som enligt min mening inte ger den där riktiga dukkänslan samt inte! håller kvalite nog för att betala +90 kr samtidigt som man får huvudvärk av störiga ######r under visningen. Om man har koll på sina gäster på restauranger varför kan man inte garantera en störningsfri upplevelse på bio?
Lugn och ro går före hög volym när man bor i lägenhet med omtanke för grannar.
-Nä, bio sker hemma tills biograferna skärper sig.
Postad 01 July 2008 - 18:26
jay-jay
-
jay-jay
-
Användare
-
-
158 inlägg
Gillar inte att gå på biograf alls nu för tiden eftersom framför allt yngre människor tyvärr inte fått lära sig något biovett.
Det tjafsas om saker som inte alls har med filmen att göra. Gärna så högt att personerna i andra änden av bion kan höra. Man pillar med telefoner och till och med tittar på filmklipp under tiden. Folk promenerar omkring i salongen som om det vore ett jäkla naturreservat.
Det är inte jag villig att betala för. Knappt att jag skulle gå gratis. Bio är bäst hemma. Bio på biograf är ganska värdelöst faktiskt. Tur att man kan köpa hyffsad rojektor för en billig peng nu för tiden.
Postad 01 July 2008 - 23:23
ekon
-
ekon
-
Guru
-
-
5779 inlägg
Tyvärr är film bättre hemma, jag älskar verkligen att gå på bio men det är så kass kvalité på bild och ljud så det förstör filmupplevelsen. Därför röstade jag på "hemmabio"
Det största problemet är ljudet tycker jag, bilden är jag inte så kräsen med (och den brukar var OK på bio) men just ljudet brukar verkligen vara värdelöst.
Postad 02 July 2008 - 10:04
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Hemmabio slår biografen med hästlängder pga av:
- Man slipper personer som egentligen inte borde gå på bio, dvs folk som stör andra med sitt prasslande med div godispåsar.
- Man slipper personer som sitter och pratar och kommenterar.
- Man slipper personer som luktar svett.
- Man kan starta när som helst och är inte bunden till ngn speciell tid.
- Bilden är bra mkt bättre än på bio.
- Ljudet går att justera.
- Man slipper åka iväg!!!!!
- Då filmer kostar mellan15- 25 kr att hyra där jag bor finns ingen anledning att bränna ner skivor, det är bara att gå och hyra vilket ändå är bättre än 90 kr, vilket en biograf ska ha.
- Tar drickan slut är det bara att gå till köket och fylla på
- Man slipper onödigt omogna småbarn.
Till sist. Tror nog att de faktiskt siffrorna är lite för höga. De flesta på det här forumet som har en rejäl hemmabioanläggning tror jag föredrar bio hemma.
Då räknar jag inte med de personer som har en 32" tv med Blue- ray. För att det ska räknas som en hemmabio krävs nog en projekor så att man åtminstone kommer upp i över 100". I den kategorin tror jag att de flesta föredrar att titta på bio hemma.
Själv kör jag med Epson projje + Marantz receiver, DVD + B&W ljud. Skulle inte i min vildaste fantasi byta ut det mot 1000 biobiljetter (som inte skulle gå att överlåta till en tredje person).
Bio hemma är det som gäller.
G
Postad 02 July 2008 - 12:28
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Senast jag va på bio ca 2 år sedan,då blev det slagsmål.
Inte så speciellt kul,2 gäng som satte igång,så det va bara för alla att gå ut.
Nej ingen mer bio för mig,den avnjuts hemma
Postad 02 July 2008 - 17:27
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Fick jag en av de bättre biosalongerna för mig själv med bara polare man känner så kan jag hålla med om att biografen slår hemmabion. Men hur ofta händer det? Mina biobesök har på senare åren varit tillsammans med familj och jag har i 100% av fallen kommit ut från biografen redigt irriterad och lovat mig själv att aldrig gå igen. Under filmen så är det:- 9/10 ggr nån j-vla unge som sitter och pratar sig igenom filmen eller alternativt sparkar nervöst med fötterna i ryggstödet. (Min dotter råkade ut för det senast - efter att sagt till ungen 3 ggr så var jag tvungen att prata med föräldrarna).
- 6/10 ggr så piper det till och någon får ett SMS
- 7/10 ggr så är det spring i salongen
- 8/10 ggr liten salong med kass bild och/eller ljud
- 1/10 ggr något tekniskt problem (varit med om att ljudet varit osync, suddig bild, ovanligt långa pauser mellan reklam och film)
Ser 90% av filmerna på filmstaden i Uppsala kan jag tillägga.
Postad 02 July 2008 - 18:12
Tomas_D700
-
Tomas_D700
-
Rådgivare
-
-
5023 inlägg
Nu blir man ju nyfiken på när folk egentligen besökte en biograf senast och vilken film som då visades? För min del var det Star Wars: The Phantom Menace men osäker på när, bör ha varit omkring år 1999/2000. Kommer dock ihåg att jag bara såg första halvtimman varefter jag somnade av ren uttråkning
Postad 02 July 2008 - 18:28
ganja
-
ganja
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Jag tycker att bio kan kännas lite mer "högtidligt" på nåt sätt, så själva filmupplevelsen blir nog bättre än att sitta hemma i kallingarna och pause när man behöver gå på toaletten eller fylla på chips. På bio sitter man still och håller sig. Det är ju inte trevligt om man har fått en snackare i salongen, men det har inte hänt mig så ofta.
Vill man ha en bra biografupplevelse så kan jag rekommendera VIP-salongen i Bergakungen. Ta med lite trevligt sällskap, ät en god middag på restaurangen, slappna av med en drink och lite snacks i loungen och njut av de sköna fåtöljerna. Med den inramningen var tillochmed Deja Vu sevärd.
Senaste filmen jag såg på bio var the Incredible Hulk. Inte så länge sen med andra ord, i en lite för liten salong.
Redigerat av ganja, 02 July 2008 - 18:30.
Postad 02 July 2008 - 20:33
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Röstade på biografen men det är ett väldigt stort MEN där!
Beror på väldigt många saker att en BIO kväll ska bli lyckad.
Jag och 2 polare har som tradition att gå på bio när vi jobbar natt!
Först går vi och käka Kina mat innan bion sen blir det jobb efter bion.
Själva bio besöket är höjdpunkten!
Men ibland så blir man riktigt sur på folk som inte kan stänga av sina ###### mobiltelefoner eller att dom snackar igenom hela filmen.
Sen har vi haft stora kvalitets problem på Saga i Skövde.
Som tex när vi var på Die Hard 4, jag var så ###### förbannad när jag kom ut så jag kokade.
Skickade ett mail dan efter till chefen för biografen med både namn och telefonnr men dom vågade ju inte höra av sig.
Postad 03 July 2008 - 09:36
Unregistered4f61698d
-
Unregistered4f61698d
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Senaste filmen var Bee-Movie, filmen innan det var King-Kong.
För mig behövs nog den tidsintervallen mellan filmer för att jag skall
glömma hur dåligt det är på en bortabio.
Postad 03 July 2008 - 12:25
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Senast var nog guldkompassen.. innan dess Häxan & Lejonet.. snittar ca en film/år... (jmfr med 1-3 filmer/vecka i hemmabion  )
Postad 03 July 2008 - 19:00
Rilly89
-
Rilly89
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Senaste vad Iron Man.
Jag och polaren hade turen att hamna ensamma i salongen. Dock dog glädjen över att slippa det största störningsobjektet (trodde jag), övriga bio-besökare ut så fort filmen drog igång. Bilden var så oerhört dålig att jag trodde att de hade gått och filmat i en annan biograf med mobiltelefonen och sen kommit tillbaka och spelat upp den i sin egen salong.
Visserligen var det en liten salong men jag tänker inte betala 90 spänn för att chansa på att det är bättre bild i stora salongen (var länge sen jag var i den så jag minns inte hur det var), så antingen får jag åka 6 mil till Örebro och hoppas att det är bättre där eller så får jag hålla mig hemma. Visst, bioupplevelsen är nästan obefintlig på en 32" lcd, men filmupplevelsen är snudd på oändligt mycket större när man har vettig bild.
Redigerat av Rilly89, 03 July 2008 - 19:01.
Postad 04 July 2008 - 10:35
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Helt klart föredrar jag hemmabion.
-Bättre bild
-Bättre ljud
-Man kan pausa
-Man kan sitta och kommentera filmen (sparsamt)
-Mysigare miljö
Postad 04 July 2008 - 10:39
New Player
-
New Player
-
Veteran
-
-
1586 inlägg
Jag var senast och såg Transformers. Men annars föredrar jag att se filmen hemma.
Postad 04 July 2008 - 20:03
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Helt klart bäst hemma. Senaste filmerna jag sett på bio så var det fel på ljudet och sen finns det ju alltid de som inte kan hålla käften.
Postad 04 July 2008 - 20:17
NoiseMaker
-
NoiseMaker
-
Användare
-
-
116 inlägg
Såg Narnia på bio i förrgår. Stördes rätt mycket i början av det massiva prasslandet men efter en stund var det rätt tyst.
Jag går inte på bio för att få bästa kvalitén på bild och ljud (även om ljudet var väldigt bra i onsdags) utan mer för att det är en social grej.
Whopper: Kan du länka till underlaget för din statisik?
Postad 04 July 2008 - 20:18
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
Valde "Ingen större skillnad" för det var det mest neutrala. Bäst bild hemma, men tycker fortfarande vanlig bio på en bra biograf har bättre ljud. (får se hur det blir med den saken efter att jag bytt ut PS3 mot riktig Bluray spelare"
Bio hemma för friheten, bio borta för det sociala och komma ut från väggarna.
Tycker det ska bli intressant när vi får 3D biografer i en snar framtid, hoppas det hinner komma innan James Camerons "AVATAR" går upp på bio!
Postad 04 July 2008 - 20:24
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2349 inlägg
Går inte på bio längre. Fick en idiot brevid mig på sagan om konungens återkomst som drog i blixtlåset hela tiden...det var droppen.
Har haft en grupp tonårskillar som snackade de första 10 minuterna av resident evil. Tillslut pallade jag inte mer reste mig upp och skällde ut dem rejält. de fick höra en del ord vilket föranledde en total tystnad i biografen efteråt. Polaren bara garvade och frågade om det gick att boka mig varje gång de skulle på bio hädanefter...Varför kan folk bara inte hålla käften..den värsta är definitivt "amen kolla hääär liksom när han får den saken på sig men han är liksom inte död det ser man i slutet..."
Postad 04 July 2008 - 20:37
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1399 inlägg
Prasslandet med biogodis hör ju till tycker jag!
Och när man hör nån som blir tok rädd när det dyker upp nått oväntat.
Postad 05 July 2008 - 09:01
THXcht
-
THXcht
-
Veteran
-
-
2340 inlägg
Fick en idiot brevid mig på sagan om konungens återkomst som drog i blixtlåset hela tiden...det var droppen.
Hoppas inte det var blixtlåset i byxorna...
Postad 06 July 2008 - 13:12
badpojken
-
badpojken
-
Användare
-
-
108 inlägg
Hemmabio, helt klart. Bättre bild än på bio, dock lite sämre ljud (för min del), man kan riktigt lägga sig och sträcka ut benen, man har möjlighet (om filmen tillåter det, såklart) att kela med sin partner osv
De senaste gångerna jag har varit på bio har följande saker varit negativa:
* För mycket reklam, filmen börjar i stort sett _aldrig_ på utsatt tid
* Långa långa köer för att köpa snacks
* Ibland långa köer för att få ut biljetten (på grund av att automaten har lagt av och alla måste till kassan)
* Klistriga golv
* Obekväma stolar, för mig är inte biostolarna direkt sköna. Får ont i sittdynan/svanskotan efter 1-1½h.
Nackdelen med hemmabio är att filmerna kommer ganska lång tid efter de har gått på bio (Om man kör den lagliga vägen, som man givetvis gör!).
I mina ögon har SF en hel del att göra innan biobesöker blir en riktigt bra upplevelse. Vi får dock inte glömma att hemmabio antagligen är mer miljövänligt än bortabio, för alla måste transportera sig på något sätt till bion.
Postad 06 July 2008 - 13:30
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
tvärtom badpojken så tycker jag att ljudet är det som är sämst på bio. Alltid för lågt! Ibland har man tom fått klaga. Detta är dock ett svensk fenomen tycker jag och när man besöker biografer utomlands har jag inte alls märkt av det.
Senaste filmen var the happening för mig...ngt jag lika gärna kunde ha avvarat.
Men jag tycker att det är mer speciellt att se en film på bio än hemma, även fast man hemma kan ställa in ljud på en tillfredställande nivå, slippa prassel etc och ha en bra bild om man stannar hemma. Sen är det kul att se filmer när de kommer och inte vänta massa tid på att dvdn släpps.
Postad 06 July 2008 - 14:43
badpojken
-
badpojken
-
Användare
-
-
108 inlägg
tvärtom badpojken så tycker jag att ljudet är det som är sämst på bio. Alltid för lågt! Ibland har man tom fått klaga. Detta är dock ett svensk fenomen tycker jag och när man besöker biografer utomlands har jag inte alls märkt av det.
Allt beror ju på vad man har hemma och vilket ljud källan har. Fast du har ju rätt i vad du säger, när jag tänker efter har jag nog bättre ljud här hemma, mest med tanke på att jag oftast ser filmer som har AC3/DTS output, och då brukar ljudet vara oslagbart. Det enda jag retar mig på är att vissa filmer har lågt ljud ända frams till effekterna eller pang-pang scenerna kommer, då får man nästan sänka. Någon annan som upplever samma "problem" som mig, och har någon bra lösning på det?
Postad 06 July 2008 - 18:27
NoiseMaker
-
NoiseMaker
-
Användare
-
-
116 inlägg
I mina ögon har SF en hel del att göra innan biobesöker blir en riktigt bra upplevelse. Vi får dock inte glömma att hemmabio antagligen är mer miljövänligt än bortabio, för alla måste transportera sig på något sätt till bion.
Att det sen massa barnarbetare måste bryta metaller som när de är förbrukade ska tas om hand om till fyrtioelvatusen olika filmanläggningar istället för till en lite större, det är ju inte alls omiljövänligt... tvärtom badpojken så tycker jag att ljudet är det som är sämst på bio. Alltid för lågt! Ibland har man tom fått klaga. Detta är dock ett svensk fenomen tycker jag och när man besöker biografer utomlands har jag inte alls märkt av det.
Själv tycker jag det är det lågfrekventa ljudet som är bäst på bio...
Redigerat av NoiseMaker, 06 July 2008 - 18:38.
Postad 06 July 2008 - 20:58
Whopper
-
Whopper
-
Veteran
-
-
1567 inlägg
Såg Narnia på bio i förrgår. Stördes rätt mycket i början av det massiva prasslandet men efter en stund var det rätt tyst. Jag går inte på bio för att få bästa kvalitén på bild och ljud (även om ljudet var väldigt bra i onsdags) utan mer för att det är en social grej.
Whopper: Kan du länka till underlaget för din statisik?
Hhehe.. statistiken i mitt inlägg är enbart baserat på mina egna upplevelser. Därför jag nämnde att jag till 90% går på filmstaden i Uppsala samt oftast ser familjefilmer.
Postad 08 July 2008 - 12:35
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Även om jag inte har en projektor eller bluray hemma, utan vanlig uppskalad DVD med LCD 40", föredrar jag ändå film hemma Det är skönt att styra när man ska se filmen och om/när man ska ta en paus. Bild och ljud är bra. Man slipper ha en tvåmeterskille med hög frisyr framför en osv.
De som suckar och tycker jag är konstig är oftast de med en 28 " och enbart VHS-bandspelare hemma som inte upptäckt det fina med hemmabio
Postad 08 July 2008 - 13:27
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2268 inlägg
Hemmabio lägger jag min röst på. För 1 ½ år sedan skulle jag ha röstat biografen. Men nu när man har en anständig anläggning hemma behöver man inte längre trängas med illaluktande, högljudda, klumpiga, långa, frågande människor!
Postad 09 July 2008 - 02:38
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Hemmabio blev mitt svar, även fast jag bara kör i stereo...
Det är ju bästa upplevelsen som man ska tänka på. Det är ju i så fall hemma. Många gånger bra på bortabio, men bäst är hemma...
Thriller - Ska man se hemma
Skräck - Bör man se hemma
Komedi - Borde ses hemma
Action - Är det enda som behöver ses på bio.
Alla andra gernres kan man med fördel se hemma för att slippa bli störd, gå på toa när man vill. Käka godis när man vill. Ligga/sitta hur man vill....
/Johan
Postad 09 July 2008 - 05:11
cinemax
-
cinemax
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Det märkliga är ju varför folk tar sig till biografen, betalar en hundring för att se en film och sedan bara siter och snackar eller stör på annat sätt.. Jag begriper det inte. Folk har för mycket pengar och för lite respekt...
Postad 09 July 2008 - 09:13
Unregisteredda254153
-
Unregisteredda254153
-
Veteran
-
-
2268 inlägg
Det märkliga är ju varför folk tar sig till biografen, betalar en hundring för att se en film och sedan bara siter och snackar eller stör på annat sätt.. Jag begriper det inte. Folk har för mycket pengar och för lite respekt...
Ja, lite respekt är sanningen! Det enda sättet att kringå det är väl att gå på en mer "vuxen" film. Alltså sådana filmer där inte en massa tonåringar går och ser. Men sådana filmer är kanske inte direkt sådana filmer man vill gå och se på en biograf.
Postad 09 July 2008 - 14:39
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Jag går väldigt sällan på bio men ibland kan det vara trevligt.
Senast jag gick såg jag "1408" och den passade på något sätt bra, jag gillade filmen och upplevelsen den gången.
Gången tidigare såg jag "Narnia Häxan och Lejonet" och då satt en kille brevid mig som nog inte hade duschat på 2 dagar och lukta svett (trevligt i 2,5 timme), dessutom fattade han nog aldrig det där med att mitt armstöd är mitt...
O mitt i filmen... "riiiiing, riiiiing" en förbannad mobiltelefon som drog igång och sen satt ngn smart person och prasslade med sina chips.
Så den gången var jag lite bitter, filmen var bra men hade varit bättre om omgivningen inte förstört så mycket.
Sen måste jag tillägga att en del är riktiga svin, jag snusar själv men när jag vet att jag ska på bio så tar jag med en tom dosa eller liten påse som jag kan slänga ut snusen i och sen slänger jag den i papperskorgen vid utgången.
Jag skulle aldrig få för mig att slänga grejjer på golvet och sen resa mig och gå som många gör.
Ibland håller man f*n på att fastna med skorna i läsk, godis och snus.
Så man ska ha tur när man går på bio för att den rätta känslan ska infinna sig, jag röstade på "ingen större skillnad" och anledningen är nog att min projj används till allt så att den magiska känslan inte riktigt infinner sig längre.
Undantagen är om det är en film man gått och väntat på en längre tid på som äntligen kommer eller när jag har nostalgikvällar med Örnnästet, Flykten från New York och Big troble in little China för då finns känslan där.
Postad 09 July 2008 - 14:45
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1139 inlägg
Jag skulle vilja säga att folket, de som går och ser filmen, har en del att skärpa till sig med innan filmupplevelsen blir total. Respekt för andra människor har man läst om i denna tråden och det stämmer bra.
Postad 09 July 2008 - 16:08
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Allt beror ju på vad man har hemma och vilket ljud källan har. Fast du har ju rätt i vad du säger, när jag tänker efter har jag nog bättre ljud här hemma, mest med tanke på att jag oftast ser filmer som har AC3/DTS output, och då brukar ljudet vara oslagbart. Det enda jag retar mig på är att vissa filmer har lågt ljud ända frams till effekterna eller pang-pang scenerna kommer, då får man nästan sänka.
Någon annan som upplever samma "problem" som mig, och har någon bra lösning på det?
Jo, jag upplever samma sak, har höjt ljudet på centern med +4 dB och det är oftast efter talet man ställer in ljudet i början av filmen sen brukar man få kasta sig efter kontrollen och sänka när det händer någonting.
Postad 09 July 2008 - 16:16
Markus B
-
Markus B
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jo, jag upplever samma sak, har höjt ljudet på centern med +4 dB och det är oftast efter talet man ställer in ljudet i början av filmen sen brukar man få kasta sig efter kontrollen och sänka när det händer någonting.
Det brukar gå att ställa in dynamiken på ljudet på dom flesta förstärkarna så att skillnden mellan det högsta och lägsta ljudet inte blir så stor. På Yamaha förstärkarna heter det D-range.
Redigerat av Markus B, 09 July 2008 - 18:42.
Postad 09 July 2008 - 19:43
derpious
-
derpious
-
Guru
-
-
4346 inlägg
Det brukar gå att ställa in dynamiken på ljudet på dom flesta förstärkarna så att skillnden mellan det högsta och lägsta ljudet inte blir så stor. På Yamaha förstärkarna heter det D-range.
Förlåt för massa off-topic, vet du vad motsvarigheten kan heta? Jag har en Sony och kan inte komma på att jag har sett något sånt alternativ.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Film
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|