Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig hitta rätt

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2008 - 00:43

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Är som så många andra på jakt efter nya högtalare, har idag en uppsättning med högtalare från Sony, Sony SA-VE835ED och en yamaha ax620 som förstärkare. Tycker denna uppsättning låter riktigt uselt, alldeles för plastigt och instängt ljud, hör inga detaljer och är allmänt dåligt drag. Bor i lägenhet med ett vardagsrum på cirka 20kvm, relativt sparsamt möblerad om det nu spelar in som en faktor.
Det jag nu söker är ny förstärkare och nya högtalare som framförallt ska användas till film, men även lite musik mellan varven, Viktigast för mig är att ljudet är detaljrikt så man kan höra golv knarra, resa sig upp för att kolla om det regnar ute när det regnar på filmen. Högtalarna behöver inte ha någon monsterbas som kan blåsa ut rutorna, men vill inte heller vara helt utan bas. Gillar inte när det blir mullrigt. Men som sagt viktigaste är att det är detaljrikt ljud. Vill med största sannolikhet köra med centerhögtalare och bakhögtalare också, så det är ju bra om man kan matcha färgvis osv och det är svart färg som gäller. Känner inget större behov av någon sub. Förstärkare jag är sugen på är marantz 7002 eftersom jag tycker den är grymt snygg och verkar även helt ok prestandamässigt.

Så kan alla ni som är mer kunniga än mig (99.9% av alla på detta forum dvs) hjälpa mig rekommendera högtalare som helst inte ska kosta mer än 10 000kr.

Tack!

Redigerat av Unregisteredb7c9e078, 01 July 2008 - 02:28.

Postad 01 July 2008 - 07:49

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Golvare? Stativare? Designkrav? Beg intressant? I budgeten - är det för alla eller bara fronten för "att starta med"?

Edit: Blir lite fundersam på vad du saknar. Dåligt ljud ... Väldigt subjektivt. När jag för flera år sedan lyssnade på högtalarna så tyckte jag de lät helt ok för sin prisklass och för ett satelitsystem. Din budget är iofs lite större än de omkring 6' som dina högtalare kostar, men inte jättemycket. Visserligen låter Äggen, Sib/cub, Genie m.fl bättre, men frågan är om det är så mycket bättre som du förväntar dig ... eller om du ska gå på en annan linje än design och den typen av ljud? Eller om det är rummet som är problemet?
Sedan är frågan även vad du menar med "drag". För mig är det ganska mycket basbotten, men du antyder att det inte är viktigt?

Gå och lyssna på tex Äggen eller annat paket för 10' och "känn" om det räcker.

Eftersom jag själv inte gillar Klipsch bär det emot, men det kanske kan vara läge för dig att lyssna på deras prylar. På din beskrivning KAN det vara den typ av ljud du är ute efter(?).

Redigerat av Unregistered37573cc1, 01 July 2008 - 07:58.

Postad 01 July 2008 - 08:17

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Priset är för frontarna och det spelar egentligen ingen roll om det är golvare eller stativare så länge ljudet är det rätta. Designkrav har jag väl egentligen inte mer än att dom ska vara svarta, begagnat är också intressant.
Det som jag stör mig på hos mina gamla högtalare är att ljudet är väldigt lågt och otydligt så man måste vrida på max på förstärkaren för att höra nåt, sen när det i film blir en scen med bas så blir det bara massa buller och vibrationer. Jag vill ha ett ljud som kommer närmare eller vad man ska säga, mer levande och fritt än det instängda ljudet jag upplever på mina nuvarande. Det får gärna låta högt och närvarande med detaljer utan att för den skull bli för mycket bas så det dånar i golv och väggar. Mina begränsningar vad det gäller kunskap om högtalare och språk tillåter mig inte att beskriva bättre än så ;)
Finns det några högtalare i prisklassen runt 10 000kr som passar min beskrivning?

Redigerat av Unregisteredb7c9e078, 01 July 2008 - 08:21.

Postad 01 July 2008 - 12:21

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
ok om man bortser från basen (för den kan jag ju ändå justera) finns det några högtalare som passar in på min beskrivning?
Hur är det med B&W 683? hamnar visserligen lite över 10k men kanske är värt det?

Postad 01 July 2008 - 12:48

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Har du möjligtvis spanat in detta?
https://www.prisjakt...kt.php?p=285804
Har själv fronthögtalarna. Läs lite om dem så får du se. Flera här på minhembio som rekommenderar dem, har fått grymt bra betyg av de aldra flesta, spana omdömen vid prisjakt också. Gällande Centern och Bakhögtalarna vet jag inte. Visserligen spräcker detta din budget om en förstärkare skulle vara inräknad i 10 000:- men ville iaf visa.

Mvh
Martin

Postad 01 July 2008 - 14:10

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Det är ruggigt svårt att ge förslag utan att veta vad du gillar. I stort sett alla frontar, oavsett om det är golvare, stativare eller design, som kostar 10' torde ge KLART bättre ljud (om du har stärk som kan driva dem).

Vilka som sedan passar dina ljudideal är ju en annan fråga. Väldigt svårt för oss andra om du är en kille som föredrar Passat kombi, Carvelle med flak eller en lite sportbil.... Vore bra om du kunde gå till en butik och lyssna på 2-3 högtalare och skriva vad du tycker så man vet vad du gillar och inte. Jag är tex ingen jättefan av tidigare föreslagna B&W, men det är ju uppenbarligen andra.

Postad 01 July 2008 - 17:30

Unregisteredb7c9e078
  • Unregisteredb7c9e078
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
problemet är ju bara att dom märkena jag funderar på inte alltid finns i närheten där jag bor!

Måste säga att jag tycker cantons högtalare ser mycket trevliga ut med fina omdömen osv, dock så undrar jag hur stor skillnaden är om man dels går upp en prisklass till b&w och även ner en prisklass till någon av dynavoice högtalare?

Tack för att ni tar er tid :)

Postad 02 July 2008 - 09:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
B&W låter som ett vettigt val för dig... Jag föll själv för KEF IQ-serien då dom är estetiskt mycket tilltalande och prestandan är det inget fel på. Vad gäller spridning och hemmabio så är det en del som påstår att dom är bäst i världen, men just så långt vågar jag kanske inte gå. Var själv intresserad av samma förstärkare som dig men hittade ingen till rätt pris när jag letade. Nu blev det en Yamaha rx-v2600 för min del. Den är inte dålig i sig, men jag skulle gärna provlyssna den mot Maranz 7000-serie.

För den prislapp du tittar på så tror jag du får bäst ljud för pengarna om du köper stativare + bas. Behöver inte vara största basen. En tight 8 eller 10 tummare räcker långt. Ångrar nästan själv att jag inte tog en dyrare 8'-bas istället för XTZ 10' som jag köpte.

Begagnat är för mig det bästa sättet att handla HiFi på. Du kan lätt göra bra fynd då priserna på nytt och begagnat kan skilja väldigt många tusenlappar. Hittar man bara en seriös säljare som inte varit vårdslös med sina grejer så är det absolut inga problem. Oftast är de flesta HiFi-nördar seriösa och tar väl hand om sina dyrgripar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.