Jag vill kunna se svthd, måste jag då leta upp en sitcka som stödjer mpeg 4 eller är det mjukvaran som tar hand om signalen? Alltså vad jag försöker fråga är kan jag köpa vilken DVB-T USB sticka som helst och köra med DVBViewer för att se svt hd eller måste man ha en som säger sig klara mpeg4?
Postad 01 July 2008 - 14:32
Jag vill kunna se svthd, måste jag då leta upp en sitcka som stödjer mpeg 4 eller är det mjukvaran som tar hand om signalen? Alltså vad jag försöker fråga är kan jag köpa vilken DVB-T USB sticka som helst och köra med DVBViewer för att se svt hd eller måste man ha en som säger sig klara mpeg4?
Postad 01 July 2008 - 14:39
Redigerat av pzk, 01 July 2008 - 14:39.
Postad 01 July 2008 - 22:23
Om det skulle vara så enkelt så skulle många gamla markboxar enkelt kunna uppgraderas till mpeg4 vilket inte är fallet.
Postad 02 July 2008 - 10:21
Na det kan finnas sådana stickor men det troliga är att det inte går, även om det skulle gå så vill nog tillverkaren sälja en ny pryl dessutom.
Om det skulle vara så enkelt så skulle många gamla markboxar enkelt kunna uppgraderas till mpeg4 vilket inte är fallet.
Du får väl tro va ddu vill, jag har testat flera billiga usb stickor. En box är ju en komplett lösning, där har de plockat in en billig skitprocessor och det troligaste är att det är den som inte klarar mpeg4.
Som sagt, förutsatt naturlitvis att datorn klarar av uppspelningen, så går det utmärkt med vilken sticka som helst, det är inte samma sak som med en box.
Att det står mpeg4 på vissa stickor handlar om programmet de skickar med men han skulle ju använda dvbviewer sa han och det funkar med vilken sticka som helst.
Redigerat av pzk, 02 July 2008 - 10:23.
Postad 02 July 2008 - 16:06
Det är väl inte förrän om ett halvår sändningarna kommer igång?
Visst kan det vara som du säger men nog skulle flera fristående boxar ha processkapacitet.
Edit:
Enligt uppgift så behövs det ca 4ggr högre processorkraft för SDTV mpeg4 och 16ggr för HDTV så du har helt rätt.
Redigerat av junkan, 02 July 2008 - 16:19.
Postad 02 July 2008 - 16:08
Får man fråga vad det är som sänds i mpeg4 där du bor?
Det är väl inte förrän om ett halvår sändningarna kommer igång?
Visst kan det vara som du säger men nog skulle flera fristående boxar ha processkapacitet.
SVT HD sänds i marknätet i stockholms området/mälardalen i mpeg4.
Redigerat av pzk, 02 July 2008 - 16:09.
Postad 02 July 2008 - 16:47
Grejen är att chipen i dagens digitalboxar har hårdvarustöd för de tyngsta jobben, bl a MPEG2 dekoder. Själva processordelen är så klen att den i sig inte ens klarar den uppgiften. I gengäld drar väl en digitalbox bara en tiondel så mycket ström som en PC i samma roll.Visst kan det vara som du säger men nog skulle flera fristående boxar ha processkapacitet.
Postad 03 July 2008 - 11:57
Grejen är att chipen i dagens digitalboxar har hårdvarustöd för de tyngsta jobben, bl a MPEG2 dekoder. Själva processordelen är så klen att den i sig inte ens klarar den uppgiften. I gengäld drar väl en digitalbox bara en tiondel så mycket ström som en PC i samma roll.
Har nu beställt en sticka och ska som sagt köra via min popcorn med DVBViewer eller gratis alternativet gbpvr. PC:n drar självklart mer ström men den står på 12 timmar på dygn ändå så på det sättet kan man säga att det är en lönande affär ;-) om jag även kan använda den för svthd. Hur som så är det bara lite labb och 300:- för en sticka är ju inte så farligt för ändamålet.
Redigerat av ijahman, 03 July 2008 - 12:00.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?