Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ny XTZ Class-A100, ingen bas?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 July 2008 - 23:34

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Kopplade in nya förstärkaren idag och det verkar som det antingen är jag som gjort något fel, eller så är det fel på stärkaren (vilket jag inte tror =P)
Jag har kopplat på enklast möjliga sätt, direkt från förstärkaren till högtalarna, och CD spelaren direkt till förstärkaren.
Hur ska det vara byglat på baksidan med den setupen? Jag blir helt knas på detta =P
Tidigare använde jag en CA azur 640, och då var det fullt register, men det blev det ändring på med denna stärkaren :S

//rokksan

Postad 02 July 2008 - 08:22

gekados
  • gekados
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Kopplade in nya förstärkaren idag och det verkar som det antingen är jag som gjort något fel, eller så är det fel på stärkaren (vilket jag inte tror =P)
Jag har kopplat på enklast möjliga sätt, direkt från förstärkaren till högtalarna, och CD spelaren direkt till förstärkaren.
Hur ska det vara byglat på baksidan med den setupen? Jag blir helt knas på detta =P
Tidigare använde jag en CA azur 640, och då var det fullt register, men det blev det ändring på med denna stärkaren :S

//rokksan

Tjenare.

Byglarna ska sitta kvar som de var från början med denna setup. Kolla högtalarkablarna för att se om de är kopplat rätt. Om du har + till -, då är de inte i fas och då försvinner bassen direkt.

Postad 02 July 2008 - 11:46

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Högtalarna var/är kopplade till rätt poler på utgångarna så det verkar vara något annat :S

//rokksan

Postad 02 July 2008 - 12:46

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har du kopplat så här (inkl blecken)?

Bifogad fil  xtzkabel.jpg   12.98K   0 Antal nerladdningar

(sunkigt snabb-photoshoppat, kablarna ska såklart anslutas med)

edit: Cambridge Azur 640 har ett ganska luddigt ljud med lite inbyggd loudness. Har inte lyssnat på XTZ A100 men
kan tänka mig att det skiljer en del i ljudkaraktär mellan de båda. Om du har kopplat rätt, så kan "mindre bas"
helt enkelt bero på att förstärkaren har bättre kontroll på baselementen. Det är dock svårt att säga utan att
veta hur det låter. Har du ingen bas alls eller känns den bara lite "tunnare"?

Redigerat av Ageve, 02 July 2008 - 12:53.

Postad 02 July 2008 - 13:23

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Bläcken sitter som dom ska. Upplever att ljudet är helt platt, blir inte klok på detta.
Förhoppningsvis kommer de nya högtalarna den här veckan med, blir det inte skillnad då så blir jag riktigt sne :/

//rokksan

Postad 02 July 2008 - 13:26

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Tur att de har Buy & try, jag tyckte också att ljudet var "platt" och tråkigt.

Postad 02 July 2008 - 13:52

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Tur att de har Buy & try, jag tyckte också att ljudet var "platt" och tråkigt.

Du skickade tillbaka din alltså? Vad blev det istället?

//rokksan

Postad 02 July 2008 - 16:08

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Music Hall A25.2 för att nyligen byta till Primare SPA21 :)

Postad 03 July 2008 - 00:28

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Är det möjligt att få hyfsat ljudtryck med denna förstärkare överhuvudtaget, eller är det bara finlir? Bytte högtalare ytterligare en gång, och nu blev det lite mer liv i de låga tonerna, men jag saknar fortfarande den där djupa fylliga basen :/
Väntar fortfarande på Artech 12orna, hoppas det blir lite mer tryck med dessa.

//rokksan

Postad 03 July 2008 - 05:15

northspawn
  • northspawn
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Med vissa cd skivor får jag riktigt bra tryck,inte alls någon plat ljudbild , med andra skivor får jag typ ingen bas alls och ljudbilden är platt o livlös.Tror att den är väldigt känslig för inspelnings matrialets kvalite.
föresten kör du a eller ab.vad matar du förstärkaren med,analogt eller digitalt ?

mvh john

Postad 03 July 2008 - 05:46

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Personligen tycker jag att förstärkaren saknar dynamik och punch.
För att få ett riktigt tryck måste man skruva upp väldigt mycket, och då har diskanten dragit iväg och låter påträngande. Känns som om XTZ:an är mycket finlir-stärkare.

MVH Flingan

Postad 04 July 2008 - 11:19

rokksan
  • rokksan
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

föresten kör du a eller ab.vad matar du förstärkaren med,analogt eller digitalt ?

Jag kör oftast i AB läge, det är värmt nog här! :) Signalen är analog för tillfället i brist på kabel.

//rokksan

Postad 04 July 2008 - 20:08

Unregisteredbf48cebb
  • Unregisteredbf48cebb
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

Är det möjligt att få hyfsat ljudtryck med denna förstärkare överhuvudtaget, eller är det bara finlir? Bytte högtalare ytterligare en gång, och nu blev det lite mer liv i de låga tonerna, men jag saknar fortfarande den där djupa fylliga basen :/
Väntar fortfarande på Artech 12orna, hoppas det blir lite mer tryck med dessa.

//rokksan

Med vissa cd skivor får jag riktigt bra tryck,inte alls någon plat ljudbild , med andra skivor får jag typ ingen bas alls och ljudbilden är platt o livlös.Tror att den är väldigt känslig för inspelnings matrialets kvalite.

mvh john

Hej

Håller med av era intryck fullständigt. Har provat olika högtalare med liknande resultat.
Idag har jag kopplat mitt gammla försteg (Rotel 972) till XTZ slutsteg och det blev jätteskillnad,
ordentligt drag med ork och punch som är betydligt bättre än mitt Rotel-slutsteg (RB971bx). Låter inte så ljust som Rotel.steget heller.

All musik har också en "jämn bas" dvs inte känslig för olika skivor eller låtar.

Jag TROR att försteget är "boven" till att en del (jag) inte gillar ljudbilden XTZ förmedlar.

MVH Löfke

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.