Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lyssningstest

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 July 2008 - 15:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Har ett par Jamo D830 (Concert 8) som annars står i ett mindre optimalt rum, drivna av sämre elektronik.

Tog in de i mitt "biorum" och konstaterade att de lät mycket bättre där. När de ändå var där, så passade jag på att
jämföra med mina golvare, B&W 683. Kopplade fram och tillbaks tre gånger och körde ett antal låtar. Någon nivå-
matchning hade jag inte någon möjlighet att göra, så det får räcka med att de har samma känslighet på pappret
(90dB) och att samma volym användes på försteget (dB-skala).

Bifogad fil  IMG_1809.jpg   41.18K   4 Antal nerladdningar

Förespråkare av blindtest får gärna spara sina kommentarer till någon annan tråd. Det är inte menat som en veten-
skaplig studie, bara mina subjektiva intryck. Vill ändå påstå att det är ganska seriöst, eftersom de spelade i samma
rum, med samma elektronik. Jag skrev också anteckningar under lyssningen, och försökte vara så "neutral" som
möjligt i bedömningen :o

Här kommer det iaf.

Kringutrustning:
Denon AVC-A10SE (försteg och D/A-omvandling från bitkorrekt CD-spelare (Analog Devices AD-1854 stereo DAC).
Rotel RB-1080 slutsteg.

Kablar för de som är intresserade:
Supra Classic 4.0 högtalarkabel
Monster RCA mellan försteg och slutsteg.
Toslink mellan CD och försteg.

Katie Melua - If The Lights Go Out

Jamo D830:
Rent och ganska öppet ljud. Tydliga men rena s-ljud (inte påfrestande). Ingen djupbas.

B&W 683:
Mindre s-ljud. Mer distinkta anslag. Överlag lite renare och mer "homogent" ljud. Djupasen är inte jämförbar
eftersom Jamo inte hade någon.

Corrs - Forgiven Not Forgotten

Jamo D830:
Hårt och lite burkigt. Bitvis påfrestande med volym -10 på försteget (ganska högt).

B&W 683:
Lite hårt men renare och låter klart mindre "låda" än Jamo. Rösterna är mjukare, inte alls lika "trattiga".

Corrs - Run Away:

Jamo D830:
Rent och dynamiskt, men fortfarande en aning "plåtigt" ljud i refrängen. Brist på djupbas..

B&W 683:
Utklassning. Helt annan dynamik och renhet. Den bättre basen och dynamiken är en stor del av "aha" upplevelsen i
jämförelse med Jamo.

Duffy - Mercy:

Jamo D830:
Bra separation och "luft" (med hänsyn till inspelningskvaliteten). På hög volym (-15) låter det burkigt och "låda".

B&W 683:
Lite mer återhållet men renare. Den medvetet distade rösten är svår att bedöma, men det låter iaf mindre distat
med B&W. Diskanten är renare men mer "fluffig". Tog med denna låten bara för att jämföra hur de hanterar halv-
taskig ljudkvalitet.

Toto - Stranger In Town:

Jamo D830:
Burkigt och ganska vasst. Refrängen outhärdlig (volym -06, lågt inspelad/bra dynamik).

B&W 683:
Burkigheten är borta. Refrängen är fortfarande lite hård men betydligt renare, och får en inte att sträcka sig
efter fjärrkontrollen och sänka som med Jamo.

Toto - How Does It Feel:

Jamo D830:
Bättre än förra låten. Ganska bra "luftighet" men höjer man volymen blir det plåtigt igen. Det är definitivt inte en
högtalare som passar till rock och/eller ljusa inspelningar.

B&W 683:
Befriande rent och dynamiskt i jämförelse. Refrängen mycket bättre.

Betyg:

Den ena får 10 på varje parameter, dvs det visar hur mycket bättre den är. Att den får 10 är alltså inte det samma
som att det är världens bästa högtalare :)

Jamo D830:

Diskant (upplösning och distortion inräknat):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Midbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒

Djupbas:
█ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒

Dynamik:
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒

Röståtergivning:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒

Luftighet mellanregister:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Brist på burkighet, låg volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒

Brist på burkighet, hög volym:
█ █ █ █ █ █ ▒ ▒ ▒ ▒

Stereoperspektiv (sidled):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

3D-perspektiv (djup):
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒

B&W 683:

Diskant (upplösning och distortion inräknat):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Midbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Djupbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Dynamik:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Röståtergivning:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Luftighet mellanregister:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒

Brist på burkighet, låg volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Brist på burkighet, hög volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Stereoperspektiv (sidled):
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒

3D-perspektiv (djup):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █

Nu hoppas jag att inte någon drar slutsatser av detta. Att resultatet blev som det blev beror till stor del på mina
ljudideal och val av musik. Jamo D830 är helt klart inte en högtalare för rock eller inspelningar som är lite hårda eller
ljusa. B&W är klart bättre allround. Det är lite olika skolor, den mjuka vs den hårda kan man säga (även om Jamon
såklart inte alltid låter "hårt").

Att båda fick 10 på diskant beror på olika styrkor. Ingen utav de har en diskant som blir påfrestande, åtminstone
inte i mitt rum, men Jamo är lite ljusare/taggigare men samtidigt en liten aning luftigare ibland.

D830 dyker upp till rena skämtpriserna begagnade ibland, och kan helt klart vara ett fynd, speciellt om man mest
lyssnar på lite lugnare akustisk eller klassisk musik. Det är deras starka sida. Det finns också en golvare (D870).
Till skillnad från många Jamo-modeller har de Seas Excel element av hög kvalitet och gedigna lådor med sandfylld
baffel osv. Nypriset på D830 var 17000kr.

Hoppas att det tillförde något :D

Postad 04 July 2008 - 15:39

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1201 inlägg
  • 0
Det är test som detta som gör denna site så härlig! Subjektiva - javisst, men det gör absolut ingenting. Sen är det också skönt att själv skriva av sig efter ett test, så man får alla bitarna på plats. Skall själv rigga mina nyinköpta högtalare och låta dem gå hela helgen, recension kommer kanske på söndag.
Tack för dina inryck Ageve! :o

Postad 04 July 2008 - 16:02

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
nice test
kul när folk slutar spekulera hur saker "borde" låta och faktiskt tar och testar. Vetenskapligt eller inte, det är kul att läsa :o

Hur upplever du B&W 683 vs B&W 602? Hade inte du 602or förut?

Postad 04 July 2008 - 19:34

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Hur upplever du B&W 683 vs B&W 602? Hade inte du 602or förut?

Jag har kvar de fortfarande (604 då, 602 har jag inte haft några). Använder de bak nu.

En bra högtalare, men diskanten blir lätt lite vass på sämre inspelningar/mastringar. Mellanregistret saknar också
en del transparens jämfört med efterföljaren. Basen är djup, men vaknar först på högre volym, medans 683 är med
från början och ger bra bas även på låg volym. Stereoperspektivet och djupet är inte heller lika exakt som i 683.

Postad 04 July 2008 - 21:54

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Intressant test då man fundera på att köpa 683:an. Att jämföra en stativhögtalares djupbas med en golvhögtalares känns ganska svårt då en golvhögtalare har en helt annat djupbas än vad en stativhögtalare har med tanke på storlek och element. Trevlig jämförelse annars, alltid lika roligt att läsa hur folk beskriver ljud :o

Redigerat av Unregistereda73534df, 04 July 2008 - 21:55.

Postad 04 July 2008 - 22:09

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Trevlig läsning, kul att du tog dig tid att skriva :o

Postad 05 July 2008 - 13:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Idag har jag jämfört högtalarna igen, fast med AVC-A10SE som drivning, dvs utan Rotelsteget.

Det var både lite förvånanade på vissa paramterar, men det förstärkte också tidigare intryck.

Lustigt nog lät faktiskt flera skivor klart bättre med A10SE, med B&W. Med Rotelsteget har 683 en liten tendens till
att bli lite för snälla/mjuka på t ex skivan Corrs - Forgiven Not Forgotten. Därav fick D830 lite högre betyg på
"luftighet i mellanregistret" innan. Nu var den tendensen helt borta, och t ex "Toss The Feathers" lät mer nyanserat
och "organiskt" eller vad man nu kalla det, och också lite mer "öppet".

D830 förlorade dock mer, och partier som var hårda och "plåtiga" med Rotelsteget blev ännu värre, men akustisk
musik som t ex Nils Lofgren - Acoustic Live lät ändå bättre, med ännu lite mer naturlig klang på gitarren osv. Även
683 lät bättre här.

Övergick sen till lite "ruffigare" musik och nu kom Rotelstegets klara fördel fram igen. Renare, lite mjukare och
mindre ansträngt, speciellt på hög volym. Men fördenskull lät det inte alls dåligt med A10SE med B&W. Jamo däremot
funkade inte alls här. Om de lät ganska hård med Rotel så blev det mycket hårt med Denon. Det förstärkte intrycken
om att de inte funkar till Rock/lite "hårdare" musik.

Det hela slutade med att man är lite förvirrad. Jag har ju bananer på högtalarkablarna så de kan flyttas mellan
steget och A10an på några sekunder, och faktum är att det verkar som att det behövs för att få optimalt ljud på
alla inspelningar. Det kanske kan verka lite korkat men de båda stärkarna passar också mer eller mindre bra till
olika typer av musik och inspelningar.

Jag kanske riskerar att få PM från "anti-förstärkare-förbundet" efter dessa intryck hehe...

Skillnaderna verkar säkert lite överdrivna i beskrivningen, och det är de också. Det är svårt att beskriva ljud med
ord :)

edit: En annan skiva där Denon lät bättre var "One Man Band" med James Taylor (live).

Redigerat av Ageve, 05 July 2008 - 14:03.

Postad 05 July 2008 - 20:45

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Superkul test!

Verkligen roligt att någon delar med sig av sina spontana intryck. Jag är helt säker på att vi är många som sitter och kopplar i hop olika delar för att kolla vad vi tycker om olika kombinationer av högtalare - förstärkare - musik.

I anledning av vissa trådar som säger att det inte är någon skillnad på förstärkare gjorde jag ett test med två gamla pioneer förstärkare som jag hade på vinden och jämförde med min nuvarande stärkare. Jag hör skillnad på förstärkare. Det gjorde kompisen med som gjorde testen blint. Så nu vet jag.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.