Tog in de i mitt "biorum" och konstaterade att de lät mycket bättre där. När de ändå var där, så passade jag på att
jämföra med mina golvare, B&W 683. Kopplade fram och tillbaks tre gånger och körde ett antal låtar. Någon nivå-
matchning hade jag inte någon möjlighet att göra, så det får räcka med att de har samma känslighet på pappret
(90dB) och att samma volym användes på försteget (dB-skala).
IMG_1809.jpg 41.18K
4 Antal nerladdningarFörespråkare av blindtest får gärna spara sina kommentarer till någon annan tråd. Det är inte menat som en veten-
skaplig studie, bara mina subjektiva intryck. Vill ändå påstå att det är ganska seriöst, eftersom de spelade i samma
rum, med samma elektronik. Jag skrev också anteckningar under lyssningen, och försökte vara så "neutral" som
möjligt i bedömningen
Här kommer det iaf.
Kringutrustning:
Denon AVC-A10SE (försteg och D/A-omvandling från bitkorrekt CD-spelare (Analog Devices AD-1854 stereo DAC).
Rotel RB-1080 slutsteg.
Kablar för de som är intresserade:
Supra Classic 4.0 högtalarkabel
Monster RCA mellan försteg och slutsteg.
Toslink mellan CD och försteg.
Katie Melua - If The Lights Go Out
Jamo D830:
Rent och ganska öppet ljud. Tydliga men rena s-ljud (inte påfrestande). Ingen djupbas.
B&W 683:
Mindre s-ljud. Mer distinkta anslag. Överlag lite renare och mer "homogent" ljud. Djupasen är inte jämförbar
eftersom Jamo inte hade någon.
Corrs - Forgiven Not Forgotten
Jamo D830:
Hårt och lite burkigt. Bitvis påfrestande med volym -10 på försteget (ganska högt).
B&W 683:
Lite hårt men renare och låter klart mindre "låda" än Jamo. Rösterna är mjukare, inte alls lika "trattiga".
Corrs - Run Away:
Jamo D830:
Rent och dynamiskt, men fortfarande en aning "plåtigt" ljud i refrängen. Brist på djupbas..
B&W 683:
Utklassning. Helt annan dynamik och renhet. Den bättre basen och dynamiken är en stor del av "aha" upplevelsen i
jämförelse med Jamo.
Duffy - Mercy:
Jamo D830:
Bra separation och "luft" (med hänsyn till inspelningskvaliteten). På hög volym (-15) låter det burkigt och "låda".
B&W 683:
Lite mer återhållet men renare. Den medvetet distade rösten är svår att bedöma, men det låter iaf mindre distat
med B&W. Diskanten är renare men mer "fluffig". Tog med denna låten bara för att jämföra hur de hanterar halv-
taskig ljudkvalitet.
Toto - Stranger In Town:
Jamo D830:
Burkigt och ganska vasst. Refrängen outhärdlig (volym -06, lågt inspelad/bra dynamik).
B&W 683:
Burkigheten är borta. Refrängen är fortfarande lite hård men betydligt renare, och får en inte att sträcka sig
efter fjärrkontrollen och sänka som med Jamo.
Toto - How Does It Feel:
Jamo D830:
Bättre än förra låten. Ganska bra "luftighet" men höjer man volymen blir det plåtigt igen. Det är definitivt inte en
högtalare som passar till rock och/eller ljusa inspelningar.
B&W 683:
Befriande rent och dynamiskt i jämförelse. Refrängen mycket bättre.
Betyg:
Den ena får 10 på varje parameter, dvs det visar hur mycket bättre den är. Att den får 10 är alltså inte det samma
som att det är världens bästa högtalare
Jamo D830:
Diskant (upplösning och distortion inräknat):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Midbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒
Djupbas:
█ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒ ▒
Dynamik:
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒
Röståtergivning:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒
Luftighet mellanregister:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Brist på burkighet, låg volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒
Brist på burkighet, hög volym:
█ █ █ █ █ █ ▒ ▒ ▒ ▒
Stereoperspektiv (sidled):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
3D-perspektiv (djup):
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒
B&W 683:
Diskant (upplösning och distortion inräknat):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Midbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Djupbas:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Dynamik:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Röståtergivning:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Luftighet mellanregister:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ ▒
Brist på burkighet, låg volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Brist på burkighet, hög volym:
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Stereoperspektiv (sidled):
█ █ █ █ █ █ █ █ ▒ ▒
3D-perspektiv (djup):
█ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Nu hoppas jag att inte någon drar slutsatser av detta. Att resultatet blev som det blev beror till stor del på mina
ljudideal och val av musik. Jamo D830 är helt klart inte en högtalare för rock eller inspelningar som är lite hårda eller
ljusa. B&W är klart bättre allround. Det är lite olika skolor, den mjuka vs den hårda kan man säga (även om Jamon
såklart inte alltid låter "hårt").
Att båda fick 10 på diskant beror på olika styrkor. Ingen utav de har en diskant som blir påfrestande, åtminstone
inte i mitt rum, men Jamo är lite ljusare/taggigare men samtidigt en liten aning luftigare ibland.
D830 dyker upp till rena skämtpriserna begagnade ibland, och kan helt klart vara ett fynd, speciellt om man mest
lyssnar på lite lugnare akustisk eller klassisk musik. Det är deras starka sida. Det finns också en golvare (D870).
Till skillnad från många Jamo-modeller har de Seas Excel element av hög kvalitet och gedigna lådor med sandfylld
baffel osv. Nypriset på D830 var 17000kr.
Hoppas att det tillförde något
Sökningen pågår
Avancerad sökning
277 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?