Specifikationer på dessa Focal-högtalare?
18 svar till detta ämne
Postad 05 July 2008 - 08:35
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej! Jag har funderat ett tag på att byta ut orginalhögtalarna i min Peugeot 206 GTI-03 och öppnade igår upp dörrsidorna för att kika lite på högtalarna som satt i. Till min förvånig satt där ett Focal-kit med delningsfilter och hela köret. Högtalarna har ett par år på nacken, men Focal verkar vara ett 'dyrt' märke enl. vad jag hittar på prisjakt etc. Det står inga specifikationer på själva högtalarna som sitter i. Det som står är dock modell 6V3241/R (Reference). Jag har sökt på google men hittar ingenting. Är det någon som har en aning om vilka specifikationer dessa högtalare kan ha? Det skulle verkligen uppskattas eftersom det inte vore så kul att lägga typ 1500 spänn på nya högtalare, som kanske är sämre än de jag redan har.
Postad 05 July 2008 - 09:46
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Blir du inte nöjd med dem så är jag öppen för förhandling
Men ett tips: komplettera dem med ett bra steg, så de får en vettig drivning och en chans att låta bra.
Postad 05 July 2008 - 10:09
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Duger dom helt plötsligt för att det är ett bra märke??
Är det inte bättre att lyssna med öronen istället för med ögonen.....
Postad 05 July 2008 - 13:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
varför ville du byta ?
Va det för att det lät dåligt ?!
Elementen kan vara slutspelade, det vet man alldrig, eller så är det så att drivningen är skit.
Redigerat av DVD-ai, 05 July 2008 - 13:47.
Postad 05 July 2008 - 14:38
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Ofta blir det inte bättre ljud även om du sätter i dyrare högtalare. Det som är viktigt är en stabil och seriös montering, samt en bra cd-spelare och helst även ett slutsteg. Du kan skicka mail till "Armour Automotive" om du vill ha mer info om de, de är importörer av focal i sverige.
Mvh Andreas
Postad 05 July 2008 - 16:19
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
Som många antyder går det att få ett par högtalare för 500kr att låta bättre än ett par för 5000kr, helt beroende på installation. Focal är inga skithögtalare, men lita på dina öron. Oftast brister det i slutstegsväg. Bra slutsteg får t.om. dåliga högtalare att låta bra ofta.
Jag vet inget om dina nuvarande focal-högtalare. Det jag vet är att det inte nödvändigtvis låter bättre med ett par nya högtalare i samma hål som dom gamla. Ett par nya högtalare är alltid ett par nya högtalare och kanske låter bättre rent ljudmässigt, men det krävs att du installerar dem rätt för att utnyttja potentialen hos ett par högtalare för ett par tusenlappar.
Varför ville du byta i första läget? Vad drivs högtalarna med för slutsteg?
Postad 06 July 2008 - 08:01
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för alla svar! Lisa91 - jag visste specifikationerna på orginalhögtalarna, men inte på dessa. Jag vill innan jag köper steg/ny huvudenhet veta det. andreas_gbg - tack för tipset, slår dem en pling på måndag. jollek - jag ville byta i första läget för att det ibland låter skräp på hög volym. Högtalarna var bra installerade, korgen är förstärkt och dörrsidan stabiliserad. Förmodligen är det huvudenheten som behöver bytas ut samt köpa ett slutsteg, om nu inte just dessa 'gamla' Focal-högtalare råkar vara skräp. Jag ville helt enkelt få lite bättre ljud utan att lägga ner en förmögenhet. Det kommer nog tyvärr sluta med ny huvudenhet (har fortfarande orginal) samt ett 4c-steg för att komma någonvart.
Redigerat av Christian_H, 06 July 2008 - 08:02.
Postad 06 July 2008 - 10:14
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
Vill du spela högt duger ingen huvudenhet oavsett prisklass. Det finns helt enkelt inte den kapaciteten i en huvudenhet. Då måste du köpa ett slutsteg och driva högtalarna med om du vill poppa på ordentligt. Anlednignen till att det låter skräp på hög volym är nog huvuenhetens fel, inte högtlararen.
En ny HU och ett 4-kanalssteg låter som den uppgradering som är nödvändig.
Postad 06 July 2008 - 21:18
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Jag är fortfarande öppen för affär på kittet Men skaffa ett BRA slutsteg, och bra signalkalbar (kika under DIY i en av de klistrade trådarna)...
Postad 08 July 2008 - 15:20
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Har nu fått tag i specarna via en tokig fransman som titulerar sig Car Audio Support Manager på Focal som knappt kunde ett ord engelska. Tur att bitar av skolfranskan fanns kvar i minnet
Effekt: 75W RMS, 150W Max
Känslighet: 93db
Impedans: 4 ohm
Frekvensomfång: 50 - 25000 Hz
Retailpris i Frankrike när den såldes var 300euro.
Högtalarna behåller jag såklart, och nu vet jag att det är drivningen som inte orkar med. Kan någon rekommendera ett slutsteg under 1500 spänn som räcker gott och väl för att driva dessa? Jag har som det ser ut nu inga planer på en baslåda, men antar att jag behöver ett 4-kanals steg för att få med bakhögtalarna också. Jag behöver inte ha något übersteg, bara något som driver detta kit bra. Det är lite tabu att prata slutsteg från Biltema och Classe Ohlsson, men hur skräp är de egentligen jämfört med budgetsteg från kända märken?
Orginal-HU'n från Clarion (Peugeot 206 GTI-03) får vara kvar tills vidare. Denna hittar jag inga specar på någonstans heller, är det någon som råkar ha koll på det också?
Tack för all hjälp!
Redigerat av Christian_H, 08 July 2008 - 15:22.
Postad 08 July 2008 - 18:09
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
DLS CA22 Performance 1395kr ifrån Nardik.se
Något seriöst 4-kanals får du inte för under 1500kr tyvärr. 2475kr för DLS CA41 Performance. Observera att dessa stegen har något högre list-pris, Nardik har oftast mycket bra priset.
Sen om du hittar begagnade Genesis slutsteg så ska du inte tveka, de är mycket bra, ser ofta ganska sletna ut pga åldern. Men jag misstänker att du är ute efter ljudet så....
Såg nu att det fanns: Magnat, MacAudio och Kenwood som har 4-kanals för under 1500kr. Men jag hade inte köpt det om jag hade valt prylar åt någon. Inte sagt att de är dåliga, för det vet jag inte. Men jag hade hellre fått lite bättre kvalitet på drivningen av framsystemet och kört bakhögtalarna på stereon tillsvidare.
btw. Kolla nu så du har lågnivåutgångar på stereon, annars är det bättre att köpa ny stereo...
Mvh Andreas
Postad 08 July 2008 - 19:21
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
Går i god för att DLS CA22 är ett bra steg!
Vad har du för högtalare i bakdörrarna? Är dom av exakt samma modell så kan du driva samtliga fyra på ett 2-kanalassteg t.ex. DLS CA22.
Kontrollera att du har lågnivå ut. Högnivå-adapter är inget att hänga i julgranen.
Biltemas och Clas ohlsons steg är inget vidare. Det finns massor av skit som rullar in via olika firmor och via blocket/tradera. Ett känt märkes steg för 500kr är bättre än biltema, jula, classe, shark och alla "5000w-steg" för 500kr.
Postad 08 July 2008 - 19:31
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tyvärr så har jag bara högnivåutgång på HU'n. Enligt personal på BRL så blir det ingen markant skillnad att köra högnivå till lågnivå adapter jämfört med äkta lågnivå. Man vet inte riktigt vad man ska tro, hehe. Själv har jag ingen aning.
Högtalarna bak är 5.25" och är också utbytta av samma kille som satt in Focal där fram så det skulle förvåna mig om de inte håller liknande kvalitet. För att komma åt bakhögtalarna måste dock halva bilen demonteras och det har jag inte gjort ännu. Ett 2 kanals steg för frontarna och sedan kanske en ny HU också om nu adaptern visar sig funka som skit kanske är vad jag bör satsa på.
Redigerat av Christian_H, 08 July 2008 - 19:33.
Postad 08 July 2008 - 21:51
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
De högnivåadaptrar jag lyssnat på har inte övertygat. Visst, ljudet blir inte som att lyssna på någon strandradio, så illa är det inte  Dock så är det viss skillnad. Om man vet vad det finns för detaljer i ljudet innan märks det om dem försvinner. Har man inget att jämföra med eller låga krav så är det klart många tycker det är bra med högnivåadapter. Det är installatörens genväg.
... Ungefär som dem som lyssnar på MP3 utan att höra skillnad mot riktig CD-kvalité.
Tyvärr är det mer eller mindre enda lösningen i liknande sistuationer utan Lågnivå. Plan B är en ny HU vilket kommer öppna upp till en ny värld av bilstereo mer eller mindre oavsett prisklass.
Lycka till
Postad 09 July 2008 - 10:10
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
De högnivåadaptrar jag lyssnat på har inte övertygat. Visst, ljudet blir inte som att lyssna på någon strandradio, så illa är det inte Dock så är det viss skillnad. Om man vet vad det finns för detaljer i ljudet innan märks det om dem försvinner. Har man inget att jämföra med eller låga krav så är det klart många tycker det är bra med högnivåadapter. Det är installatörens genväg. ... Ungefär som dem som lyssnar på MP3 utan att höra skillnad mot riktig CD-kvalité.
Tyvärr är det mer eller mindre enda lösningen i liknande sistuationer utan Lågnivå. Plan B är en ny HU vilket kommer öppna upp till en ny värld av bilstereo mer eller mindre oavsett prisklass.
Lycka till
Jag har egentligen en fråga om det här med högnivå... Mina Dls Reference steg har faktiskt högnivå-kontakter, som vissa andra slutsteg också har. Hur blir ljudet om man kör på högnivå via slutsteg? det måste väl bli bättre än att köra via en omvandlare? I sånna fall skulle ju trådskaparen kunna hitta nåt Reference steg för mellan 2500-3000kr beggat på lazzat. Se nu inte detta som ett rekomenderat förslag, bara en undran för allmänbildningen. Det bästa är absolut att köpa en ny Pioneer eller Alpine spelare. Mvh Andreas
Postad 09 July 2008 - 10:55
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
Jadu... Det var en bra fråga Andreas 
Har provat högnivåingången till ett steg EN gång, men det steget var inte av tillräckligt high-end för att jag skall kunna ge ett utlåtande om det. Sedan har jag provat högnivåadaptrar ett antal gånger, men tycker inte det är tillfredställande nog. Visst, det finns många som är bra, riktigt bra, men det blir ändå inte samma ljud eftersom en omvandlare "transformerar" ner strömmen.
Att använda en omvandlare til ett slutsteg som endast skall driva en bas, innebär betydligt mindre skillnad om man kör med svenson-setup. Det är just i mellanregister och diskant jag tycker det brister.
Fast det är ju beroende av övrig utrustning också... kan inte högtalana återge detaljerna så behöver man kanske inte bry sig om att ha den i signalkabeln  Dessutom, finns inte välljudet i HU'n blir skillnaden mindre, dvs. om man använder en orginal-enhet. Optiskt i bilen är ju the shit numer. aldrig provat...
Men jag är förhållandevis osäker på att ett DLS Reference hanterar högnivå-lågnivå omvandling bättre än en adater. Tror inte DLS lägger 300kr av sin produktionskostnad på en högnivåomvandlare
Skall trådskaparen köpa en högnivåadapter så finns det varianter som dessutom har remote och reglerbar signalstyrka. Jag vet att Autoleads har en som folk använt med bra resultat (BRL tror jag har den). Sen finns en populär från Newsound.
Bäst är ju som du säger Andreas, att köpa en riktigt huvudenhet!
Postad 09 July 2008 - 20:38
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Fy ********, detta är verkligen som raketforskning
Jag funderar på att köpa en Pioneer DEH-4000UB som HU ( https://www.prisjakt...kt.php?p=256426). Jag undrar verkligen vad som ger bäst ljudbild (ute efter att det ska låta bra snarare än mycket): ett 'budgetsteg' (kring 1000-lappen) med hög->lågnivåadapter och min orginal-hu, eller bara att driva högtalarna med Pioneer-HU'n.
Jag känner att jag ställer många förvirrade frågor, sorry, men jag har verkligen svårt att bestämma mig gällande allt detta. Verkligen tacksam för all hjälp.
Postad 09 July 2008 - 22:15
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
Om du inte vill spela högt, utan med kvalitét, så sätter jag alla mina slantar på Pioneer-spelaren istället för budgetsteg + högnivåadatper =)
Postad 15 July 2008 - 21:01
Christian_H
-
Christian_H
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Nu är ny HU beställd, väntar bara på att Pixmania ska få tummen ur och leverera. Denna blev det: Sony CDX-GT424U. Tack för alla svar, får se hur det blir med nya HU'n. Kanske blir att införskaffa ett slutsteg också!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Bilstereo
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|