Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bilstereo i Pontiac Firebird-86.

346 svar i tråden

#1

Skickat 06 juli 2008 - 11:21

Hej!

Jag ska nu börja på mitt bil sterio bygge och tänkte ställa lite frågor!

Jag har en Pontiac Firebird-86. Min far jobbade på Pioneer för typ 10år sen och jag har kvar en massa högtalare som han fixade billigt.

Basar (bakluckan)

2st Pioneer TS-W400 0,47 294,7 60,5 120 500 96
1st Pinoeer TS-W300 0,57 178,8 34,7 80 300 93,5
Har även en 10" som ska sitta mellan sätena bak.

Midbas (siddörrarna)

2st Pioneer TS-E1788 120W Max 35W 4ohm
2st Pioneer TS-E1799 150W Max 50W 4ohm
2st Pioneer TS-6904 80W Max 30W 4ohm

Diskanter (dörr,instrument,bak)
2st Pioneer TS-M5 80W Max 20W 8ohm
2st Pioneer TS-T170 100W Max 25W 4ohm
Samt fyra till (ligger i bilen kan inte kolla vad de heter dom e lite bättre)


Slutsteg
DLS Performance CA12

Huvudenhet:
Pioneer DEH-4000UB

Bas:
Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL:


Vad ska man ha för kondesator?
Vad kan man jämföra mina högtalare med i dagens läge?
Jag tänkte köra med 2.5 högtalarkabel sedan lite grövre till Basarna samt slutsteget funkar det?
Bilsterion har ju 4 kanaler och jag skulle vilja köra med fler högtalare än 4 fram (8st) kan man köra delningsfliter då eller?
Behöver jag ett till batteri? (något att rekommendera?)
Något annat man bör tänka på?

Min ekonomi är inte den bästa får ju inget studiebidrag på sommaren men jag har jobbat lite så lite cash har jag..

MVH Tim!

Bifogade fil(er)


Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 23 juli 2008 - 00:43


#2

Skickat 06 juli 2008 - 21:22

1) Satsa på likadana subbar, en kommer räcka dessutom om du inte ska tävla i dB-drag, lägg överskottet på ett bättre steg.

2) Varför så mycket saker i dörrarna?

3 ) Satsa på ett bättre steg till basarna, fyrkanalet duger endast till framsystemet.

#3

Skickat 06 juli 2008 - 21:32

Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 6 2008, 22:22 skrev:

1) Satsa på likadana subbar, en kommer räcka dessutom om du inte ska tävla i dB-drag, lägg överskottet på ett bättre steg.

2) Varför så mycket saker i dörrarna?

3 ) Satsa på ett bättre steg till basarna, fyrkanalet duger endast till framsystemet.

Hej!

1. Jo jag har två likadana subbar. Tror du att de är så bra att man kan köra db-drag med dom?

2st Pioneer
Modell QTS VAS FS Hz RMS W Max power W Känslighet
TS-W400 0,47 294,7 60,5 120 500 96

(alla högtalare som jag skrev upp har jag liggandes hemma)

2. För att det är två stora dörrar till fra och bak sätet (vet ej vilka jag skall använda)

3. Okej kanske ett 2 kanal blir bra då. Men hur ska framsystemet drivas? Bilsterion tar bara 4 kanaler.

Kan du rekomendera nått steg?

Bifogade fil(er)


Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 06 juli 2008 - 21:36


#4

Skickat 07 juli 2008 - 10:18

1. dB-drag? Nej! (Eller det går väl, men jag skulle inte pressa dessa basar fullt så hårt)

2. Det jobbiga med flera olika högtalare är just en slutstegsfråga. Du måste använda flera slutsteg. Varför skippar du inte några element och skippar högtalarna i bakdörrarna? Du har väldigt många element, räkna med att bara kunna använda några. Varför åtta högtalare fram!?

Hur är det med Delningsfilter? Finns det till midbas/tweeter? Dessa högtalare du radat upp är kanske lösa element och inte kitsystem?

3. Framsystemet skall drivas av ett slutsteg helst. Du har ju möjlighet att driva bakhögtalarna på HU'n t.ex.
Sedan ett slutsteg till middarna, ett till basen och ett slutsteg till diskanterna... Fast det är lite overkill!?
Alternativet är kanske ett 6-kanalssteg för två mellanreg i framdörrarna, två diskanter i framdörrarna, samt 2st basar.
(Då har du sedan 4 kanaler över i huvudenheten att driva bakhögtalare på, 2st mellanreg och 2st diskant, om du skulle vilja...)

Går ju att bygga ett par billiga delningsfilter till alltihop, men det blir långt från gratis ;)
Likaså ett 6-kanalassteg går säkert lös på minst 3-4000kr.

Budget?

- Ett till batteri? Nej
- Kondensator? Nej
- 2.5 högtalarkabel? Funkar utmärkt
- Jämföra dina högtalare med i dagens läge? Inte en aning
- Något annat man bör tänka på?
Ström + strömkablage
Delningen mellan midbas/diskant (Aktivt eller passivt?)

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 juli 2008 - 10:23


#5

Skickat 07 juli 2008 - 10:58

Visa inläggTimpolanen Jul 6 2008, 22:32 skrev:

Hej!

1. Jo jag har två likadana subbar. Tror du att de är så bra att man kan köra db-drag med dom?

2st Pioneer
Modell QTS VAS FS Hz RMS W Max power W Känslighet
TS-W400 0,47 294,7 60,5 120 500 96

(alla högtalare som jag skrev upp har jag liggandes hemma)

2. För att det är två stora dörrar till fra och bak sätet (vet ej vilka jag skall använda)

3. Okej kanske ett 2 kanal blir bra då. Men hur ska framsystemet drivas? Bilsterion tar bara 4 kanaler.

Kan du rekomendera nått steg?


Jag vet precis hur tredje generationens Firebird/Camaro ser ut invändigt ;)
Har du två lika, använd dem och blanda inte in några fler, blir bara kattskit i slutet, om du inte har massa dyra delningsfilter och fler slutsteg...
Satsa på ett monoblock till basarna och ett två/fyrkanals till framsystemet.
För att komma undan billigt finns t.ex. Carpowers billigare serie, ritkigt hyffsade steg för priset. (http://bertilssonautoelectronics.se), men du får bara plats med den ena 15"aren...

EDIT: Tvärkollade lite, 15"arna duger som övremellanregister, portat är bara att glömma då den har fel elektriska egenskaper för det. (slutet ca: 37L) (f-3; 150Hz)

EDIT2: TSW-300
Vb 34,68 Liter (slutet)
f-3 71,41 hz

Det här inlägget har ändrats av Professor_Kalkyl 07 juli 2008 - 11:01


#6

Skickat 07 juli 2008 - 17:14

Hej!

Hade tänkt att börja med ett sterio bygge i bilen nu!

Slutsteg: Har inte bestämt vilket slutsteg jag skall använda än men bör ligga i prisklassen 2000/2500kr
Pioneer GM-5300T | Max 2x250W (4Ω) / 1x760W (4Ω)
DLS CLASSIC CA23
DLS Performance CA23
Ground Zero Titanium GZTA 2.250MK²
Ground Zero Radioactive GZRA 2200XII

Huvudhenhet: Pioneer Bilstereo DEH-4000UB (4x50w)

Mid/diskant:
2st Pioneer TS-E1788 120W Max 35W 4ohm
2st Pioneer TS-E1799 150W Max 50W 4ohm
2st Pioneer TS-6904 80W Max 30W 4ohm

Diskant:
2st Pioneer TS-M5 80W Max 20W 8ohm
2st Pioneer TS-T170 100W Max 25W 4ohm
Samt fyra till (ligger i bilen kan inte kolla vad de heter dom e lite bättre)

Bas: (kolla bifogade filer för specs)
2st Pioneer TS-W400
1st Pinoeer TS-W300
1st Pinoeer TS-W200

(Min far jobbade på Pioneer för typ 10år sen och därför har kvar en massa högtalare som han fixade billigt.)

Vet inte riktigt vilka högtalare jag skall använda än, eftersom det blir dyrt med så många slutsteg. Det jag är säker på att använda det är 2st Pioneer TS-W400.

Har gjort en snabb skiss över bilen (bifogad bild)

Bifogade fil(er)


Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 07 juli 2008 - 18:22


#7

Skickat 07 juli 2008 - 17:45

Lite bilder från demoleringen... (baksätet är nerfällt på bilderna)

Bifogade fil(er)


Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 07 februari 2009 - 16:29


#8

Skickat 07 juli 2008 - 18:03

Visa inläggjollek Jul 7 2008, 11:18 skrev:

1. dB-drag? Nej! (Eller det går väl, men jag skulle inte pressa dessa basar fullt så hårt)

2. Det jobbiga med flera olika högtalare är just en slutstegsfråga. Du måste använda flera slutsteg. Varför skippar du inte några element och skippar högtalarna i bakdörrarna? Du har väldigt många element, räkna med att bara kunna använda några. Varför åtta högtalare fram!?

Hur är det med Delningsfilter? Finns det till midbas/tweeter? Dessa högtalare du radat upp är kanske lösa element och inte kitsystem?

3. Framsystemet skall drivas av ett slutsteg helst. Du har ju möjlighet att driva bakhögtalarna på HU'n t.ex.
Sedan ett slutsteg till middarna, ett till basen och ett slutsteg till diskanterna... Fast det är lite overkill!?
Alternativet är kanske ett 6-kanalssteg för två mellanreg i framdörrarna, två diskanter i framdörrarna, samt 2st basar.
(Då har du sedan 4 kanaler över i huvudenheten att driva bakhögtalare på, 2st mellanreg och 2st diskant, om du skulle vilja...)

Går ju att bygga ett par billiga delningsfilter till alltihop, men det blir långt från gratis ;)
Likaså ett 6-kanalassteg går säkert lös på minst 3-4000kr.

Budget?

- Ett till batteri? Nej
- Kondensator? Nej
- 2.5 högtalarkabel? Funkar utmärkt
- Jämföra dina högtalare med i dagens läge? Inte en aning
- Något annat man bör tänka på?
Ström + strömkablage
Delningen mellan midbas/diskant (Aktivt eller passivt?)

Okej! Tack för ännu ett grymt svar av dig!
Har funderat lite över högtalarna nu. Tror det blir ett 2-kanlas slutsteg till basarna sedan för bilsterion driva min fyra fram Mid/diskant. Jag får se vad min lön säger den 25...


Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 7 2008, 11:58 skrev:

Jag vet precis hur tredje generationens Firebird/Camaro ser ut invändigt :)
Har du två lika, använd dem och blanda inte in några fler, blir bara kattskit i slutet, om du inte har massa dyra delningsfilter och fler slutsteg...
Satsa på ett monoblock till basarna och ett två/fyrkanals till framsystemet.
För att komma undan billigt finns t.ex. Carpowers billigare serie, ritkigt hyffsade steg för priset. (http://bertilssonautoelectronics.se), men du får bara plats med den ena 15"aren...

EDIT: Tvärkollade lite, 15"arna duger som övremellanregister, portat är bara att glömma då den har fel elektriska egenskaper för det. (slutet ca: 37L) (f-3; 150Hz)

EDIT2: TSW-300
Vb 34,68 Liter (slutet)
f-3 71,41 hz

Tack så mycket!! Tänkte på det där med mono men det blir nog lite dyrt då (eller blir 2 Mono för 1000kr st lika bra som ett 2 kanals för 2000kr?)... Kollade på lite 2-kanls steg finns så många att välja bland?!?!?
15":arna ska alltså ha en låda på 37 liter totalt en sluten sådan. Okej det låter bra!

Svar kan ni skriva i min Projekt-tråd nu!

#9

Skickat 07 juli 2008 - 19:16

Hehe =) Hur hade tänkt lösa 6 högtalare på en HU? :) Skall du bygga 3-vägs delnignsfilter? Eller 4-vägs!? ;)
Varför 2-kanalssteg? Varför inte Monoblock? Dom är stabila vid lägre impedanser. Då kan du lasta ned steget mer och få ut högre effekt till dina basar. Ingen direkt prisskillnad ju. Jag skulle hellre köra med ett DLS CA12 till dina basar istället för ett DLS CA23, t.ex.
Varför inte satsa på ett flerkananalssteg? Som ett fem-kanalssteg t.ex.?

#10

Skickat 07 juli 2008 - 19:16

Vore jag du skulle jag satsat på att bara ha TSW-300an och Pioneer mono-blocket till den, skit i 15"arna, de spelar ingen djupbas, frågan är om de ens spelar bas ;)

#11

Skickat 07 juli 2008 - 19:31

Visa inläggjollek Jul 7 2008, 20:16 skrev:

Hehe =) Hur hade tänkt lösa 6 högtalare på en HU? :P Skall du bygga 3-vägs delnignsfilter? Eller 4-vägs!? :)
Varför 2-kanalssteg? Varför inte Monoblock? Dom är stabila vid lägre impedanser. Då kan du lasta ned steget mer och få ut högre effekt till dina basar. Ingen direkt prisskillnad ju. Jag skulle hellre köra med ett DLS CA12 till dina basar istället för ett DLS CA23, t.ex.
Varför inte satsa på ett flerkananalssteg? Som ett fem-kanalssteg t.ex.?

Heheh det blir svårt!! Men jag får väl plockar bort 2st :D Att köpa två Mono DLS CA12 till 15"arna blir mycket dyrare ca 3800kr 2st, eller kan man köra båda på ett?. Om jag köper ett 5-kanal kan jag driva basarna bra då? + fram systemt?
(hittade ett beggat DLS CA12 för 1000kr kan det vara nått?


Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 7 2008, 20:16 skrev:

Vore jag du skulle jag satsat på att bara ha TSW-300an och Pioneer mono-blocket till den, skit i 15"arna, de spelar ingen djupbas, frågan är om de ens spelar bas :unsure:

Hehehe joo det har du rätt i! Men jag har en peerless bas på rummet (samma ritning och element som jolleks) den delar på 100Hz och jag tycker det är bra för musik! 150Hz kanske inte är så dumt men jag vet ej:P Hoppas lönen (skattar inte än! ;) ) blir bra så kanske jag kan köra alla 3 basar i 2 separata lådor.

Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 07 juli 2008 - 19:32


#12

Skickat 07 juli 2008 - 19:34

Visa inläggTimpolanen Jul 7 2008, 20:31 skrev:

Hehehe joo det har du rätt i! Men jag har en peerless bas på rummet (samma ritning och element som jolleks) den delar på 100Hz och jag tycker det är bra för musik! 150Hz kanske inte är så dumt men jag vet ej:P Hoppas lönen (skattar inte än! ;) ) blir bra så kanske jag kan köra alla 3 basar i 2 separata lådor.

Använd BARA tolvan om du vill ha ett bra resultat, det enda 15"arna är bra på, är att se stora ut och spela undre mellanregister...

:) Btw. du har mycket kvar att lära dig hör jag.

Det här inlägget har ändrats av Professor_Kalkyl 07 juli 2008 - 19:37


#13

Skickat 07 juli 2008 - 19:44

Jo, du kan driva båda basarna på ett gemensamt monoblock, men lyssna samtidigt på Professor_Kalkyl angående basarna... Skippa i så fall 15"-arna och lira istället med 12'an.
beggat DLS CA12 för 1000kr kan det vara nått
- Japp =) Driv sen din 12'a med det. Om du inte skaffar ett femkanalssteg som kan driva hela utrustningen.

Delning vid 100Hz funkar i hemmet (Jag delar mina subbor vid 150Hz) Men i bilen är det för högt. Max 80Hz säger jag.

Fler basar ger inte bättre ljud. Det kan ju ge mer ljudtryck kanske, men knappast hårresande...

#14

Skickat 07 juli 2008 - 19:47

Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 7 2008, 20:34 skrev:

Använd BARA tolvan om du vill ha ett bra resultat, det enda 15"arna är bra på, är att se stora ut och spela undre mellanregister...

:) Btw. du har mycket kvar att lära dig hör jag.

Okej! Att jag har mycket kvar att lära håller jag helt med om! (17 bast) Och har hela livet (nästan) kvar att lära innan jag blir lika bra som er!!!

Så synt att 15":arna inte duger ;) skulle så så maffit ut i backluckan!

Men är inte Både SPL Dynamics 1200 och DLS CA12 ganska overkill för min gammla 12"?

Kollade runt lite och hittade det här kan det vara nått? (Kostar 3000kr det var 50% rabbat också!):
SPL Dynamics 1200 Watt class-D
Specifications S-1200D
RMS Power 4 Ohm ( 13.8V ) 1 x 450W
RMS Power 2 Ohm ( 13.8V ) 1 x 800W
RMS Power 1 Ohm ( 13.8V ) 1 x 1200W
THD (A-weight) < 0,1%
Input sensitivity 200mV - 4,5V
Low Pass (18db/oct) 30 - 250 Hz
Subsonic (18db/oct) 10 - 50 Hz
Remote bass/gain kontroll medföljer
Fuses - 4 x 30 Amp
Dimensions (W x H x L) 222 x 54 x 330 mm

Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 07 juli 2008 - 19:52


#15

Skickat 07 juli 2008 - 20:06

Om jag köper DLS CA1 för 1000kr beggat då kanske jag köper Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL´och skiter helt i basarna! Då blir kalaset på 2500kr!
Men då kanske jag behöver en kondesator?

Kollade på 15"arna och upphägnings kanten har börjat sprika (ganska torra nu) kanske inte nått att ha då;)

Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 07 juli 2008 - 21:16


#16

Skickat 07 juli 2008 - 20:19

CA12 är inte overkill, utan bra för dynamiken och ett bra slutsteg överlag. För priset

#17

Skickat 07 juli 2008 - 22:41

Varför skulle det inte bli bas bara för att det är 15 tummare...?????
Verkar vara fler som har lite att lära.......
Att det däremot är lite knepigare att få dom till att låta bra kan jag hålla med om. Beror oftast på för klen magnet kontra stor tung kon.

#18

Skickat 07 juli 2008 - 22:43

Hmm... jag kan köpa en BMW för samma pris som en volvo 740... Men BMW'n är ju overkill eftersom jag bara skall köra ungarna till dagis ;)
Nä, du förstår säkert vart jag vill komma!? :P
Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL plus ett DLS CA12 kommer funka alla tiders för sin låga prislapp!!

Det jag tror Professor_Kalkyl tänker på är det höga FS-värdet. Sedan har den en rätt svag motor; som du säger mongo, hög konvikt kontra svag motor. Men hur det låter? No Idea. Stor låda så spelar den nog bas den där 15"'aren också.

Det här inlägget har ändrats av jollek 07 juli 2008 - 22:47


#19

Skickat 07 juli 2008 - 22:46

Visa inläggmongo Jul 7 2008, 23:41 skrev:

Varför skulle det inte bli bas bara för att det är 15 tummare...?????
Verkar vara fler som har lite att lära.......
Att det däremot är lite knepigare att få dom till att låta bra kan jag hålla med om. Beror oftast på för klen magnet kontra stor tung kon.
host ännu en som har att lära

#20

Skickat 07 juli 2008 - 23:01

Visa inläggx-12 Jul 7 2008, 23:46 skrev:

host ännu en som har att lära

Ja, eller hur....
Har byggt bilstereo i över 20 år, varav dom senaste 10 som yrke.

#21

Skickat 07 juli 2008 - 23:09

Visa inläggmongo Jul 8 2008, 00:01 skrev:

Ja, eller hur....
Har byggt bilstereo i över 20 år, varav dom senaste 10 som yrke.
Har läst samma fina klyscha på lazzat och det var ett fullblods proffs som skrev det
nä lär hur ett element är uppbyggt och med dom parametrarna som finns och hur dom fungerar till sammans då får man en annan syn på ett element och vilka parametrar som på verkar varandra .

#22

Skickat 08 juli 2008 - 00:09

Jag har nu slagit ihop dessa 2 trådar eftersom skillnaden var minimal.
ser det rörigt ut kan trådskaparen skriva ihop sina två inledande inlägg till ett så skall det nog ordna upp sig.

För övrigt kul att bygga i en lite udda bil. ser fram emot att följa detta bygge.

#23

Skickat 08 juli 2008 - 07:28

Visa inläggx-12 Jul 8 2008, 00:09 skrev:

Har läst samma fina klyscha på lazzat och det var ett fullblods proffs som skrev det
nä lär hur ett element är uppbyggt och med dom parametrarna som finns och hur dom fungerar till sammans då får man en annan syn på ett element och vilka parametrar som på verkar varandra .

Hur kan du veta vad jag kan och inte kan?????
Är fullt medveten om hur ett element fungerar....
Men du som då måste vara en riktig expert, kan ju då förklara för mig varför en bas inte kan spela bas bara för att den är 15 tum, vilket det hela handlar om.

#24

Skickat 08 juli 2008 - 08:57

Visa inläggmongo Jul 8 2008, 08:28 skrev:

Hur kan du veta vad jag kan och inte kan?????
Är fullt medveten om hur ett element fungerar....
Men du som då måste vara en riktig expert, kan ju då förklara för mig varför en bas inte kan spela bas bara för att den är 15 tum, vilket det hela handlar om.
nu hasplade du ur dig att konenn var förtung och en otilräklig motor (BL) sen vet jag inte om du är med veten om att BL faktorn följer frekvenskurvan eller vad som på verkar med qms faktorn
sen frågar jag mig verkligen om du vet hur ett element fungerar med sina parametrar och vad dom på verkar varandra .
man ser allt för ofta experter som vet men sen vet dom ingenting när det kommer till saken sen spelar det ingen roll om man har hållit på i 50år om man inte vill lära sig hur saker och ting fungerar så spelar det ingen roll för då står man kvar på samma plats.

#25

Skickat 08 juli 2008 - 10:38

Visa inläggmongo Jul 7 2008, 23:41 skrev:

Varför skulle det inte bli bas bara för att det är 15 tummare...?????
Verkar vara fler som har lite att lära.......
Att det däremot är lite knepigare att få dom till att låta bra kan jag hålla med om. Beror oftast på för klen magnet kontra stor tung kon.

Skyhögt Fs, med det är klart, men en linkwitz-transormfer eller med en bas-eq... men då är väll nästa detalj konutslagen som säkerligen blir för stora.

Visa inläggjollek Jul 7 2008, 23:43 skrev:

Det jag tror Professor_Kalkyl tänker på är det höga FS-värdet. Sedan har den en rätt svag motor; som du säger mongo, hög konvikt kontra svag motor. Men hur det låter? No Idea. Stor låda så spelar den nog bas den där 15"'aren också.

Med en stor låda får den bara en liten puckel (under referens nivån) och inte fina kurvor för fem öre... Men den blir nog grym som övre midbas/undre mellanregister, om inte magneten åter igen blir för svag.

#26

Skickat 08 juli 2008 - 15:10

Tryckfelsnisse har varit framme på Pioneer hemsida...
Rätt är följande:
TSW-400
qts:0,47
vas:294,7
fs:30,5

Finns även uppmätta värden på en beg bas.
qts:0,42
fs:26
vas:303

Nu kan ju experterna köra ett nytt race.....

Om jag skulle byggt.
C:a 150 liter slutet till båda 15 tummarna, med kupéns basgain inräknat ger det en snygg frekvensgång med en svag puckel runt 60hz utan att tappa i djupbasen. Basarna riktade antingen uppåt eller bakåt i mån av plats. Sen kan man labba lite med dämpullen.
Sen ett juste monoblock nerlastat till 2 ohm med basarna parallellkopplade....
Resten av högtalarna hade jag skippat, och hittat ett nytt bra kit att sätta fram givetvis med eget steg.

Det här inlägget har ändrats av mongo 08 juli 2008 - 17:26


#27

Skickat 08 juli 2008 - 18:27

Har kollat runt lite på basar och slutsteg. Som jag skrev högre upp så hittade jag ett DLS CA12 begagnat för 1000kr så om det inte är sålt så köper jag nog det (har ej fått svar än).
Efter mycket grublande så bestämde jag mig för Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL.
De andra högtalarna får vara så länge, får se om jag har råd med nya mid/diskant samt slutsteg till de.

Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL:

Diameter: 30cm/12"
Power handling: 500WRMS
Impedance: 2x3.8ohm
Voice coil: 50mm/2"
Excursion: X max. 18mm/0.7"
Resonance frequency: FS 29Hz
SPL: 91,4dB

DLS CA12:

Typ Monoblock
Maxeffekt: 500 Watt (1 ohm)
Effekt (RMS): 220 Watt (4 ohm)
Signalbrus: > 100 dB
Filter: Lågpass (50 - 500 Hz), Högpass (15 - 150 Hz)
Kanaler: 1 kanal
Frekvensomfång: 10 Hz - 35 kHz
Färg: Silver
Dimensioner: (BxHxD) 70 x 312 x 268 mm
Vikt (Gram): 3 800 g
Driftspänning: 12 V
Max strömförbrukning: 60 A
Högnivå ingång Ja
Övrigt: Säkringsvärde: 2 x 30 A

Ska ta lite bilder inne i bilen imorron.

#28

Skickat 08 juli 2008 - 18:35

Visa inläggmongo Jul 8 2008, 16:10 skrev:

Tryckfelsnisse har varit framme på Pioneer hemsida...
Rätt är följande:
TSW-400
qts:0,47
vas:294,7
fs:30,5

Finns även uppmätta värden på en beg bas.
qts:0,42
fs:26
vas:303

Nu kan ju experterna köra ett nytt race.....

Om jag skulle byggt.
C:a 150 liter slutet till båda 15 tummarna, med kupéns basgain inräknat ger det en snygg frekvensgång med en svag puckel runt 60hz utan att tappa i djupbasen. Basarna riktade antingen uppåt eller bakåt i mån av plats. Sen kan man labba lite med dämpullen.
Sen ett juste monoblock nerlastat till 2 ohm med basarna parallellkopplade....
Resten av högtalarna hade jag skippat, och hittat ett nytt bra kit att sätta fram givetvis med eget steg.

Får se hur jag gör med 15"arna men nu ser det ut att bli en Ground Zero Radioactive GZRW 12XD-AL istället :)
Resten av högtalarna får vara kvar så länge, får se om jag har råd med nya mid/diskant samt slutsteg till de.

#29

Skickat 08 juli 2008 - 19:32

Annars nu när det är lite vettigare parametrar, så skulle jag nästan kunna rekomendera en 15" i en 85 liters sluten låda.

#30

Skickat 08 juli 2008 - 20:37

Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 8 2008, 20:32 skrev:

Annars nu när det är lite vettigare parametrar, så skulle jag nästan kunna rekomendera en 15" i en 85 liters sluten låda.
Humm jo men upphängningen har börjat spricka och det är snus torrt :) Sen är det alltid kul med nytt!! Har hört mycket bra om GZ basen och det är ju inte fel med dubbla 4-ohm spolar :P

/Tim!

Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 08 juli 2008 - 20:38


#31

Skickat 08 juli 2008 - 21:08

Visa inläggProfessor_Kalkyl Jul 8 2008, 20:32 skrev:

Annars nu när det är lite vettigare parametrar, så skulle jag nästan kunna rekomendera en 15" i en 85 liters sluten låda.
magnat hade en 15 som gick i 85 liter basreflex

#32

Skickat 08 juli 2008 - 21:13

Lite nya bilder från bilen nu då:) Städat och bilen har rullat ut från garaget!

Bifogade fil(er)



#33

Skickat 08 juli 2008 - 21:54

soppa tanken ställer till problem med en låda där bak om det nu är soppa tanken som finns i förhöjningen bakom passagerar stolarna.
så 15 det kan du glömma 12 kan du också glömma 10 kanse beroende på hur högt det är mellan tank och ruta och då får du köra med 3 ellr 4 10or sen är frågan om det inte är enklare att bygga en låda i plast då man kan få den skrädarsydd efter tank och den lila försänkningen som finns.

Det här inlägget har ändrats av x-12 08 juli 2008 - 22:02


#34

Skickat 08 juli 2008 - 21:54

Maaan... Jag hoppas det inte är någon tank bakom baksätet? I så fall är det bagage; Zero, Nada!

Edit: Någon hann före med granskande blicken :)

Det här inlägget har ändrats av jollek 08 juli 2008 - 21:55


#35

Skickat 08 juli 2008 - 22:01

Inte mycket plats till baslåda där inte.....
Blir trångt oavsett.
Hade nog kikat på en sån här.
Postad bild
Postad bild
Har själv byggt med den med gott resultat, dock vill den ha lite större låda än rekomenderat.

#36

Skickat 08 juli 2008 - 22:08

Någon Ground Zero Radioactive GZRW går inte ner i det bagaget :)
Det skall till en riktgit platt bas, typ den som mongo visade.
Fredrik på bilstereohörnan snackade sist jag var ner om att Ground Zero skulle få in en plattbas i sortimentet. Det var ett tag sedan jag var dit, kanske dom nya basarna kommit!? Hör med honom om det är aktuellt.

#37

Skickat 09 juli 2008 - 11:09

Visa inläggx-12 Jul 8 2008, 22:08 skrev:

magnat hade en 15 som gick i 85 liter basreflex

Jo, men det var ju Magnat :)

Visa inläggx-12 Jul 8 2008, 22:54 skrev:

soppa tanken ställer till problem med en låda där bak om det nu är soppa tanken som finns i förhöjningen bakom passagerar stolarna.
så 15 det kan du glömma 12 kan du också glömma 10 kanse beroende på hur högt det är mellan tank och ruta och då får du köra med 3 ellr 4 10or sen är frågan om det inte är enklare att bygga en låda i plast då man kan få den skrädarsydd efter tank och den lila försänkningen som finns.

Visa inläggjollek Jul 8 2008, 22:54 skrev:

Maaan... Jag hoppas det inte är någon tank bakom baksätet? I så fall är det bagage; Zero, Nada!

Edit: Någon hann före med granskande blicken :angry:

Jag känner en som har en 1989 Camaro, "samma bil" bortsett från lite detaljer. I skuffen i den, ligger en äldre RF Punch 12a och myser, men sen att det bara rymms två Millerslådor utöver den, är en annan femma :)

#38

Skickat 09 juli 2008 - 15:13

Jo det ska nog gå att få ner en GZ:P (allt går med lite våld) Det ligger lite grejer under mattan längst bak (luftvärmare,reservdäck mm) sedan ska all plast bort från sidorna samt bak. I värsta fall får jag ta bort baksätena...
Ska ner och slita ut att som inte ska vara där sen efter maten, och mäta lite så får vi se!

Det ska gå iaf!

#39

Skickat 10 juli 2008 - 20:59

Lite bilder ifrån idag då! Luft saken i bakluckan ska bort sen. (Har sätet nerfällt på vissa bilder) Hoppas att basen kommer till nästa vecka:P

Bifogade fil(er)


Det här inlägget har ändrats av Timpolanen 10 juli 2008 - 20:59


#40

Skickat 11 juli 2008 - 18:07

Om jag får tag i ett DLS ca12 beggat blir det nog ett Kit 5" också! Ev slutsteg.

Har tittat på:

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp?AH...A&VGR=U1230

http://www.dbakuten....p?item_id=12113 (Är det två 5"?)

Kan det vara något? Kan tänka mig att Focal Access är lite mer väljudad eller?

#41

Skickat 11 juli 2008 - 21:26

Bägge är i par, kan erkänna att jag väljer mellan storebröderna till bägge kit du länkar xD

#42

Skickat 11 juli 2008 - 22:10

Mitt kort faller på DLS.

#43

Skickat 11 juli 2008 - 22:14

För dom pengarna .....
Spelar bättre än dom andra, om jag får tycka alltså...
Postad bild
Impact PG50S

#44

Skickat 11 juli 2008 - 22:19

Visa inläggmongo Jul 11 2008, 23:14 skrev:

För dom pengarna .....
Spelar bättre än dom andra, om jag får tycka alltså...
Postad bild
Impact PG50S


mm dom såg mycket intressanta ut! Har du lyssnat på dom? samt de andra jag länkade? Vore bra om dom låg på ungefär samma klass som Ground Zero Radioactive GZRW inte för högt men inte dåligt ljud :)

MVh Tim

#45

Skickat 15 juli 2008 - 22:12

Impact är i ytterst intressant produkter. Skulle tro att dom är lite mer HiFi än GZ...
Dålig erfarenhet med Impact.
Du behöver itne vara orolig för att GZRW-basen "spelar ifrån" impact =)

#46

Skickat 16 juli 2008 - 15:24

Är det någon som vet om det finns någon plastfilm som man lägger på rutan så att man inte ser igenom? (Jag menar inte solskyddsfilm, om det inte finns någon som är 100% svart.
Det vore skysst med en röd plast film då!

#47

Skickat 17 juli 2008 - 21:33

På måndag ska jag handla lite gosaker!

DLS SC 4x1,5 - Högtalarkabel, Svart, 4 ledare, 4x1,5 mm2, 15AWG

DLS SL5DB - Lågnivåkabel, 5,5 m, Enkelskärmad, Remotekabel

DLS Performance CA12 - Monoblock, Uteffekt i 1 ohm: 500 W, lågpassfilter, högpassfilter

Samt lite säkringar och hållare!

Bifogade fil(er)



#48

Skickat 17 juli 2008 - 22:32

Visa inläggTimpolanen Jul 17 2008, 22:33 skrev:

På måndag ska jag handla lite gosaker!

DLS SC 4x1,5 - Högtalarkabel, Svart, 4 ledare, 4x1,5 mm2, 15AWG

DLS SL5DB - Lågnivåkabel, 5,5 m, Enkelskärmad, Remotekabel

DLS Performance CA12 - Monoblock, Uteffekt i 1 ohm: 500 W, lågpassfilter, högpassfilter

Samt lite säkringar och hållare!
köp dubbelskärmad i stället
och högtalar kabeln kan du köpa någom biligare

#49

Skickat 19 juli 2008 - 14:32

Visa inläggTimpolanen Jul 16 2008, 16:24 skrev:

Är det någon som vet om det finns någon plastfilm som man lägger på rutan så att man inte ser igenom? (Jag menar inte solskyddsfilm, om det inte finns någon som är 100% svart.
Det vore skysst med en röd plast film då!
Oskuren dekalfilm? ;)
Hör med någon reklamfirma. Den filmen kostar inte många kronor löpmetern. 20kr kanske.
Den är 100% ogenomskinlig :) Finns i alla färger.
Sen om den är smidig...? Nä, tror inte det.
Sen vet jag inte om det är helt lagligt... Bakdörrarnas rutor får du nog täcka till 100% men inte framsidorutor, vindruta eller bakruta. Där gäller 70-75% ljusgenomsläpp.
Ytterst säkert för insynen dock! Bilstereokillens värsta fiende.

Det här inlägget har ändrats av jollek 19 juli 2008 - 14:33


#50

Skickat 19 juli 2008 - 16:24

Visa inläggjollek Jul 19 2008, 15:32 skrev:

Oskuren dekalfilm? ;)
Hör med någon reklamfirma. Den filmen kostar inte många kronor löpmetern. 20kr kanske.
Den är 100% ogenomskinlig :( Finns i alla färger.
Sen om den är smidig...? Nä, tror inte det.
Sen vet jag inte om det är helt lagligt... Bakdörrarnas rutor får du nog täcka till 100% men inte framsidorutor, vindruta eller bakruta. Där gäller 70-75% ljusgenomsläpp.
Ytterst säkert för insynen dock! Bilstereokillens värsta fiende.

Nej, det ska vara änn mer ljusgenomsläpp än 75% på vind- och framsrutor




1 användare läser den här tråden

Medlemmar: 0 - Gäster: 1 - Anonyma användare: 0

Detta forum sponsras av
  • Tri-Field
    radiuz
    2014-12-21 22:00:12
  • DSP7200HC
    radiuz
    2014-12-21 21:58:43
  • Enigma75
    2014-12-21 19:54:04
  • Duken på plats!
    tompa76
    2014-12-21 14:54:39
  • Dave R
    2014-12-21 13:31:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Prisjakt © 2000 - 2014 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.