Behöver en passande projektor till min PS3
36 svar till detta ämne
Postad 06 July 2008 - 20:09
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Seriöst, jag behöver hjälp. Jag ska köpa en projektor som fungerar jävligt bra ihop med min PS3a. Här kommer några krav som jag har: - Avstånd mellan projektor och duk kommer vara ca 3m (3.15 m från vägg till vägg)
- Jag vill ha en bild rund 100"
- Den ska inte kosta mer än 15 000 kr
- Lense Shift vore bra för enklare installation
Kan någon ge mig typ 3 seriösa förslag? Om ni dessutom vet någon återförsäljare i Stockholm eller Västerås som säljer dessa så vore jag tacksam.
Postad 06 July 2008 - 20:22
Mieron
-
Mieron
-
Forumräv
-
-
918 inlägg
Det är ju egentligen en enkel fråga.
Om du nöjer dig med 86" så fixar HC1100 det riktigt bra, dock ingen lensshift.
Eller varför inte en 1080projje?
Infocus X10 ser fin ut men Infocus tenderar till att med tidigare modellar haft ganska kraftig long throw.
Lycka till!
Postad 06 July 2008 - 20:36
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Intressanta tips som även jag tar åt mig av. Hade faktiskt planerat att skapa en sådan här tråd tidigare idag då det är dags att jag byter upp mig från min gamla Optoma MovieTime DV10 nu när jag har köpt både 360 och PS3 sedan dess  Och då jag tycker om att försöka ha lite kött på benen och egna tankar innan jag skapar en tråd så har jag gjort lite efterforskning här på forumet - sökt bland tidigare trådar, läst ett par recensioner osv. Och se på tusan om du, Mieron, inte nämner tre av de fyra produkter som jag har kommit fram till skulle kunna mätta mina behov ^^ Det är TW700, AX200 samt X10. Den fjärde projektorn jag haft mina ögon på är Hitachi PJ-TX300. Så nu tänker jag spänt följa denna tråd så får den agera lite för mina egna behov också  Edit: Min egen budget ligger dock många tusenlappar under Nograz - jag vill helst inte betala mer än 12000kr och skulle bli som allra gladast om jag kom undan med 10000. Men så planerar jag också att hugga en begagnad maskin.
Redigerat av ConraDargo, 06 July 2008 - 20:38.
Postad 06 July 2008 - 20:39
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Nog för att jag har en XBOx 360 och kör ej full hd dvs 720p, men jag kan bara varmt rekommendera min Panasonic PT AX 200!
Mycket bild för lite pengar och flexibelt och enkelt handhavande.
Postad 06 July 2008 - 23:09
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Kika på t ex Epson TW980, som ger dig en bildbredd på 110 (50") - 234 (106") cm på 3.15 m lins><duk. Sedan kan du flytta upp till 96% av bildens höjd, och 47% av bildens bredd med hjälp av lensshiften. Not: projektorn skjuter bilden centralt i standardläget. Lycka till! /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 July 2008 - 08:41.
Postad 07 July 2008 - 08:45
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Sedan kan du flytta upp till 96% av bildens höjd, och 47% av bildens bredd med hjälp av lensshiften. Epson & Optoma hembio i Sverige
Hur är det med TW700 - har den lika bra lensshift?
Redigerat av ConraDargo, 07 July 2008 - 09:21.
Postad 07 July 2008 - 09:03
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Lite bättre faktiskt. 102% resp. 50%. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 07 July 2008 - 09:21
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
AX200 har bra ljustryck 2000 ansimax som justerar sig själv beroende på ljuset i rummet.
Postad 07 July 2008 - 11:26
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
AX200 har bra ljustryck 2000 ansimax som justerar sig själv beroende på ljuset i rummet.
Jösses vad avancerat bra det lät ^^ TW700 är jag hemskt lockad av då jag aldrig kan få det riktigt mörkt i mitt vardagsrum p.g.a enorma fönster och en balkongdörr. Så därför är det viktigt att den kan återskapa färger och ljus bra även om det är strålande sol ute som mina gardiner och persienner inte riktigt lyckas blocka. Vintertid däremot - då är det kolsvart, bor ju ändå i Norrland (därav det kraftiga ljuset utomhus nu - det blir ju aldrig någonsin mörkt här denna tid, inte ens skymning) ^^ Och shiften är viktig bara för att det hela ska funka med hyllan som min nuvarande Optoma står på. Nu är ju MovieTime D10 lite speciell eftersom den är tänkt att stå väldigt lågt och projicera bilden uppåt - men den har jag iaf skiftat linsen neråt på så mycket jag bara kan och likväl måste jag palla upp bakdelen av projektorn med 5cm träskivor...
Postad 07 July 2008 - 11:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Här går jag igenom TW700:ans Dynamic läge lite. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 07 July 2008 - 12:21
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Hoppla det där var en väldigt intressant genomgång, tackar så mycket för de bilderna  Och sen den ultimata frågan som säkerligen även Nograz ställer sig: skillnaden på 720p och 1080? Jag läste ett svenskt blindtest igår där "experter" inte hade lyckats skilja de två åt, så det låter ju som att man inte behöver gå och skaffa sig en full-HD projektor utan kan spara in de extra tusenlapparna. Men hur är det med uppskalning eller vad jag nu tycks mig ha sett någonting om tidigare? Att det finns spel eller film som är gjord för den högre upplösningen och skulle då dessa se konstigare ut om det skalades upp? Känner att jag är ute på djupt vatten nu som bara svamlar om saker jag inte vet någonting alls om ^^'
Postad 07 July 2008 - 12:45
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag anser att Full-HD material skall ses på en Full-HD display, förutsatt att både källa och display är adekvata nog att kunna ge full potential i resp. domän. Skall du dock mest köra vanlig DVD och lite TV (även HDTV), så räcker en 720p projektor långt. Vad gäller bildskalning upp och ner och på olika håll, samt de-interlacing, så kan det alltid vara bra att testa var det görs bäst - i källan eller på displayen - genom att testa olika utgående signaler. T ex om din DVD har progressive scan, så ta inte alltid för givet att det är bäst, utan testa interlaced, och se vad displayens bildbehandlare gör med bilden. Eller om den kan skala upp din 576p signal till 720p, kanske det ändå vore bättre att låta signalen vara, och låta projen skala upp. Som sagt - testa, testa. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 07 July 2008 - 12:50.
Postad 07 July 2008 - 21:17
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Fliker in en liten fråga om följande projje bara därför att en vän till mig här i Umeå säljer en sådan för 6000kr efter att nyligen ha bytt upp sig, och samtidigt hittade jag även en annan säljare som ville bli av med en likadan för bara 4500kr  Hoppas att Nograz inte anser att jag tar för stor plats i hans tråd, men den killen verkar ju ändå vara en smula passiv och vårat intresse är ju trots allt gemensamt
Postad 08 July 2008 - 07:42
Jokkmokksjocke
-
Jokkmokksjocke
-
Veteran
-
-
2384 inlägg
Det är en äldre proj. Den var dock bland de bästa i sin klass när den kom. Anser många
Tänk också på att en beg. kan du behöva köpa en lampa till ganska snart. Brukar kosta ett par tusen.
Vad man skall veta är också att sköter man inte en LCD proj bra så kan man bränna både LCD panelerna och polariseringsfiltrena.
Jag skulle inte köpa en beg. LCD proj.
Postad 08 July 2008 - 08:35
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det är en äldre proj. Den var dock bland de bästa i sin klass när den kom. Anser många Tänk också på att en beg. kan du behöva köpa en lampa till ganska snart. Brukar kosta ett par tusen.
Lampan är nyligen bytt och har därför bara hunnit gå 260 timmar på den som kostar 4500kr  Så det känns helt okej. Ska höra med honom hur pass välskött den är bara. Som sagt, damm är ju också ett problem.
Postad 09 July 2008 - 09:38
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Det lutar faktiskt åt att jag köper hans PLV-Z4 - bortsett från att han sade sig ha varit noga med att rengöra filtret och filterluckorna lite då och då så hade projektorn även varit inne på lampbyte och service i november förra året, och inte varit använd sedan dess utan legat nerpackad i sin låda! Så då byter jag nog ut min Optoma mot denna ett tag åtminstone, typ halvår
Postad 09 July 2008 - 09:57
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Fliker in en liten fråga om följande projje bara därför att en vän till mig här i Umeå säljer en sådan för 6000kr efter att nyligen ha bytt upp sig, och samtidigt hittade jag även en annan säljare som ville bli av med en likadan för bara 4500kr 
Hoppas att Nograz inte anser att jag tar för stor plats i hans tråd, men den killen verkar ju ändå vara en smula passiv och vårat intresse är ju trots allt gemensamt 
Det är ingen fara. Tråden är öppen för alla frågor bara de inte kommer allt för långt från ämnet. Jag har tyvärr inte varit hemma de senaste dagarna, därför har jag varit lite passiv. Men tack för de grymma tipsen. Jag har blivit mycket klokare. Nu gäller det bara att bestämma sig för en projje. Tyvärr kan jag väl säga att X10 var en av mina favoriter tills jag insåg att mitt rum inte klarar av att hantera den projektorn.. eller tvärt om kanske.. X10:an klarar inte av att fixa en stor bild i mitt lilla rum.
Postad 09 July 2008 - 10:09
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Men förklara gärna en sak till för mig.
Vad händer med signalen från mitt PS3 när den kommer till projektorn.
Känner mitt PS3 av vilken upplösning den skall skicka eller skickar den alltid 1080 signal och sen får projektorn göra det bästa den kan med signalen?
Och vad innebär det att en HD-Ready projektor klarar av att hantera en massa olika signaler tex 720i/720p/1080i/1080p.
Har någon lust att förklara det för mig?
Sen det här med hurvida man ser skillnad på 720 och 1080.
Jag har läst på flera ställen att man i normala fall inte kan se någon skillnad med blotta ögat.
Personligen så ser jag oftast på vanliga DVD-filmer, inte Blue-Ray. Men på min Samsung Full-HD tv har då mitt PS3 skalat upp bilden så att det har blivit en riktigt bra bild. Skulle det inte ha varit någon skillnad om jag haft en HD-ready?
Postad 11 July 2008 - 15:50
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Om du ska spela längre stunder typ några timmar isträck så hade jag satsat på dlp tekniken. Lcd tekniken är mycket bra, dock så kan panelerna gulna/ bli så varma att dom slits ut, "brännas", om man använder projektorn mer än ett par.. (Bland annat så skriver panasonic detta i sin manual till AE2000, att om man låter projektorn vara igång under längre stunder får man vara beredd att byta ut panelen inom första året. vilket är skitdyrt!)
Men om du bara spelar/ser på film i kortare intervaller, ca 2timmar isträck någon/några dagar i veckan, så är det nog lugnt med lcd.
Men om du vill ha filmkvällar med 2-3 filmer utan längre pauser eller fixa tv-spelskväll med polarna så hade jag definitivt satsat på dlp, då dessa inte använder sig av paneler utan ett snurrande färghjul. (det är detta färghjul som när det snurrar sakta kan bilda rbe eller regnbågar på duken tex 4x hastighet. (dagens dlp har ofta 5-6x hastighet)
Vem som ser rbe verkarvara MYCKET varierande, jag har kollat på flera dlp projektorer bla, benq w5000, samsung SP-A800B, optoma HD 80/81, och jag störs inte alls på rbe, ser det inte alls. Då har jag även kollat på sin city (mycket höga kontrast skillnader)
Så om jag vore du skulle jag om jag kunde välja en dlp (dlp behöver ofta lite större kastlängd än lcd)
Men åk till en butik som kan dema projektorer och ta med filmer som du gillar och som du vet hur dom ska "se ut"
/Lycka till
Redigerat av Sync, 11 July 2008 - 15:51.
Postad 19 July 2008 - 11:16
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Om du ska spela längre stunder typ några timmar isträck så hade jag satsat på dlp tekniken. Lcd tekniken är mycket bra, dock så kan panelerna gulna/ bli så varma att dom slits ut, "brännas", om man använder projektorn mer än ett par.. (Bland annat så skriver panasonic detta i sin manual till AE2000, att om man låter projektorn vara igång under längre stunder får man vara beredd att byta ut panelen inom första året. vilket är skitdyrt!) Men om du bara spelar/ser på film i kortare intervaller, ca 2timmar isträck någon/några dagar i veckan, så är det nog lugnt med lcd.
Men om du vill ha filmkvällar med 2-3 filmer utan längre pauser eller fixa tv-spelskväll med polarna så hade jag definitivt satsat på dlp, då dessa inte använder sig av paneler utan ett snurrande färghjul. (det är detta färghjul som när det snurrar sakta kan bilda rbe eller regnbågar på duken tex 4x hastighet. (dagens dlp har ofta 5-6x hastighet)
VA?? Är det verkligen så illa att man inte kan ha en LCD-projektor igång mer än ett par timmar åt gången? Är det någon som kan bekräfta detta? Om det sämmer är det ju bedrövligt! Jag menar, det händer ju ganska ofta att man kollar på ett par filmer i rad.. och då kan man ju ganska enkelt komma upp i 3 - 4 timmars tittande. För att inte nämna om man sitter och spelar PS3. Då rinner ju tiden iväg väldigt enkelt. Så, är det någon som kan bekräfta att man inte bör ha en LCD-projje igång mer än 2-3 timmar i sträck??
Postad 19 July 2008 - 11:28
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
VA?? Är det verkligen så illa att man inte kan ha en LCD-projektor igång mer än ett par timmar åt gången? Är det någon som kan bekräfta detta? Om det sämmer är det ju bedrövligt! Jag menar, det händer ju ganska ofta att man kollar på ett par filmer i rad.. och då kan man ju ganska enkelt komma upp i 3 - 4 timmars tittande. För att inte nämna om man sitter och spelar PS3. Då rinner ju tiden iväg väldigt enkelt.
Så, är det någon som kan bekräfta att man inte bör ha en LCD-projje igång mer än 2-3 timmar i sträck??
LCD-panelen "gulnar" med tiden, så är det bara. Däremot kommer "gulnandet" mer av strålningen från lampan än värme så det borde inte spela så stor roll om man använder den i kortare intervaller eller maratonpass. Inte sagt att det är nyttigt att låta projektern stå på hela tiden ändå, om projektron blir för varm (långt användande med igentäppta fläktfilter) kan prismablocket blir skevt vilket är DYRT att laga.
Postad 19 July 2008 - 11:39
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Nja, Sync överdriver det hela en aning. Det han beskriver gäller bara LCD-projektorer som har organiska lcd-paneler, vilket troligen de flesta projar i din prisklass visserligen har. Panasonics rekommendation är om jag minns rätt 4-5 h/dag (men jag kan ha fel). Denna rekommendation är en halvsanning, för vissa har det visat sig stämma för andra inte. Jag har t.ex. en vän med en Epson 600-modell som kör tv-spel i 8-10 h i sträck ibland. Hans paneler har efter 3 år inte gulnat. Dock skall man beakta detta. Har man en lcd-proj med organiska paneler så bör man inte sträckköra sin projektor under långa perioder dag efter dag, det är dumdristigt och man riskerar att få defekta paneler i ett tidigt skede.
Vill man slippa denna oro så får man köpa LCD med icke organiska paneler vilka är lite dyrare eller köpa DLP-projektor. DLP-projektor går dock helt bort om man lider av RGB (regnbågseffekt) som tekniken kan ge upphov till.
Redigerat av jonsod76, 19 July 2008 - 11:47.
Postad 19 July 2008 - 11:46
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Däremot kommer "gulnandet" mer av strålningen från lampan än värme så det borde inte spela så stor roll om man använder den i kortare intervaller eller maratonpass.
Långa användningsperioder innebär en större dos UV-strålning per dag vilket innebär att panelerna blir gula snabbare i dagar, inte timmar. Ett försäljningsknep kan man kanske säga. Kunden accepterar troligen att panelerna gulnar efter 3 år bättre i jämförelse med efter 1 år, trots att båda exemplen har gått lika många timmar.
Postad 19 July 2008 - 19:01
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
OK! Nu har jag nog kommit fram till två vettiga kandidater. Epson EMP-TW700
eller Infocus IN78.
Kan man få höra för och nackdelar med respektive? Vilken skulle ni ha köpt? Är jag helt ute och cyklar får ni också gärna säga till..
Postad 21 July 2008 - 10:10
Sync
-
Sync
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Nja, Sync överdriver det hela en aning. Det han beskriver gäller bara LCD-projektorer som har organiska lcd-paneler, vilket troligen de flesta projar i din prisklass visserligen har. Panasonics rekommendation är om jag minns rätt 4-5 h/dag (men jag kan ha fel). Denna rekommendation är en halvsanning, för vissa har det visat sig stämma för andra inte. Jag har t.ex. en vän med en Epson 600-modell som kör tv-spel i 8-10 h i sträck ibland. Hans paneler har efter 3 år inte gulnat. Dock skall man beakta detta. Har man en lcd-proj med organiska paneler så bör man inte sträckköra sin projektor under långa perioder dag efter dag, det är dumdristigt och man riskerar att få defekta paneler i ett tidigt skede.
Vill man slippa denna oro så får man köpa LCD med icke organiska paneler vilka är lite dyrare eller köpa DLP-projektor. DLP-projektor går dock helt bort om man lider av RGB (regnbågseffekt) som tekniken kan ge upphov till.
Jo, när man läser kan det uppfattas att jag är en riktig lcd motståndare.. det är jag inte!  dock så nämner Panasonic i sin bruksanvisning för projektorn AE2000,(oorganiska paneler..), att om den var igång runt 6h/dag, då skulle man räkna med att få byta paneler efter första året, så därför skrev jag som jag gjorde. [räknade att en film = 2timmar vilket ger att en filmkväll kan resultera i 6+ timmar. Att en spelkväll ofta överstiger 5-6 timmar behöver jag nog inte ens nämna..  ] MEN, jag ska inte säga att det med säkerhet kommer resultera i inbränningar om du köper en LCD projektor och sedan använder den flitigt.. Jag försökte bara upplysa Nograz, och andra, att det kan hända med denna tekniken, likväl som att RBE på dlp kan ses av vissa.. Om de oorganiska panelerna kan stå emot missfärgningar och är tåligare mot att brännas sönder vet man väl inte ännu, rätta mig om jag har fel, men dom borde ju vara bättre! (Jag hoppas att de oorganiska panelern står emot biverkningarn då tw2000 har en mycket behaglig och fin bild!)
Redigerat av Sync, 21 July 2008 - 10:15.
Postad 21 July 2008 - 16:24
Mxburn
-
Mxburn
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag har blivit riktigt sugen på en tw700 men blev lite orolig nu.
Har den oorganisk panel, och är det nån som ofta spelat flera timmar i rad o upptäckt att bilden gulnat, eller tillockmed fått byta panelen?
Hade tänkt att andvända den till att spela ps3 och kolla på film. Några bättre förslag på projektoroer?
Postad 04 August 2008 - 14:51
Unregistered7657e1f7
-
Unregistered7657e1f7
-
Användare
-
-
130 inlägg
Nu kommer nästa fråga...
Min nya soffa har äntligen kommit.. och den är SKIT SNYGG!! (bilder kommer i galleriet).
Så nu har jag möblerat som jag tror att jag vill ha det när jag äntligen har bestämt mig för vilken projje jag ska köpa.
Men som sagt, jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska ha det ännu.
Frågan jag står inför är var faan jag ska göra av min receiver och mitt PS3.
Ska jag försöka sätta upp det på en hylla nära projektorn eller ska jag sätta in det i ett skåp under duken?
Det klart enklaste alternativet är ju att ha det i ett skåp vid samma vägg som duken, men då blir jag tvungen att dra en lång HDMI kabel från PS3 till Projektorn.
Kan man ha en HDMI kabel på ca 10 m?
Eller medför det några problem för bilden?
Det sista alternativet är ju i så fall att ha mitt PS3 på ena väggen (under projektorn) och receivern i skåpet under duken.
Men då måste jag ju köpa en lång kabel för ljudet mellan PS3 och receiver.
Vad ska jag ta mig till???????
Jag har total ###### idétorka!!
Postad 04 August 2008 - 14:54
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Köp en lång Hdmi du, det funkar fint
Thomas
Postad 24 August 2008 - 14:05
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
OK! Nu har jag nog kommit fram till två vettiga kandidater.
Epson EMP-TW700
eller
Infocus IN78.
Kan man få höra för och nackdelar med respektive? Vilken skulle ni ha köpt? Är jag helt ute och cyklar får ni också gärna säga till..
jag skulle vilja ha mer information om dessa och lite gemförelse. rummet jag skal ha projektorn i är väldigt av lång så dom måtten är oväsentliga utan det är höjden till taket som är viktigast, då jag bara har dryga 2.10. Jag tittar mest på film 720p men PS3 kommer inköpas nu när bio rummet håller på att bli färdigt, jag tänkte mig en duk på runt 90". vad tycker ni? vilken av dem är bäst?
Postad 24 August 2008 - 14:15
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
TW700 har väldigt hög installationsflexibilitet. På 2.1 m lins > < duk så kan du få en bildbredd på 69 - 147 cm. Lite smått tycker jag nog. Helst upp på minst 180 (81") - 200 (90") cm i alla fall. Det uppnås på cirka 2.6 - 6.4 m lins > < duk. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 24 August 2008 - 22:23
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
hmm.. är inte riktigt med, från lins till duk har jag massor av meter att gå på... men tak höjden är väldigt låg och jag vill ha den hängandes i taket helst.. vad tror du om det?
Postad 24 August 2008 - 22:48
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Vill du komma så nära taket som möjligt, så kan du t ex köra Epson TW700 med SMS CLF 75 mm med UniSlide släden. Då hamnar mitten på din lins cirka 21 cm från taket. Sedan kan du linsskifta bilden upp eller ner upp till 102% av bildens höjd, och höger och vänster upp till 50% av bildens bredd. Säg att du kan köra en 2 m bred bild på 2.9 - 6.1 m lins > < duk, så innebär det att din bild kommer att vara 112.5 cm hög. Kör du ovan fäste, så hamnar alltså, i standardläget, mitten på din bild cirka 21 cm från taket. Innebär att cirka 35 cm av ovankanten på bilden kommer slå i taket, men då kan du alltså flytta bilden upp till cirka 115 cm vertikalt, således, med detta fäste, få ovankanten på din bild hela vägen från dikt an tak, till cirka 80 cm från taket. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 24 August 2008 - 22:48.
Postad 25 August 2008 - 19:01
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
tack för den underbara förklaringen. Låter verkligen kanon och hyffsat enkelt. jag kommer ha en 90" duk, 2 meter? Vilket avstånd bör man då alltså ha för enklast inställning i mitt låga tak? eller det kanske inte spelar någon större roll så länge man håller sig inom 2,9 - 6,1 meter?
Postad 25 August 2008 - 19:13
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Var vill du att/var kommer din ovankant på bilden skall/att hamna? /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 26 August 2008 - 19:59
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
bilden skal hamna mitt på duken? ovankant på bilden på ovankantduken?
Postad 27 August 2008 - 07:17
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jo,  men hur många cm från/i förhållande till taket, för att få en relation till projektorns fästespunkt vertikalt. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 29 August 2008 - 08:42
Unregisteredf3b7885c
-
Unregisteredf3b7885c
-
Beroende
-
-
1024 inlägg
haha.. du ser.. inte så "haj" på det här.
Ca: 25-30 cm, ungefär.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|