Du provsmakar säkert lösviktsgodis i ICA-butiken också? Provtittningsargumentet håller inte för fem öre. Hur många filmer köper du vs tittar på? Inte är det 1:1 förhållande kan jag tro?
Tjyyyyv-argumentet är det som inte håller.
Om jag provsmakar på en godis och betalar för det jag åt på vägen ut så är det inte stöld.
Om jag provsmakar på en godis och den smakar bensin så inte tusan betalar jag något på vägen ut.
Men eftersom en kopierad film inte kostar ica ett enda öre så funkar det inte att jämföra med stöld där heller.
Köper du tjänster av en hantverkare har du rätt att kräva att det blir ordentligt utfört.
Köper du varor på nätet har du rätt att undersöka dom och skicka tillbaka om produkten inte uppfyller dina förväntningar.
Köper du varor i butik så har du möjlighet att undersöka produkten på plats.
Inte ens när du betalar filmen efter att ha provtittat på den är det okej eftersom du provtittade på den först. Något som du borde ha betalat för att göra på bio!
Minst en gris måste betalas innan säcken öppnas, annars är man en tjuv.
Självklart är ration mellan nedtankat och köpt inte 1:1. Det skulle ju betyda att man betalade för hur dåliga filmer som helst. Om folk betalar för vilken skit som helst finns det ingen anledning att tillverka något bra.
Det intressanta är istället. Hur många filmer hade man köpt om man inte hade haft möjlighet att tanka ned den först? I mitt eget fall kan jag garantera att det hade varit färre utan den möjligheten.