Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pio 5090 med Playstation 3

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2008 - 23:31

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Som rubriken säger, jag har en Pio 5090 samt en playstation 3.

Nån som vet vilka inställningar det skall vara på dessa så de lirar optimalt ihop!

Har gjort sökning men hittar mest referenser till gamla modeller av Pio.

Mvh
Johnny

Postad 12 July 2008 - 18:45

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Har en fråga, jag får ut 5.1 ljud via optiskt direkt från PS3, men inte om jag kör optiskt från Pio(detta när jag kör bluray)

Har prövat alla inställningar utan resultat,, får bara vanligt 2 kanals ljud, är det någon som vet hur man gör?

Vad jag vill ha är: HDMI mellan Pio och PS3, optiskt ut från Pio till separat förstärkare(har 5.1)

Redigerat av JohnnyMann, 12 July 2008 - 19:57.

Postad 12 July 2008 - 20:06

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Har en fråga, jag får ut 5.1 ljud via optiskt direkt från PS3, men inte om jag kör optiskt från Pio(detta när jag kör bluray)

Har prövat alla inställningar utan resultat,, får bara vanligt 2 kanals ljud, är det någon som vet hur man gör?

Vad jag vill ha är: HDMI mellan Pio och PS3, optiskt ut från Pio till separat förstärkare(har 5.1)

Det går inte. 5.1 fungerar med interna hd-box eller digital box.

Postad 13 July 2008 - 01:25

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Det går inte. 5.1 fungerar med interna hd-box eller digital box.

Varför inte?
Jag kan ju ställa in ljudet(5.1) som går via HDMI till Pio, klarar den inte av att vidarebefodra det?
Kan Pio´s optiska bara skicka it stereo?

Postad 13 July 2008 - 07:31

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Varför inte?
Jag kan ju ställa in ljudet(5.1) som går via HDMI till Pio, klarar den inte av att vidarebefodra det?

Tyvärr så är det och du kan inte får ut ljudet 5.1 tillbaka från Pio, utan du måste koppla den direkt från P3 till din förstärkare.

Postad 13 July 2008 - 07:47

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Jag tillbringade några timmar i förrgår med detta problem innan jag gav upp och kopplade optiskt från PS3 till hemmabioljudet. Nu vet jag ju att det inte går, tack Enator för svaret.

Är detta en teknisk begränsning; termineringen av HDMI-ljudet, eller är det ett strategiskt val?

Om detta gick så skulle jag i mitt fall klara mig med mitt gamla hemmabioljud, nu måste jag ha en växel mellan PS3 och tvn eftersom jag bara har en optisk ingång på hemmabion.

Eller köpa ett nytt hemmabioljussystem från Pioneer...

Redigerat av solhaga, 13 July 2008 - 07:48.

Postad 13 July 2008 - 07:52

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Jag tillbringade några timmar i förrgår med detta problem innan jag gav upp och kopplade optiskt från PS3 till hemmabioljudet. Nu vet jag ju att det inte går, tack Enator för svaret.

Är detta en teknisk begränsning; termineringen av HDMI-ljudet, eller är det ett strategiskt val?

Om detta gick så skulle jag i mitt fall klara mig med mitt gamla hemmabioljud, nu måste jag ha en växel mellan PS3 och tvn eftersom jag bara har en optisk ingång på hemmabion.

Eller köpa ett nytt hemmabioljussystem från Pioneer...

Det vet jag inte om det är teknisk fel eller inte. Jag har inte läst att någon annan tv kan göra det. Eller har jag missat den. Jag själv har kopplad min tv optiskt till min förstärkare och den funkar perfekt men då funkar den bara med hdtv-boxen.

Edit:

Det verkar det har med läpsynk att göra. Om jag kommer ihåg rätt den leder till att det blir ca 80ms osynkroniserat mellan bild och ljud och då går inte gör något åt den.

Redigerat av Enator, 13 July 2008 - 08:14.

Postad 14 July 2008 - 01:11

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0

Det vet jag inte om det är teknisk fel eller inte. Jag har inte läst att någon annan tv kan göra det. Eller har jag missat den. Jag själv har kopplad min tv optiskt till min förstärkare och den funkar perfekt men då funkar den bara med hdtv-boxen.

Edit:

Det verkar det har med läpsynk att göra. Om jag kommer ihåg rätt den leder till att det blir ca 80ms osynkroniserat mellan bild och ljud och då går inte gör något åt den.

tror du rör i hop det där med läppsync ;)
Det kan hända om du har ljudet direkt till förstärkaren, och bildhanteringen segar.
Men om du har ljudet in i tven då kan tven "slöa" till ljudet så att det synar med bilden.

Men tillbaka till kärnfrågan:

Inställningar

Postad 16 July 2008 - 12:17

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
bump

Postad 16 July 2008 - 13:35

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Tyvärr så är det och du kan inte får ut ljudet 5.1 tillbaka från Pio, utan du måste koppla den direkt från P3 till din förstärkare.

Får man fråga varför du inte vill koppla som Enator föreslår här? Antingen HDMI PS3<>Pio, Toslink PS3<>Stärkare alternativt HDMI hela vägen från PS3<>Stärkare.

Postad 17 July 2008 - 13:26

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Min stärkjare har bara en Toslink och ingen HDMI.
Skulle varit nice om man kunde använda stärkaren till SD sändningar också, inte bara enbart till PS3

Postad 24 July 2008 - 22:11

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
bump igen

Postad 31 July 2008 - 13:11

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Så jag är den enda som har denna kombination??

Postad 31 July 2008 - 13:17

kott
  • kott
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
En ny stärkare (med fler ingångar/HDMI) är ju helt klart att rekommendera, men om inte ekonomin tillåter det så har jag inte någon smidig lösning i tanke tyvärr.

Postad 31 July 2008 - 13:22

solhaga
  • solhaga
  • Forumräv

• 662 inlägg
  • 0
Jag har denna kombination, men kör med SPEL/FILM från TOOLS-menyn än så länge (Sparläge 1). Väntar in de 200 timmarna samt DVE-skivan innan jag kalibrerar. Först då har jag några inställningar att dela med mig.

Postad 31 July 2008 - 14:52

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

tror du rör i hop det där med läppsync :D
Det kan hända om du har ljudet direkt till förstärkaren, och bildhanteringen segar.
Men om du har ljudet in i tven då kan tven "slöa" till ljudet så att det synar med bilden.

Men tillbaka till kärnfrågan:

Inställningar

Picture Mode: Game
Contrast:34
Brightness: +1
Colour: +5
Tint: 0
Sharpness: -15

Picture Detail
-------------
DRE Picture: Low (adds alittle sharpness but improves contrast and definition)
Black Level: On
ACL: Off
Enhancer Mode: 1
Gamma: 2

Colour Detail
------------
Colour Temp: Mid-Low
CTI: Off
Colour Space 1

Noise Reduction Options - Off
Game Control Pref: On (In Options).

Postad 31 July 2008 - 15:17

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Varför inte?

Därför!

Postad 31 July 2008 - 20:45

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

• 843 inlägg
  • 0
Enator: Kanon, tackar, det tar hand om Pion, nån som vet vilka inställningar som är bäst på PS3?
<edit> kom på att ovanstående inställning passar nog skitbra för spel, men om man tittar på film då?<edit>

Turken: En vis man sa en gång "har du inget klokt att säga kan du lika gärna hålla käften", förstår att den symboliken gick dig helt förbi!

Redigerat av JohnnyMann, 31 July 2008 - 20:47.

Postad 31 July 2008 - 20:57

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

<edit> kom på att ovanstående inställning passar nog skitbra för spel, men om man tittar på film då?<edit>

s
Se om Pure mode passar din smak eller inte :

https://www.minhembi...s...t&p=2006944

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.