Har idag 2 gluggar till min EOS400D nämligen 18-55 kitoptiken samt en Canon EF 100/2.8 Macro USM
Allt frid och fröjd, förrutom att kitgluggen inte är så mycket att hänga i julgranen, men jag kör mest porträttforografering nu och då funkar den fasta 100-gluggen finfint. MEN, nu vill jag ha en ny glugg och kan inte välja.
Har kollat på en Canon 70-200 L-glugg som tydligen finns som 2.8 eller 4.0 samt med eller utan bildstabilisering. Kanske en sådan? Har även kollat på deras 28-300 men den kostar över 13000 i usa (26 här hemma...) så det kanske är lite blodigt. Under 10 vill jag ligga iallafall. Kollat lite på sigmas 28-300 men de har fått sisådär kritik.
Hur skall jag tänka? SKall jag köpa en vettigare vidvinkel och komplettera med en 70-200 eller skall man köra vidare på kitgluggen för vidvinkel tills jag har mer pengar och satsa på 70-200 nu? Eller kanske skippa zoomen och köpa vidvinkel nu och zoom sen?
Hur hade ni gjort? Leta reda på era favoriter bland gluggarna och hör av er!
Beror ju självklart på vad du fotar mest. Själv tycker jag att kit-optiken är riktigt kass, och skulle valt att skaffa en ersättare till den innan jag köper en telezoom. Men så fotar jag ju nästan uteslutande med vidvinkel också. Så det är svårt att säga bara så där, du måste fundera på vad du kommer att använda mest!
Några tips på vidvinkel zoomar:
Canon EF 17-40/4,0 L USM (har detta själv, L-optik från Canon som känns grymt gediget i handen, skarpt, prisvärt också tycker jag. köpte mitt begagnat för runt 4500:-)
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM (rätt dyrt, kostar runt 10.000, men så får man ju 2,8 i ljusstyrka och bildstabilisator, skall vara grymt skarpt också, nackdelen är väl att det inte är lika gediget som tex 17-40 eftersom det inte är vädertätat osv som L-optikerna är)
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM (billigare än ovanstående, har bildstabilisator, men sämre ljusstyrka. har blivit ifrågasatt eftersom många exemplar inte har haft riktigt bra skärpa. har problem med ej helt dammtät.)
Sen finns det objektiv från andra tillverkare. Båda dessa objektiv är mycket bra om man ser till priset. Har dock sämre byggkvalite, sämre autofokus osv. men båda två har 2,8 i ljusstyrka. sigman ger en helt annan värme i färgerna än vad tex canons objektiv gör (smaksak vad man tycker om det).
Sigma EX 18-50/2,8 DCTamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IFFör övrigt är ett tips att åka och känna på objektiven i en butik innan du köper, för det är STOR skillnad på byggkvalite. Fundera också på om du behöver så kallad "inre fokusering", kan vara irriterande att graduerade filter eller dyl roterar vid zoomning/fokusering om du har tänkt att använda dig av det.