Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PLASMA i vågrätt läge är det kört då?

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: PLASMA i vågrätt läge! Förstörs den då? (47 medlem(mar) har röstat)

PLASMA i vågrätt läge! Förstörs den då?

1. JA (9 röster [19.15%])

Procent av omröstning: 19.15%

2. NEJ (23 röster [48.94%])

Procent av omröstning: 48.94%

3. Osäker! (15 röster [31.91%])

Procent av omröstning: 31.91%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 14 July 2008 - 09:57

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Är det en myt?

Ex. svårt att få hem en stor plasma utan att lägga den i bilen vilket oftast slutar med att man gör det. Tror ni då att den tar skada av att transporteras hem liggandes?

Redigerat av Meganeoman, 14 July 2008 - 09:59.

Postad 14 July 2008 - 10:18

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

• 499 inlägg
  • 0
Nej, det är nog inga problem om man är försiktig.

Själv var jag osäker när jag köpte min PX80 på Fyndbörsen men fick där veta att det skulle vara ofarligt om man undvek gropar i vägen. Så det blev 4-5 mil med plasman liggande på växelvis småvägar och lite större väg (och delvis var det "dålig" väg och rejält oväder med störtregn så det var svårt att se ojämnheter i vägbanan), och det gick fint. Har även hört att stora partier skärmar fraktas liggande till butikerna (minns inte om även det nämndes på Fyndbörsen, vill låta det vara osagt).

Redigerat av WayFar, 14 July 2008 - 10:19.

Postad 14 July 2008 - 10:26

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Väldigt osäker. Har inte hört någon säga att det inte stämmer men tycker det verkar lite konstigt själv. Tog iaf inga risker när jag fraktade hem min PZ800, skulle vart så surt om den var trasig när man väl fått hem den...

Om man nu inte ska lägga den ned, är det lika skadligt om den ligger på "mage" som på "rygg"?

Postad 14 July 2008 - 10:58

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
En plasma får alldrig fraktas liggande vad jag har hört,har nyss hämtat en på helpal stående väl inplastad med plast
spännband runt om,fraktade den med släpkärra c:a 2 mil på motorväg körde väldigt försiktigt,sedan står det
på kartongen att den ska stå upp vid frakt,jag tror att det är ungeför som med en glasskiva ,det är bättre att den står på högkant än liggande vid frakt.

Postad 14 July 2008 - 11:29

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Men om man fraktat den liggandes och den startar upp och ser hel ut, kan det ändå ha hänt nåt?

Hur ser man om det skett något? Och vad är det som händer?

Postad 14 July 2008 - 11:43

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Risken att den förstörs stående på en släpkärra är nog 100ggr än att ha den liggande i skuffen alt halvliggande i baksätet.

Postad 14 July 2008 - 11:43

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Det jag har hört ska hända är att de små gasbubblorna ska spricka av tyngden från det som pressar på, glas/elektronik etc etc. Man tycker ju att det borde gå att bygga så att man kan lägga de ned...

Postad 14 July 2008 - 11:54

Lärkan
  • Lärkan
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Jag tror de första generationernas plasmor var mer känlsiga för frakt i liggande position än dagens modeller är.

Postad 14 July 2008 - 11:56

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Borde vara värra ju större glas-substratet är (dvs fler tums diagonal) eftersom glasskivans egentyngd till slut lär bli för stor för att kunna bära sig själv och kan börja spricka.
Gör man substratatet tjockare blir det också tyngre (större egenvikt) så det är inte alls säkert det blir stabilare pga detta.

Jag hade nog fällt baksätet (eller ryckt ut, ibland kan man dra upp hela sittdynan o ibland bara fälla dem) och ställt den upp om jag själv behövt frakta min (men klarar det nog iomed kombi). Alternativt låna släp eller B-klassad skåpbil - kostar inte många hundra o kan vara värt att slippa oron :)

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 14 July 2008 - 11:58.

Postad 14 July 2008 - 11:58

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Fraktas i vågrätt läge låter inte helt nyttigt pga att det är lätt att glaset repas eller går sönder.Fast det är klart, i original emballage kan det ju inte vara farligt kan man tycka. Däremot kan den ju ligga ner utan problem.Pioneer har varit hemma och tagit isär min plasma två gånger och då la dom den platt på ramen på bubbelplast när dom skruvade bort bakstycket.

Mvh D

Redigerat av Doraso, 14 July 2008 - 12:01.

Postad 14 July 2008 - 14:05

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0

Fraktas i vågrätt läge låter inte helt nyttigt pga att det är lätt att glaset repas eller går sönder.Fast det är klart, i original emballage kan det ju inte vara farligt kan man tycka. Däremot kan den ju ligga ner utan problem.Pioneer har varit hemma och tagit isär min plasma två gånger och då la dom den platt på ramen på bubbelplast när dom skruvade bort bakstycket.

Mvh D

Kollar man dessutom i bruksen till Pioneer så visar dom att man ska lägga den ned ifall man ska montera/avmontera foten på den så jag tror inte det är någon fara att ha den liggandes en stund.

Postad 14 July 2008 - 14:05

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
Tänk er att ni fraktar en glasskiva, fraktar man den liggande kan det bli sprickbildningar i glaset på skärmen, det är därför de ALLTID skall fraktas stående. Den som säger något annat har inte så stor koll.

Sen finns det alltid de som kört den liggande utan några bekymmer, men lite trist om det inte går så bra för andra.

Postad 14 July 2008 - 14:10

professorB
  • professorB
  • Beroende

• 1297 inlägg
  • 0
Kan intyga att det går att frakta en plasma liggande utan att den går sönder, gjorde det för en vecka sedan. Körde 2 mil med en Samsung 42'' i en Audi A4 utan problem. Att man sedan inte bör är en annan sak.

/ProfessorB

Postad 14 July 2008 - 14:16

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag transporterade också min Pio 4280 liggandes utan problem. Vi körde försiktigt dock.

Postad 14 July 2008 - 14:22

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Ja, det är nog bättre och frakta stående. Men emballaget är ju så väl tilltaget nuförtiden. Dessutom sitter ju denna glasskivan i en plastram. Är ju inte riktigt samma sak som att frakta bara en glasskiva

Men man kan ju aldrig lova att det går vägen

Mvh D

Postad 14 July 2008 - 14:48

speechless
  • speechless
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
En Plasma ska aldrig transporteras liggandes. Däremot får man lägga en plasma ner. Det är stötarna i liggande läge som inte är bra.

Redigerat av speechless, 14 July 2008 - 14:49.

Postad 14 July 2008 - 15:25

Unregistered56e968a9
  • Unregistered56e968a9
  • Beroende

• 1431 inlägg
  • 0
emballaget har verkligen ingenting med det hela att göra... såvida de inte har något som håller glaset på plats.
Det som däremot kan hjälpa något är ramen som håller glaset på plats... men oftast är skivan lite för stor för att kunna garantera det hela.
Känns som att om man köper en tv för 10-30k så har man råd att ordna med hemkörning också istället för att vara dumsnål och lägga den för att upptäcka senare att skärmen spruckigt på vägen hem.

Postad 14 July 2008 - 17:56

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
:)
Självklart kan man frakta den liggande MEN man tar en stor risk svårare är det inte.

Jag har sett bilder på sådana som spruckit sönder och även sett några i verkligheten så någon myt är det inte.

Sedan kan man fundera över om inte många av de där felen som visar sig efter en tid såsom röda linjer osv beror på felaktig frakt.

Om man lägger ngt under själva panelen så att frontramen och panelen + mellanlägg ligger i nivå borde det inte vara ngt problem att lägga den ned och försiktigt köra hem.

Länkar till denna gamla goding i ämnet:
http://www.hdtvtest....-2007111694.htm

Postad 14 July 2008 - 18:23

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Risken att den förstörs stående på en släpkärra är nog 100ggr än att ha den liggande i skuffen alt halvliggande i baksätet.

Bekvämt att backa i kärran vid terminal och låta trucken lasta på plasman med helpall direkt i kärran,sen förstår jag inte ditt påstående att det är 100 ggr farligare att den förstörs i kärran än halvliggande i baksäte där den inte går in ? och risk för kantstöttning och repor mm

Redigerat av Zapp, 14 July 2008 - 18:25.

Postad 14 July 2008 - 20:06

Meganeoman
  • Meganeoman
  • Beroende

• 1161 inlägg
  • 0
Så om glasrutan är hel så har allt gått bra?

Det kan inte bli andra fel? "Trasiga pixlar" etc?

Postad 14 July 2008 - 20:49

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Att det skall vara så mycket tjat om varför man skall frakta en plasma stående. Anledningen att man skall frakta dem på detta sätt är precis som Trineo säger, man fraktar en stor glasskiva som av sin egen vikt KAN spricka om man kör i gupp eller dylikt. Därmed är det inte sagt att de kommer gå sönder men vilken glasmästare fraktar sina glasrutor liggande och hoppas att de inte skall spricka?? Dessa fraktas alltid stående. Om man fraktat sin plasma liggande och den är OK när man packar upp den så är det ju helt OK men nästa gång går det kanske inte så bra.

Givetvis kan man också, som tidigare påpekats, lägga dem ned golvet för att montera stativ eller väggfästen, det är ju inte skadligt att lägga dem försiktigt ner.

Postad 14 July 2008 - 21:22

Zapp
  • Zapp
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Att det skall vara så mycket tjat om varför man skall frakta en plasma stående. Anledningen att man skall frakta dem på detta sätt är precis som Trineo säger, man fraktar en stor glasskiva som av sin egen vikt KAN spricka om man kör i gupp eller dylikt. Därmed är det inte sagt att de kommer gå sönder men vilken glasmästare fraktar sina glasrutor liggande och hoppas att de inte skall spricka?? Dessa fraktas alltid stående. Om man fraktat sin plasma liggande och den är OK när man packar upp den så är det ju helt OK men nästa gång går det kanske inte så bra.

Givetvis kan man också, som tidigare påpekats, lägga dem ned golvet för att montera stativ eller väggfästen, det är ju inte skadligt att lägga dem försiktigt ner.

Håller helt med detta svar

Postad 18 July 2008 - 06:04

Unregistered2e076a71
  • Unregistered2e076a71
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Nå er det vel ikke så mange produsenter som bruker glass på sine skjermer lengre? ;)

Postad 18 July 2008 - 12:29

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Nå er det vel ikke så mange produsenter som bruker glass på sine skjermer lengre? ;)

Det är väl glas i de flesta plasmapaneler men frontglaset kan vara i plast eller i härdad plast som också är känsligt.

Postad 18 July 2008 - 12:48

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Klart man skall frakta den ståendes om man kan. Lägger man den ner så kan glaset komma i självsvängning på grund av sin egen tyngd, precis som många redan skrivit. Men visst kan man chansa om man vill.

Postad 18 July 2008 - 13:44

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag vet att plasma-TV kan gå sönder om den fraktas liggande, eftersom just det hände när jag fick min levererad. Den låg ner i bilen som körde ut den, och rutan var spräckt. Givetvis är detta extra riskabelt för en plasma som har ett skyddsglas som min har.

Ersättningsapparaten låg också ner, men hade inga skador, så det är beroende på hur den hanteras under transporten. den första hade, enligt Posten, komplressionsskador i emballaget så den hade blivit lite omilt behandlad.

Man kan ju dock tycka att det är lite underligt att en professionell tranportör inte följer instruktionen på förpackningen som tydligt visar att den INTE ska transporteras liggande!

Det är inga som helst problem i sig att låta en plasma ligga ner, t ex om du ska montera den. Men undvik att köra runt med den liggande. Det klan verkligen käcka rutan.

Postad 18 July 2008 - 17:07

KLM80
  • KLM80
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Till mig sa de att det gick hur bra som helst att frakta den liggande på EXPERT. De sa att det till o med fanns en "glad gubbe" på kartongen som fanns på den sidan som låg uppåt när tv låg ner.

Postad 18 July 2008 - 21:49

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Ja några experter är det definitivt inte som jobbar på Expert!

Postad 18 July 2008 - 22:01

Rilly89
  • Rilly89
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Till mig sa de att det gick hur bra som helst att frakta den liggande på EXPERT. De sa att det till o med fanns en "glad gubbe" på kartongen som fanns på den sidan som låg uppåt när tv låg ner.

Den glada gubben visar vilket håll panelen är åt, alltså åt vilket håll tv:n har "ansiktet". Om den betydde att det var okej att ha den sidan upp, skulle det inte vara glada gubbar på alla sidor på lådan? :)

Redigerat av Rilly89, 18 July 2008 - 22:10.

Postad 19 July 2008 - 01:08

riczon
  • riczon
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag la min helt nya pioneer pdp-508xd ner när jag köpte den, försäljaren sa att det absolut inte var några problem!
hade precis pyntat 30 lök för den och sitter och tittar på den nu och det har inte hänt ett skit1

Finns det någon som upplevt några problem med detta?
//R

Postad 19 July 2008 - 09:44

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

jag la min helt nya pioneer pdp-508xd ner när jag köpte den, försäljaren sa att det absolut inte var några problem!
hade precis pyntat 30 lök för den och sitter och tittar på den nu och det har inte hänt ett skit1

Finns det någon som upplevt några problem med detta?
//R

Du kan lägga den ned hur mycket du vill, men transporterar du den liggandes så riskerar du att glaset sviktar och knäcks om det börjar svänga och det är inte unikt just för att det är en plasma utan att det är en stor glas skiva. Sedan kan försäljare säga hur mycket det vill om att det inte kan hända, men det kan inte ändra på fysikens lagar.

Postad 20 July 2008 - 18:12

Unregisteredb467d4df
  • Unregisteredb467d4df
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Fick infformation på Elgiganten att den inte skulle ligga ned, dock så stod den i baksätet utan bälte och min underbara polare tvärnita så den slog i asshårt i framsätena, funkar lika bra ändå =)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.