Säng köp
99 svar till detta ämne
Postad 14 July 2008 - 18:30
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
Ska flytta in i min nya lägenhet om inte allt får lång tid och jag tänkte köpa en ny säng.
Jysk har just nu ett väldigt lockande erbjudande på en 120x200 resårbotten säng för 2600:-
Var ju så klart tvungen att kolla vad IKEA tar får sina sängar, hittade då på följande:
SULTAN STORFORS 120x200 för 795:-
SULTAN SELFORS 120x200 för 995:-
Någon som har erfarenhet av någon av dessa? De är ju väldigt billiga så man blir ju lite misstänksam
Kan nämna att jag just nu har en "vanlig" säng med ribbotten och 12 cm tjock madrass och har inget behov av en mjukare/bättre säng så jag tänkte att någon av de billiga sängarna från IKEA kanske duger åt mig.
Postad 15 July 2008 - 01:33
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
du har inte chans att åka ner till ikea och prova? En säng är oftast något man har ett tag, och ska ligga skönt i lika länge!
Postad 15 July 2008 - 11:52
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
jo jag skulle väl kunna åka dit även om det är en bit. Tänkte bara att det kunde vara intressant att höra om folk har några erfarenheter av dessa, vill ju gärna att de ska fortsätta vara sköna efter ett par år och det kan man ju inte prova i butiken.
Postad 16 July 2008 - 20:36
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
fy fan en säng för 1000kr?
shit,man undrar vad det är för kvalite.
som någon sa tidigare: En säng har man ett bra tag,kanske 10år(jag har haft min typ 5år)
Om jag var du så skulle jag satsa på en kvalitets säng ifrån tex Tempur eller Hästens,själv har jag en säng ifrån Ekens(finns en bild i mitt album)
Den är riktigt skön,aning hård,
min morsa och farsa har 2sängar(sängarna sitter ihopp) ifrån Empire.
doms sängar är väldigt mjuka,gosiga som fan
Jag vet inte men,Själv så skulle jag satsa på en kvalitets säng,sängarna ikea fungerar för den som inte är kräsen.
Postad 17 July 2008 - 00:20
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
tycker att en ikea säng duger riktigt bra, har en själv och den är riktigt skön.. Ibland kan jag tycka att hästens sängar är lite i överskattade, visst är dom sköna. Men lite omotiverade priser.
Fast hade jag mycket pengar över skulle jag nog också investera i en dyrare säng, även om jag inte behövde den.
Postad 17 July 2008 - 10:41
iceman89
-
iceman89
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag har en Sultan Selfors, jag gillar den starkt, sover riktigt bra på den, men tänk på att den är fast.
Jag provade någon modell högre på ikea, för 1395:- (80cm) och jag fick bara ont i ryggen.
Men med selfors funkar det utmärkt!
Har en Sultan Timan bäddmadrass, om jag var du skulle jag köpa selfors och Timan om den känns bra, du bör provligga.
Lycka till.
Postad 17 July 2008 - 13:53
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
Tack för alla svar.
iceman89, ja jag funderar verkligen på att köpa en Sultan Selfors, de duger nog helt klart åt mig. Tror däremot jag nöjer mig med en Sultan Tynset (2cm tjock) bäddmadrass. Men jag ska dit och provsova lite, lika bra.
Redigerat av dabo, 17 July 2008 - 13:54.
Postad 17 July 2008 - 14:00
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
fy fan en säng för 1000kr? shit,man undrar vad det är för kvalite.
som någon sa tidigare: En säng har man ett bra tag,kanske 10år(jag har haft min typ 5år) Om jag var du så skulle jag satsa på en kvalitets säng ifrån tex Tempur eller Hästens,själv har jag en säng ifrån Ekens(finns en bild i mitt album) Den är riktigt skön,aning hård, min morsa och farsa har 2sängar(sängarna sitter ihopp) ifrån Empire. doms sängar är väldigt mjuka,gosiga som fan 
Jag vet inte men,Själv så skulle jag satsa på en kvalitets säng,sängarna ikea fungerar för den som inte är kräsen.
tempur och hästens då pratar man priser över 25000kr total idioti och dom är inte ett dugg bättre har provat mot en säng från jysk
Postad 17 July 2008 - 17:36
Vajk
-
Vajk
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Postad 17 July 2008 - 17:59
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
tempur och hästens då pratar man priser över 25000kr total idioti och dom är inte ett dugg bättre har provat mot en säng från jysk
Håller med . Bara att såga isär en säng alla är ungefär likadant uppbyggda vissa har tagel andra naturlatex med mera . Viktigaste är att välja en man sover bra i och som ryggen mår bra av ..
Postad 18 July 2008 - 07:53
iceman89
-
iceman89
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ni har väl sett testet på Ikea's hemsida?
Ikea fick samma betyg som Dux !
Postad 18 July 2008 - 18:25
Rasmus_Lund
-
Rasmus_Lund
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Köp Dux dom är sköna som fan!!
Postad 18 July 2008 - 21:58
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Bland det bästa jag gjort är att satsa på en säng modell bättre, att ligga i en IKEA-säng vill jag inte göra igen (sen skule jag inte köpa en Hästens heller).
Ligga och känna fjädrarna, det knirrar och knarrar när man vänder sig förutom att de är sämre.
När jag separerade och mitt ex fick sova i en IKEA-säng igen så tog det bara någon månad tills hennes ryggproblem var tillbaks, de hade försvunnit när hon började sova i min säng.
Så investera i dig själv och din kropp och köp en bra säng, man tillbringar ändå en tredjedel av livet i den.
Postad 19 July 2008 - 21:37
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
intressant sakt faktist. Varför håller tempur och hästen's på med sängar om dom inte alls är bättre än en jysk säng? Bra då kan ju alla köpa en Jysk säng istället? Nej tror inte det. Testa och ligg i en Tempur säng några kvällar och sen en jysk säng. en Tempur säng formar sej efter sin form på kroppen,Tempur sängar är perfekta för dom som har ryggont eller nackont. sen är oftast dom dyra sängarna som har högre kvalité på fjädrarna och materialet. Som någon tidigare har sagt "Man spendera 1/3 av sitt liv i sängen" Varför inte då satsa på en dyrare säng som lär hålla hela 1/3 delen istället för att behöva byta. Min syster och hennes sambo har 2 olika sängar. Sambon kommer ifrån en familj där han har många syskon,och har inte haft samma möjlighet som mej och min syster att få en bra säng. Hans säng är alltså av den "billigare" sorten. Medans min systers är av den Lite dyrare sorten. Min syster har en väldigt känslig/öm rygg och får lätt ont i den. När hon fick sova i Sambons säng så hade hon ont i ryggen och fick sjukanmäla sej ifrån hennes jobb,därför att hon hade ont i ryggen.(Hon "testade" hans säng i 1månad) Medans han sov väldigt bra. Sen när hon bytte tillbaka i den sängen som hon hade haft i över 10år så sov hon lika bra som hon hade gjort tidigare i hennes säng innan "testet" Nu ska jag om min Mamma snart byta sängar, då min mamma tycker att hennes säng är "nersliten" Jag får se hur jag tycker om hennes säng, Men kan jag säga att alla dyra sängar inte behöver va bättre.Men kvalite får man betala.Men som sagt varför inte spendera 30 000kr och sen sova gott i över 20år.
Postad 19 July 2008 - 22:04
Unregisteredb8bb5cfd
-
Unregisteredb8bb5cfd
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Jag köpte en säng på ano bedding. Gå in på deras hemsida och kika om de finns i närheten. Sjukt prisvärda tycker jag.
Köpte själv den dyraste varianten och det gjorde mina föräldrar också. Kan tillägga att morsan och farsan betalade lite över 7000kr st för 90*210. Inte så svettigt med andra ord.
Redigerat av Unregisteredb8bb5cfd, 19 July 2008 - 22:06.
Postad 19 July 2008 - 23:48
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
Med tanke på vad jag sover i just nu utan att få ont så har jag svårt att tänka mig att jag kommer få det av en ikeasäng. Som student är sängar för 30 000kr ganska uteslutna.
Postad 20 July 2008 - 01:46
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Tänk att det på 2000-talet fortfarande finns folk som tror att en sängs bekvämlighet ökar med priset.
Ska man köpa säng så skall man sätta en maxbudget, sedan skall man ut och provligga.
Jag vet inte vad som menas med kvalitet i detta men jag har ganska bra koll på branchen och ser man till konstruktion och materialval så har IKEAs sängar överlägset bästa produkt i förhållande till vad man skall ha en säng till, hur länge och till priset.
Detta betyder inte att IKEAs sängar är bäst för just DIG, men sett till pris/prestandat så slår dom övriga på fingrarna.
Postad 20 July 2008 - 12:36
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Tänk att det på 2000-talet fortfarande finns folk som tror att en sängs bekvämlighet ökar med priset.
Ska man köpa säng så skall man sätta en maxbudget, sedan skall man ut och provligga.
Jag vet inte vad som menas med kvalitet i detta men jag har ganska bra koll på branchen och ser man till konstruktion och materialval så har IKEAs sängar överlägset bästa produkt i förhållande till vad man skall ha en säng till, hur länge och till priset.
Detta betyder inte att IKEAs sängar är bäst för just DIG, men sett till pris/prestandat så slår dom övriga på fingrarna.
Trevligt? Vad har du själv för säng då? Betalar gärna 20k för min säng om det är så,Men sen lär den hålla mycket längre än andra sängar. Jag kommer betala stora summor så länge jag sover gott.Och det kommer ingen att ändra på.
Postad 20 July 2008 - 13:42
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Betalar gärna 20k för min säng om det är så,Men sen lär den hålla mycket längre än andra sängar. Jag kommer betala stora summor så länge jag sover gott.Och det kommer ingen att ändra på.
Visst men det känns som om du lever på en helt annan budget än trådskaparen. Nog för att sängen är viktig, men tror att man får ungefär lika mycket från en säng som kostar 5000kr-500kr. Bara man provar ut den först så att man hittar nåt man tycker är skönt.
Postad 20 July 2008 - 14:50
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Visst men det känns som om du lever på en helt annan budget än trådskaparen. Nog för att sängen är viktig, men tror att man får ungefär lika mycket från en säng som kostar 5000kr-500kr. Bara man provar ut den först så att man hittar nåt man tycker är skönt.
Jo,men jag vill bara "krossa" myten om att en säng för 1000kr har samma bra kvalité som en för 20 000kr.Om du tänker efter så borde det ju inte då va någon vitts för dom som säljer sängar för 20 000kr då? Det måste ju va någon skillnad i kvalité om man säljer dom med 19 000kr i skillnad.
Postad 20 July 2008 - 15:03
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Fräscht att ha en säng i 25 år... Man svettas en hel del vissa nätter plus övriga kroppsvätskor gör att i alla fall jag gärna byter bäddmadrass vart tredje år och resårbotten 5-10 år. Då väljer man gärna IKEA som har fantastisk kvalitet för pengarna. Dessutom ligger du lika bra som i en DUX och bättre än vad du gör i en Hästens. Trodde alla visste att Hästens är en blufföretag.
Postad 20 July 2008 - 15:12
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
intressant sakt faktist. Varför håller tempur och hästen's på med sängar om dom inte alls är bättre än en jysk säng? Bra då kan ju alla köpa en Jysk säng istället? Nej tror inte det. Testa och ligg i en Tempur säng några kvällar och sen en jysk säng. en Tempur säng formar sej efter sin form på kroppen,Tempur sängar är perfekta för dom som har ryggont eller nackont.
och som vanligt s¨å kan det vara latmasken som gör att folk har ont i ryggen och det vanligaste är att det är muskulaturen som är under utveklad så det är bara att träna så går det över sen finns det dom som lider av diskbrock och då hjälper tamefan inte någon hästen eller tempur utan en hel drös med värk tableter funkar bättre. när det gäller nack problem så hjälper inte ens hästen eller tempur rena skit sängar om man jämför med ett härligt golv . men det märks på ditt sätt att skriva att du har inte gjort ett halvt versamt liv ännu bär du har gjort det så kan du åter komma när du har börjat att bli utsliten i kroppen då kan du göra ett utalande. ps och hästens sängar håller inte för ett ###### rå knull
Redigerat av Unregistered1022, 20 July 2008 - 15:13.
Postad 20 July 2008 - 16:53
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Fräscht att ha en säng i 25 år... Man svettas en hel del vissa nätter plus övriga kroppsvätskor gör att i alla fall jag gärna byter bäddmadrass vart tredje år och resårbotten 5-10 år. Då väljer man gärna IKEA som har fantastisk kvalitet för pengarna. Dessutom ligger du lika bra som i en DUX och bättre än vad du gör i en Hästens. Trodde alla visste att Hästens är en blufföretag.
Exakt så är det .. och som vanligt s¨å kan det vara latmasken som gör att folk har ont i ryggen och det vanligaste är att det är muskulaturen som är under utveklad så det är bara att träna så går det över sen finns det dom som lider av diskbrock och då hjälper tamefan inte någon hästen eller tempur utan en hel drös med värk tableter funkar bättre.
när det gäller nack problem så hjälper inte ens hästen eller tempur rena skit sängar om man jämför med ett härligt golv . men det märks på ditt sätt att skriva att du har inte gjort ett halvt versamt liv ännu bär du har gjort det så kan du åter komma när du har börjat att bli utsliten i kroppen då kan du göra ett utalande. ps och hästens sängar håller inte för ett ###### rå knull
Nä inte dux heller *S* Fräscht att ha en säng i 25 år... Man svettas en hel del vissa nätter plus övriga kroppsvätskor gör att i alla fall jag gärna byter bäddmadrass vart tredje år och resårbotten 5-10 år. Då väljer man gärna IKEA som har fantastisk kvalitet för pengarna. Dessutom ligger du lika bra som i en DUX och bättre än vad du gör i en Hästens. Trodde alla visste att Hästens är en blufföretag.
På plus tog dom upp hästens sängar för ett tag sen man var tvungen att massera en hästens madrass typ 1 gång i månaden *S*
Postad 20 July 2008 - 19:50
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Jo,men jag vill bara "krossa" myten om att en säng för 1000kr har samma bra kvalité som en för 20 000kr.Om du tänker efter så borde det ju inte då va någon vitts för dom som säljer sängar för 20 000kr då? Det måste ju va någon skillnad i kvalité om man säljer dom med 19 000kr i skillnad.
Helt klart har du ingen aaaaaaaaaaning om vad du skriver om. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har inte kvalitet (vad det nu är?) alltid att göra med prislappen. Men tydligen finns det lättlurade stackare som tror det. Du kan säker köpa en säng som är klädd med krokodilskinn på undersidan och det finns definitivt en marknad för detta åxå. Krokodilskinn har för vissa en hög kvalitet så då måste sängen ha en hög kvalitet.....eller....?? ps: själv har jag 2 olika sängar, båda jättesköna, en från IKEA och en från Schweiz, lite dyrare variant men inte sämre än IKEAs.
Postad 21 July 2008 - 16:35
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Helt klart har du ingen aaaaaaaaaaning om vad du skriver om. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har inte kvalitet (vad det nu är?) alltid att göra med prislappen. Men tydligen finns det lättlurade stackare som tror det.
Du kan säker köpa en säng som är klädd med krokodilskinn på undersidan och det finns definitivt en marknad för detta åxå. Krokodilskinn har för vissa en hög kvalitet så då måste sängen ha en hög kvalitet.....eller....??
ps: själv har jag 2 olika sängar, båda jättesköna, en från IKEA och en från Schweiz, lite dyrare variant men inte sämre än IKEAs.
Vad är det man betalar för då i en säng för 20 000kr?
Postad 21 July 2008 - 17:46
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Vad är det man betalar för då i en säng för 20 000kr?
Ineffektivitet i råmaterial, produktion, distribution, försäljning och marknadsföring. Detta plus den relativt låga försäljningsvolymen kräver höga marginaler på varje såld säng. Den största fördelen med att köpa en 20k säng i en specialbutik jmf med att gå på IKEA en lördag eftermiddag är att du kan få hjälp av en försäljare som kan rådgöra och övertyga dig. Jag uppskattar dock att denna service kostar runt 3000kr.
Postad 21 July 2008 - 17:47
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Kanske att dom använt mer "fina" material i tillverkningen och att dom har ett väldigt inarbetat varunamn som folk sammankopplar med bra saker, dock inte sagt att så är fallet... behöver ju inte vara bättre för att de har dyrare material huvudsaken är väl hur du sover...
Postad 21 July 2008 - 18:17
Unregistered1022
-
Unregistered1022
-
Guru
-
-
5433 inlägg
Kanske att dom använt mer "fina" material i tillverkningen och att dom har ett väldigt inarbetat varunamn som folk sammankopplar med bra saker, dock inte sagt att så är fallet... behöver ju inte vara bättre för att de har dyrare material huvudsaken är väl hur du sover...
ä vad då finare matrial du får en tall stome och det har du i dom flesta sängar lite fjädrar som dom troligen köper från svenska fjäder eller har man otur så tillverkas hela sängen i något låglöne land .
Postad 21 July 2008 - 20:02
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Jag sover i varje fall alldeles utmärkt i min hästens...
Postad 21 July 2008 - 21:33
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
du skulle ju uppmärksamma " " de innebar ju att jag menade att dom själva tycker att de är ett bättre material men självklart är de rätt likvärdigt i dom flesta sängar....
Postad 21 July 2008 - 21:55
dabo
-
dabo
-
Användare
-
-
194 inlägg
Var till IKEA och provade en SULTAN SELFORS idag, har bestämt mig för att köpa en sådan. Som student är jag som några var inne på begränsad när det gäller utgifter och har kommit fram till att den duger helt klart iaf resten av min studietid. Hur den känns om 3 år får vi se då, det kostar ju trots allt inte mer än ca. 2000kr med ben och bäddmadrass.
Postad 21 July 2008 - 23:15
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Tvivlar inte en sekund, lika lite som jag tvivlar på att det finns miljontals människor som sover utmärkt i sina Jysk o IKEA sängar. Om detta beror på att dom stoppat alla pengar dom sparat i madrassen eller inte, låter jag vara osagt.......
Redigerat av Rabalder, 21 July 2008 - 23:15.
Postad 21 July 2008 - 23:34
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Hästens och DUX är ju ansedda som marknadens Rolls-Royce av sängar i kvalite. Tvivlar inte en sekund, lika lite som jag tvivlar på att det finns miljontals människor som sover utmärkt i sina Jysk o IKEA sängar. Om detta beror på att dom stoppat alla pengar dom sparat i madrassen eller inte, låter jag vara osagt....... 
Det är utvecklingskostnaderna som gör att priset på dessa fina sängar kostar som dom gör. Dessutom har dom de bästa materialen, du kan liksom använda en Hästens i 30 år utan problem, jag har en DUX som jag nu är inne på mitt 20:e år och den är lika bra som ny. En billig säng från Ikea tappar efter något år eller så, det är alltså skitkvalite i dessa sängar som allt Ikea tillverkar.
Postad 22 July 2008 - 01:53
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Ok men räkna med att varje säng håller 5 år från IKEA då, sen kosta den som han köpte 2000 allt som allt...då kan han på dina 20 år köpa 4 såna sängar för priset av 8000 kr, känns ju faktikst trevligare att ha ny säng 4 ggr än en sång som hängt med typ 1/4 av mitt liv... fan va mycke äckel man skulle minnas i den sängen...
Postad 22 July 2008 - 09:03
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Hästens och DUX är ju ansedda som marknadens Rolls-Royce av sängar i kvalite.
Det är utvecklingskostnaderna som gör att priset på dessa fina sängar kostar som dom gör.
Dessutom har dom de bästa materialen, du kan liksom använda en Hästens i 30 år utan problem, jag har en DUX som jag nu är inne på mitt 20:e år och den är lika bra som ny.
En billig säng från Ikea tappar efter något år eller så, det är alltså skitkvalite i dessa sängar som allt Ikea tillverkar.
Att hästens o dux är RR kvalitet vet jag inte men om man gör jämförelsen mellan RR och Toyota kanske det stämmer, vilken produkt som har högst kvalitet är upp till dig som kund att avgöra..... Bästa materialen..tja för att stanna vid Toyota o RR... ädelträinläggningar är ju ganska coolt....... Att ha en säng i 20 år är riktigt snuskigt, den kvalster koloni som bor i den sängen skulle jag inte ens våga titta på i ett mikroskåp. Visst kostar utveckling, men återigen tillbaka till RR och Toyota, Toyota har säkert 10000 gånger högre utv kostnader men utslaget per bil blir den ganska liten. Vad som normalt händer i dessa fall är att producenten överdimensionerar många komponenter vilket får priset att dra iväg, samtidigt så missar dom en massa småsaker när det kommer till livslängden vilket förr eller senare leder till problem. Lite samma fenomen ser vi hos den glade hemmasnickaren som överdimensionerar väggbalken men underdimensionerar luftspalten så att efter 5 år har du ett fuktproblem. Så för att gå tillbaka till sängarna så är din liknelse vid RR ganska bra om vi tar IKEA och Toyota som alternativ. Nu kanske IKEA bara lägger 100ggr så mycket på produktutveckling som Dux/Hästens men vi pratar ju iaf bara om en säng här.
Postad 22 July 2008 - 11:21
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
hm bäddmadrasser byter "jag" också med några årsmellan rum,det gör ju att själva madrassen håller längre. Jag vet inte riktigt hur du lyckas med att få "kroppsvätskor" ända ner i madrassen, Om man har en bra bäddmadrass så transporterar den bort vätskorna. om man är en "svettare" så kanske man ska satsa på en bäddmadrass med mycket ull och bomull. Och tvätta bäddmadrassen ska man ju göra också,det ökar ju också att bäddmadrassen håller längre. Det jag har sagt nu kan väl alla, egentligen. Tempur har ju sängar/kuddar/bäddmadrasser som formar sej efter kroppen, Det hjälper mycket för dom som har nackbesvär. Själv så använder jag en Tempurkudde ,gud vad härlig den här att sova på. nacken mår mycket bättre nu än vad den gjorde tidigare.
Postad 22 July 2008 - 11:58
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
hm bäddmadrasser byter "jag" också med några årsmellan rum,det gör ju att själva madrassen håller längre. Jag vet inte riktigt hur du lyckas med att få "kroppsvätskor" ända ner i madrassen, Om man har en bra bäddmadrass så transporterar den bort vätskorna. om man är en "svettare" så kanske man ska satsa på en bäddmadrass med mycket ull och bomull. Och tvätta bäddmadrassen ska man ju göra också,det ökar ju också att bäddmadrassen håller längre.
Det jag har sagt nu kan väl alla, egentligen.
Tempur har ju sängar/kuddar/bäddmadrasser som formar sej efter kroppen, Det hjälper mycket för dom som har nackbesvär. Själv så använder jag en Tempurkudde ,gud vad härlig den här att sova på. nacken mår mycket bättre nu än vad den gjorde tidigare.
Jag har en Tempur "Millenium" och det är nog sämsta köpet jag gjort. Passar inte mig alls. Men visst, den hjälper många men det betyder inte att det passar alla.
Postad 22 July 2008 - 12:24
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
hm bäddmadrasser byter "jag" också med några årsmellan rum,det gör ju att själva madrassen håller längre. Jag vet inte riktigt hur du lyckas med att få "kroppsvätskor" ända ner i madrassen, Om man har en bra bäddmadrass så transporterar den bort vätskorna. om man är en "svettare" så kanske man ska satsa på en bäddmadrass med mycket ull och bomull. Och tvätta bäddmadrassen ska man ju göra också,det ökar ju också att bäddmadrassen håller längre.
Det jag har sagt nu kan väl alla, egentligen.
Problemet är inte mineralerna du svettas ut, det fixar bäddmadrassen. (vi hoppar här ungar, katter o hundar som pissar i sängen). Problemet ligger främst i dammet som för med sig kvalster ochdetta sätter sig i hela sängen. Ju mer naturmaterial du har och ju "fuktigare" miljö det är desto värre blir det. Jag tror nästa jag skulle föredra att slicka på en nytvättad toalett före att ligga i en 10 år gammal säng.
Postad 22 July 2008 - 13:24
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Problemet är inte mineralerna du svettas ut, det fixar bäddmadrassen. (vi hoppar här ungar, katter o hundar som pissar i sängen). Problemet ligger främst i dammet som för med sig kvalster ochdetta sätter sig i hela sängen. Ju mer naturmaterial du har och ju "fuktigare" miljö det är desto värre blir det. Jag tror nästa jag skulle föredra att slicka på en nytvättad toalett före att ligga i en 10 år gammal säng.
Jag hoppas att du vet vad den en dammsugare är  det är inte så svårt att dammsuga ur sängen då och då. sen att jag vädrar bäddmadrasser,kuddar osv 1gång i veckan hjälper till mycket. några gånger per år så ställer jag ut sängen på terrassen nedanför altan. och låter den stå där och "blåsa"
Postad 22 July 2008 - 14:06
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Jag hoppas att du vet vad den en dammsugare är  det är inte så svårt att dammsuga ur sängen då och då.
sen att jag vädrar bäddmadrasser,kuddar osv 1gång i veckan hjälper till mycket. några gånger per år så ställer jag ut sängen på terrassen nedanför altan. och låter den stå där och "blåsa"
Du glömde säga att du tog hem Anticimex 1 gång per år
Postad 25 July 2008 - 16:38
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
Nu håller vi på och byter bäddmadrass på mina föräldras sängar, konstiga var att det var massor av "hål" i bäddmadrassen på min mammas sida, hon har också sagt att hon sover dålig hennes säng, vi tror att faktist att det är något fel med fjädrarna,
Så bra var den ikea sängen för 20 000kr.
Postad 25 July 2008 - 18:18
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Intressant att billiga sängar är minst lika bra som dyra, gäller det även högtalare, kablage, TV, förstärkare o.s.v.?
Postad 25 July 2008 - 22:15
oset_olholm
-
oset_olholm
-
Användare
-
-
120 inlägg
Intressant att billiga sängar är minst lika bra som dyra, gäller det även högtalare, kablage, TV, förstärkare o.s.v.? 
Nu var de ju inte övergripande att alla sängar är lika bra utan att en dyr och en billig KAN vara lika bra och de samma tror jag gäller alla elektronik du räknade upp också !
Postad 25 July 2008 - 22:34
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
När det gäller möbler så är faktist inte dyrt alltid garanti för bra kvalté. Man betalar mycket för märket och mycket beronde vilken butik den säljs i.
När du köper en dyrare högtalare så är det mycket mer "forskning" eller vad man ska säga bakom det, bättre elektronik och mer avancerat framtaget för att det ska låta bra. Att bygga en stol är inte så svårt, du kan inte liksom förfina den så mycket
När det gäller sängar så kan jag förstå att de som har inbyggd massage, höj/sänkbara m.m är lite dyrare, men när det bara gäller en vanlig maddrass. Det är fjädrar, skiter fan i om fågel är uppfödd på ett slott eller hos en bonde i skogen =) de har inte bättre kvalité för det tror jag.
Själv köpte jag och min sambo sängen + madrasser från www.ellos.se och sedan bäddmaddrassen från Ikea. Totalt gick det på ~7000:- och är hur nöjd som helst med den. Haft den i 1.5 år nu och allt är fortfarande i nyskick. Det vi gjort med den som man kan kalla "underhåll" är att byta lakan =)
Postad 25 July 2008 - 23:32
Unregistered9d8a0d93
-
Unregistered9d8a0d93
-
Mästare
-
-
2585 inlägg
Hästens och DUX är ju ansedda som marknadens Rolls-Royce av sängar i kvalite.
Det är utvecklingskostnaderna som gör att priset på dessa fina sängar kostar som dom gör.
Dessutom har dom de bästa materialen, du kan liksom använda en Hästens i 30 år utan problem, jag har en DUX som jag nu är inne på mitt 20:e år och den är lika bra som ny.
En billig säng från Ikea tappar efter något år eller så, det är alltså skitkvalite i dessa sängar som allt Ikea tillverkar.
Då jökar du inte ordentligt dux håller inte för en riktig omgång *L* Ramen gick av *S'
Postad 25 July 2008 - 23:47
Sandman1977
-
Sandman1977
-
Användare
-
-
119 inlägg
Måste bara säga att jag trivs ypperligt i min Hästens! Fortfarande samma känsla som om den vore ny, har väl haft den i 6-7 år nu. Så lite kvalitet är det nog ändå..  Hade lite ryggproblem innan jag köpte denna men de är borta för länge sedan och så måste jag nog säga att jag sover riktigt skönt i den och det är värt en peng det med.  Förutom när jag våndas över något stundande elektronik köp eller så.
//Mvh Henrik
Postad 26 July 2008 - 09:18
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Då jökar du inte ordentligt dux håller inte för en riktig omgång *L* Ramen gick av *S'
Har inte upplevt några liknande problem med Hästens men däremot med en ikea-säng som faktiskt ramlade ihop i en hög. Dock hade den rätt så många år på nacken så det var inte så konstigt även om vi blev rätt så överraskade
Postad 26 July 2008 - 10:49
Unregisteredd51b7e75
-
Unregisteredd51b7e75
-
Beroende
-
-
1408 inlägg
När det gäller möbler så är faktist inte dyrt alltid garanti för bra kvalté. Man betalar mycket för märket och mycket beronde vilken butik den säljs i.
När du köper en dyrare högtalare så är det mycket mer "forskning" eller vad man ska säga bakom det, bättre elektronik och mer avancerat framtaget för att det ska låta bra. Att bygga en stol är inte så svårt, du kan inte liksom förfina den så mycket 
När det gäller sängar så kan jag förstå att de som har inbyggd massage, höj/sänkbara m.m är lite dyrare, men när det bara gäller en vanlig maddrass. Det är fjädrar, skiter fan i om fågel är uppfödd på ett slott eller hos en bonde i skogen =) de har inte bättre kvalité för det tror jag.
Hmm intressant sagt, du tror inte att det ligger mycket forskning bakom en Tempur säng? om jag minns rätt är ju Tempur sängar utrustade för rymden. När man köper en Säng så betalar man för: märket lite för affären där dom säljs i(oftast har alla butiker samma pris) fjädrarna ramen Teknologin dunet eller vad det kallas. materialet Såg du inslaget i plus på svt1, då det handlade om varför bläckpatroner var så dyra? och dom innehöll bara ca 10ml bläck. Det man betalade för var teknologin som hade tagits fram för bläckpatroner så dom fungerar bättre. Jag tror att Chefen för något företag sa att teknologin hade kostat över 1miljard. Det är samma sak med sängar,tempur sängar har ett material som formar sej efter kroppen, det kostar pengar att "ta reda" på om det är bra osv. Sen att en säng har upp och sänkbar madrass kostar också pengar att ta reda på hur många gånger den kan åka upp och ner innan den börjar bli dålig! Sen hur fjädrarna på djuret är uppväxt är rätt viktig grej för många, dom dun och fjädrar jag har i kudden/bädmadrasen vill jag ha ifrån ett djur som har fått levt bra, det snackas ju så mycket om rättigheterna osv för djur, då vill jag gärna betala några tusen extra och få en "bra" fjädrar,istället för att få fjädrar ifrån en gås som har suttit i en bur med 10till. Som sagt, Morsas och farsans säng börjar ge vika nu i fjädrarna, så bra kvalite är det på den Ikea sängen för 20 000.
Postad 26 July 2008 - 14:10
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Själv föredrar jag en annan sorts fjädrar i mina madrasser, sen får det vara dun i kuddar och täcken...
Redigerat av qahwa, 26 July 2008 - 14:10.
Postad 26 July 2008 - 17:14
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Hmm intressant sagt, du tror inte att det ligger mycket forskning bakom en Tempur säng? om jag minns rätt är ju Tempur sängar utrustade för rymden. ..... Som sagt, Morsas och farsans säng börjar ge vika nu i fjädrarna, så bra kvalite är det på den Ikea sängen för 20 000.
Hehe, vem f...n vill ha en säng som är dimensionerad för tyngdlöshet Annars är det ju en sådan där idiotmarknadsföringside som man måste vara bra dum för att nappa på. Det är ju synd på en annars bra men lite för dyr produkt. Visste inte att IKEA hade sängar för 20 tusen, enligt hemsidan så finns ingen över 5 tusen. Tror nog att i många fall så ligger det bra mycket mer utvecklingskostnader i en massproducerad möbel jämfört med en elektronikgrej som är ihopskruvad av standardkomponenter. (nu pratar vi inte om att utveckla en Intel processor)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Inredning & Möbler
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|