Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Officiell Tråd - Lg PG7000

387 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 20 oktober 2008 - 12:56

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Därav förmodlingen, men det första "transport" plastlagret gick enkelt att ta av för mig men förhoppningsvis satt det värre på "knuttes" skärm den är ju större också.

Mannealm: Det är som ett extra lager plast utanpå glasskivan.


Han säger "Att jag ALDRIG har sett en skyddsplast sitta så **vla hårt som denna. Plus att det inte fanns någon flik eller liknande som avslöjade att den fanns där."
Det kan vara så att han har tagit bort en och den är det som han inte borde tagit bort :)

#202

Postad 20 oktober 2008 - 13:14

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

  • 1 488 inlägg
  • 0

Han säger "Att jag ALDRIG har sett en skyddsplast sitta så **vla hårt som denna. Plus att det inte fanns någon flik eller liknande som avslöjade att den fanns där."
Det kan vara så att han har tagit bort en och den är det som han inte borde tagit bort :)


Han skriver ju även att han aldrig hade vågat ta bort den om det inte varit för Joakim på LG.

Redigerat av mannealm, 20 oktober 2008 - 13:14.


#203

Postad 20 oktober 2008 - 13:36

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Den där filmen är nog det enda negativa med denna TV:n förutom svärtan, känns lite dåligt.Kan man inte göra det bättre!!

Redigerat av henke007, 20 oktober 2008 - 13:37.


#204

Postad 20 oktober 2008 - 14:18

SteffoW
  • SteffoW
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Om nu Knutte tagit bort konstrast filmen...Hur står skillnad blir det på bilden?

#205

Postad 20 oktober 2008 - 14:48

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0

Om nu Knutte tagit bort konstrast filmen...Hur står skillnad blir det på bilden?


Ja först var "grå hinna över bilden." och nu utan svärta :)

#206

Postad 20 oktober 2008 - 15:51

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Det verkar vara fler test på ingång nu :http://www.avforums.com/forums/plasma-televisions/759855-lgs-pg7000-plasma-claims-infinite-contrast-12.html

Redigerat av skane, 20 oktober 2008 - 16:12.


#207

Postad 20 oktober 2008 - 16:58

knutte
  • knutte
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Jodå, jag tog nog bort ett lager ”AR”film för mycket! :) Tyckte väl att den satt jävligt hårt.
Nu har man lärt sig något nytt.
Svärtan, blev ju inte direkt bra efter det. Men den grå hinnan jag upplevde innan försvann i allafall, he..he.. :)
Lustigt att filmen var klistrad på utsidan glaset, men,men....
Har inte hunnit att prata med Joakim (LG) än, men det ordnar sig nog, hoppas jag.

#208

Postad 20 oktober 2008 - 23:09

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Här en ny test, kortfattad men rätt talande:
http://www.homepoint...c...iew&id=1324

#209

Postad 21 oktober 2008 - 00:22

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Efter att ha följt den den här och andra trådar i utlandet kan jag konstatera att det är ungefär samma hysteriska gnäll, skitsnack och grinighet från ägare av Pioneer och Panasonic plasmor. För rent logiskt, vad har ni som redan äger en i ert tycke överlägsen plasma på en tråd som handlar om LG PG7000 att göra och som ju handlar om pris kontra prestanda?
Det här är ju en tråd för dem som inte tycker att ett inköp från 25.000 och uppåt ligger överst på önskelistan utan prestigelöst söker bästa möjliga skärm för minst möjliga peng.
Så vad håller ni på med då? Ja inte är det då konsumentupplysning utan snarare ett trimmande av den egna inbillade förträffligheten i ett stort plasmakungligt egorus.

Var tidigare själv i tankarna om att köpa en Kuro men kom på andra tankar när jag var nere i Tyskland för att sy ihop ett par saker. Råkade köra förbi en stor hembiobutik i Frankfurt som verkade riktigt lovande. Väl inne upptäckte jag att det var en svindyr snorkbutik men med en väldigt kunnig personal. Det som de främst försökte locka med var att köpa en plasma/LCD tillsammans med en blue-ray spelare för att då få en "gratis" kalibrering av prylarna i den egna hemmiljön.
Följaktligen var alla deras skärmar kalibrerade för butikens ljusförhållanden och som av en händelse stod en Kuro och en PG7000 sida vid sida. Trots att jag tidigare under många år har jobbat som fotograf och därmed har ett väl utvecklat bildsinne kunde jag inte se någon skillnad alls på på dessa två apparater!
Så efter den aha-upplevelsen var valet väldigt lätt, det skulle bli en PG7000!
Den blir för övrigt levererad i slutet av veckan till min dörr. Då skall det sittas under korkeken och mysas. :(

#210

Postad 21 oktober 2008 - 05:50

waconda
  • waconda
  • Beroende

  • 1 026 inlägg
  • 0
Mycket bra inlägg Perri.

Jag börjar också bli lite trött på dessa pio/panna fantaster. Nog för att det varit en del inlägg här också från PG7000 "fans" som varit väl "over the top" men ändå.

Jag tycker att Pio G8-G9 är kanonfina apparater men inte prisvärda. Vi har en mindre butik i stan som är duktiga och trevliga och som bara säljer Samsung och Pioneer. Naturligtvis har dom sina argument för dessa apparater men själv har jag mycket svårt att upptäcka några stora skillnader mellan låt säga Panasonic, Samsung, LG och kanske någon till. Pioneer är ofta lite mer "murrig" i färgerna och det passar inte mig personligen men jag tycker om både designen på dom och byggkvaliteten.

Hade jag stålar idag att köpa en 50" plasma för så hade mitt första val varit en LG PG7000 men det kanske beror på att jag är så nöjd med min nuvarande LG :(

#211

Postad 21 oktober 2008 - 08:54

ErikSved
  • ErikSved
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Efter mycket om och men så har jag slutligen bestämmt mig för:
LG 50PG7000
LG HT762TZ
Sony PS3

Lutade länge åt Samsungs 6 serie men tillslut vann LGn.

Skulle beställa från Fyndbörsen.se men Elgiganten kunde pruta yterligare och och det avgorde saken.
Ska ta med flickvännen i eftermiddag och avsluta affären.
Blir grymmt kul att packa upp och installera... *Länktar*

#212

Postad 21 oktober 2008 - 10:31

Callekl
  • Callekl
  • Användare

  • 221 inlägg
  • 0

Instämmer helt!
På torsdag öppnar media markt äntligen ett varuhus i mina hemtrakter så det är bara hålla tummarna för att de kan erbjuda 50-tummaren till ett bra pris :)


Var på MediaMarkt i Sundsvall igår och de visste inte när de skulle få in LG 50PG7000 :(

#213

Postad 21 oktober 2008 - 12:22

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

  • 2 346 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en PG 6000 för en ännu billigare peng, marginellt sämre. Det resonemanget håller väl om man nu kan tänka sig att göra avkall på bildkvalite?

Finns många som inte skulle se skillnad mellan en LCD och en Plasma dessutom. Det är på sätt och vis lyckligt lottade som inte behöver perfekt bild för att vara nöjda......

#214

Postad 23 oktober 2008 - 06:52

mindweaver
  • mindweaver
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ingen som vet när PG7000 förväntas dyka upp i butiker? (Onoff, Elgiganten osv) ? Verkar bara finnas online.

#215

Postad 23 oktober 2008 - 07:51

kokkelimokk
  • kokkelimokk
  • Lärjunge

  • 410 inlägg
  • 0
Dom ska finnas i butik nu, 50" fanns iaf på mediamarkt i Västerås förra helgen.

#216

Postad 23 oktober 2008 - 07:55

mindweaver
  • mindweaver
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Vi har inget Mediamarkt i Helsingborg :/

Edit: Får väl köra ner till Lund i helgen och ta en titt!

Fick förövrigt det här svaret från OnOff:

Hej!

Jag ber om ursäkt för missförståndet.
50PG7000 finns för närvarande enbart till försäljning på vår hemsida, och det är oklart när, och om, den kommer säljas i butik.

Med vänlig hälsning
**borttaget**

ONOFF Sverige AB,

Edit 2: Detta fick jag från Elgiganten.

"tack för ditt mail.
Dessvärre har vi inget datum än på när tvn kommer att komma in i butik. Men återkom gärna och fråga i ett senare skede.
Ha en bra dag!
"

Redigerat av mindweaver, 23 oktober 2008 - 09:03.


#217

Postad 23 oktober 2008 - 10:46

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

  • 1 919 inlägg
  • 0

Ingen som vet när PG7000 förväntas dyka upp i butiker? (Onoff, Elgiganten osv) ? Verkar bara finnas online.

Mediamark i Växjö har den uppställd bredvid PG6000.

#218

Postad 24 oktober 2008 - 10:11

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
<Nu är det andra gången jag går in i den här tråden och varnar Er. Nu kommerjag dessvärre behöva dela ut varningar. Påhopp osv tolereras inte. Inte heller när man går off-topic. Kan inte folket som vill diskutera LG PG7000 stanna i tråden och övriga är hjärtligt välkomna att diskutera pioneer och annat i trådarna som är avsedda för detta. I annat fall kan man bli tvungen att stänga tråden och det är det sista man vill behöva göra.

#219

Postad 24 oktober 2008 - 19:35

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Det var de de!
Nu får vi hoppas att alla trollen har krupit tillbaka under sina stenar och stannar kvar där. :(

Fick min 50" PG7000 idag och jodå, mycket bullshit har det varit på den här tråden.
Återkommer om ett par dar med en närmare analys när jag utvärderat allt.

För övrigt kommer jag konsekvent att anmäla eventuellt kommande svansviftningar som handlar om andra skärmar än PG7000 så att vi kan snacka seriöst här.

#220

Postad 24 oktober 2008 - 19:41

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

  • 1 682 inlägg
  • 0

Det var de de!
Nu får vi hoppas att alla trollen har krupit tillbaka under sina stenar och stannar kvar där. :(

Fick min 50" PG7000 idag och jodå, mycket bullshit har det varit på den här tråden.
Återkommer om ett par dar med en närmare analys när jag utvärderat allt.

För övrigt kommer jag konsekvent att anmäla eventuellt kommande svansviftningar som handlar om andra skärmar än PG7000 så att vi kan snacka seriöst här.


Hade du någon tv sedan innan? Ta gärna bilder isåfall med de båda bredvid varandra.
Jag tror inte en sekund på någon av de extrema vinklingar som varit (dvs vare sig nära Kuro G9 eller helt värdelöst).
Det är klart att det spelar roll hur de är inställda.

#221

Postad 24 oktober 2008 - 23:04

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
centre , den har 2 scart ingångar :(

#222

Postad 25 oktober 2008 - 00:24

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

Det var de de!
Nu får vi hoppas att alla trollen har krupit tillbaka under sina stenar och stannar kvar där. :(

Fick min 50" PG7000 idag och jodå, mycket bullshit har det varit på den här tråden.
Återkommer om ett par dar med en närmare analys när jag utvärderat allt.

För övrigt kommer jag konsekvent att anmäla eventuellt kommande svansviftningar som handlar om andra skärmar än PG7000 så att vi kan snacka seriöst här.



Har du upplevt att LGn har tappat skärpan/fokus någon gång?


Mvh

#223

Postad 25 oktober 2008 - 01:46

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Har du upplevt att LGn har tappat skärpan/fokus någon gång?


Mvh

Hitintills inga som helst problem åt det hållet efter 11 timmars körning.
Mycket nöjd så här långt. :(
Men som sagt, jag återkommer om en dag eller två med en fullständig recension.

#224

Postad 25 oktober 2008 - 10:48

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Hitintills inga som helst problem åt det hållet efter 11 timmars körning.
Mycket nöjd så här långt. :(
Men som sagt, jag återkommer om en dag eller två med en fullständig recension.

Kul att det börjar trilla in lite ägare av tv-n nu med ,ta gärna någon bild på den när den visar svärtan då bilden som är länkad längre upp i test mot PIOG9 är missvisande.Det är bättre att det är missvisande åt andra hållet ;)

#225

Postad 25 oktober 2008 - 11:50

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

  • 911 inlägg
  • 0

När de sa att de skulle komma med absolut svärta...


Idag var jag till MM och kollade in Pioneer PDP-LX6090H och LG 60PG7000. Demo skiva med 1080p.
Började med LGn och blev väldigt förvånad över hur bra bilden var! Demo skivan innehöll sport, landskap, teater och matlagninsprog ...
Genom hela skivan så var det väldigt bra bild. Skärpan, kontrasen, djupet, svärtan och en liten tendens till Kalle Anka färger.
Visst tänkte jag nu skall vi kolla in samma demo skivan på en tv som har jag kollat på ex antal gånger tidigare alltså Pioneer PDP-LX6090H. Nu när demo skivan rullade och det gick 2min,7min och 15min så kände jag inte att Pioneer`s bild var bättre utan det kändes mer som de spelade i samma liga! Den mörka teater delen såg jag ingen märkbar skillnad mellan Pio och Lg, landskaps delen var en lika wow upplevelse på dem båda, sport delen så hade Lg lite Kalle Anka färger och matlagningsprog det var där Lg fick smisk på fingrarna!
Nu när jag hade kollat på Pioneern så tänkte jag att detta inte kunde stämma så jag var bara tvungen att kolla mera på Lgn sagt och gjort så rullade demo skivan på Lgn och det kändes som att det kunde lika gärna vara Pioneern man tittade på! För att återkomma till matlagningsprog där Lgn inte klarade utav att visa ett par sekvenser! Den första sekvensen var när det var inzoomat när kocken skar till morötter med mönster så kändes det som inte bilden inte hängde med. Nästa hade kocken samma uppgiften men det var en ljusare frukt, nästan vit, då tappade Lgn skärpan/fokus helt och hållet medans Pioneern klarutmärkt..

Det var det sista som jag menade med att LGn tappade fokus/skärp..

Mvh

#226

Postad 25 oktober 2008 - 12:00

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0

Kul att det börjar trilla in lite ägare av tv-n nu med ,ta gärna någon bild på den när den visar svärtan då bilden som är länkad längre upp i test mot PIOG9 är missvisande.Det är bättre att det är missvisande åt andra hållet :(

Eftersom det är helt omöjligt att med en bild visa svartnivån hos en TV så kommer en eventuell bild visa lika lite i det avseendet som bilden ovan, dvs ingenting. Så, lägg ner den här idén att något sådant skulle kunna visas på bild, men visa dock gärna bilden på hur TVn ser ut, det är alltid trevligt.

#227

Postad 25 oktober 2008 - 12:50

Unregistered92612a4d
  • Unregistered92612a4d
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Det var de de!
Nu får vi hoppas att alla trollen har krupit tillbaka under sina stenar och stannar kvar där. :)

Fick min 50" PG7000 idag och jodå, mycket bullshit har det varit på den här tråden.
Återkommer om ett par dar med en närmare analys när jag utvärderat allt.

För övrigt kommer jag konsekvent att anmäla eventuellt kommande svansviftningar som handlar om andra skärmar än PG7000 så att vi kan snacka seriöst här.


Glöm inte att ta bort skyddsplasten!

#228

Postad 25 oktober 2008 - 12:51

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Eftersom det är helt omöjligt att med en bild visa svartnivån hos en TV så kommer en eventuell bild visa lika lite i det avseendet som bilden ovan, dvs ingenting. Så, lägg ner den här idén att något sådant skulle kunna visas på bild, men visa dock gärna bilden på hur TVn ser ut, det är alltid trevligt.

Det var därför jag tyckte han skulle ta en bild där svärtan ser bättre ut än var den var för att kompensera lite för den LCD blå tonen i bilderna som redan är upplagda :huh: Hur som är det kul med lite bilder tänk på det Perri!

#229

Postad 25 oktober 2008 - 13:00

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Inte förrän ett test görs i ett mörklagt rum får vi reda på vem som leder svart-ligan. Men visst är det spännande att det händer lite saker. Någon måste ju visa fingret åt Pioneer. När arselsvärtan kommer nästa år blir det ännu mer fart på konkurrenterna.

#230

Postad 25 oktober 2008 - 13:09

mikee
  • mikee
  • Veteran

  • 1 638 inlägg
  • 0

Inte förrän ett test görs i ett mörklagt rum får vi reda på vem som leder svart-ligan. Men visst är det spännande att det händer lite saker. Någon måste ju visa fingret åt Pioneer. När arselsvärtan kommer nästa år blir det ännu mer fart på konkurrenterna.



Men det har gjorts tester på Pg7000 och de siffrorna som PG7000 producerar är ju tyvärr inget som skrämmer de andra tillverkarna...men som du säger nästa år så kommer det nog mycket fint från många tillverkare.

Mvh mikee

#231

Postad 26 oktober 2008 - 02:02

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Någon efterlyste bilder så här är de! :huh:

Bifogad fil  LG1.jpg   97,48K   1 Antal nerladdningar
Får jag presentera (trumvirvel) lådan!
Skärmen levererades stående på en pall och ändå så lyckades Posten nästan sabba skärmen.
Kolla på vänster sidas övre hörn...
Rätt otroligt att så fort det är stora tunga paket så blir det nästan alltid något sabb från Postens sida.
Frigoliten tog smällen men en cm till och det hade blivit ett skärmbyte.
Sen lämnar LG:s sätt att paketera en del övrigt att önska då det bara är c:a 8 cm mellan låda, frigolit och skärm.
Så tänk på att ni kollar lådan direkt vid leveransen om ni köper via nätbutik.

Bifogad fil  LG2.jpg   65,64K   2 Antal nerladdningar
Här har vi den beryktade skyddsplasten, dvs den man skall ta bort...

Bifogad fil  LG3.jpg   126,59K   1 Antal nerladdningar
Uppställt och klart. Om nu någon undrar varför centerhögtalaren står på golvet så beror det på att jag för tillfället inte har någon plats för denna 14 kg klump. Funderar på att göra en ställning med hjälp av ett väggfäste till plasman, träreglar, vinkeljärn och högtalarfästen för placering ovanför skärmen. Kanske kommer med bilder om det projektet så småningom.

Så till själva upplevelsen.

Efter lite snurrande med alla bildinställningar fick jag tillslut kläm på det hela och jodå till min stora förvåning och belåtenhet var färgerna riktigt bra. Kom nästan hela vägen fram till min gamla värsting-crt. Den speciella lystern fanns ju naturligtvis inte med då det här ju är en helt annan teknik. Men detta är ju numera historia så det kan vi lämna därhän.
Allt snack om olika bildstörningar har jag överhuvudtagit inte sett någonting av. Skärpan är helt enastående och mer av typ LCD. Kan bli lite för mycket av det goda där. Har själv ställt ner den till läge 50.

Vidare till den stora ödesfrågan -svärtan! (aja baja inte vifta på svansen nu) ;)

Kollade upp skärmen i ett mörkt rum utan signal och visst lyste det igenom lite grann i det svarta. Ingen har ju för övrigt påstått något annat. Men nu kommer det intressanta. Kör man exempelvis TV2:s testbild så upplever man genast de svarta partierna som helsvarta. Ögat och hjärnan ställer helt enkelt om. Där har vi den troliga förklaringen varför det är så liten skillnad av bildupplevelsen i praktiken vid jämförelsen av olika märken. Argumentet att det skall vara helt svart för att färgernas kontrast inte skall bli lidande kanske stämmer på sämre skärmar med mer ljusgenomsläpp men knappast på den här.
Kul är för övrigt allt prat om att eftersträva biokänslan i bilden då det på biografen aldrig blir helsvart på bioduken pga ljusreflektionen...

Nu över till det mest positiva med skärmen.

Planerade innan inköpet att låta satellitmottagarens RGB scartutgång gå vidare till min HTPC och dess Sweetspot capturekort för vidare process med programmet D-Scaler och därefter in till skärmen.
Detta var ingenting jag behövde befatta mig med då PG7000 har den absolut bästa uppskalning jag sett hos någon skärm överhuvudtaget! Helt i klass med D-Scaler.
Rätt tänkt av LG att lägga mycket krut här då vi med all sannolikhet får dras med standardupplöst material under flera år framåt.

Gränssnittet är en fröjd att knappa runt i. Fjärrkontrollen är också i mitt tycke väl genomtänkt med olika form på de rätta ställena för att man snabbt skall hitta i mörkret.

Ljudet är väl ok, dvs något bättre än det vanliga plastburk-ljudet, men för min del helt ointressant då jag jämt kör med 7.1. Men hur fasiken får de ut ljudet ur vinklingen längst ner då hela den ytan känns som solid plast? :blink: (grubbel grubbel)

Skall jag hitta något negativt, så är det om man vill se på stillbilder via USB så kan man inte ställa in färgerna under tiden man tittar på bilden utan det får experimenteras fram och tillbaka. Inget jätteproblem direkt.

Blåtandskopplingen har jag ingen användning av så den har jag inte kollat.

Betyget kan inte bli annat än fem ölburkar en fredagskväll då man får en sjuhelsikes valuta för pengarna. Är kort sagt helnöjd med mitt köp. :D

Så om man inte är fångad i märkes och prestigetänkandet är det definitivt köpläge här!

#232

Postad 26 oktober 2008 - 10:30

henke007
  • henke007
  • Guru

  • 5 366 inlägg
  • 0
Tack för bilderna Perri, riktigt snygg är denna pjäs kul att du är nöjd återkom gärna med fler intryck och bilder?!

Har du HD material el??

#233

Postad 26 oktober 2008 - 12:49

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

  • 1 973 inlägg
  • 0

Någon efterlyste bilder så här är de! ;)

Bifogad fil  LG1.jpg   97,48K   1 Antal nerladdningar
Får jag presentera (trumvirvel) lådan!
Skärmen levererades stående på en pall och ändå så lyckades Posten nästan sabba skärmen.
Kolla på vänster sidas övre hörn...
Rätt otroligt att så fort det är stora tunga paket så blir det nästan alltid något sabb från Postens sida.
Frigoliten tog smällen men en cm till och det hade blivit ett skärmbyte.
Sen lämnar LG:s sätt att paketera en del övrigt att önska då det bara är c:a 8 cm mellan låda, frigolit och skärm.
Så tänk på att ni kollar lådan direkt vid leveransen om ni köper via nätbutik.

Bifogad fil  LG2.jpg   65,64K   2 Antal nerladdningar
Här har vi den beryktade skyddsplasten, dvs den man skall ta bort...

Bifogad fil  LG3.jpg   126,59K   1 Antal nerladdningar
Uppställt och klart. Om nu någon undrar varför centerhögtalaren står på golvet så beror det på att jag för tillfället inte har någon plats för denna 14 kg klump. Funderar på att göra en ställning med hjälp av ett väggfäste till plasman, träreglar, vinkeljärn och högtalarfästen för placering ovanför skärmen. Kanske kommer med bilder om det projektet så småningom.

Så till själva upplevelsen.

Efter lite snurrande med alla bildinställningar fick jag tillslut kläm på det hela och jodå till min stora förvåning och belåtenhet var färgerna riktigt bra. Kom nästan hela vägen fram till min gamla värsting-crt. Den speciella lystern fanns ju naturligtvis inte med då det här ju är en helt annan teknik. Men detta är ju numera historia så det kan vi lämna därhän.
Allt snack om olika bildstörningar har jag överhuvudtagit inte sett någonting av. Skärpan är helt enastående och mer av typ LCD. Kan bli lite för mycket av det goda där. Har själv ställt ner den till läge 50.

Vidare till den stora ödesfrågan -svärtan! (aja baja inte vifta på svansen nu) :rolleyes:

Kollade upp skärmen i ett mörkt rum utan signal och visst lyste det igenom lite grann i det svarta. Ingen har ju för övrigt påstått något annat. Men nu kommer det intressanta. Kör man exempelvis TV2:s testbild så upplever man genast de svarta partierna som helsvarta. Ögat och hjärnan ställer helt enkelt om. Där har vi den troliga förklaringen varför det är så liten skillnad av bildupplevelsen i praktiken vid jämförelsen av olika märken. Argumentet att det skall vara helt svart för att färgernas kontrast inte skall bli lidande kanske stämmer på sämre skärmar med mer ljusgenomsläpp men knappast på den här.
Kul är för övrigt allt prat om att eftersträva biokänslan i bilden då det på biografen aldrig blir helsvart på bioduken pga ljusreflektionen...

Nu över till det mest positiva med skärmen.

Planerade innan inköpet att låta satellitmottagarens RGB scartutgång gå vidare till min HTPC och dess Sweetspot capturekort för vidare process med programmet D-Scaler och därefter in till skärmen.
Detta var ingenting jag behövde befatta mig med då PG7000 har den absolut bästa uppskalning jag sett hos någon skärm överhuvudtaget! Helt i klass med D-Scaler.
Rätt tänkt av LG att lägga mycket krut här då vi med all sannolikhet får dras med standardupplöst material under flera år framåt.

Gränssnittet är en fröjd att knappa runt i. Fjärrkontrollen är också i mitt tycke väl genomtänkt med olika form på de rätta ställena för att man snabbt skall hitta i mörkret.

Ljudet är väl ok, dvs något bättre än det vanliga plastburk-ljudet, men för min del helt ointressant då jag jämt kör med 7.1. Men hur fasiken får de ut ljudet ur vinklingen längst ner då hela den ytan känns som solid plast? :lol: (grubbel grubbel)

Skall jag hitta något negativt, så är det om man vill se på stillbilder via USB så kan man inte ställa in färgerna under tiden man tittar på bilden utan det får experimenteras fram och tillbaka. Inget jätteproblem direkt.

Blåtandskopplingen har jag ingen användning av så den har jag inte kollat.

Betyget kan inte bli annat än fem ölburkar en fredagskväll då man får en sjuhelsikes valuta för pengarna. Är kort sagt helnöjd med mitt köp. :D

Så om man inte är fångad i märkes och prestigetänkandet är det definitivt köpläge här!

En kalas recension ,5 ölburkar hit eller dit spelar ingen roll, ladda gärna upp en bild med bild också om du har det.De där palmerna blir man lite avis på de hade varit perfekta för katterna att klättra i :D

#234

Postad 26 oktober 2008 - 13:27

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Men kom igen nu...
"5 ölburkar en fredagskväll" var betyget. Mycket bättre än "3 ölburkar en fredagskväll." Full pott m.a.o. ;)
Den som gnäller över en sån detalj gnäller naturligtvis över någonting helt annat...

Redigerat av perri, 26 oktober 2008 - 13:34.


#235

Postad 26 oktober 2008 - 13:34

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

En kalas recension ,5 ölburkar hit eller dit spelar ingen roll, ladda gärna upp en bild med bild också om du har det.De där palmerna blir man lite avis på de hade varit perfekta för katterna att klättra i ;)

Det enda som har någon relevant betydelse skulle i så fall vara en perfekt exponerad bild av en testbild mitt i natten. Men även en sån säger ju inte speciellt mycket. Jag skall se vad jag kan göra.

#236

Postad 26 oktober 2008 - 13:54

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Tack för bilderna Perri, riktigt snygg är denna pjäs kul att du är nöjd återkom gärna med fler intryck och bilder?!

Har du HD material el??


Har kört ett antal rullar med grannens Playstation och det lovar mycket gott för framtiden.
Orsaken till min belåtenhet över uppskalningen är att jag har ett jättebibliotek med DVD-filmer som nu även i fortsättningen kan avnjutas.
Skall så småningom skaffa en blåstråle, närmare bestämt Panasonic DMP-BD55 plus HD-box från Canal digital.

#237

Postad 26 oktober 2008 - 13:57

skane
  • skane
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0

Men kom igen nu...
"5 ölburkar en fredagskväll" var betyget. Mycket bättre än "3 ölburkar en fredagskväll." Full pott m.a.o. ;)
Den som gnäller över en sån detalj gnäller naturligtvis över någonting helt annat...

Helt rätt vissa kan inte sluta gnälla,

Har en fråga hur långt ifrån tv sitter du? du nämner att den scalar upp sd sändningar bra har du analogt eller digtalt nät?

#238

Postad 26 oktober 2008 - 14:32

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Helt rätt vissa kan inte sluta gnälla,

Har en fråga hur långt ifrån tv sitter du? du nämner att den scalar upp sd sändningar bra har du analogt eller digtalt nät?


Jag sitter tre meter från skärmen. Ganska lagom. Kör med parabol och Canal digital.

#239

Postad 26 oktober 2008 - 14:52

mindweaver
  • mindweaver
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Varför är det så på nya plasmor att man från sidan ser bilden dubbelt? Det syns speciellt när det är mörk bakgrund med text. Precis som att bilden visas i två lager. När jag var och kollade på 50PG7000 så såg jag detta fenomen, men har även noterat det på min polares Samsung (42Q96).

Detta är inte något som syns på min LG 42PX2RV så därför blir jag nyfiken. Någon som vet vad detta beror på? Vill veta innan jag slår till på en ny TV och framförallt innan jag köper 50PG7000 som jag siktat in mig på.

#240

Postad 26 oktober 2008 - 14:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Varför är det så på nya plasmor att man från sidan ser bilden dubbelt? Det syns speciellt när det är mörk bakgrund med text. Precis som att bilden visas i två lager. När jag var och kollade på 50PG7000 så såg jag detta fenomen, men har även noterat det på min polares Samsung (42Q96).

Detta är inte något som syns på min LG 42PX2RV så därför blir jag nyfiken. Någon som vet vad detta beror på? Vill veta innan jag slår till på en ny TV och framförallt innan jag köper 50PG7000 som jag siktat in mig på.

Dubbelbilden kommer av att vissa plasmor, men inte alla, har dubbla frontglas. Det finns för- och nackdelar med båda sätten och du har just sett en av nackdelarna med dubbel-varianten. ;)

#241

Postad 26 oktober 2008 - 15:01

Unregistered58e1bdab
  • Unregistered58e1bdab
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Tack för recensionen perri, det är uppskattat! Kul att du tog dig tid.

Jag uppskattade för övrigt humorn i ditt betygssystem. Jag funderar om jag ska maila Enator och Denethor och berätta för dom att getingarna i Expressens recensioner faktiskt OCKSÅ är betyg, inte clip art gone wild ;)

#242

Postad 26 oktober 2008 - 16:07

mindweaver
  • mindweaver
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Dubbelbilden kommer av att vissa plasmor, men inte alla, har dubbla frontglas. Det finns för- och nackdelar med båda sätten och du har just sett en av nackdelarna med dubbel-varianten. ;)


Vad är fördelarna då? Är det skillnad på "low end" och "high end" när det gäller detta? eller är det bara så att på vissa modeller föredrar de att bygga med dubbla?

#243

Postad 26 oktober 2008 - 16:31

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Har kollat upp dubbelbilden med det vita "ej signal" fönstret mot svart bakgrund. Man ser en svag dubbelbild från 45 graders vinkel som sen separeras mer och mer. Om man tittar från tre meters avstånd kan man ställa upp en fem meter bred soffa varifrån alla får en perfekt bild. Dvs att alla AIK polarna får plats. ;)
Vid vanligt tittande är detta fenomen i stort sett osynligt oavsett vinkeln. Jag upplever detta som ett icke-problem.

Redigerat av perri, 26 oktober 2008 - 16:32.


#244

Postad 26 oktober 2008 - 16:34

mindweaver
  • mindweaver
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Nej det är absolut inte något problem. Min polare har kort avstånd till sin 42" och man ser inte det. Det är mer om man sitter på golvet eller står precis framför som man ser det. Och det syns enbart vid typ eftertexter osv.

bara undrade varför det var så ;) Eftersom min gamla plasma inte har det. Bilden på den är helt "solid".

#245

Postad 26 oktober 2008 - 19:45

Jonte666
  • Jonte666
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Gällande utseendet på PG7000 har jag för mig att var det sagta att den skulle ha en borstad aluminium list i nederkant som dessutom skulle kunna bytas ut. På de bilder jag sätt bla Perris ser den ut som PG6000....synd aluminumlisten hade varit klockren till mina Audiopro vägghögtalare.

Redigerat av Jonte666, 26 oktober 2008 - 19:45.


#246

Postad 26 oktober 2008 - 20:29

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Gällande utseendet på PG7000 har jag för mig att var det sagta att den skulle ha en borstad aluminium list i nederkant som dessutom skulle kunna bytas ut. På de bilder jag sätt bla Perris ser den ut som PG6000....synd aluminumlisten hade varit klockren till mina Audiopro vägghögtalare.


Såg någonstans, vet inte var, att den skall gå att byta ut till andra material och kulörer.

#247

Postad 26 oktober 2008 - 21:47

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0
yes . på prylportalens test av lg pg6000 . där sägs det att man kan byta ut dem ja , till trä o m.m fina :)

#248

Postad 27 oktober 2008 - 03:27

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Här kommer några bilder av testbilden på TV2.
Gjorde tre exponeringar med normal, under och över i 0,7 steg.
Originalbilderna är 14 MP stora i RAW och helt omanipulerade till JPG i Lightroom. Därefter komprimerade till 700 pixlar och runt 100 K i Photoshop.
Bättre än så här kan man inte få det på en datorskärm och 72 dpi.
Säger kanske inte så mycket men det är så här skärmen upplevs rent subjektivt i kontrast trots att lite av hög och lågdagrarna försvann i komprimeringen.
Observera att det här är en uppskalad bild från standardupplösning och här kan man ana hur bra PG7000 är på att göra just detta.
Fast en sak är rätt märklig med att jag inte fick helt raka linjer, för så dålig är inte gluggen.

Bifogad fil  Testbild_1.jpg   103,71K   0 Antal nerladdningar
Bländare 8 1/15 sekund 58 mm normalexponering

Bifogad fil  testbild_2.jpg   98,48K   0 Antal nerladdningar
Bländare 10 1/15 sekund 58 mm underexponering

Bifogad fil  testbild_3.jpg   104,05K   0 Antal nerladdningar
Bländare 6,3 1/15 sekund 58 mm överexponering

Redigerat av perri, 27 oktober 2008 - 03:36.


#249

Postad 27 oktober 2008 - 09:27

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Observera att det här är en uppskalad bild från standardupplösning och här kan man ana hur bra PG7000 är på att göra just detta.

Njae det kan man inte men om du lägger upp en icke-nedskalad bild (dvs strunta i att skala ner till 700) så kanske det går. :)

#250

Postad 27 oktober 2008 - 10:38

Unregisteredb42c7e80
  • Unregisteredb42c7e80
  • Lärjunge

  • 314 inlägg
  • 0
Grattis till dit köp och tack för recensionen.
Du kommer säkert att vara nöjd med bilden en lång tid framöver.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.