Postad 15 July 2008 - 20:25
Postad 16 July 2008 - 13:28
sen påstår man att det låter sämre om man löder men jag hör absolut ingen skillnad om jag löder.
finns många banankontakter att välja på i olika prisklasser
Postad 16 July 2008 - 14:37
Sedan finns det ett annat skäl att löda....känslan att man har "gjort" kontakteringen själv (smäller högre att löda istället för att skruva i några kontakter.....).
/Andreas
Postad 19 July 2008 - 08:50
Är inget fan av banankontakter då dessa tar lite mycket plats.
Gillar spadar bättre.
Vilket är bäst egentligen?
Är det någon skillnad.
Postad 19 July 2008 - 19:33
Klart det är skillnad. Den ena ser ut som en banan, den andra som en spade.Är det någon skillnad.
Skämt åsido, det är ingen skillnad förutom att spadar oftast sitter fast bättre i och med att man skruvar fast dem i polerna. Kör på det du tycker ser snyggast ut. Jag föredrar utseendet på bananer, jag fimpar dock hylsan/skalet på mina.
Postad 24 July 2008 - 09:18
Postad 29 September 2008 - 14:13
vissa bananer måste man löda men de flesta så kan man skruva
sen påstår man att det låter sämre om man löder men jag hör absolut ingen skillnad om jag löder.
finns många banankontakter att välja på i olika prisklasser
Underbar diskussion..... Har ni funderat på hur många lödningar signalen passerar genom förstärkaren innan den når era högtalarkablar?? Kabeldiskussionen är ju oändlig men själv har jag mkt svårt att se en försämring genom ännu en lödning.
Postad 29 September 2008 - 20:45
Tror du en amatör som köper sin första lödkolv på Clas Ohlsson gör en bättre eller sämre lödning än en tillverkare av förstärkare?Underbar diskussion..... Har ni funderat på hur många lödningar signalen passerar genom förstärkaren innan den når era högtalarkablar?? Kabeldiskussionen är ju oändlig men själv har jag mkt svårt att se en försämring genom ännu en lödning.
Postad 30 September 2008 - 19:46
Tror du en amatör som köper sin första lödkolv på Clas Ohlsson gör en bättre eller sämre lödning än en tillverkare av förstärkare?
Jovisst... Men att säga att en lödning låter sämre avslöjar ju inte direkt om den är gjord av en yrkesman eller en 6-åring med Clas Ohlsson-kolv
Postad 30 September 2008 - 19:52
Om du tittar på sannolikheten så är det nog en oändligt större chans att en "6-åring med Clas Ohlsson-kolv" gör en sämre lödning. Personen som ställde frågan visste ju inte ens var man köper en lödkolv.Jovisst... Men att säga att en lödning låter sämre avslöjar ju inte direkt om den är gjord av en yrkesman eller en 6-åring med Clas Ohlsson-kolv
Nog talat....bränn på med Klasse Ohlsson-apparaten och lycka till.
Postad 30 September 2008 - 19:58
Jag skulle rekommendera bananer med möjlighet att skruva fast kabeln. Tänk bara på att du får en "skarv" till jämfört med att sätta kabeln direkt i högtalarna. Det är dock smidigt att ha bananer om du kopplar i och ur kablarna ofta. Ljudmässigt får du ingen fördel att sätta på en egen banankontakt.är lite osäker på hur banankontakter alt. spadar fungerar. Måste man löda dem för att få bästa resultat? Har ingen lödmaskin och vet inte riktigt vart man införskaffar sig en.
Jag skulle rekommendera bananer med möjlighet att skruva fast kabeln. Tänk bara på att du får en "skarv" till jämfört med att sätta kabeln direkt i högtalarna. Det är dock smidigt att ha bananer om du kopplar i och ur kablarna ofta. Ljudmässigt får du ingen fördel att sätta på en egen banankontakt.är lite osäker på hur banankontakter alt. spadar fungerar. Måste man löda dem för att få bästa resultat? Har ingen lödmaskin och vet inte riktigt vart man införskaffar sig en.
Postad 30 September 2008 - 20:04
Om du tittar på sannolikheten så är det nog en oändligt större chans att en "6-åring med Clas Ohlsson-kolv" gör en sämre lödning. Personen som ställde frågan visste ju inte ens var man köper en lödkolv.
Problemet brukar inte vara lödningen i sig, så svårt är det inte att få vätning i själva lödfogen. Nej kruxet sitter i att löder man en flertrådig kabel så sugs tenn upp en bit i kabeln, och där tennet slutar blir det en jättefin brottsanvisning. När trådarna går av och bara ligger mot varandra, efter ett tag med lite oxid emellan, så blir det inget vidare.
Man löder inte mångtrådiga kablar, man krimper dem.
Postad 30 September 2008 - 20:12
Word!!!Problemet brukar inte vara lödningen i sig, så svårt är det inte att få vätning i själva lödfogen. Nej kruxet sitter i att löder man en flertrådig kabel så sugs tenn upp en bit i kabeln, och där tennet slutar blir det en jättefin brottsanvisning. När trådarna går av och bara ligger mot varandra, efter ett tag med lite oxid emellan, så blir det inget vidare.
Postad 30 September 2008 - 20:41
Citat ur: Musik & Ljudteknik 3/2003
"Ett av de lurigaste felen är kontaktdistorsion. Detta då
den oftast kryper på en lite i taget så att man inte
märker något förrän det blivit ett ordentligt problem.
Första åtgärden är att ha samma typ av metall i
kontakterna på kablaget som i slutsteget/högtalaren. Är
du osäker eller kan välja, välj alltid guldplätterat (på
grund av att oxidationen är i praktiken obefintlig).
Andra åtgärden är att ha så stora kontaktytor och så
högt kontakttryck som möjligt. Därav är det oftast
lämpligast med banankontakter. Förslag på lämplig
banan kan vara Elfas 40-130-58. (Gafflar fungerar
också bra, men risken finns att de skakar loss efter ett
tag.)
Med tillräckligt högt kontakttryck blir matrialen mindre
viktiga, så är inte kontaktytorna i guld är högt tryck på
liten yta bättre än lågt tryck på stor.
Tredje åtgärden är att se till att överföringen mellan
kontakten och kabeln är så mekansik stabil som möjligt.
Enklast är att löda (skruva absolut inte förtennade
kablar då de garanterat ändrar form vid mekanisk
belastning)."
Postad 01 October 2008 - 20:26
Om du tittar på sannolikheten så är det nog en oändligt större chans att en "6-åring med Clas Ohlsson-kolv" gör en sämre lödning. Personen som ställde frågan visste ju inte ens var man köper en lödkolv.
Efny. Observera att personen som skrev påståendet om att lödningar ev. låter sämre är inte samma person som startade tråden (och oavsett ålder uppenbarligen inte kan löda).
Men nu är ju diskussionen om kabeltyper, lödnming, krimpning igång och det är bara att luta sig tillbaka och suga i sig kunskapen.
Postad 02 October 2008 - 11:40
Beror väl lite på vad man har för kablar? Om man har en silver eller tennpläterad kabel så är lödning bättre. Därför att det ändrar form vid mekanisk belastning.
Citat ur: Musik & Ljudteknik 3/2003
"Ett av de lurigaste felen är kontaktdistorsion. Detta då
den oftast kryper på en lite i taget så att man inte
märker något förrän det blivit ett ordentligt problem.
Första åtgärden är att ha samma typ av metall i
kontakterna på kablaget som i slutsteget/högtalaren. Är
du osäker eller kan välja, välj alltid guldplätterat (på
grund av att oxidationen är i praktiken obefintlig).
Andra åtgärden är att ha så stora kontaktytor och så
högt kontakttryck som möjligt. Därav är det oftast
lämpligast med banankontakter. Förslag på lämplig
banan kan vara Elfas 40-130-58. (Gafflar fungerar
också bra, men risken finns att de skakar loss efter ett
tag.)
Med tillräckligt högt kontakttryck blir matrialen mindre
viktiga, så är inte kontaktytorna i guld är högt tryck på
liten yta bättre än lågt tryck på stor.
Tredje åtgärden är att se till att överföringen mellan
kontakten och kabeln är så mekansik stabil som möjligt.
Enklast är att löda (skruva absolut inte förtennade
kablar då de garanterat ändrar form vid mekanisk
belastning)."
Jag inser inte varför det skulle betyda något att kabeln ändrar form? Att kladda dit lödtenn ändrar ju garanterat form på ledaren. Man ska inte tro på allt som skrivs i tidningar
Postad 02 October 2008 - 11:46
Det är väl lite som man själv tycker. Det som stod i tidningen kan jag inte förklara. Kanske är så att om man skruvar en kabel som är förtennad trycks kardelerna samman för mycket och dämpar överföringen. Med lödning så behåller ju kardelerna sin form så att säga. Det är det enda som jag kan tänka mig.....
Redigerat av sweddan, 02 October 2008 - 11:48.
Postad 02 October 2008 - 12:11
Problemet brukar inte vara lödningen i sig, så svårt är det inte att få vätning i själva lödfogen. Nej kruxet sitter i att löder man en flertrådig kabel så sugs tenn upp en bit i kabeln, och där tennet slutar blir det en jättefin brottsanvisning. När trådarna går av och bara ligger mot varandra, efter ett tag med lite oxid emellan, så blir det inget vidare.
Eller så förlöder man dom, låter dom suga upp ten i ändarna först så att dom är helt mättade sedan så löder man fast dom där dom ska vara, fungerara alltid och det blir mycket bra och helt fritt från problem med oxider och liknande kan jag lova
Man ska också löda med solver lod eller liknade och inte "hobby ten" som leder fruktansvärt dåligt och är en klar försämring, specielt om man löder lågnivå !
neee, jag säger, gör alla anslutningar men gör det ordentligt och va väldigt noga med att för-löda ordentligt så att inge problem med kontakten och hållbarheten/oxider kan uppstå för det är inte kul.
Sedan så skadar det inte att använda sig av Fluss medel när man håller på också för det gör bara lödningen enu bättre
Sedan så ska man alltid (när man löder hablar eller liknande över 1mm^2) använda sig av minst en 50W kolv, jag kör med 100W för det mesta, det blir snabba och perfekta lödningar utan risk för smältningar eller skadade komponenter i filter m.m. (om man löder inne i högtalare)
Men har en 50W som jag tar ibland där det e trångt och en 30W som jag har till kort m.m. och slutligen en 300W som jag har när det e riktigt sjukt feta grejer som ska lödas
5 simpla råd för en bra lödning:
1: förtenna (för-löd) alltid och va noga med detta !
2: se till att ha en kraftig kolv
3: ha alltid ten på själva kolven innan du lägger den ann mot det som du vill värma/löda
4: använd silverlod !
5: håll absolut inte lödkolven emot för länge, so fort du ser att dom båda för-lödda ytorna smälter ihop så tar du bort kolven och låter det svalna, annars kan du skada kabeln/kortet eller ved det nu är du löder på.
Och det är också här dom det viktiga kommer in med att ha ten på kolven, för har du det inte så får inte kolven lika bra termisk kontakt med den du ska värma och det tar längre tid att få upp denna till den temp som krävs för en bra lödning.
Ett större område kring blir då varmt och saker kan börja att smälta...
Så ha alltid lite ten på kolven när du läggen dem mot det du ska för-löda eller löda.
Edit: kan vara bra att använde Flus medel, men det är viktigast om kopparen inte är helt ren och kanske har viss oxid på sig från början.
Krimpa e bra men jag tycker att löda (om man gör på rätt sätt) blir minst lika bra
Redigerat av DVD-ai, 02 October 2008 - 12:25.
Postad 02 October 2008 - 23:45
Postad 03 October 2008 - 07:13
Postad 19 October 2008 - 19:21
Postad 20 October 2008 - 17:44
Postad 20 October 2008 - 18:59
Dum fråga... men jag har nyss skaffat en högtalarkabel Accurate Twisted med banankontaktar. Hur kopplar jag in den i receivern??
Jo jaf svarade i en annan tråd om det.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 filmer
33 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?