Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kostnad för att göra i ordning en vind

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2008 - 09:18

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
hejsan!

Jag är på gång att köpa en ny lägenhet och har ramlat på en som jag finner intressant. En ganska liten etta (36 kvm) med tillhörande råvind ovanpå på 50kvm. Normalt sett, vad brukar det kosta att göra i ordning denna? Vatten och övriga ledningar är redan dragna i samband med stambyte tidigare i år, dock ej isolering och liknande. Likaså, det finns ännu inget bygglov från styrelsen eller kommunen (har ingen aning om hur det går till, men antar att någon eller båda måste blandas in), kan de neka trots att vinden har köpts loss? Vad brukar tidsaspekten ligga på för ett beslut?

Tack på förhand
Mvh

Postad 18 July 2008 - 12:54

Unregistered1374
  • Unregistered1374
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Jag har inga svar men några egna frågor ;)

Kommer du kunna göra en etagelägenhet av det hela alltså?
Kan bli riktigt grymt! Tänk bara på att lägga köket så det blir lätt att flytta grejer till hemmabion om det ska smaskas under filmen ;)

Så du köper ytan i lägenheten och får råvinden på köpet så att säga? Låter ju som en väldigt bra deal.

Annars borde ju byggforum.se eller vad det heter ha en del information om det

Postad 20 July 2008 - 07:29

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Tjenare, det är väl det jag hoppas på. Vinden ligger rakt ovanpå men det måste godkännas av styrelsen att bygga upp så även om man har köpt loss den så är det inte helt säkert. Ska kika efter byggforum :(

Postad 20 July 2008 - 08:41

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0
Räkna med 15-20k/kvm så blir det nog i rätt landskap, men det är väldigt svårt att säga utan att veta hur det ser ut eller hur platsen ser ut.

Postad 20 July 2008 - 17:48

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Låter lite väl mycket eller? Tänker aldrig lägga ned nästan en miljon på att bygga 50kvm. Blir nog bara att glömma i sådana fall :rolleyes:

Postad 20 July 2008 - 18:33

erik_83
  • erik_83
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
En miljon för 50kvm? galet dyra hantverkare isf, min syster fick sitt hus rotrenoverat för 350 000 och de va 80 kvadrat, de va iofs de enklast möjliga så vi snackar ju inte parkettgolv och sånt,men ändå...

ska du göra de själv eller anlita hantverkare?
vad är de du tänkt ska göras?
typ isolera taket och lite gips på väggar/tak och lite golv lär ju inte bli så jättedyrt!

Postad 21 July 2008 - 05:57

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

• 625 inlägg
  • 0

En miljon för 50kvm? galet dyra hantverkare isf, min syster fick sitt hus rotrenoverat för 350 000 och de va 80 kvadrat, de va iofs de enklast möjliga så vi snackar ju inte parkettgolv och sånt,men ändå...

ska du göra de själv eller anlita hantverkare?
vad är de du tänkt ska göras?
typ isolera taket och lite gips på väggar/tak och lite golv lär ju inte bli så jättedyrt!

Råvind innebär i min värld inga stammar för el, vatten, vent. Bara där har du mycket pengar. Dessutom är logistiken alltid svår för vindbyggen.

Postad 21 July 2008 - 11:42

erik_83
  • erik_83
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Råvind innebär i min värld inga stammar för el, vatten, vent. Bara där har du mycket pengar. Dessutom är logistiken alltid svår för vindbyggen.

Om du läser hans första inlägg så står de
" Vatten och övriga ledningar är redan dragna i samband med stambyte tidigare i år, dock ej isolering och liknande."

Postad 25 July 2008 - 12:05

mats2442
  • mats2442
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0
http://www.byggahus.se/forum

15-20K/m2 brukar man räkna som nyproduktionspris på bostäder men då ingår ju allt från markinköpt till färdigt hus. Dessutom har man inte räknat med något eget arbete alls då. Med andra ord så går det att komma ned en hel del

Redigerat av mats2442, 25 July 2008 - 12:06.

Postad 29 July 2008 - 08:16

Unregisteredc1cd533f
  • Unregisteredc1cd533f
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Det brukar ju ofta vara så att de övriga i bostadrättsföreningen inte heller vill att man ska komma undan allt för billigt.
oavsett om du kan få ner priset så ska det ju vara skäligt för resten av föreningen. Jag skulle se till att prata med styrelsen innan tankar på förvärv.
I våran förening har man försökt planera för vindsutbyggnad i snart 2 år. Väldans massa krångel då priserna tydligen varierar mkt, logistiken är krånglig osv. Ganska mkt man ska tänka igenom innan man påbörjar något sådant.

Nu menar jag inte alls att grusa dina planer på något sätt, utan försöker bara ge en realistisk bild. Vindsbyggen brukar ju bli enormt fina.
Men se till att veta vad styrelsen har att säga om det hela.

Lycka till!

Postad 29 July 2008 - 23:51

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Ursäkta, jag har gått lite på semester :)
Realistiskt är bra, annars kan det gärna bli hur dyrt som helst. Jag har tänkt anlita riktiga hantverkare men de är nära vänner så det bir ett bra pris ändå. Framför allt har de verktygen att jobba med. Det som ska göras är golv, isolering, två takfönster eller kupor, och eventuellt ett badrum eftersom det finns vatten. Givetvis ska en trappa in och ett hål i taket lär ju behövas... Det är väl framför allt det senare jag oroar mig att föreningen skulle säga nej till. Lägenheten är ännu inte såld eftersom priset är relativt högt för en etta, däremot med vinden så är det ett ganska bra pris...

Redigerat av Unregistered978afc2c, 29 July 2008 - 23:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.