Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga en 2 kanals förstärkare/slutsteg?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 July 2008 - 23:06

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hej

Jag har planer på att bygga en förstärkare/slutsteg som projektarbete, hittar inte så väldans mycket när jag söker, skulle vilja läsa mig till vad alla delar gör, hur starka dem måste vara, hur man kopplar ihop alla komponenter och gärna något schema eller andra byggen med mycket bilder att titta lite på.

Om ni kan peka mig åt rätt håll så vore jag väldigt tacksam..

Mvh Henke

Postad 17 July 2008 - 23:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Är du erfaren inom elektronik, tekning, elära m.m. ?

Det är mycket att tänka på och inte lätt att få till det riktigt bra, vad sattsar du på ?

att bara få den att fungera eller vill du ha ett bra resultat med trevligt ljud eller ska du inte ens få den att fungera utan bara samla all fakta och kunskaper och sedan sammanställa en artikel, kompendiom eller likande ?

//DVD-ai

Postad 18 July 2008 - 10:03

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hej

Är skapligt erfaren inom elektronik osv, har går Elektronik datorteknik nu på gymnasiet.. Har länge pysslat med datorer (hårdvaran) och finner elektronik intressant, Elära A har jag läst.

Jag vill bygga en förstärkare som ger ett bra och trevligt ljud, kommer lägga ner mycket tid på det här projektet, därför jag vill börja lära mig det jag inte kan nu, så jag har en bra grund när skolan börjar och det är dags att dra igång projektet på allvar.

Mvh Henke

Postad 18 July 2008 - 10:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
OC-hinken, det enklaste är att hitta ett kitt, då det krävs extremt mycket förkunskap om förstärkare för att kunna göra en, fast när man kan det är det inte så svårt ;)

Postad 18 July 2008 - 10:45

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Finns det kit som är lite värre då? Alla kit jag har sett är verkar vara så klena. Men om man tar ett kit så går det ju för fort.. :/ Meningen är att det ska ta lite tid att göra det här projektet, borde det inte gå att jämföra ett kit och sen skala upp det? ;)

Postad 18 July 2008 - 11:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Ok, elära A är det inte vi pratar om nu utan B och dessutom avancerad filterteknik + transiistor teorier, växelströms lära m.m. för att få det att fungera bra om du ska bygga hellt själv från grunden och med en egen design.
Det tar tid !!! och mycket mer än 100h som är mindsta tillåtna.
Om du ska först lära dig allt som behövs för att komma igång och ens börja designa helt själv, så tar det nog närmare 1 år av mycket intensivt studerande inom området innan du verkligen kan börja att något designa helt själv

Jag rekommenderar också att du kör på ett kitt, eller ja.. ett färdigt chema som du bara bygger utifrån och kanske gör vissa små förändringar, och så kan du ju bygga ett chassi till sedan, det kan du ju designa på ett trevligt sätt.
Man e tvungen att klättra upp för stegen och lära sig under tiden, innan man når toppen och så även i detta fal annars blir det nog lite för komplicerat som ett första stärkar bygge är jag rädd. ;)

Redigerat av DVD-ai, 18 July 2008 - 11:18.

Postad 18 July 2008 - 11:44

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Hej igen ;)

DVD-ai, det du rekommenderar var väl det jag hade tänkt mig, utgå ifrån ett schema och köpa delar för att sedan bygga ihop allt och sätta det i ett trevligt chassi. Att designa ett HELT EGET system hade jag aldrig räknat med då jag kan på tok för lite inom ämnet..

Har ni några länkar till scheman samt förklaringar, vilka komponenter som behövs, hur man bestämmer hur kraftfulla komponenter måste vara, och allt sånt man måste veta? Det jag INTE vill är att köpa ett färdigt kit med mönsterkort som bara är att löda ihop så är det klart sedan, det vill jag inte.

Jag vill ha lösa delar och ett schema som jag sedan bygger ihop, sen vill jag ju givetvis kunna förklara för alla som frågar hur förstärkaren funkar vilket jag inte riktigt kan idag. I förstärkar delen här på forumet så finns det en klistrad tråd med bilder på 2kanals förstärkare, förstärkaren i den översta bilden ser ju inte direkt avancerad ut att bygga och man har ett schema, något i den stilen vill jag göra, men samtidigt lära mig hur allt fungerar.

Tack för alla svar hittils.

Mvh Henke

Postad 18 July 2008 - 15:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
T.ex. så kan du ju ta schemat från Vellemans K4003, 2x10wrms är det specat till vid 8 ohm.

Postad 18 July 2008 - 17:59

QRikard
  • QRikard
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Jag kan rekommendera dig att kolla lite i boken "Audio Power Amplifier Design Handbook" by Douglas Self. Den är troligtvis för avancerad för dig för tillfället och den är skriven på ett underligt (men relativt underhållande) sätt. Det finns ett antal förstärkar scheman och många tips på vad som kan förbättras med en förstärkare. Så du kan börja att kopiera en enkel och försöka få den att funka (bara det kan bli tidskrävande). Efter det så är det bara att lägga till och ändra saker för att förbättra den.
Boken inriktar sig mycket på att försöka bygga en förstärkare med så lite noise som möjligt inte maximal effekt... Dom flesta förstärkarna i boken är på ungefär 2*50W

Lycka till

Postad 18 July 2008 - 20:51

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
http://sound.westhost.com/ finns mycket matnyttigt...

Jag har läste Elektroteknik i två år nu och efter kursen analog elektronik så kan jag fortfarande inte bygga en fungerande förstärkare...
Så ja, en färdig byggsats skulle jag rekommendera, ta reda på vad de olika stegen i den gör osv...

Redigerat av 13th Marine, 18 July 2008 - 20:51.

Postad 18 July 2008 - 21:16

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Har spenderat lite tid att titta på Gainclone och jag antar att något sånt skulle passa åt mig efter era rekommendationer. Den verkar vara väldigt populär. Ska ta och forska lite mer om den.

/Henke

Postad 29 August 2008 - 17:52

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Har också varit inne på att bygga eget, fast då ett substeg till tvåbasarna i frontrna :(

Har ju dock ingen aning om din buget men dessa kompnenter borde skämma bort de mesta :D (Jag har ingen aning om dess kvalite i HIFi dock, annas kanske du kan modda dem.) Om du moddar dem får ju du lite mer att göra eftersom det skulle ta tid :D (om det går)

700W i 4ohm Inte fel ;)
http://www.bmm-elect...Product_ID=4717

http://www.bmm-elect...Product_ID=4712

http://www.bmm-elect...Product_ID=6354

Sedan till kommer det en massa andra saker, men dessa är vad jag kan komma på "huvud saker", rätta mig om jag har missant nått :)

Eller så tar du 400W varjanten och bygger en steriostärkare :D

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 29 August 2008 - 17:53.

Postad 29 August 2008 - 19:23

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Dom där kostar ju lite dock :( Jag hittade ett gruppköp av mönsterkort Anordnat av Bullit på faktiskt.se, lyckades få tag på 6st kort, varje kort har 3st LM3886 paralellt, jag kommer bryggkoppla 2st kort så jag får 3 kanaler, den 3e kanalen kommer jag använda till basmodulerna jag ska bygga.

Alltihop kommer sättas i ett chassi som heter Pesante Dissipante från modushop.it som det ser ut nu.

Postad 29 August 2008 - 19:54

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Dom där kostar ju lite dock :) Jag hittade ett gruppköp av mönsterkort Anordnat av Bullit på faktiskt.se, lyckades få tag på 6st kort, varje kort har 3st LM3886 paralellt, jag kommer bryggkoppla 2st kort så jag får 3 kanaler, den 3e kanalen kommer jag använda till basmodulerna jag ska bygga.

Alltihop kommer sättas i ett chassi som heter Pesante Dissipante från modushop.it som det ser ut nu.

Okej :( Blir nog super! Du får säga hur den låter sen :D

/Tim!

Postad 29 March 2009 - 18:21

Toby
  • Toby
  • Beroende

• 1091 inlägg
  • 0
Nån som vet något bra ställe där man kan köpa slutsteg i byggsats?

Funderar lite smått på Hiraga:s klass A steg på 8W eller liknande.
http://www.tcaas.bti...o.uk/hiraga.htm

Hade´

Postad 30 March 2009 - 20:59

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
annars har ju Velleman en 2x15W byggsats som finn för under 300:- hos kjell och co

Postad 31 March 2009 - 20:41

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

annars har ju Velleman en 2x15W byggsats som finn för under 300:- hos kjell och co

Har du någon bra länk? Hittar inte den på hemsidan. Skulle varit trevligt att ha till mina datorhögtalare :)

Postad 01 April 2009 - 02:56

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Har du någon bra länk? Hittar inte den på hemsidan. Skulle varit trevligt att ha till mina datorhögtalare :)

http://www.kjell.com...00000,247500000

Postad 01 April 2009 - 19:45

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0

http://www.kjell.com...00000,247500000

Tackar. det fanns en som var klar också som kostade 249:-. Är det någon skillnad på dessa eller kan man köpa den som var klar och bara trycka in i en liten låda?

Postad 02 April 2009 - 02:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Är ingen skillnad mer än att den i lösa delar är prissatt i överkant kontra den hopsatta :)

Postad 02 April 2009 - 14:25

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Ok. Då är jag lite lat av mig och köper den färdiga så blir det billigare också :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.