Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rummets påverkan

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 July 2008 - 16:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Mätte på skoj med en billig mikrofon, med och utan dämpning. Dämpningen är knappast optimal, det handlar bara
om en madrass bakom högtalaren, en kudde på var sida, en ovanpå högtalaren och en bakom micen.

Micen placerades 40cm från baffeln, mellan mellanregister- och övre baselement. Testtonen består av en kort 3kHz
sinuston, följd av 60Hz sinus (uppspelad från CD, från en bitkorrekt spelare).

Testton:
Bifogad fil  impuls.gif   13.25K   1 Antal nerladdningar

B&W 683, med dämpning av "rummet":
Bifogad fil  683_d_mpad.gif   13.43K   1 Antal nerladdningar

B&W 683, utan dämpning:
Bifogad fil  683_od_pmad.gif   14.22K   1 Antal nerladdningar

Utan dämpningen finns tydlig resonans/eko från mellanregistret, som hänger med en bit in på bastonen. Med
dämpningen är den i stort sett borta (trots amatörsmässig dämpning ;) ).

Även efter att bastonen tar slut ser man tydlig skillnad, med klart mindre resonanser.

Vad är då meningen med denna tråden? Ingen egentligen, tyckte bara att det var ett kul test som visar hur mycket
rummet påverkar ljudet som man hör, och detta var ändå bara 40cm från högtalaren.

Redigerat av Ageve, 18 July 2008 - 18:12.

Postad 18 July 2008 - 17:56

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Äh, skaffar du bara ett par riktiga högtalarkablar så ordnar dom där avarterna till sig innan du ens hunnit säga "Jorma". :)

MVH
/Chuck

Postad 18 July 2008 - 18:01

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Jadu.
kolla bara tråden "Fem tips för bättre bas"
Där säger ju Thx snubben att rummet har en grym stor påverkan, speciellt i basen.

Postad 18 July 2008 - 18:03

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Är det inte rätt dumt att kasta ut typ 100000 kr på ett par högtalare då dom aldrig kommer låta som dom skall eller är jag helt fel ute ??

Postad 18 July 2008 - 18:04

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Äh, skaffar du bara ett par riktiga högtalarkablar så ordnar dom där avarterna till sig innan du ens hunnit säga "Jorma". :)

Ah crap. Där blev det hela ogiltigt.

Kör bara med Supra Classic 4.0 som jag fick extra billigt dessutom (lite billigare kabel = lite sämre ljud).

;)

Är det inte rätt dumt att kasta ut typ 100000 kr på ett par högtalare då dom aldrig kommer låta som dom skall eller är jag helt fel ute ??

Om man inte är beredd att göra något alls åt rummet, så får man ju inte ut den fulla potentialen hos högtalarna.
Mitt rum är ändå ingen "echo chamber". Ett ganska litet rum med stor soffa, ny luddig matta som täcker en stor del
av golvet (ska byta ut bilderna i galleriet), hyllor med tidningar och böcker längs väggarna osv. Trots det färgar
rummet ljudet mycket, som syns på bilderna.

Redigerat av Ageve, 18 July 2008 - 18:19.

Postad 18 July 2008 - 18:37

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

ny luddig matta som täcker en stor del av golvet (ska byta ut bilderna i galleriet),Trots det färgar rummet ljudet mycket, som syns på bilderna.

Så du menar att det blir bättre med en äldre matta? :)

MVH
/Chuck

Postad 18 July 2008 - 18:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så du menar att det blir bättre med en äldre matta? :)

Näe. Jag har ny matta nu, dvs när jag mätte. Men det är den gamla (och fula) på bilderna i galleriet.

Köpte en stor långhårig grunka på IKEA som täcker nästan hela den fria golvytan. Bättre än inget ;)

Postad 18 July 2008 - 19:01

Stereotypen
  • Stereotypen
  • Forumräv

• 589 inlägg
  • 0

Näe. Jag har ny matta nu, dvs när jag mätte. Men det är den gamla (och fula) på bilderna i galleriet.

Köpte en stor långhårig grunka på IKEA som täcker nästan hela den fria golvytan. Bättre än inget :)

Tycker du skall hänga en i taket oxå!! ;)

Postad 18 July 2008 - 19:12

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
En otroligt offtopic-fråga:
Vad var det för ryamatta du köpte på IKEA Ageve?
Är nämligen ute efter en själv men är rädd att de på IKEA lätt börjar ludda av sig.

/Christopher

Postad 18 July 2008 - 19:15

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Denna (170x240):
http://www.ikea.com/...oducts/80084920

Om den luddar eller inte är nog lite tidigt att säga. Har haft den i 1 vecka.

Postad 20 July 2008 - 00:54

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Ok, tack :(

Postad 20 July 2008 - 08:10

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Med risk för att bli halshuggen nu... Men mitt rum är ett riktigt "echo chamber", nu har jag bytt ut högtalarkablarna mot ekk kablar och så har jag prövat att löda egna lonworks kablar som signalkablar. Visst hela rumsfärgningen är intakt fortfarande men jag upplever den som mindre störande. Alltså lite mer behagligt ljud. Fortfarande åt det tunna hållet men inte vasst. Om ni förstår vad jag menar? Poängen med min fråga är att om man har komponenter som är mer åt det neutrala hållet istället för färgade så kanske rumsfärgningen är mindre störande?

Postad 20 July 2008 - 09:13

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Med risk för att bli halshuggen nu... Men mitt rum är ett riktigt "echo chamber", nu har jag bytt ut högtalarkablarna mot ekk kablar och så har jag prövat att löda egna lonworks kablar som signalkablar. Visst hela rumsfärgningen är intakt fortfarande men jag upplever den som mindre störande. Alltså lite mer behagligt ljud. Fortfarande åt det tunna hållet men inte vasst. Om ni förstår vad jag menar? Poängen med min fråga är att om man har komponenter som är mer åt det neutrala hållet istället för färgade så kanske rumsfärgningen är mindre störande?

Har inget att göra med om en produkt är neutral eller inte. Klart du kan höra skillnad på olika produkter även om rummet inte är optimalt. I ett kalt rum så kan en kabel som dämpar diskanten låta bättre än en kabel som är ”neutral”.. Vissa anpassar sitt rum efter produkterna och andra anpassar produkterna efter sitt rum, vilket som fungerar bra.

Postad 21 July 2008 - 17:33

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Det jag tänkte närmast på var om dist från apparaterna kontra rummet uppfattas på olika sätt av er. Jag tycker det i alla fall. Föredrar rumsdist framför apparatdist trots att rumsdisten är mycket högre, kan jag tänka mig...

Postad 23 January 2009 - 20:53

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Hoppsan, svarade på fel tråd... :P

Redigerat av QAM, 23 January 2009 - 20:57.

Postad 23 January 2009 - 21:17

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Har man Köpt ett par högtalare som inte klarar av att spela bra i ett normalmöblerat vardagsrum , så kanske det är läge att byta upp sig :P .
Det jag vill säga är att du ska inte behöva inreda ditt vardagsrum med en massa tyger och absorbenter , det ska lira ialf ..

Postad 23 January 2009 - 21:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har man Köpt ett par högtalare som inte klarar av att spela bra i ett normalmöblerat vardagsrum , så kanske det är läge att byta upp sig ;) .
Det jag vill säga är att du ska inte behöva inreda ditt vardagsrum med en massa tyger och absorbenter , det ska lira ialf ..

Eh?

Är det högtalarens fel att rummet ger resonanser som påverkar ljudet? Hur anser du att högtalartillverkarna ska lösa detta problemet? :P

Postad 24 January 2009 - 00:38

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Har man Köpt ett par högtalare som inte klarar av att spela bra i ett normalmöblerat vardagsrum , så kanske det är läge att byta upp sig :P .

Va? Hur går det till, vill jag gärna veta om. Du verkar ju inte köpt det iaf eftersom du klagar på basproblem i ditt eget rum. ;)

Postad 24 January 2009 - 10:28

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

Va? Hur går det till, vill jag gärna veta om. Du verkar ju inte köpt det iaf eftersom du klagar på basproblem i ditt eget rum.

Visst , jag har en del problem med att få fram den lägsta basen 30hz och nedåt men ljudet är väldigt bra ändå :)
Och Visst jag skulle inte tacka nej till att få de sista Hz , men det får jag knappast pga av Absorbenter o dyl ..

Det jag menar"som sagt" är att det ska inte låta illa eller dåligt om sina högtalare i ett normalmöblerat vardagsrum !

Är det högtalarens fel att rummet ger resonanser som påverkar ljudet?

Om man får en massa resonanser kanska man har för kraftiga högtalare ;)

"Tilllägger , bor man i en betongbunker så får man lätt problem med basen , och då får man jobba extra mkt med placering av högtalarna "försöka placera ut dom fån bakvägg" .
Eller kanske köra en dsp i basen "

Och håller man på med Absorbeter och tyger så är det lätt att gå bort sig och då kan ljudet bli trist = klingar inte ut ordenterligt , livlöst och grått .
Så man inte tror att bara jag hänger en massa tyg och ställer maddrasser här och där och det mäter si eller så blir allt så mkt bättre .. Det kan bli så att ljudet upplevs som tristare .

Dock så kan det vara värt att testa med lite tyger/absorbeter om man inte har en bra matchning i sitt ljudsystem .
Tex om övre mellanregister nedre diskant är framträdade så blir ljudet ofta påträngande och jobbigt efter en stund..

Redigerat av Unregistered96bcffe5, 24 January 2009 - 10:36.

Postad 24 January 2009 - 12:14

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Om man får en massa resonanser kanska man har för kraftiga högtalare :)

För kraftiga? Vad har det med saken att göra? Resonanserna uppkommer ju när du spelar dom frekvenserna som rummet har problem i, oavsett om det är en liten högtalare eller ultrastor.

Postad 24 January 2009 - 14:13

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0

För kraftiga? Vad har det med saken att göra? Resonanserna uppkommer ju när du spelar dom frekvenserna som rummet har problem i, oavsett om det är en liten högtalare eller ultrastor.

Jaha så du menar att med ett par mindre stativare tex så får man samma resonans problem .. :)

Postad 24 January 2009 - 14:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jaha så du menar att med ett par mindre stativare tex så får man samma resonans problem .. :)

Ja, sålänge du spelar dom frekvenser som resonanserna finns så kommer du få dom. Vad trodde du?

Postad 24 January 2009 - 14:31

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Smackman.

Om du ställer dina högtalare i ett helkaklat badrum så låter de illa, right?

Om du ställer dina högtalare i ditt vardagsrum låter de helt ok, right?

Ungefär lika stor som skillnaden mellan helkaklat badrum och ett normalmöblerat vardagsrum upplever jag skillnaden mellan samma vardagsrum och ett akustikbehandlat rum.

Postad 24 January 2009 - 15:03

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Med all respekt, men du verkar ha en del kvar att lära om akustik. Att inlägg efter inlägg stå på sig utan att kunna sin sak framstår bara som dumt. Att rummet påverkar efterklang och orsakar stående vågor är ingen ny upptäckt utan något är väl känt (det är fysik) sedan lång tid tillbaka. Rummets akustiska egenskaper kan ingen högtalare, stor eller liten, billig som dyr etc. förbättra.

Postad 24 January 2009 - 15:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
En anledning till att man kanske tycker stativare i allmänhet låter bättre är ju att dom inte gå så djupt i basen, dvs den finns inget som kan skapa problem där mellan 20-40 hz... själv har jag en topp på 26 hz som måste göras något åt.

Postad 24 January 2009 - 16:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jaha så du menar att med ett par mindre stativare tex så får man samma resonans problem .. ;)

Ja, så länge högtalaren kan återge 3 kHz som testsignalen startar med. Känner du till någon som inte kan det? :)

Sen handlar det ju om en kort signal, totalt 0,17 sekunder. Resonansen från 3 kHz tonen varar i ungefär 75 millisekunder utan dämpning och 20ms med dämpning. Mätte vid ett ljudtryck på 100 dBc, 40cm från baffeln, i höjdnivå mellan diskant och mellanregisterelementen. Balansen var justerad så att bara en högtalare spelade, den som jag mätte på.

edit: Räknade fel, korrigerat.

Redigerat av Ageve, 24 January 2009 - 16:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.